שמה את הפרשה מאחוריה. כהן

סולחת, אבל לא שוכחת

מוריה כהן מיחידת השיטור של עיריית אשדוד ניאותה לוותר לאיציק איטח שבייש אותה ברשתות החברתיות לאחר שרשמה לו דו”ח בגין הקמת רעש. לאחר שזה פרסם השבוע התנצלות פומבית, היא הסכימה לסיים את התביעה שניהלה נגדו במימון העירייה. בכך נחסכה מבוכה לעירייה, שהחליטה לאחרונה להעניק לאיטח את מגן ראש העיר למתנדב. בריאיון ל”כאן דרום” היא מביאה בפעם הראשונה את הצד שלה

פורסם בתאריך: 18.12.17 11:54

     

באצילות נפש הסכימה מוריה כהן לוותר על כתב התביעה נגד סרטון השיימינג שהפיץ הפעיל החברתי איציק איטח ברשת הפייסבוק. כעת משיושרו ההדורים, יוענק לאיטח אות מגן  ראש העיר. איטח: “זו לא בושה לבקש סליחה. מותר להודות שטעיתי”. כהן: “אם השיח ברשתות ישתנה ולו במעט, זו תהיה התרומה שלי”.

כהן

איציק איטח, פעיל חברתי ויוזם פעילויות חסד, הוכיח השבוע שוב שהוא ראוי להענקת אות מגן ראש העיר למתנדבים כשארגן מסיבת בר מצווה מפוארת לילד תושב העיר. גם בעיריית אשדוד עקבו אחר פעילויותיו של איטח וראו כי טוב. ועדה ציבורית של העירייה החליטה להעניק לו את אות מגן ראש העיר למתנדבים וארגונים מצטיינים.

איציק איטח מקריא את הודעת ההתנצלות בפני כהן

אלא שהוועדה שבחרה בו כנראה לא הייתה מעודכנת שעיריית אשדוד עצמה מנהלת תביעה משפטית נגד איטח, לאחר שזה תקף במילים בוטות את מוריה כהן, עובדת ביחידת השיטור העירוני (השיטור המשולב). הפרשה החלה בל”ג בעומר לפני יותר משנתיים.

“הרגשתי רע מאוד”

מדובר בסיפור יוצא דופן, שבמרכזו תושב שדברים שכתב ברשת הפכו לשיימינג של עובדת עירייה, פוסט שבעקבותיו החל גל עכור של פרסומים מכוערים ותגובות בוטות וארסיות נגדה. העובדת החליטה לתבוע, בגיבוי ובמימון העירייה, את האיש בגין הוצאת לשון הרע ודרשה פיצויים. השבוע זה נגמר בבקשת סליחה פומבית, גם היא ברשת (בפייסבוק), ובהסכמה לסיום התביעה. וכל זה יסלול את הדרך להענקת אות הוקרה לאותו איש שהוא גם פעיל ציבור ומתנדב סדרתי.

בסרטון ההתנצלות שפרסם השבוע אומר איטח מול המצלמה כשהוא מקריא מהכתב: “עשיתי מעשה שלא ייעשה. פגעתי במוריה כהן שרק ביצעה את תפקידה. אני מבין כיום כי טעיתי, ואין זו הדרך. אני מבקש להתנצל בפני מוריה כהן ומשפחתה”.

“במאי 2015 נשלחתי לחוף הים במסגרת תפקידי בעקבות תלונות של תושבים”, שחזרה השבוע מוריה כהן. “שם פגשתי את איציק איטח שהשמיע מוזיקה לאחר השעה המותרת בחוק ובעוצמה מעל המותר בחוק, והוריתי לו לחדול מכך. איציק איטח בחר שלא לחדול ממעשיו ואף צילם אותי ללא רשותי בזמן שנתתי לו דו”ח. הוא העלה את הסרטון לחשבון הפייסבוק שלו, שמנה 4,587 חברים, וביקש מהם 'לברך' אותי”.

גרסתו של איטח למקרה שונה, לטענתו לאחר מתן הדו”ח הרוחות התלהטו, והפקחית כהן פעלה בצורה לא ראויה ודיברה אליו לא יפה, ולכן הוא נאלץ לצלם את המקרה. מכל מקום, סרטון המתעד את המתרחש הועלה לפייסבוק של איטח והפך ויראלי.

מוריה במהלך האירוע בל"ג בעומר 2015 כפי שתועדה בידי איטח וחבריו

“נחשפתי לסרטון, לתדהמתי, כאשר חברים שלי ומכרים שלי, כולם תושבי העיר אשדוד, התחילו להתקשר אליי ולספר לי על זה”, מספרת כהן ומוסיפה, “למרבה הצער, גם הבן שלי נחשף לסרטון, כיוון שחברים שלו ראו אותו, וגם הוריי המבוגרים שמעו עליו ואפילו ראו אותו, וכך גם משפחתי הקרובה, והדבר גרם לי עוגמת נפש קשה מאוד”.

איך הרגשת כשראית את הפוסט והתגובות?         

“ההרגשה במצב כזה היא בדיוק כמו בלינץ’ פיזי, אין שום הבדל. כמה ימים לא יצאתי מהבית, אחר כך יצאתי רק לעבודה בעירייה וחזרה. ההרגשה הזאת היא קשה מאוד ובלתי נסבלת. לא ישנתי לילות. מכה פיזית עוברת עם הזמן, אבל פגיעה שהיא תוצאה של עלבון נחקקת ונשרטת”.

מודה ועוזב ירוחם

תביעה בגובה של רבע מיליון שקלים הוגשה לבית משפט השלום בתל אביב. בין השאר נטען בה שהפוסט הפך ויראלי — היו לו 52,17 צפיות, 606 סימוני לייק, 169 תגובות ו-49 שיתופים — וכי התגובות הפכו למפץ של שנאה, תגובות נאצה, קללות, גידופים והערות סקסיסטיות ורמיזות מכוערות. “הקללות היו מעבר ל’שרמוטה’ ו’זונה’, דברים מזעזעים כמו ש’יאנוס אותך סודני’. הילדים שלי קראו והזדעזעו. ככה מדברים על אימא שלהם?”

“במקרה אחר, שבו אותם אנשים היו מתלוננים על רעש או מפגע אחר, אותם אנשים היו רוצים כמובן שאני או מי מחבריי למחלקה נבוא ונאכוף את החוק על מי שמפריע להם; אבל במקרה הזה, בלי שום מחשבה או ידיעה על מה שבאמת קרה שם, כל כך הרבה אנשים הרשו לעצמם לכתוב עליי כל כך הרבה דברים כל כך קשים, רק מפני שאיציק איטח עודד אותם לעשות את זה מבלי לעצור לרגע ולחשוב איך זה מרגיש. באמת הרגשתי שנחצה כאן הגבול”.

מה עבר עלייך באותם ימים?

“הרגשתי רע מאוד. כעסתי מאוד. נפגעתי נורא. אני הרגשתי שהסיפור הזה, שעבר כל גבול, לא יכול להישאר אצלי. פניתי לממונה עליי בעירייה, לאריה איטח שאני מאוד מעריכה, ולמנכ”ל העירייה אילן בן עדי, שאני מאוד מעריכה. העירייה מהרגע הראשון עמדה מאחוריי וגיבתה את המהלך הזה של הגשת תביעה כנגד איציק איטח גיבוי מלא והלכה איתי יד ביד.

בעניין הזה אני אסירת תודה לעירייה, למרות שאני מאמינה שזה לא היה רק בשבילי, אלא כדי שכל עובד עירייה יראה ויבין שאם הוא ממלא את תפקידו, העירייה תעמוד מאחוריו ולא תעזוב אותו, ושכל תושב יבין שיש לכבד עובדי עירייה ועובדי ציבור באשר הם שממלאים את תפקידם. טוב שהייתה לצדי עו”ד טלי בן סימון, שלא ויתרה וידעה לעודד אותי, גם כאשר היה לי עצמי קשה מאוד בתוך התהליך הזה”.

מה הוביל אותך לכך שאת מוכנה לשים את הדברים מאחורייך ולסלוח?       

“בישיבה אחת שהתקיימה הובהר לאיציק איטח שמה שהוא עשה במקרה שלי היה בלתי נסבל, ואחרי שהוא עצמו הבין וביקש להתנצל על מה שעשה, חשבתי לעצמי שצריך לדעת מתי לתבוע, אבל צריך גם לדעת מתי לוותר. ברגע שהבנתי שאיציק איטח הבין שטעה והיה מוכן להתנצל, חשבתי שהרווח מזה יהיה יותר גדול מהרווח שהוא ישלם פיצויים על מה שעשה: שאנשים שראו את מה שעשה והשתתפו במה שעשה יראו את ההתנצלות ויבינו שאם זה שעודד אותם לפעול הבין שטעה ופגע ומצטער על כך, אולי יגרום זה להם לחשוב עוד פעם על מה שעשו ועוד פעם לפני שיעשו משהו דומה שוב. אם אפילו אחד מהם יבין שטעה ולא יחזור על זה, אני את שלי השגתי”.

כהן

מה המסר שלך לציבור בכל הקשור לפגיעה או העלבה של עובד ציבור?                      

“עובדי הציבור נמצאים בתפקידם בשביל תושבי העיר. העבודה שלהם קשה גם ככה, הם עושים לילות כימים כדי שלתושבי העיר תהיה איכות חיים. אף אחד לא אוהב שאוכפים עליו את החוק, אבל כולם רוצים עיר שקטה ונקייה. אם תושבי העיר לא ייתנו לעובדי העירייה לבצע את תפקידם, תושבי העיר, כולל כל אלה שלא בחלו במילים כדי לפגוע בי רק כי ביצעתי את תפקידי, לא יוכלו לנהל חיים שקטים בעיר הזאת. אנחנו דואגים לשמור על הסדר הציבורי ולהבטיח שהעיר תתנהל באופן המיטבי בכל תחומי החיים של התושבים”.

מסר ציבורי

השאלה של מה ילמד הציבור מהפרשה הזאת היא שאלה טובה; איזה לקח יופק, אם יופק. כהן: “חשוב לי להעביר מסר שהאלימות ברשתות פוגעת ושהאופן שבו חלק מהאנשים מתנהגים ברשתות, למשל כמו שנהגו כל אלה שהגיבו לקריאה של איציק איטח לפגוע  בי, חייב להשתנות. אם השיח ברשתות ישתנה ולו במעט, זו תהיה התרומה שלי”.

מה המסר שלך לגבי שיימינג ברשת?

“האלימות במילים פוגעת יותר מאשר אלימות פיזית. מניסיון אישי, פוסטים לא נעלמים, והפגיעה היא מתמשכת לאורך זמן רב. יש דרכים לפתור בעיות מבלי לפגוע. שמי שחושב שנעשה לו עוול, לא יתקן אותו בדרך של עשיית עוול גדול יותר למשהו אחר”.

את סולחת לאיציק באמת ובתמים? מבחינתך "היה כלא היה"? 

“האמת היא שקשה לי מאוד להגיד 'כלא היה' על המקרה הזה. מדובר בטראומה — לא פחות — לי, לילדיי ולמשפחתי. אבל זה מאחוריי, וזה מה שחשוב. אני את שלי הבהרתי לכל מי שצריך הבהרה שכך לא מתנהגים, לא אליי ולא לאף אחד, עובד עירייה או אדם אחר”.

 

מה דעתך על כך שהעירייה תעניק לאיציק איטח אות הוקרה?

“אני לא רוצה להגיב על זה. זה לא שיקול הדעת שלי, אלא של הוועדה שהחליטה לתת לו את הפרס”.

איטח

זה נכון שהענקת האות הייתה מותנית בהתנצלות מצדו? 

"כן, במפורש. לולא סלחתי לו, הוא לא היה מקבל את הפרס. לי אין בעיה עם זה”.

ואילו איטח מסר לסיכום הפרשה: "מותר להודות שטעיתי. שמח על קבלת אות ההוקרה, זה באמת כבוד גדול עבורי. אני שמח לשים את הסיפור הזה מאחוריי ומתרכז בעשייה. להפיץ טוב. שני הצדדים יצאו מרוצים".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר