"הפגנת סולידאריות עם עובדי טבע". יו"ר ועד העובדים בעיריית אשדוד, איריס נפתלי. צילום: לימור אדרי

איריס נפתלי: "כשחליתי בסרטן והגעתי לקבל טיפולים כימותרפיים, האינפוזיה של 'טבע' הצילה אותי"

ראשי ועדי עובדים בהווה ובעבר, שיודעים דבר או שניים על מאבקים למען הפועלים, חווים את דעתם על משבר טבע. האם להערכתם נחרץ גורלו של “טבע מדיקל” באשדוד? ומה הם היו עושים אחרת?

פורסם בתאריך: 22.12.17 15:11

     

בעקבות המשבר של ענקית התרופות ומאבק עובדי "טבע מדיקל" אשדוד שעתידם לוט בערפל, פנינו לשמוע את עמדתם של מנהיגי עובדים בהווה ובעבר. טבע אשדוד היא המפעל היחיד בארץ לייצור אינפוזיות ועירויים לבתי חולים, מד"א ולצבא. בכל שנה מיוצרות בו בין 12 ל-16 מיליון שקיות כאלה. במרכז הרוקחיות בטבע אשדוד מכינים עירויים לחולי סרטן ולפגים.

יו”ר ועד העובדים בעיריית אשדוד ומנהלת אגף האירועים שלה איריס נפתלי היא גם חברת הנהגת ההסתדרות.

איריס נפתלי. מימין קודמה בתפקיד – מאיר בן גוזי. צילום: אילן אסייג, ארכיון "כאן דרום"

“המשבר בטבע הוא משבר חמור שאסור לתת לו לעבור על סדר היום, כי היום זה הם, מחר זה יכול להיות מישהו אחר. ולכן צריכה להתגבש כאן סולידריות של כל המשק — פרטי, עסקי, ציבורי, עובדי מדינה — כולם צריכים להתגבש מול כזה דבר”, אמרה נפתלי.

עובדי טבע אשדוד חוסמים את הכביש ליד המפעל. צילום: דור גפני

כהבעת סולידריות ההסתדרות השביתה את המשק, צעד שעלותו מאות מיליונים.

“כחברת הנהלת ההסתדרות, אני בעד השביתה. זו הפגנת סולידריות מוחלטת. וזה תפקידנו. המשק צריך לספוג את העלויות האלה ולתמוך. ראש הממשלה, שר האוצר ואבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות, צריכים לשבת יחד ולמצוא פתרון. אתמול קיבלנו איום מאוד מכוער של מנכ"ל טבע שאם נתערב, הוא יפטר יותר עובדים. זו אמירה בוטה מאוד".

וחסימות צירים מרכזיים והפרעה לתנועה בעיר כחלק ממחאת עובדי "טבע מדיקל" אשדוד?

"צעד לגיטימי".

כמי שמעורה בפרטים, יש באמת תקווה לעובדי טבע אשדוד שהמפעל יימכר? 

“זו חברה מצליחה. מה שהיה כושל זה הניהול שלה. אם יעשו מאמצים, ימצאו מי שיקנה אותה, ירים אותה וימנף אותה. הרי למשך עשרות שנים היא הוכיחה את עצמה ונסחרה בבורסה כחברה מאוד מצליחה".

נפתלי: "בנימה אישית, חליתי והגעתי לקבל טיפולים כימותרפיים, ונתנו לי אינפוזיה, ופיתחתי אליה אלרגיה, והגוף שלי הגיב בנפיחות. זו הייתה אינפוזיה אמריקאית. מיד הרופא צעק, 'תנו לה את של טבע הישראלית', ושמעתי את זה. וזה באמת מה שקרה. וזה הציל אותי. אנשים לא יודעים, אבל זה באמת מפעל מציל חיים”.

עובדי טבע מפגינים ושורפים צמיגים מחוץ למפעל החברה באשדוד. צילום: אילן אסייג

אילו היית יו”ר עובדי טבע, מה היית עושה אחרת?

“אם אפשר להחריף את המאבק הייתי מחריפה, אבל אי אפשר. אם פועלים — וצריך לפעול על פי החוק — אז זו המגבלה. הם עושים כל מה שאפשר. זה נכון לעבוד ככה, אי אפשר לעשות יותר ממה שעובדי טבע עושים היום”.

ועדיין יש תקווה לסיוע ממשלתי. מה אתם מצפים ממדינת ישראל שתעשה?

“שתתערב, שתמצא מוכר. למצוא אנשים שישקיעו בו, זה מפעל מצליח, זה לא בשמים”.

"מעמד העובדים בקרשים"

אלון חסן, ששימש יו”ר ועד עובדי סקטור הציוד המכני בנמל אשדוד, התבלט בתפקידו והיה משך תקופה ארוכה הדובר המרכזי של ועדי העובדים בנמל, מהוועדים החזקים בהסתדרות העובדים, ונודע בתקשורת כיו”ר ועד עובדי נמל אשדוד וגם בתור האיש החזק בנמל. חסן הוא כיום חבר מועצת העיר, ומשפטו בפרשת הנמל מתקרב לסיומו. “המשבר בטבע היה ידוע לכולם. זה היה עניין של זמן שהיא תתמוטט”, אמר חסן השבוע.

אלון חסן. צילום: עופר וקנין

מה הסיבה לכך לדעתך?

“ההנהלה נכשלה בתפקידה, בלשון המעטה, ולדעתי אף ייחשפו עניינים פליליים. חברת טבע לא הייתה יכולה לקנות חברה בעשרות מיליארדים של דולרים ללא כל הצדקה. את חברת טבע עקצו באיזו מדינה במזרח הרחוק בכ-140 מיליון דולר. ועד עובדי חברת טבע התעורר מאוחר מדי, ההסתדרות התעוררה מאוחר מדי ועושה 'קולות מלחמה' ללא כל סיכוי”.

מה לדעתך המדינה צריכה לעשות בנושא?

“המדינה צריכה להודיע לטבע שאם היא תפטר עובד אחד, היא דורשת חזרה את כל המענקים וההטבות שחברת טבע קיבל,ה שהם נאמדים בכ-22 מיליארד שקלים”.

ביום ראשון הושבת המשק עד השעה 12 כהזדהות עם עובדי טבע, מהלך שנאמד במאות מילוני שקלים. האם זה מוצדק לדעתך?

“השבתת המשק כהזדהות היא קולות של ההסתדרות החלשה, שמאז שאבי ניסנקורן הוא היו״ר, מעמד העובדים בקרשים. אין שום משמעות לשביתת הזדהות”.

אילו היית מנהיג את המחאה, מה היה נראה אחרת? כיצד היית נוהג?

“אם אני הייתי יו״ר ועד בחברת טבע, לא הייתי מתעורר עכשיו. הייתי דורש תנאי פרישה לעובדים, אם לא ניתן להציל את החברה, ובטח שלא הייתי מסכים שהנהלת החברה תהיה מנותקת מהעולם ומתנהלת בבזבזנות, שהיא פשע. לא יכול להיות שדירקטור בחברה יקבל לישיבה 60 אלף דולר או שקל. פה המדינה וההסתדרות פשעו בכך שראו את הדברים ושתקו”.

באשדוד נערכו חסימות כבישים כחלק מצעדי המחאה של עובדי "טבע מדיקל", זהו מהלך מוצדק שיעזור לעובדים החוששים מסגירת המפעל?

“לא. הם התעוררו מאוחר מדי. זה בדיוק מה שהולך לקרות לעובדי הנמל כשנמל הדרום ייפתח. מה שהם לא עשו אתמול והיום, לא יעזור להם מחר”.

"לתלוש להם את הביצים"

גם מנהיג העובדים המיתולוגי של נמל אשדוד יהושע פרץ, מי שהשבית את הנמל עוד בימים שיו”ר הוועד היה פועל, חושב שבטבע היה יכול להיות אחרת.

יהושע פרץ. צילום: אילן אסייג

פרץ הנהיג את פועלי הנמל בימים של תחילת שנות ה—70 בשורה של סכסוכי עבודה ושביתות שעוררו את זעם הממסד הכלכלי והפוליטי וחלקים נרחבים בציבור בישראל באותן שנים. צעדים אלו הביאו לשיפור משמעותי בתנאי העבודה ובשכרם של עובדי הנמל. את המלחמות החליף מנהיג העובדים הנערץ בפעילויות למען גמלאי הנמל ובטיפול ברווחתם בשיתוף פעולה עם ההנהלה.

מה דעתך על משבר ענקית התרופות?

“כשמנהלים ‘שוחים בכסף’ והפועלים לא מקבלים, זה מה שקורה. לא יכול להיות שהמנהלים מרווחים פי 100 מכל עובד, זו התוצאה: המנהל יכול לקנות בית כל חודש, והפועל, מה איתו? מס הכנסה וביטוח לאומי. וכשהמפעל פושט רגל או שיש משהו כמו בטבע, אז המנהלים נשארים עם משכורות של כל טוב אלוהים; והפועלים, הם צריכים לשלם את המחיר, זורקים אותם”.

 

מדינת ישראל צריכה להתערב, להעניק מענקים, הנחות במס?

“מה יעשה המשק, מה תעשה המדינה, עם פיטורים של 1,700 אנשים. 1,700 משפחות? זה שיגעון. אחר כך אומרים: משה כחלון צריך לפתור את זה, ביבי אשם. אני אומר לך — משוגעים. לא יכול להיות מה שקורה במדינה, הכול נופל על הפועלים. מפעל שלא מאוגד ולא חזק, נופלים על הפועלים. לגבי טבע, בכל העולם משאירים את העובדים. אבל פה בישראל כולם היו בסדר, אז למה לפטר אותם?”

מה דעתך על דרך המאבק, חסימות כבישים והבערות צמיגים?

“זה הכול בולשיט, זה לא יעזור ולא יפתור את הבעיה. הם יצעקו, ואחרי חודש יישכח הכול, ומי שיסבול זה הפועלים שעבדו כל כך הרבה שנים ויאבדו את הפרנסה. מי יקלוט 1,700 עובדים? צריך מקומות עבודה. אולי הבעיה של טבע תיפטר בסוף, לא של העובדים”.

חבר הכנסת מפגין עם עובדי טבע באשדוד. צילום: דור גפני

 מה לגבי השבתת המשק?

“ההנהלה של טבע עשתה טעות, ומדינה ישראל צריכה לסבול? הנמלים, הרכבות, המטוסים — כולם שובתים, מי צריך את זה? היו צריכים לקחת את ההנהלה של טבע ולתלוש להם את הביצים, זה הכול”.

אילו היית מנהיג את המחאה, מה היה נראה אחרת? כיצד היית נוהג?

“אני לא הייתי מגיע למצב הזה. אני הייתי פותר את המצב הרבה לפני, הייתי תולה את המנהלים האלה מהרגליים. איך אתם מביאים את החברה למצב כזה של התדרדרות? 1,700 משפחות בלי עבודה — אני חושב על זה. מה, לא אכפת לכם?”

אבל באשדוד הודיעו שאם ימצאו מוכר, המפעל לא ייסגר אלא יועבר בעלות. אולי יש תקווה?

“בכל הדברים האלה הם ממציאים סיפורים על מנת להפסיק את הנושא הזה, אבל מי שיאכל אותה זה העובדים. לא יהיה להם מקום עבוד,ה והם התחייבו למשכנתא, אבל הם לא יוכלו לשלם את החובות”. 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר