צילום: שמואל דוד

יש כבוד: אות הרמטכ"ל לרס"ן אייל דוד

אות מצטיין טכנולוגי מאת הרמטכ״ל על פיתוח הענן הצה״לי, פרוייקט פורץ דרך שמשפר את יכולות צה״ל ללא הכר מוענק הערב (ג') לרס"ן אייל דוד

פורסם בתאריך: 14.11.17 19:04

     

האשדודי רס״ן אייל דוד, בן 31, נשוי לגל ואב לאלון מאגף התקשוב והגנה בסייבר יקבל הערב את אות מצטיין הרמטכ"ל. אות מצטיין הרמטכ"ל הוא אות הוקרה לחיילי צה"ל אשר מילאו את תפקידם במסירות רבה וחתירה מתמדת למצוינות. מדי שנה נערך טקס בו הרמטכ"ל מעניק תעודות הוקרה לחיילים מצטיינים מיחידות שונות בנוכחות פורום מטכ"ל ומשפחות החיילים. האות ניתן כבר יותר מ-25 שנים ומדי שנה מקבלים אותו כ־150 קצינים, חיילים, נגדים ואזרחים עובדי צה"ל. החל מ-2013 מוענקת למקבלי האות סיכה מיוחדת.

איך הגעת לעולם הטכנולוגי והגנת סייבר?

"למדתי במקיף ו' באשדוד במגמת מחשבים, שם נחשפתי לעולם הזה. בעצם שם הכל התחיל. מדהים לראות שיותר ויותר אשדודים לוקחים חלק מפרויקט עליו אני מפקד. כך למשל היה שלב שבו חצי מהמדור היו חיילים אשדודים, שזה מדהים".

דוד התגייס ליחידת ממר"ם, בה הוא משרת גם כיום. בתפקידו הנוכחי הוא ארכיטקט ענן מבצעי בצה"ל, פרוייקט פורץ דרך שמשפר את יכולות צה״ל ללא הכר. ענן מחשוב (באנגלית: Cloud computing) הוא שירותי מחשוב הניתנים למשתמש באמצעות מחשב מרוחק, אליו מתחבר המשתמש דרך רשת האינטרנט או באמצעות קו תקשורת ייעודי. הביטוי "ענן" הוא דימוי לרשת האינטרנט המבוסס על הצורה הגרפית בה מתארים את הרשת בתרשימי זרימה (Computer network diagram). בענן המחשוב נמצאים הנתונים והלוגיקה העסקית של מערכות המחשוב בשרתים ובמרכזי מחשבים והם מופעלים מיחידות קצה מרוחקות. כתוצאה מכך אין המשתמשים צריכים לרכוש ולנהל משאבי ומערכות מחשוב ובמקום זאת שוכרים אותה כשירות מספקים שמעמידים כוח מחשוב שהגישה אליו תהיה מרחוק דרך האינטרנט.

מהי מטרת הענן הצה"לי?

"הרעיון הוא ליצור סביבה שעליה יכולות להתארח מערכות מכל הזרועות בצה"ל, וככה בעצם אנחנו מגדירים את עקרון השילוביות של צה"ל ומשפרים בצורה משמעותית את האפקטיביות המבצעית שלו ואת היכולת תקיפה שלו".

בתפקידו הקודם רס"ן דוד היה אחראי על תשתיות הIP של מערכות החיל הירוק ומעבר- תשתיות המחשוב שעליהם הותקנו מערכות ההתראה של צה"ל. אחת המערכות הייתה מערכת שנותנת הראה לעורף "אני לא פיתחתי את המערכת" דוד מצטנע ומבקש לחדד "הייתי אחראי על התשתיות שעל גביהן המערכת התארחה. מרכיב משמעותי וחשוב".

חשוב במיוחד בשעת מבחן. מה קורה במצב מלחמה/מבצע?

"אם התשתיות לא זמינות אז אין מערכת, אז במהלך מבצע 'צוק איתן' עבדנו מאד קשה בכדי להחזיק את התשתיות לייעל ולשפר אותם ולדאוג שיהיו זמינות וחזקות. זה היה מרגש ומלחיץ בו זמנית.עשינו המון פעולות גם בזמן לחימה שהיו חדשניות ופורצות דרך מבחינה טכנולוגית בכדי לייעל את המערכת וההתראות יזרמו באופן מהיר וגן שתהיה זמינה שזה שני הדברים החשובים במערכת התראה- זמינות ויעילות. אזרחי ישראל קיבלו את ההתראות שלהם בזמן תמיד במהלך מבצע 'צוק איתן' שזה לא טריטוריאלי בכלל בכלל. מבחינה טכנולגית זה מערכות פורצות דרך- יוצא טיל מעזה ואנחנו ישר מקבלים התראה ומעבירים את המידע, הכל בשניות כדי שהאזרחים יגיעו למקלט".

כאמור,במהלך מבצע צוק איתן, היה אחראי רס״ן דוד על התשתיות הטכנולוגיות שעליה פותחו מערכות ההתראה לעורף ובכך היה מעורב גם באופן רגשי לאחר שגם אשדוד עיר הולדתו, בה מתגוררים הוריו ואחיו- שמואל דוד דובר ראש העיר, הייתה תחת מתקפת טילים.

האחים המוצלחים

איך ההרגשה לקבל את אות הרמטכ"ל?

"וואו. מרגש ממש"

למה לדעתך נבחרת לקבלת האות?

"אני מרגיש לא נעים לעמוד על הבמה, כי מאחוריי עומדים עשרות חיילים ויחידה של מאות אנשים. ובפועל העבודה שאני עושה זה העבודה שהם עושים והכל הכל בזכותם, למה מגיע לי? כי יש לי חיילים סופר מוכשרים וסופר ערכיים שקמים כל יום ונותנים את הלב שלהם, וזה ממש בזכותם".

בגלל זה לא סיפרת להורים שלך על קבלת האות?

"כן. זה באמת ככה. אני נבוך מאד. גם חברים שלי עדיין לא יודעים, ואני מקווה שהם לא יקראו את הכתבה הזו (צוחק) "

אתה בחור מוכשר שבטח מקבל לא מעט הצעות בעולם האזרחי, תמשיך בצבא עוד הרבה זמן?

"כן. רק לאחרונה חתמתי 3 שנות קבע נוספות. באמת שהצעות מאזרחות תמיד יש, ובמשכורות גבוהות משמעותית. כסף זה חשוב אבל לעשות משהו שאתה מאמין בו זה חשוב לא פחות, לקום כל בוקר ולהרגיש שאתה עושה משהו חשוב זה טוב לא פחות, ואנחנו עושים בצה"ל דברים חשובים. יותר כיף לישון בלילה שאתה יודע שתרמת משהו לביטחון המדינה מאשר שיש לך עוד טלוויזיה".

 

מה הסיפוק הגדול בעבודה כזו?

"לעבוד עם חיילים ולראות אותם אחר כך מגיעים להישגים, משתחררים ונמצאים בעמדות מפתח בהייטק, כובשים חברות, מעסיקים אנשים ומקדמים את המשק. זה שווה המון!"

איפה תהיה עוד עשור?

עוד חמש שנים עדיין בצבא,מקווה בפרויקטים משמעותיים ופורצי דרך. עוד עשר שנים- כנראה כבר משוחרר, ולהינות מהאזרחות. אבל גם אז ארצה לעבוד במקום שמפתח טכנולוגיות חשובות ומשמעותיות"

בנוסף, מתנדב רס"ן דוד בתוכנית ״מצפן״, לקידום חינוך טכנולוגי בקרב בני נוער, ״בשנתיים האחרונות התנדבתי בהוד השרון, עכשיו הבנתי שהגיע הזמן לתרום בחזרה למקום שבו נולדתי וגדלתי, ולראשונה אנחנו מתחילים לפעול בעיר אשדוד״

צילום: שמואל דוד

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר