כאן מתכננים עיריית אשדוד ומשרדי האוצר והבינוי לבנות 13 אלף יחידות דיור: הדיונה הגדולה וחולות אשדוד. צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
כאן מתכננים עיריית אשדוד ומשרדי האוצר והבינוי לבנות 13 אלף יחידות דיור: הדיונה הגדולה וחולות אשדוד. צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

חדשה על המפה: שמורת טבע חולות אשדוד

שמורה או שכונה? רשות הטבע וקק"ל נערכות להגיש לוועדה המחוזית תכנית להפיכת "הדיונה הגדולה" ופארק החולות לשמורת טבע מוכרזת. המטרה: למנוע מעיריית אשדוד להקים בשטח אלפי יחידות דיור במסגרת ישום הסכם הגג. הדיון צפוי בשבועות הקרובים

פורסם בתאריך: 4.12.17 18:22

     

חולות לוהטים: לפני כארבעה חודשים נחתם הסכם הגג באשדוד בטקס חגיגי שבו השתתפו ראש הממשלה, שרי האוצר והבינוי והשיכון יחד עם ראש עיריית אשדוד.  ההסכם מדבר על בנייה של יותר מ-30 אלף יחידות דיור שיתפרסו בכמה מתחמים, בעיקר במעטפת של העיר ובמה שמכונה החגורה הירוקה המקיפה אותה, אלה הם שטחים פתוחים בעלי חשיבות אקולוגית שהעירייה עצמה קידשה בעבר את שימורם.

אולם במסגרת הסכם הגג יש כוונה לבנות שכונות רבות באותם שטחים. אחד מהם ולמעשה הגדול שבהם ממוקם סביב "הדיונה הגדולה" וגם פארק החולות. אלה הם שטחי חולות נודדים שנמצאים ממזרח לרבעים י', י"ג וט"ז.

זהו למעשה רובע י"ד ההיסטורי שבנייתו בוטלה לפני יותר מ-20 שנה וכעת יש כוונה להחיותו מחדש. על פי הסכם הגג ייבנו בשטח זה 13 אלף יחידות דיור והם ירחיבו את אשדוד הבנויה בצורה ניכרת על חשבון הדיונות והשטחים הפתוחים.

כל גופי שמירת הטבע והסביבה ואפילו המשרד להגנת הסביבה מתנגדים לתכנית הבינוי הזאת.

אך בימים אלה נעשה מצידם צעד אחד נוסף שמטרתו לסכל את התכנית. רשות הטבע והגנים וקק"ל מגישות כעת לוועדה המחוזית לתכנון ובניה תכנית עבור אותו שטח והן מבקשות להפוך אותו לשמורת טבע מוכרזת-חדשה. לפי התכנית שהגישה רשות הטבע ואותה אנחנו חושפים כאן שמורת חולות אשדוד תשתרע על פני כ-3,800 דונם ותיצור רצף עם שמורת הטבע חולות ניצנים שמדרום.

 

התכנית שהגישו רשות הטבע והגנים וקרן קיימת לישראל: שמורת טבע חולות אשדוד

הדיון צפוי להתקיים בשבועות הקרובים. אם הוועדה תאשר אותה, הדבר "יסנדל" את העירייה והיא לא תוכל לבנות במקום בנייני מגורים, לסלול כבישים ובכלל. כך שמדובר במירוץ נגד הזמן, כל צד מנסה להקדים את האחר באישור התכנית שלו.

 

בדברי ההסבר של תכנית שמורת הטבע החדשה חולות אשדוד נכתב: "צפון חולות אשדוד כולל הדיונה הגדולה מדרום עד שמורת טבע ניצנים מהווה בית גידול יחודי של דיונות חול חופיות, המשמרות שריד של שטחי דיונות נרחבים שהשתרעו בעבר על שטחים נרחבים. חולות אלה מהווים מערכת אקולוגית יחודית".

מפת המתחמים החדשים של אשדוד הכלולים בהסכם הגג

בחברה להגנת הטבע מברכים על התכנית: "החברה להגנת הטבע פעלה רבות בשנים האחרונות לשמירה על חולות אשדוד ועל הדיונה הגדולה והגדירה את המאבק הזה, כאחד המרכזיים שלה. החברה להגנת הטבע, כמובן שתומכת בתכנית ומברכת עליה".

כאן (היכן שמסמן החץ) מתוכנן לקום המתחם הכי גדול בהסכם הגג של אשדוד – האם זה יקרה או שהשטח יהפוך לשמורת טבע? באדיבות מקסים צ'רני

מעיריית אשדוד עדיין לא התקבלה תגובה להגשת התכנית.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר