בוועידת "האנשים של המדינה" שהתקיימה השבוע התייחס יו"ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד שאול שניידר לכמה מהאתגרים שעימם מתמודדים בנמל בתקופה הנוכחית. רשימה חלקית: מלחמה, עומסים בעקבות תקיפות החות'ים שהשביתו את נמל אילת, וגם השותפות עם מערכת הביטחון.
שניידר אמר בריאיון לשרון כידון: "התמודדנו עם ירי, סגרנו פערים כך שסיימנו את 2024 עם צמיחה משמעותית והכנסות של 1.05 מיליארד שקל ורווח נקי שנתי של 168 מליון שקל, כמו כן, השקענו בסטארט-אפים ישראליים".
מאז מתקפת ה-7 באוקטובר 2023, נמל אשדוד הפך לחזית כלכלית וביטחונית. "99% מהסחורות לישראל מגיעות דרך הים, ונמל אשדוד אחראי על 40% מהן", הוסיף.
למרות המצב הביטחוני, נמל אשדוד סיים את 2024 עם עלייה של 5% בהכנסות – ל-1.05 מיליארד שקל ורווח נקי של 168 מליון שקלים. לדברי שניידר, "איבדנו 16% מהפעילות בגלל הפסקת הייבוא מטורקיה, אבל ייבוא מלט ממצרים גדל באופן דרמטי – כיום 25% מהמלט בישראל מגיע משם. גם כלי רכב מהמזרח סייעו לסגור את הפער".
לדברי שניידר, "אנחנו מתקן אסטרטגי שחייב להמשיך לפעול בכל מצב – גם תחת אש". לכן, אמר, כבר ביום הראשון ללחימה, התגייסו עובדי הנמל לפרוק ציוד לחימה ותחמושת ייעודיים לצה"ל – פעולות שנעשו לעיתים תחת ירי. "סיפקנו שירות גם למזח האמריקני, למרות הכישלון בפרויקט ההוא, שארה"ב שרפה עליו 320 מיליון דולר. נתנו שירות גם לחיל הים, שבמהלך המלחמה בצפון העביר את בסיס חיפה כולו לתוך הנמל האזרחי שלנו".

יו"ר חברת נמל אשדוד, שאול שניידר. צילום: רונן נג'אתי
שניידר התייחס גם להפסקת הפעילות בנמל אילת בשל מתקפות החות'ים בים האדום, ואמר כי מאות אלפי כלי רכב מהמזרח הרחוק שהיו אמורים להגיע אליו – הועברו לנמל אשדוד. "מצאנו את עצמנו בבת אחת עם אחריות הרבה יותר גדולה", אמר. "אבל עמדנו בה בצורה משמעותית ויעילה – המסחר לא נפגע".
במקביל, הנמל מקדם חדשנות טכנולוגית. "המטרה שלנו היא להיות לא רק הגדול בישראל, אלא גם החכם ביותר. פתחנו זרוע חדשנות שמאפשרת לסטארט-אפים לבדוק מוצרים בשטח, וקיימים שיתופי פעולה עם 22 נמלים בעולם".
שניידר התייחס גם לאיומי הסייבר: "בתחילת הלחימה ספגנו 134 אלף תקיפות סייבר בחודש. ניתקנו את כל המערכות הסיניות במנופים, החלפנו בציוד גרמני, והשתמשנו בחברות סייבר ישראליות. מתוך 96 סטארט-אפים שבחנו – השקענו בשמונה מהם והפכנו לשותפים".