הוועדה לצמצום פערים חברתיים
הוועדה לצמצום פערים חברתיים

דיון סוער בכנסת בנושא הלימודים באשדוד. סרי: "הופעה מבישה של אריה מימון"

הוועדה לצמצום פערים חברתיים של הכנסת קיימה דיון על מצב התלמידים באשדוד שעדיין לא חזרו ללימודים באופן מלא. במהלך הדיון העיר ראש מינהל החינוך אריה מימון הערות שונות ויו"ר הוועדה נאלץ שוב ושוב להעיר לו ולבקר אותו על כך

פורסם בתאריך: 15.1.24 15:37

     

היום התקיים דיון בוועדה לצמצום פערים חברתיים של הכנסת בנושא מתווה הלימודים בעיר אשדוד נוכח מלחמת 'חרבות ברזל'. הדיון התקיים בשל פניות של הורים לוועדה, שהלינו על כך שבחלק ממוסדות הלימוד בעיר הלימודים עדיין מתנהלים במתכונת חלקית, על אף הסרת מגבלות פיקוד העורף בעיר.

בדיון השתתפו: מטעם העירייה, ראש מינהל החינוך אריה מימון וכן נציגי הורים, ופוליטיקאים כמו שרון מרק, אלי לחמני וכן נורית טופז.

ח"כ אברהם בצלאל יו"ר הוועדה לצמצום פערים חברתיים

ח"כ אברהם בצלאל יו"ר הוועדה לצמצום פערים חברתיים

בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ אברהם בצלאל: "אנחנו נמצאים בתקופה מורכבת והעיר אשדוד אכן מטווחת. יש חשיבות גדולה לשמירה על ביטחונם של התלמידים ולצד זאת היעדר לימודים סדירים מקשה מאוד על ההורים והילדים כאחד, בחזרה לשגרה ובשמירה על החוסן. לכן אנחנו מבקשים לשמוע מדוע התקבלה בעירייה ההחלטה לא לחזור כרגע לשגרה מלאה ואיך מתנהלים כעת הדברים".

בתחילת הדיון הייתה זאת ח"כ קטי שטרית שפירגנה לעירייה ולעומד בראשה ואמרה כי "אשדוד היא מודל לחיקוי עבור כל הערים בארץ. הנתון שקילבתי מעל 80% למידה במסודות החינוך באשדוד. רה"ע מקיים דיונים מה יהיה בשבוע הבא".

היא גם סימנה את מראש את המוחים נגד מדיניותו של לסרי ואמרה "יש מערכת בחירות ויש המון אמוציות ויש רצון לבוא ולתקוף".

ח"כ בצלאל: "פה אין פוליטיקה בוועדה".

שרון מרק בוועדה לצמצום פערים חברתיים

שרון מרק בוועדה לצמצום פערים חברתיים

חברת מועצת העיר אשדוד שרון מרק, אשר הייתה מיוזמות הדיון: "בעוד שכל ראשי הרשויות נלחמים על השבת השגרה באשדוד עושים הפוך בניגוד לכל היגיון. הפגיעה בילדים, בהורים, באמהות יחידניות ובפרנסתן יוצרת פערים שלא היו בעבר, גם בתוך העיר וגם בין תושבי העיר לתושבי המרחב. אני קוראת להחזרת כל מערכת החינוך באשדוד לשגרה מלאה". עוד ציינה כי מערכת החינוך החרדית בעיר כבר החזירה את תלמידיה לשגרה מלאה.

חיים בן זכרי מאשדוד, סבא ל-2 ילדים אוטיסטים חיזק את דבריה ואמר: "ילדים אוטיסטים לא יכולים ללמוד במתווה של קפסולות. הילדים האלה חייבים להיות במסגרת ולנהל אורך חיים רציף. ההורים של אותם ילדים מתקשים מאוד להתנהל מולם יום שלם בבית, שלא לדבר על הפסד של ימי עבודה".

אריה מימון בוועדה לצמצום פערים חברתיים

אריה מימון בוועדה לצמצום פערים חברתיים

אריה מימון הציג נתונים ואמר כי "באשדוד יש 57 אלף תלמידים מגיל 3 ולכולם אנחנו נותנים מענה. במערכת יש מבנים ממוגנים יש מוסדות עם קראוונים ושי מוסדות חצי ממוגנות. 85% נמצא עם מיגון תקני. גם בית ספר חדש לא מספק מענה לכל התלמידים ולכן עבדו על 'הכי מוגן שיש' מהערכ הזאת שונה מכל המערכות הקודמות. בצוק איתן גן ילדים חטף טיל ואף אחד לא נפגע בגלל שראש העיר החמיר בהנחיות. זה הניסיון שלנו מהעבר".

ח"כ בצלאל: "מה קורה בערים אחרות מסביבכם? בסוף ילדים צריכים לחזור לשגרה שלהם".

מימון: "בערים אחרות אין המיגון שיש לנו ואין להם את היכולות שלהם ליצר למידה מקסימלית. החיים של התלמידים הכי חשובים וצריך לאזן בין ביטחון לתלמידים לחוסן של התלמידים. יש מערכת של למידה מרחוק חולקו 1200 מחשבים לצורך זה".

ח"כ בצלאל: "תמיד אפשר לומר לא נלמד באף מקום. הכי קל לא לפתוח, אבל בסופו של דבר צריך שגרה".

מימון: "הכי קל להחזיר ללימוד. לגבי המצב היום, יש פה אנישם בוער להם לדבר שידברו. נציגות של ועד ההורים העירוני. ולא רצועות בודדות…"

אחת האמהות: "אני לא רצועה בודדת"

מימון: "את לא נציגה של ועד הורים עירוני"

ח"כ בצלאל: "אריה, למה אתה צריך להגיד מילים כאלה? אנשים מגיעים ומדברים מדם ליבם ומספרים על מה שכואב להם".

מימון: "כל גני הילדים למעט 6 מוסדות מתוך 450 עובדים באופן מלא ומאפשרים יציאה מלאה להורים לעבוד. 96% מכיתות א'-ד' לומדים בין 4-6 ימים. יש רק 3 מוסדות שלומדים 3 ימים בלבד. הורים יכולים לצאת לעבוד באופן מלא. כיתות ה'-ו' 13 בתי ספר מקיימים למידה של בין 4-6 ימים 9 בתי ספר לומדים שלושה ימים". שרון מרק העירה: "יומיים".

ח"כ ד"ר מטי צרפתי הרכבי: "הייתי בעבר ראש מועצה ביישובים שגם בהם יש 45 שניות להיכנס למרחב המוגן והחלטתי לאמץ ב-100% את המלצות פיקוד העורף, מתוך הבנה שהיא מתכללת את כל הפרמטרים של בטיחות, חוסן חברתי וכלכלה". עוד לדבריה: "בזמן שבערים אחרות ברמת סיכון דומה לאשדוד מתנהלים לימודים שבשגרה, לא נכון להחמיר עם תושבי העיר אשדוד. עלינו לזכור שהילדים האלה חוו מבצעים כמו 'צוק איתן' ו'עמוד ענן', הם עברו את תקופת הקורונה ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להכביד ולפגוע בהם עוד יותר".

ח"כ בצלאל מציג ציטוט מאשת חינוך: "'המצב באשדוד בלתי נתפס, עדיין לא החזירו לפעילות מלאה. אנחנו בסיוט. הבעלים מגוסים וילדים בין הרגליים כי אין מסגרות'. אתה מציג שהכל דבש ואני מנסה להבין".

מימון: "יש נציגות רשמית להורים והם איתנו. יש פה נציגות של ההורים. בחינוך המיוחד כל גני החינוך המיוחד לומדים באופן מלא עד 17:00 אחה"צ".

שרון מרק: "הורים רבים עוברים בלית ברירה על החוק ומשאירים ילדים מתחת לגיל 10 לבד בבית ובכך ראש העיר חוטא בשנית לאחריות בהגנה על ילדי העיר. ועדת מל"ח לא התכנסה בחמש השנים האחרונות ומעולם לא התקיים דיון להכנת תוכנית חינוך בחירום".

נורית טופז בוועדה לצמצום פערים חברתיים

נורית טופז בוועדה לצמצום פערים חברתיים

נורית טופז: "אני 18 שנה נציגת ציבור ואני מתמודדת בגלל היחס להורים המיוחדים. בגלל נציגי ציבור שלא רואים אותנו ממטר. אני מקריאה מסר מהורים: 'שלום נורית, אני אסתי בתי בת 10 וחצי לומדת בבית ספר לתקשורת בעיר. מצב הקפסולות כרגע הוא מהגרועים ביורת וגורם לרגרסיה גדולה לבתי. מתחילת המלחמה היא ממעטת לאכול. אנחנו רואים את הרגרסיה יום יום של המצב. בתי חזרה שלא לשלוט בסוגרים שלה. חבל לנו לראות אותה ככה נובלת'".

במהלך הדיון טענה שרון מרק כי ישנם הורים שטוענים כי תאירך החזרה המאה ללימודים הוא 31 בינואר. מימון התייחס לזה ואמר: "מישהי פה אמרה פה בחוסר אחריות תאריך".

וזה גרם שוב לח"כ בצלאל להעיר למימון: "למה היהירות? אנשים מדברים פה מדם ליבם. סליחה שאני מדבר ככה אבל קצת צניעות".

מימון: "יש פה נציגות פוליטית שמדברת".

בתגובה לטענה של אמא שהבת שלה לומדת פעמיים בשבוע וכל שאר הזמן הילדים בפארקים אמר מימון "יש 9 בתי ספר שבהן כיתות ה-ו לומדים יומיים הפתרון הוא לצמצם ככל שהמצב מאפשר ולשלוח לעוד מקומות".

הוא מיד הותקף: "מה זה הסיסמאות האלה? מה כן ניתן לבוא ולעשות? מה עשית עד היום?".

אחת הדוברות בישיבה אמרה: "אנחנו באמצע ינואר, עוד מעט יש מבחנים לכיתות מופת, בית הספר שלי לא ימלא את הכיתות הללו ולא בגלל המנהלת".

הלן גלבר בוועדה לצמצום פערים חברתיים

הלן גלבר בוועדה לצמצום פערים חברתיים

הלן גלבר אמרה: "יש בתי ספר שחזרו כבר אחרי החג גם להכי מוגן שיש כמו שחר ורתמים אבל כן מצאו פתרונות. צריך לבדוק למה מצאו כאן ובאחרים לא. צריך לבדוק למה זה קורה בחלק ולא קורה במקומות אחרים. אמר פה כבודו שבאנו לקבל עזרה מכם, אנחנו 15 שנה מיורטים, אנחנו עיר שפתחנו פערים חברתיים ונפשיים. אנחנו צריכים עזרה מכם כדי לעזור לילדים האלה. אנחנו נמצאים במשבר אמיתי לילדים שלנו. ויש פתרונות למיגון מלא דרך מוסדות אחרים. אנחנו צריכים תקציבים ומיגונים וכמובן עזרה למצב הנפשי של הילדים שלנו".

עוד הוסיפה גלבר: "אין לנו מיגון 15 שנה. מדובר על בתי ספר, 9000 בתי אב ללא מיגון, ביניהם קשישים ונכים, זה אומר 50 אלף תושבים". בנוסף, היא מציינת שהממ"דים שמסופקים לעיר נותנים מענה זמני, כאשר מערכת החינוך בעיר עובדת כרגע במצב של קפסולות. ניכר כי העיר מצויה בפערים חברתיים והגופים השונים לא נותנים את המענה. "בזמן שפגשתי תושבים שחיים בדירות ללא מיגון נשמעה אזעקה, זו הרגשת חוסר אונים שלא ניתן לתאר. שאלתי אם צעירה, מה אתם עושים בזמן אזעקה והיא השיבה לי מחבקים חזק. אני שבה וחוזרת על דרישתי לפעול למיגון מלא של העיר שמטווחת מזה 15 שנה ואני מתחייבת שכראשת העיר הבאה של אשדוד אפעל להציב את נושא המיגון בראש סדר העדיפויות של העיריה והעומדת בראשה".

מימון התייחס לדברים הנאמרים בוועד ואמר: "היכולת של אנשים פה לייצר נאומי בחירות".

ח"כ בצלאל שוב העיר לו: "אתה מטיל דופי בהורים".

שירן סרור מוועד ההורים העירוני אמרה: "יש הקשבה ותנועתיות. אם התחלנו מיומיים זה התקדם לארבעה וחמישה ושישה. אין תלמיד אחד שנשאר באותו המתווה בו התחלנו. המיגוניות מוצבות מיום ליום".

בהמשך ציין מימון כי השבוע עתידה להתקיים הערכת מצב נוספת בעירייה שתיבחן האם ניתן להחזיר את הלימודים בעיר למתכונת מלאה כבר בשבוע הבא.

יו"ר הנהגת הורים מאיר פור אשדוד ונציגים נוספים חיזקו את דבריו של מימון והביעו תמיכה במתווה ובמשנה הזהירות שבה נוקטת העירייה ביחס להנחיות.

זאב אזולאי ממשרד החינוך: "משרד החינוך עובד תחת הנחיות פיקוד העורף. עם זאת, המשרד מגבה כל ראש רשות בישראל, אשר להם הסמכות כמו גם האחריות לקבל החלטות פרטניות על הרשות שלהם".

עוד עלה בדיון כי גם מרכזי היום לאנשים עם מוגבלות בעיר פועלים במתכונת חלקית של 'שבוע- שבוע'. נציגת משרד הרווחה אפרת שרעבי ציינה כי גם מוסדות הרווחה פועלים בכפוף להנחיות הרשות המקומית, ובהתאם לסמכותם של ראשי הרשויות להחמירן ביחס להמלצות פיקוד העורף.

לסיכום הישיבה אמר ח"כ בצלאל: "שמענו פה את ההורים שדיברו מדם לבם, טענות על פגיעה בחוסן, בפרנסה של ההורים וכמובן בתלמידים. ילדי אשדוד הם לא ילדים סוג ב', ובזמן שבמקומות אחרים בארץ חזרו לנהל לימודים כרגיל וחיים שבשגרה לצד המלחמה, אין לעיריית אשדוד סיבות מספיק מוצדקות למנוע חזרה מלאה ללימודים לצד השמירה על בטחון התלמידים. אני מבקש מהעירייה להניח בפני הוועדה תכנית חזרה מלאה ללימודים עד סוף השבוע".​

ברק סרי

ברק סרי

לאחר הדיון מסר המועמד לראשות העירייה ברק סרי: "ראשית, אני רוצה להודות לחברי יו"ר הוועדה ח"כ אברהם בצלאל על קיום הישיבה החשובה ולשרון מארק, חברת מועצת העיר, שיזמה את הדיון בכנסת והעלתה את הנושא חזק לסדר היום. נדהמתי מהתנהגותו משולחת הרסן של ראש מנהל החינוך בעיריית אשדוד, אריה מימון, בדיון בועדה. גם מדבריו המופרכים ובעיקר ההתנפלות על נציגי ההורים מאשדוד. זו היתה הופעה מבישה שראויה לכל גינוי. אני מתחייב כי אחת הפעולות הראשונות שלי כראש עיר תהיה ארגון מחדש ויסודי במנהל החינוך בעיריית אשדוד.

"ולעצם העניין: ראש עירייית אשדוד הנוכחי לסרי החליט לקיים את מתווה הקפסולות בחינוך באשדוד, בניגוד לכל הגיון ובכך מונע מאשדוד לשוב לשגרה. כל הערים השכנות שבו לשגרה, כולל אשקלון, שספגה הרבה יותר רקטות מאשדוד. ההחלטה של לסרי פוגעת קשות בתלמידי אשדוד נפשית ופוגעת בהורים שנאלצים להיפגע במקומות העבודה שלהם וחלקם קורסים כלכלית. לסרי חייב להחזיר את אשדוד לשגרה עם כל הזהירות המתבקשת. העובדה שבמשך 15 שנות כהונתו לא דאג למיגון חלק גדול ממוסדות הלימוד היא שערורייה גדולה שחייבת עוד להיבדק. רק כעת, יותר מ-100 ימים לאחר תחילת המלחמה הקשה, לסרי מתחיל לפעול למיגון. זה אבסורד וכישלון גדול".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר