הלן גלבר, מועמדת לראשות עיריית אשדוד. צילום: עדן בוהדנה
הלן גלבר, מועמדת לראשות עיריית אשדוד. צילום: עדן בוהדנה

"את לסרי מחליפים והפעם אני אהיה על כיסא ראש העיר": הלן גלבר מסמנת מטרות בראיון מיוחד

בראיון ראשון מאז הכריזה על התמודדותה על ראשות העיר אשדוד, ולקראת השנה החדשה שתביא איתה - היא מקווה, גם ראשת עיר חדשה לאשדוד, משחזרת הלן גלבר בראיון ל'כאן דרום' על החיידק הפוליטי שנתפס בה לפני שנים: "שם הבנתי כמה שביחד זה כוח"; ומוכיחה את היכולת שלה להוביל את העיר קדימה: "לקחתי את היועצים הכי טובים לכל תחום"; ומדוע כדאי לראש העיר לסרי, לתמוך בה: "אני מוכנה לאתגרים שהוא כבר לא יכול לעמוד בהם"; ועל האמירות שאין לה מספיק ניסיון ניהולי לתפקיד ראש עיר: "ניהלתי עסקים בחיי, ועשיתי את זה טוב יותר מהפוליטיקאים הגברים שאותם אתם לא שואלים שאלות כאלו"

פורסם בתאריך: 15.9.23 11:09

     

בעוד כחודש וחצי תגיע הלן גלבר אל קו הסיום במירוץ חייה. מירוץ לראשות עיריית אשדוד. זו לא הפוזיציה או התפקיד עצמו שהיא חושקת בו, אלא הידיעה שמהכסא הזה, היא תוכל לעשות את כל מה שלדעתה מגיע לתושבי אשדוד שיעשו עבורם.

היא מציינת כי במשך 15 שנה היא פועלת למען הציבור, משמשת כחברת מועצה וכלב שמירה של כל החלטה לא מאוזנת שמנסים להעביר בעירייה. נלחמת למען התושבים – שמתקשרים אליה ישירות, ועושה הכל למען שהעיר בה גדלה, העיר בה היא רוצה שילדיה יגדלו, תמשיך להיות ראויה שיחיו בה. "אשדוד הלכה אחורה בשנים האחרונות. אשקלון, שקינאה בנו עד לא מזמן, מחזיקה שכונות שלמות של אשדודים שעברו אליה, כי באשדוד כבר אי אפשר לגור".

הלן נשואה לאבי, ואם לשלושה ילדים – גיא, טל ונוי, שהצטרפו לדור הצעיר והלא מרוצה מהעיר אשדוד. עיר גדולה ויפה, מטופחת בחלקים נכבדים בה, אבל כזו שלא דואגת, לטענת גלבר, לתושבים שלה – שסובלים מאתגרי תעסוקה, דיור, השכלה גבוהה, כשלי תחבורה בעיר גדולה עם 2 כניסות בלבד, פשיעה ברחובות וחינוך ירוד. "זה הזמן להחליף את ראש העיר, שעשה למען העיר ותודה לו על כך, אבל את מה שהוא לא עשה למען העיר בשנים האחרונות, הוא כבר לא יעשה. לסרי התעייף וצריך להחליף אותו".

את דרכה הפוליטית החלה גלבר כאמור לפני יותר מ-15 שנה. לפני כן, היא הייתה מנהלת חשבונות, וכשהפכה לאמא לתלמידי ביה"ס, לקחה לידיה את תחום השאלת הספרים ופתחה עסק להשאלת ספרי לימוד, ונתנה מענה לעשרות אלפי תלמידים. "באותה תקופה שמעתי על תלמידים ממשפחות טובות באשדוד, שמעשנים סמים ברחבת מבנה הקאנטרי הישן. אמרתי לעצמי שחייבים להרוס אותו כדי שלא ייהפך למאורת סמים, דאגתי גם שהילדים שלי לא ידרדרו לשם. מישהו בסביבה שלי אמר לי שכדי לעשות שינוי כדאי לי להתמודד לראשות הוועד ולפעול משם. אז זה מה שעשיתי. כל האנשים שהכירו אותי מהשאלת הספרים תמכו בי ונבחרתי ברוב קולות. ומשם התחלתי לעשות שינויים".

הלן גלבר בשוק לילה באשדוד

הלן גלבר בשוק לילה באשדוד

שם נדבקת בחיידק הפוליטי?
"כל חיי אני זוכרת את עצמי עושה למען האנשים. תמיד הייתי כזאת, זה חלק בלתי נפרד ממני. כתלמידה – במועצת תלמידים, כאימא – בוועד בית ספרי ועירוני, כתושבת – במועצת העיר, ובבחירות הקרובות – אני מאמינה שהציבור ידע שאני הכי מתאימה להיות גם ראש העיר שלהם".

אבל החיידק הפוליטי אכן נכנס בגלבר לפני שנים. בשנת 2005, כשהייתה יו"ר רובע, פנה אליה תושב הרובע עם חיוב ארנונה שנתי גבוה יותר ב-5,000 ש"ח. "בדקתי את הנושא והבנתי שזה לא רק לו, אלא לכל התושבים ברובע. העלו להם את הארנונה, מבלי שהבית שלהם גדל. פשוט שינו את שיטת החישוב, ככה ביום בהיר אחד. זה בער בי, ומן הסתם הבנתי שלא נשאיר את זה ככה. כינסתי ישיבת תושבים, והגיעו אליה 400 איש. לא האמנתי לכמות הזו של האנשים שהגיעו לישיבה. איחדתי את כולם, ידעתי איך לאחד אותם כדי לצאת למלחמה. ויצאנו למלחמה. עשינו הפגנות ומחאות, על כל הבתים הצבנו שלטים.

הלן גלבר. צילום: ארט ספוט - ניק סמירנוב

הלן גלבר. צילום: ארט ספוט – ניק סמירנוב

"אני זוכרת שזה היה המאבק הראשון שלי. שם הבינו את הכוח שלי, שם הבנתי כמה שביחד זה כוח. בכל מאבק שאני עושה מאז, אני דואגת לאחד את הקהילה. הצלחנו במאבק. הפסדנו במחוזי, לא ויתרנו, ובעליון ניצחנו. הרבה חלקים בארנונה בוטלו והתושבים קיבלו כספים בחזרה. אחרי המאבק הזה והכוח שראו שיש לי, פנו אליי הרבה מהמתמודדים באשדוד, ובחרתי להצטרף לצבי צילקר".

היום, עם ההתמודדות שלך, אחת התגובות היא כי אין לך מספיק ניסיון ניהולי גדול כדי לנהל עיר. מה את אומרת להם על זה?
"אני עורכת דין, וניהלתי עסקים בחיי, ועשיתי את זה טוב יותר מהפוליטיקאים הגברים שאותם אתם לא שואלים שאלות כאלו. גם נשים יודעות לנהל. מרים פיירברג הגיעה לראשות העיר 'בלי ניסיון ניהולי מוניציפלי משמעותי', כמו שאתם מגדירים, והיא ראשת העיר הטובה בישראל. תפסיקו עם היחס הזה לנשים. גברים לא נולדו מנהלים ונשים לא נולדו פועלות.

"יכולת ניהול הוא מולדת. צריך אדם שסוחף אחריו אנשים בקלות, שסומכים עליו, אדם שמייחד ומאחד. אני יודעת לנהל כי אני אישה. וכמו כל אישה, אני יודעת לטפל בהכל, לנהל, להכיל, לאחד, ולא לקבל דברים כמובן מאליו.

"דאז, במקרה של הארנונה, הגוף העירוני גרם לתושבים שלו לאבד את האמון בו. התושב רוצה שהעירייה תעשה למענו מראש, ולא אחרי שהוא נאבק ונלחם. אני אחזיר לתושב את האמון במערכת העירונית. אציב ניידות עירוניות בכל רובע כדי למגר את הפשיעה, אטפל בנושא התעסוקה בעיר – נושא החורה לכולם, אדאג לפתיחת הקאנטרי שמחכה להיפתח כבר שנים, אדאג למקומות בילוי נוספים – כי אין ספק שחסרים פה, אדאג ליציאות וכניסות לעיר כי לא הגיוני שאנשים ימשיכו לעמוד בפקקים כל היום, אטפל בנושא ההשכלה הגבוהה, כי אמנם יש את סמי שמעון אבל צריך גיוון, ואשאיר את הצעירים שלנו באשדוד. אבלום את ההגירה השלילית מהעיר כבר בקדנציה הראשונה. לקחתי את היועצים הטובים ביותר כדי לקדם את התחומים האלה, באופן הכי טוב עבור תושבי אשדוד".

עם יד על הלב, את לא חוששת מזה שבסוף זה יגמר כמו בבחירות הקודמות? שהיה רוב נגד יחיאל לסרי אבל הוא ניצח בסיבוב הראשון עם 41% רק כי המועמדים נגדו לא היו מאוחדים.
"אני בעלת הסיכויים הטובים ביותר. ולא רק בזכות תוצאות הסקרים, אלא בגלל העשייה שלי. אני פועלת 15 שנים למען התושבים בכל התחומים. זה לא שהוצנחתי בוקר אחד לעיר הזאת והחלטתי להתמודד. אני בשטח, רואה את התושבים ויודעת מה הם צריכים. יש לי תמיכה ציבורית עצומה, ואני מאמינה שהיא תוביל אותי לכיסא ראש העיר. אני לומדת את התחומים, אני עושה מחקרים פנימיים השוואתיים, עובדת על תכניות ומגבשת ומחדדת עם אנשי המקצוע".

לסרי נואם חגיגות ניצחון במטה יחיאל לסרי צילומים פבל

לסרי נואם חגיגות ניצחון במטה יחיאל לסרי. צילום: פבל

איחוד זה כוח

מתוך הבנה שאיחוד זה כוח, וכי צריך גוש חוסם שימנע מלסרי להמשיך לעוד קדנציה, קראה גלבר בימים האחרונים לאיחוד איתה. "יש שיח עם מועמדים אחרים. אני מקווה שמצידם הם יהיו באמת עם כוונות נכונות. כי חייבים לפעול באחריות. זה באמת רגע האמת שלנו, של כל אלו שרוצים להחליף את לסרי. זה גם ברור לכולם – זה או לסרי או אני. כל הנתונים מוכיחים את זה. זה או שאנחנו נותנים לו להמשיך בניהול כושל, או שעושים מהפך באשדוד עם הניצחון שלי. כל קול שילך למועמד אחר ממחנה אחר לא רק שהוא הולך לפח, הוא גם ימשיך את השיטה של העסקנים בעיר. אז איחוד איתי זה מה שנכון".


איך תרגישי במידה ולסרי ינצח שוב על חודו של אחוז?
"אני לא רוצה לחשוב שזו אופציה בכלל. אני תמיד אמשיך לעשות למען התושבים, ואני אהיה הפעם על כיסא ראש העיר, למען התושבים".

ישנן שמועות כאלה ואחרות שאת עשויה להצטרף ללסרי, האם קיבלת הצעות קונקרטיות להצטרף אליו?
"אין שום הצעה קונקרטית, אבל אל לסרי לא מצטרפים. את לסרי מנצחים. אין פה על מה לדבר. אין לו כוח להוביל, הוא חושש מכוחות שרוצים להשתלט על העיר, וכנראה אין לו כוח להתמודד מולם. אני מוכנה לאתגר הזה. אמרתי לו שהוא רואה את ההתחזקות שלי בסקרים, אז אולי הגיע הרגע שהוא יודיע על תמיכתו בי".

כמה שאת מתנגדת ללסרי ורוצה להדיח אותו מכסאו, אם הוא יעלה לסיבוב שני מול המועמד החרדי אבי אמסלם, עדיין תתנגדי לו?
"אין ספק שיהיה איחוד בין אמסלם לסרי, זה תרגיל פוליטי שקוף. אם המחנה שלנו לא יתעורר עכשיו ויצור גוש חוסם אנחנו נקבל עוד פעם קואליציית חרדים. בכל המדדים החברתיים והכלכליים של אשדוד אנו נמצאים במקומות גרועים ביחס לישראל. עוד קדנציה של לסרי תרסק את העיר".

הלן גלבר. צילום: פבל

הלן גלבר. צילום: פבל

הנושא של הקצאות ובנייה של בתי כנסת ובתי מדרש בעיר מאוד מפלג את המועצה ואפילו את התושבים. מתי את מצביעה נגד ומתי את מצביעה בעד?
"קודם כל, חשוב לי להדגיש שנלחמתי ואלחם בשביל החרדים והזכויות שלהם, ונלחמתי ואלחם בשביל החילונים והזכויות שלהם, כל עוד כל צד לא פוגע בצד השני. אבל כאשר אנחנו רואים רובע מסורתי חילוני כמו רובע טו' למשל, ובו יש 5 כוללים, ומוסדות לציבור החרדי, אבל אין מגרש משחקים או פארק נוסף, אתה לא יכול להוסיף שם כולל מספר 6. צריך לעשות את הדברים בצורה מאוזנת, זה לא עובד ככה, והסברתי את זה בישיבות המועצה. על כולל אחד אמרנו בסדר גמור, ואז הגיע השני והסכמנו ואז השלישי קצת כועסים ובסוף מסכימים וכן הלאה, ואז שוב כועסים ולוקחים קרקעות ואז מתחילה מלחמת אחים. אני תמיד אומרת – אם לא תנהגו בצורה מאוזנת ובהתחשבות מלאה בציבור, יווצר מצב של שנאה, של התנהגות מפלה, של למה להם כן ולנו לא. זה מביא לשסע ופילוג.

"ומתי אני מצביעה כן – הצבעתי בעד כולל באזור תעשיה ברובע שיהיה שכונת החלוצים, שבו על פי הסכם הגג עומד להיות רובע חרדי. שם הצבעתי בעד כי זה מתאים ומגיע לחרדים שיהיה להם שם כולל. בשורה התחתונה, כשיש צורך אמיתי בכולל אני בפנים, אבל כשיש השתלטות מבלי להתחשב באוכלוסיית המקום שהיא גם מסורתית חילונית, אז שם אתנגד".

הלן גלבר בפגישה עם גמלאי אשדוד

הלן גלבר בפגישה עם גמלאי אשדוד

אפרופו חרדים, דיברת לאחרונה הרבה על הדרת נשים באשדוד. את מאמינה שכראשת עיר, תצליחי לשנות את המצב?
"גם אני שומרת שבת, אני אישה מסורתית, ואני רוצה לדאוג לזכויות של שני הצדדים. המטרה שלי היא לתת לכל אחד לחיות באופן חופשי. על פי מדדים, נשים באשדוד נמצאות מאחורה ביחס לנשים בישראל. יש פה פערים בתעסוקת נשים, פערי שכר, אפליה במקומות עבודה וחוסר ייצוג בתפקידים בכירים. רובן גם פחות מעורבות בהשוואה לנשים בארץ. אני פונה לנשים ואומרת כעת – נשים צריכות לשמור על הזכויות שלהן. הגיע הזמן לבחור באישה שתדאג לנשים, תדאג לכל האוכלוסיות, בלי יוצא מן הכלל. הגיע הזמן להצביע לאישה. כל אישה באשדוד צריכה לצאת ולתת לי את הקול שלה, ובהזדמנות זו אני קוראת לנשים להיכנס לפוליטיקה. ככל שיהיו יותר נשים במעמד של מקבלי החלטות, זה אומר שלילדים שלהם יהיה יותר טוב. בכל תחומי החיים. ממש כמו שאישה מחזיקה ומנהלת את הבית. הגיע הזמן שאישה תנהל את הבית הזה".

הלן גלבר ליד השלט שתלתה בצומת אמונים. צילום: עדן בוהדנה

הלן גלבר ליד השלט שתלתה בצומת אמונים. צילום: עדן בוהדנה

דלת פתוחה תמיד

בשנת 2010 החליטה גלבר לעשות את התואר הראשון שלה. היא למדה ממשל ופוליטיקה במכללה האקדמית אשקלון, וממש לאחריו המשיכה ללמוד משפטים כדי להיות עורכת דין. "בצעירותי, לא הרגשתי בנוח לבקש מההורים שלי לממן לי תואר, ועשיתי את זה בגיל מאוחר. את לימודי המשפטים עשיתי כדי שיהיו לי את כל הכלים הדרושים לסייע לציבור, שידו אינו משגת ולא יכול לקבל טיפול משפטי ראוי.

"הדבר היחיד שתמיד עמד לנגד עיניי הוא העזרה לתושב. לפני כמה ימים, כשאני בשיא מערכת הבחירות, התקשרו אליי תושבים שהיו צריכים עזרה משפטית בנושא פארק ברובע שלהם. הזמנתי אותם אלי הביתה ויחד עזרתי להם לכתוב את החומר. אני לא מוותרת על אף תושב ולא משנה אם אני במערכת בחירות. וכך גם יהיה כשאהיה ראשת עיר. הם יוכלו לפנות אליי בחופשיות, תמיד".

הלן גלבר עם תכנית למניעת הגירה שלילית

הלן גלבר עם תכנית למניעת הגירה שלילית

כן, תתני לאנשים להתקשר אלייך?
"למה לא? תושבי עיר תמיד מרגישים שהם האדם הקטן מול הגוף הגדול. הם תמיד חוששים, או נאלצים לקבל החלטה של הגוף העירוני כי זה גדול מהם.

"ביומיום הדלת שלי תהיה פתוחה, תהיה קבלת קהל, אנשים יוכלו לבוא אליי, ובמקביל יהיה לי צוות בעיר שייתן מענה באופן קבוע. המדיניות שאשריש היא שאנשים לא יצטרכו ללכת ולחפש מענה שהעירייה בעצמה צריכה לתת, אצל אנשים אחרים שיתנו להם פתרונות. העיר תיתן להם את העזרה שלה הם זקוקים. לשכת ראש עיר צריכה להיות פתוחה לתושבים, ובמקביל אעשה סיורים בשטח. אראה בעיניים שלי מה קורה בשטח. כשאימא רוצה להעביר ילד מבית ספר אחד לאחר, למה היא צריכה להפעיל כוח וקשרים? למה אימא צריכה להילחם בעירייה כדי שלילד שלה יהיה טוב? זו צריכה להיות פעולה בסיסית, וכל דלתות העירייה יהיו פתוחות בכל התחומים. כשזה יקרה, התושב ירגיש שהוא מקבל את השירות שמגיע לו".

הרמת כוסית בביתה של הלן גלבר

הרמת כוסית בביתה של הלן גלבר


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר