כך נראה האתר בחודש יולי. צילום: דור גפני

פסיפס עתיק ומרהיב שהתגלה באשדוד הפך ל”מזבלה” שבה עוברים טרקטורים

"כאן דרום" חושף: אתר מהתקופה הביזנטית באשדוד, שבמרכזו פסיפס צבעוני, מתפורר, מתבלה ונהרס. הוא חשוף בחלקו, האתר פרוץ ואינו מוגן. לרשויות יש זמן ויש גם תכנית. השאלה אם עד שזה יקרה, ייוותר משהו מהממצא החשוב הזה

פורסם בתאריך: 6.7.17 11:57

     

בקצהו הדרומי של רחוב הר גלבוע באשדוד נמצא מגרש ריק. לא בכדי הוא איננו בנוי. לפני הרבה שנים נמצאו בו ממצאים ארכיאולוגיים מהתקופה הביזנטית, ובמרכזם רצפת פסיפס צבעונית. הייתה כוונה לבצע במקום חפירה, לחשוף את השרידים הקדומים ואולי גם להציג אותם לקהל הרחב. אבל זה לא קרה. במקום זה רצו לכסות את האתר ולשמר אותו לעתיד לבוא. אך גם זה לא קרה. השטח איננו מגודר או משולט, אלא פרוץ ומופקר.

כתב “כאן דרום” שביקר במקום ביום שישי ראה כיצד הפסיפס גלוי על פני השטח מתבלה, מתפרק ונהרס. ניתן היה להבחין באבני פסיפס שנותקו מהרצפה והתגלגלו להן בשטח. מסביב יש גם חרסים, אבל גם הרבה זבל שמשליכים שם.

ההיסטוריה מתחת לאף. צילום: דור גפני

על פני הקרקע מופיעים חריצים של צמיגים. תמונה שהגיעה לידי מערכת העיתון באחד הימים האחרונים מלמדת שרכבי עבודה כבדים, ובהם טרקטורים, עברו במקום וביצעו עבודות חפירה במגרש הצמוד. ייתכן שהדבר קשור לתכנית להקמת בית כנסת וכולל בקטע שבין רחוב הגלבוע לרחוב הר פארן, שעליו דיווחנו כאן לפני קרוב לחודש.

“אני זוכרת כיצד מצאנו פה לפני הרבה מאוד שנים מטבעות עתיקים סביב הפסיפס”, אמרה לעיתון יפית (שם בדוי), תושבת הרובע. “ממש חבל לראות מה קרה למקום. המטבעות נעלמו, ואם זה יימשך כך, גם הפסיפס לא יחזיק מעמד. אתר עתיקות שכזה צריך לשמר”, הוסיפה.

מרשות העתיקות נמסר בתגובה: “במקום נתגלתה לפני כ-20 שנה רצפת פסיפס מהתקופה הביזנטית (מהמאות החמישית-שישית לספירה), הבנויה בדגמים גיאומטריים צבעוניים. בעקבות הגילוי הוסב השטח בעבר לשטח ציבורי, כוסה, ועתה הוא מחכה לחשיפה והנגשה לקליטת הקהל הרחב, כחלק מהמורשת התרבותית של אשדוד.

הזנחה והפקרות. צילום: דור גפני

רצפת הפסיפס שייכת, ככל הנראה, למבנה ציבורי גדול – ייתכן כנסייה, שהייתה חלק מהעיר הביזנטית הגדולה אשדוד ים, המכונה במקורות איזוטוס–פאראליוס. עיר זו, המשתרעת כיום בכל שטחה הדרומי של אשדוד, מקו  מצודת אשדוד ים ועד חוף באר שבע, נזכרת כאחת מערי הנמל העשירות לאורך חוף הים הדרומי של ארץ ישראל. במפת מידבא המפורסמת, מעבר הירדן המזרחי, מופיעה אשדוד ים כעיר שבה מבנים מפוארים, כגון כנסיות, רחובות עמודים ונימפאון (מזרקה עירונית).

מבדיקה שערכו מפקחי רשות העתיקות עולה כי בוצע חישוף צמחייה בפני השטח, ולא נגרם נזק לפסיפס. תכנית הבינוי אשר אתם בודקים לגביה, מתייחסת למגרש הסמוך, ולא למגרש בו מצויה רצפת הפסיפס. לרשות העתיקות טרם הוגשה תכנית כזו. לכשתוגש, תקבע הרשות את התנאים הנדרשים למימושה, בכפוף לחוק העתיקות”.

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: “אנו עובדים בתיאום עם רשות העתיקות; וככל אתר ארכיאולוגי, הוא מכוסה בחול על מנת לשמור על הממצאים. ממצא זה נכלל בתכנית העבודה של החברה לתיירות, ובבוא העת הוא יזכה לטיפול הנכון ולחשיפתו לציבור".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר