פרופ' אבישג לייש-פרקש. צילום: דוברות אסותא
פרופ' אבישג לייש-פרקש. צילום: דוברות אסותא

"טכנולוגיה שמעוררת עניין בכל העולם": מחקר פורץ דרך באסותא אשדוד

מכשיר חדש שנוסה במחקר ראשון ופורץ דרך באסותא אשדוד, מסוגל לחסום קרינת רנטגן בחדרי ניתוח, ולמנוע את הצורך של צוות הרופאים בעטיית לבוש מגן כבד ולא נוח. מנהלת המחקר, פרופ' אבישג לייש-פרקש: "זו מערכת פשוטה לשימוש ובטיחותית למטופל"

פורסם בתאריך: 25.6.23 22:42

     

מחקר חדש בבה"ח אסותא באשדוד הסתיים בימים אלו ונחשב לפורץ דרך, לאחר שנמצא מכשיר שיכול לחסום את קרינת הרנטגן בחדרי הניתוח.

המחקר – בניהולה של פרופ' אבישג לייש-פרקש מנהלת היחידה לאלקטרופיזיולוגיה וקוצבי לב, עתיד להשפיע על כל צורת המיגון של הצוותים הרפואיים בפני קרינה בחדרי הניתוח. עד היום, בחדרי הניתוח והצנתורים נעשה שימוש בקרינת רנטגן כדבר שבשגרה וזאת כחלק מההליך הרפואי השוטף. השימוש בקרינה גורם לצוות הרפואי לעלייה בשכיחות גידולים סרטניים, קטרקט, ירידה קוגניטיבית ועלייה בבעיות אורטופדיות בשל השימוש בחלוקי עופרת כבדים למיגון.

פרופ' אבישג לייש-פרקש. צילום: דוברות אסותא

פרופ' אבישג לייש-פרקש. צילום: דוברות אסותא

לאורך השנים חיפשו החברות השונות אמצעי הגנה לשימוש הצוותים הרפואיים. האמצעיים העיקריים שנמצאו יעילים הם חלוקים וסינרים שונים העשויים מתרכובת מתכת ועופרת. מדובר לרוב בציוד כבד משקל ומסורבל, ובפועל לא נותן מיגון לכל חלקי גוף הרופא כגון גפיים וראש, ובוודאי לא מגן על כלל אנשי הצוות בחדר הניתוח כדוגמת: אחיות, מרדימים, אנשי אקו ועוד, אלא שפריצת הדרך שהתגלתה בימים האחרונים, עתידה לשנות את התמונה.

המחקר בדק לראשונה בצורה מבוקרת מעל 110 מטופלים שעברו פעולות שונות של צנתורים של הפרעות קצב והשתלות קוצבים בחדר הניתוח. מחצית המטופלים עברו פעולה ללא שימוש במערכת המיגון החדשה ומחציתם עם שימוש במערכת החדשה: מדובר במתקן רובוטי עם חיישנים מתקדמים ורגישים שחוסם את מקור קרינת הרנטגן כבר במוצאה. המערכת מורכבת על מכשיר הרנטגן ובכך מונעת את פיזור קרינת הרנטגן ואת האפשרות לנזק חמור לצוות הרפואי כולו.

לאחר שהמערכת הוכחה כמוצלחת בתנאי מעבדה בסיסיים, היא נבחנה בחדרי הניתוח וע"פ תוצאות המחקר הסופיות קיימת ירידה של יותר מ90% בחשיפת אנשי הצוות לקרינה לעומת קבוצת הביקורת וזאת מבלי לפגוע בבטיחות ובריאות המטופל. המחקר מתפרסם בימים אלו בעיתון המדעי הנחשב American Heart Journal.

פרופ' אבישג לייש-פרקש. צילום: דוברות אסותא

פרופ' אבישג לייש-פרקש. צילום: דוברות אסותא

בימים אלו ניתן אישור FDA למערכת וביה"ח הציבורי אסותא אשדוד הוא הראשון בישראל שרכש את המערכת עבור חדרי הניתוחים של, ולא ידרוש מהנמצאים בחדר להתמגן אקטיבית בפני קרינה.

"מדובר בפריצת דרך כחול לבן שעתידה להשפיע על כלל חדרי הניתוח והצנתורים בהם נעשה שימוש בקרינת רנטגן", אמרה ד"ר אבישג לייש-פרקש. "לראשונה נמצאה מערכת פשוטה לשימוש ובטיחותית למטופל שמורידה למינימום חשיפה לקרינה של הצוותים הרפואיים בזמן הניתוחים. מעבר לבשורה הטכנולוגית-רפואית, העובדה שמדובר בטכנולוגיה ישראלית, כחול לבן, היא גאווה גדולה. לשמחתי הטכנולוגיה כבר עכשיו מעוררת עניין רב בכל העולם וזו עדות נוספת להשפעה של ההי טק הישראלי והיכולת שלו לחשוב מחוץ לקופסא ולהשפיע".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר