ג'קי בן זקן. צילום: עופר וקנין

ובתפקיד המתווך: האסיר ג’קי

חשיפה: לפי תשובתם של התובעים בתביעה הענקית נגד פרויקט התחבורה הירוקה באשדוד, איש העסקים ג’קי בן זקן ניסה לתווך מהכלא בינם ובין ראש העירייה, אך המשא ומתן התפוצץ. לטענת התובעים, קיים חשש שהפרויקט נועד לשרת גם את האינטרסים העסקיים של האיש

פורסם בתאריך: 23.11.17 19:53

     

לאחר שבחודשים האחרונים התנהלו מגעים בין נציגי העירייה ונציגי התושבים שהגישו תביעה ענקית נגדה, בסך 350 מיליון שקל, בגין נזקי פרויקט התחבורה הירוקה, אלה לא הבשילו להסכמה. המשא ומתן התפוצץ.

התביעה, נזכיר, הוגשה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע בראשית חודש פברואר, ונתבקש להכיר בה כתובענה ייצוגית. הנתבעים הם עיריית אשדוד, ראש העירייה ד”ר יחיאל לסרי, מנכ”ל העירייה אילן בן עדי, בעלי תפקידים נוספים בעירייה בהווה ובעבר וכן משרד התחבורה, שהוביל את המיזם שבו זכתה העיר אשדוד במסגרת "קול קורא" ובו התמודדו רשויות רבות נוספות.

עבודות בכביש במסגרת תכנית התחבורה באשדוד. צילום: דור גפני

תכלית הפרויקט היא לגרום לצמצום השימוש ברכב פרטי ולהגברת השימוש בתחבורה ציבורית ועידוד הרכיבה על אופניים וההליכה ברגל. כך, מאמינים, תהיה פחות צפיפות על הכבישים, יהיה פחות זיהום אוויר ויהיה בטוח יותר לנוע בדרכים.

הפרויקט באשדוד קיבל את השםREWAY. העבודות מתרכזות בכמה צירים מרכזיים (כמו שדרות הרצל ובגין) ויצאו לדרך לפני שנה. בעיקר בתחילתן הן הן גרמו לבוקה ומבולקה, חסימת צירים, עומסי תנועה ופקקים. בשלבים הבאים מתוכננות להימשך העבודות ולהתרחב לצירים נוספים, ובכלל זה רחוב ז’בוטינסקי והציר המזרחי, שיכלול בין היתר קטעים משדרות בני ברית, הפלמ”ח והפרחים.

הניזוקים הם בראש וראשונה תושבי העיר שנעים בכבישיה ומפסידים זמן יקר בדרך, אבל גם בעלי עסקים — בעקבות השינויים והמצב שנוצר הם מפסידים הכנסות — ומי שמגיע לעיר במסגרת עבודה ובכלל.

הנתבעים ביקשו למחוק את התביעה, לתת חסינות לבעלי התפקידים ולא לקבל את הבקשה להכיר בתובענה הייצוגית.

כאמור, לאחר ניסיונות להידברות ומציאת פשרה שלא צלחו, נמסרה בשבוע שעבר לבית המשפט תשובת התובעים. בא כוחם של התושבים התובעים – שבעה במספר – עו”ד דניאל כהן ביקש להמשיך לנהל את התביעה ולדחות את תגובות הנתבעים.

בן זקן ולסרי

בתשובה הארוכה שהגיש כהן מועלות טענות קשות הכוללות ביטויים חריפים נגד העירייה והעומד בראשה. לפי התשובה שהגיש, הדבר המפתיע ביותר אולי הוא: ”התנהל משא ומתן ישיר בניסיון לגבש בהסכמה דרכים ו/ או מנגנונים לפיצוי האזרחים תושבי אשדוד, המשא ומתן הונע על ידי האסיר ג’קי בן זקן”. כאן שורבב בפעם הראשונה שמו של איש העסקים האשדודי שנושא עונש מאסר על חלקו בפרשת הרצת המניות של חברת “מנופים”.

“במהלך חודש יוני 2017”, נכתב בתשובה, “פנה בן זקן באמצעות שליח שהגיע למשרדו של עו”ד כהן וביקש כי ייאות להיפגש איתו בכלא חרמון. כהן נעתר, וביום 25.6.17 הגיע לכלא חרמון ונפגש עם בן זקן”. לטענת עו”ד כהן, בעת הפגישה ביניהם העלה בן זקן גם את נושא הגדלת כמות יחידות הדיור באזור המע”ר באשדוד, שבו יש לו אינטרסים כלכליים.

בן זקן, כך נטען, הציע לתווך בין כהן ללסרי על מנת לגבש פשרה מוסכמת בתובענה ואף פירט מתכונת מוצעת. כן הבהיר כי ביציאתו לביקור ראשון ישוחח עם ראש העירייה ויעלה בפניו הצעה. ואמנם כך היה. בן זקן חזר לכהן ועדכן כי ראש העירייה נכון להגיע לפשרה ברוח הצעתו של בן זקן. כהן יצר קשר בינו ובין ראש העירייה וצוותו, נקבעה פגישה והחל שיח ממושך, “למצער המגעים לגיבוש פשרה לא צלחו משום סירוב הנתבעת 7 באמצעות משרד הפנים לאשר הפחתה בארנונה”.

על פי הנטען בתשובה שהוגשה לבית המשפט, לסרי מקיים יחסי חברות עם בן זקן ו”סמוך לשולחנו בכל עת כאשר האחרון מגיע לחופשות מהכלא”.

המסמך מעלה טענה חדשה, ולפיה מיזם התחבורה באשדוד נולד לכאורה לטובת האינטרסים של בן זקן: “ניתן לקבוע כי קיים קשר בין פריסת פרויקט ה-REWAY ובין פריסת שלל תכניות הבנייה שבהן מעורב. קשה להשתחרר מהתחושה כי העיר אשדוד הפכה למעין אזור דמדומים”, ולסרי לכאורה “נגוע בניגוד עניינים חמור בהיותו מונע לשרת את האינטרסים של בן זקן והקשורים בו, 'חטף וכפה' את התכנית על תושבי אשדוד”.

הדמיה כך ייראו שד הרצל בסיום העבודות. תמונה: עיריית אשדוד

עוד נטען שכבר בחודש אוגוסט 2016 העלה בן זקן טענה בדבר הסדרת מערך התנועה באתר של חברת "סגול" וחיבורו למערכת התחבורה העירונית באמצעות פרויקט REWAY: “הכול במסגרת בקשה שהוגשה על ידי בן זקן לוועדת התכנון ובנייה המחוזית, בקשה לשינוי ייעוד ממסחר בלבד למגורים, מסחר ומוסדות ציבור בשדרות הרצל ולהסדיר את ניצול הזכויות הנותרות במסגרת שינוי ייעוד. בן זקן יחד עם חברת 'סגול בר', עיריית אשדוד ואחרים ביקשו אישור תכנית יצירת מסגרת תכנונית להקמת מבנה הכולל ארבעה מגדלי מגורים, מתוכם שלושה בני 27 קומות ומגדל רביעי בן 28 קומות, מעל שלוש קומות חניה תת—קרקעית, קומת מסחר במפלס הרחוב, שתי קומות חניה עילית ומשרדים… עסקינן בבקשה לשינוי ייעוד ממסחר למגורים (650 יחידות דיור), מסחר ומבנים ומוסדות ציבור. ריח רע עולה מההתנהלות הזו וחשש לשימוש במידע פנימי… וכן כי כבר בשנת 2013 נעשה שימוש במידע הפנימי”, כך לשיטת התובעים, "בדבר פרויקט התחבורה העתידי (REWAY) כארגומנט לבקשה לאישור פרויקט סגול".

 

תשובת הנתבעים גם מעלה שיש פער גדול מאוד, של 210 מיליון שקל, בין העירייה, שלגרסתה פרויקט התחבורה הוא בהיקף של חצי מיליארד שקל, ובין משרד התחבורה, שלפיו מדובר ב-290 מיליון שקל בלבד.

צילום: דור גפני

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה:

"פרוייקט הגל הירוק נולד כתוצאה מפניה של משרד התחבורה, בה זכתה העירייה לאחר שהצעתה נבדקה ע"י צוות מומחים מטעם משרד התחבורה שכלל גם שופט בדימוס.
אפיוני הפרוייקט נקבעים ע"י משרד התחבורה והעירייה אשר עבדו יחד עם מומחים בתחום התחבורה חודשים ארוכים בטרם ניתן אור ירוק ליציאת הפרוייקט לדרך.

לאור זאת הטענה כי הפרוייקט נולד כדי לשרת אינטרסים מסחריים של איש עסקים הינה פשוט הזויה ונעדרת קשר למציאות.

לפי בקשתו, התקבל עו"ד כהן בלשכת ראש העיר, כאשר הציג עצמו כאיש ציבור המבקש להציע רעיונות להקלה ע התושבים במהלך ביצוע הפרוייקט, ומתוך נכונותו של ראש העיר לשתף פעולה עם כל אפשרות חוקית לסייע לציבור התושבים, אלא שלמרבה הצער נראה היה כי עוה"ד מבקש לנצל את התובענה היצוגית שהגיש ככלי לקבלת במה תקשורתית, וכי הציבור ממש אינו בראש סדר עדיפויותיו.

מסתבר כי עו"ד כהן באופן שיטתי מעדיף לקיים דיון בטענותיו מעל דפי העיתון ולא בבית המשפט, כנראה מתוך הבנה כי מבחינה משפטית טענותיו חסרות סיכוי להתקבל. חשוב להדגיש כי למרות דרישת העירייה, עו"ד כהן כלל לא שלח לה עד כה את התגובות שהגיש ועליהן הוא מתפאר בעיתון. מיותר לציין כי עם הגשת החומר תפעל העירייה למיצוי הדין בענין זה.

העירייה מבקשת להדגיש כי היא עושה ותמשיך לעשות כל שבידה כדי להקל על התושבים במהלך אי הנוחות הזמנית בביצוע הפרוייקט. בכלל זה שקלה העירייה גם מתן הנחות בארנונה, ואף פנתה למשרד הפנים בחודש יוני 2017 כחודשיים טרם הפגישה עם עו"ד כהן , אלא שמשרד הפנים הבהיר כי המצב החוקי אינו מאפשר מתן הנחות כאמור.

סופו של דבר – העירייה תמשיך בביצוע פרוייקט הגל הירוק, המהווה פרוייקט דגל של העיר ושל המדינה כולה, וכל מטרתו להביא להטבת מצב התחבורה עבור תושבי העיר ובאיה".

מקבוצת בן זקן לא התקבלה תגובה.

 

 

זילבר תבחן את טענותיה של גלבר

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו”ד דינה זילבר, תבחן את הטענות שהעלתה חברת המועצה הלן גלבר בעניין תכנית התחבורה באשדוד. כך עולה ממכתב תשובה שקיבלה גלבר בימים אלה.

המשנה ליועמ"ש לממשלה, עוה"ד דינה זילבר. צילום: אוליבייה פיטוסי

אוריאן שם טוב מיכאלי, ראש לשכת היועץ המשפטי לממשלה הודיעה לגלבר, כי עו”ד זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט מנהלי- ציבורי) תבחן את פרויקט התחבורה בעיר אשדוד, זאת בעקבות מכתבה של גלבר. במכתבה טענה גלבר כי קיים חשש לאי סדרים ולביצוע עבירות לכאורה בפרויקט התחבורה. במכתב הפניה היא מפרטת את טענותיה וביניהן שינוי ציר התחבורה המזרחי והסרתו מתוכנית הפרויקט המקורית לאחר הזכייה בקול הקורא מטעם משרד התחבורה.

הלן גלבר. צילום: ניר כפרי

מלשכת ראש העיר נמסר בתגובה: ״גב׳ גלבר הגדישה את הסאה בהתלהמות ההזויה שלה ודבריה אינם ראויים לתגובה".

(כתבה: שרה שוורץ).

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר