ליז מיארה ואופיר בן אהרון. צילום: SCE
ליז מיארה ואופיר בן אהרון. צילום: SCE

בית מחסה, תלושי מזון ותספורת בחינם: האפליקציה שפיתחו סטודנטים מאשדוד שתסייע לדרי רחוב

במסגרת פרויקט גמר חברתי, סטודנטים להנדסה תעשייה וניהול מ-SCE באשדוד, פיתחו מערכת שתסייע לדרי רחוב לשרוד את היומיום שלהם, על ידי יצירת קשר עם בעלי עסקים מתנדבים, המציעים שירות העונה על צרכים בסיסיים, כגון מחסה ללילה, תספורת בחינם, תלושי מזון ועוד: "זו פלטפורמה שתהיה נוחה גם לדרי הרחוב וגם למתנדבים, סוג של מרחב וירטואלי בטוח שיוצר חיבור קהילתי"

פורסם בתאריך: 20.7.23 19:22

     

ליז מיארה ואופיר בן אהרון, סטודנטים ב-SCE באשדוד, פיתחו אפליקציה המסייעת לדרי רחוב (הומלסים) בהתמודדות היומיומית באמצעות יצירת תקשורת בינם לבין מתנדבים, בעלי עסקים ובתי מחסה, במתן מענה לצרכים בסיסיים כגון היגיינה, ביגוד, מזון ועוד, ובכך ליצור מרחב בטוח וזמין עבור דר הרחוב בכל רגע לו הוא זקוק לעזרה ותמיכה.

את האפליקציה פיתחו הסטודנטים במסגרת פרויקט הגמר שלהם במחלקה להנדסה תעשייה וניהול, בהתמחות מערכות מידע. הרעיון עלה בעקבות מקרים של דרי רחוב שנפטרו כתוצאה מהיפותרמיה, בייחוד בתקופת הקורונה. "דרי הרחוב הם לא פעם האנשים השקופים, אלה שקל לנו לא לשים לב אליהם, לדלג מעליהם כשאנחנו הולכים ברחוב", אמרה ליז.

איור רשימת בתי מחסה הקרובים לדר הרחוב. הרשימה מבוססת מיקום. צילום: SCE

איור רשימת בתי מחסה הקרובים לדר הרחוב. הרשימה מבוססת מיקום. צילום: SCE

"עוד לפני שמדברים בכלל על תהליך שיקום צריך לזכור שהם לפעמים צריכים את העזרה היומיומית ההישרדותית כדי להצליח לעבור את הלילה ופשוט לשרוד. ואכן בתקופה זו ובמהלך השנים האחרונות צמח מספר דרי הרחוב בישראל בצורה משמעותית וכיום עומד על כ-4,200 דרי רחוב לפי אתר הכנסת".

הכניסה למערכת מתבצעת דרך מכשיר סלולארי או עמדות פיזיות המבוססות על רעיון העמדות של חברת "מוביט" שימוקמו במקומות מרכזיים ברחובות העיר. בעמדת המידע יוכלו דרי הרחוב לבקש מוצרים אלמנטריים כדי לשרוד את חיי הרחוב ולשפר את "איכות חייהם", ולהתעדכן לגבי מקומות שיספקו להם מקום לישון וארוחה חמה.

בשל רגישות קהל היעד, צרכי האוכלוסייה הייחודית מבוססים על מקרה-בוחן של דר רחוב שהצליח לשקם את חייו והסכים להיות בקשר עם מרכז השמישות של המחלקה להנדסת תעשיה וניהול. הפרויקט בוצע במסגרת התוכנית החברתית של המכללה המסייעת לאוכלוסיות שונות ומגוונות.

"במסגרת המחקר שעשינו שוחחנו עם דר רחוב לשעבר שהשתקם והבנו שמה שהכי חסר לדרי הרחוב זה האוזן הקשבת, לצד חוסר בצרכים בסיסיים כמו ביגוד או מזון וזה משהו שהם יוכלו לקבל דרך מערכת המידע. באפליקציה אף קיימת אופציה של ניווט לבית מחסה בו יכולים דרי הרחוב לשהות בלילה", מוסיף אופיר. בנוסף מדובר בדרי רחוב שמוכרים ברווחה כך שהמתנדבים יכולים להציע להם עזרה גם דרך הגורם המתווך הזה. "ישנה במערכת גם אפשרות לעזרה מצד בעלי עסקים שיוכלו להציע את שירותם לאותם דרי רחוב, כמו למשל תספורת בחינם או מתן תלושי מזון", ציינה ליז.

איור- מפה הכוללת ציוני דרך להקל על דר הרחוב להגיע ליעדו. צילום: SCE

איור- מפה הכוללת ציוני דרך להקל על דר הרחוב להגיע ליעדו. צילום: SCE

"ניגשנו לפרויקט הזה מתוך אמונה שרוב בני האדם רוצים לתרום ולעזור לדרי הרחוב אבל לא יודעים איך, איפה ומתי לגשת אליהם. מערכת המידע שפיתחנו זו פלטפורמה שתהיה נוחה גם לדרי הרחוב וגם למתנדבים, סוג של מרחב וירטואלי בטוח שיוצר חיבור קהילתי", מסכם אופיר.

"פרויקט שכזה ממחיש ש'מהנדסים לעולם טוב יותר' זה לא רק סלוגן אלא הלך רוח שמתממש ב-SCE. הסטודנטים נקטו בגישה עיצובית רגישה ואמפתית שבמהלכה נוצר קשר עם דר רחוב לשעבר, ממנו יכלו להבין בצורה הכי עמוקה את צרכי וקשיי האוכלוסייה הזו", כאמרה ד"ר עדי כץ, ראש המחלקה להנדסת תעשייה וניהול ב-SCE וראשת מרכז השמישות YOUsability.

ליז מיארה ואופיר בן אהרון. צילום: SCE

ליז מיארה ואופיר בן אהרון. צילום: SCE

ליז ואופיר לוקחים חלק בתכנית "פרויקט גמר בזווית חברתית" של היחידה למעורבות חברתית של דיקנאט הסטודנטים במכללת SCE. הצגת הפרויקטים התקיימה לאחרונה במכללה במסגרת כנס "הנדסה חכמה 4.0". מטרת הפרויקט היא לעודד את הסטודנטים לבחור בפרויקט גמר הנדסי התורם לקהילה ולחברה. הסטודנטים משתמשים בכלים ההנדסיים שרכשו במהלך לימודיהם כדי ליצור פרויקט גמר בעל ערך חברתי ולמען יצירת עולם טוב יותר.

איור מסך הבית. צילום: SCE

איור מסך הבית. צילום: SCE


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר