עו"ד סמדר בוכובזה
עו"ד סמדר בוכובזה

מורה מצטיינת או עבריינית? הסיפור המוזר של עו"ד סמדר בוכובזה מאשדוד

עו"ד סמדר בוכובזה מאשדוד שימשה כמורה במשך 30 שנה במערכת החינוך. אך כעת היא צפויה לעמוד לדין משמעתי כי משום מה, למורים אסור לעסוק בעריכת דין. בראיון ל'כאן דרום' היא מספרת על ההשפלה שחשה, על הניצול שלה כמורה במשך שנים, ועל המלחמה שהיא יוצאת אליה כעת, "התובענה הזו היא לא רק נגדי, היא נגד תלמידי ישראל, שמגיע להם מורים איכותיים", אומרת בוכובזה

פורסם בתאריך: 2.6.23 10:06

     

זה סיפור קצת אבסורד, בלשון המעטה. שנת 2023, מערכת החינוך נמצאת במשבר מחסור במורים שלא היה כמותו. מורים בורחים מהמקצוע, בעלי תארים כבר לא פונים לתחום. ומשך זמן לימודי הוראה התקצר לחצי שנה במכללות מסוימות, העיקר שיהיו מורים בכיתות בשנה הלימודים הבאה. תחום ההוראה אף פעם לא היה מקצוע נחשק. השכר מעולם לא היה מתגמל, ובטח אחרי הקורונה, כשעולם התעסוקה השתנה כל כך, הסיבות לפנות למקצוע הזה הולכות ופוחתות. ובכל זאת, במקיף ז' אשדוד יש מורה כבר 30 שנה, והיא, לא מורה 'רגילה'.

היא בעלת ארבעה תארים, היא עורכת דין עסוקה מאוד, ולמרות זאת, בימים רביעי ושישי, באופן קבוע, במקום לנשום אויר צח ולשבת בבית קפה, היא מתייצבת לכיתה ומלמדת ספרות. לאחרונה היא הגישה בקשה לצאת לפנסיה מוקדמת, ובתמורה, היא קיבלה מתנת פרידה יצירתית במיוחד ממשרד החינוך: כתב תובענה המאשים אותה בכך שעבדה כעורכת דין בזמן שעבדה כמורה. ביולי הקרוב היא תעמוד בפני בית דין למשמעת של עובדי המדינה, ותיתן את הדין על העבירה "הכה חמורה שביצעה": להמשיך להיות מורה בישראל.

בראיון ל'כאן דרום' סיפרה סמדר השבוע על ההשפלה שקיבלה עם בקשתה לצאת לפנסיה, על הניצול של משרד החינוך שלא פיטר אותה מתפקידה, ונתן לה להמשיך לעבוד (כי הוא צריך מורים), אבל 'נכנס' בה רק כשהחליטה לצאת לפנסיה.

עו"ד סמדר בוכובזה במקיף ז'

עו"ד סמדר בוכובזה במקיף ז'

מורה מהנשמה

סמדר החלה לעבוד כמורה במשרד החינוך לפני שלושים שנה. היא לימדה בבה"ס מקיף א' במשך שלוש שנים, ובבה"ס מקיף ז', במשך 26 שנים. היא הייתה מורה לערבית, והביאה את התלמידים לציונים מעל הממוצע, הגישה לבגרויות במקצועות ספרות, לשון, חיבור. וב-15 השנים האחרונות היא מלמדת רק ספרות. היא אחת מהמורות המסורות והטובות שיש במערכת. היא כאמור בעלת ארבעה תארים: תואר ראשון בספרות לשון, בהצטיינות. תואר שני בלשון עברית, תואר ראשון נוסף במשפטים, ותואר שני נוסף, גם בהצטיינות, במשפטים. עם השנים החלה סמדר לעסוק כעורכת דין בתחום חדלות פרעון והוצאה לפועל, וצברה הצלחה רבה, ועדיין ממשיכה לשמש כמורה.

ובכן, קשה להבין למה מורה מלומדת שכזו ממשיכה ללמד, כשכל האופציות פתוחות לפניה. ולמרות זאת, המשיכה לחזור לכיתה פעמיים בשבוע, כי על התלמידים שלה היא לא מוותרת. היא מקדישה לתחום ההוראה יומיים בשבוע, רביעי ושישי, ואפילו השופטים שכבר מכירים אותה, יודעים שדיונים בתיקים של סמדר לא מתקיימים בימים אלו.

כשמלאו לסמדר 50, היא החליטה לצאת לפנסיה מוקדמת, והגישה טפסים. בתגובה, נציבות המדינה הגישה נגדה תובענה על כך שבניגוד לתקנון שירות המדינה, עבדה סמדר כעורכת דין במקביל להיותה מורה במשרד החינוך. שלושים שנה לאחר שתרמה מזמנה לתלמידי ישראל והייתה לאחת מהמורות הזכורות ביותר על תלמידי מקיף ז', תעמוד סמדר מול בית דין משמעתי. אחרי שבמשך עשרים שנה היא עומדת בפני שופטים ומייצגת נאשמים, סמדר עוברת לצד השני ונאשמת בעצמה, כאחרון העבריינים.

סמדר בוכובזה. צילום: אלבום אישי

סמדר בוכובזה. צילום: אלבום אישי

זה סיפור אבסורד, אין ספק. והוא התחיל כמה שנים קודם. בשנת 2004, הפכה סמדר לעורכת דין מן המניין. בשנת 2016 היא תוכננה לצאת להשתלמות עורכי דין בהודו, וביקשה חופשה של כמה ימים, שאושרה לה על ידי המנהלת בשמחה. במהלך תהליך הגשת הטפסים לימי חופש, הבינו במשאבי אנוש כי סמדר לא הגישה בקשה להיתר עיסוק בעבודה פרטית מחוץ לתפקידה כמורה. סמדר הגישה את הבקשה להיתר מיד כשהתבקשה לעשות כך, אך בקשתה נדחתה. אז הסתבר, שסמדר עוברת לכאורה על הוראת תקשי"ר, האוסרת על עורכי דין לשמש כמורים במשרד החינוך.

מורה תחת חקירה

הוראת תקשי"ר היא תקנון שירות המדינה של כוח אדם, המפרט את חובותיו וזכויותיו של עובד המדינה. על פי התקנון, ישנם מקצועות שהעיסוק בהם בנוסף לעיסוק כמורים במשרד החינוך, הוא אסור: רו"ח, שמאי, מתווך, חוקר, מורה לנהיגה, ועורכי דין.

סמדר בוכובזה. צילום: אלבום אישי

סמדר בוכובזה. צילום: אלבום אישי

"הייתי המומה" מספרת סמדר. "הגעתי לחקירה בליווי של מנהלת בית הספר ושל יו"ר ועד המורים רן ארז. בחקירה נאמר לי שאני לא יכולה לעבוד גם כמורה וגם כעורכת דין, ושאם אני רוצה להיות מורה אני צריכה להפסיק את עבודתי כעורכת דין", סיפרה. אלא שכשרן ארז, יו"ר ארגון המורים, איים לטענתה כי ישבית את מערכת החינוך אם אבסורד כזה יצא לפועל, הנושא ירד מהפרק, ולא דובר עליו יותר.

סמדר המשיכה לעבוד כמורה ובמקביל כעורכת דין. אלא שכעבור שלוש שנים, בשנת 2020, קיבלה סמדר מכתב נוסף המזמן אותה לבירור. "ישבתי במשרדים בבירור ועברתי חקירות במשך שלוש וחצי שעות. בכל הזדמנות שהייתה לי אמרתי להם שהוראת תקש"יר מנוגדת לחוק חופש העיסוק, שצריך לבטל אותה, שהיא לא הגיונית", אמרה.

כשהבירור הסתיים, סמדר חזרה לעבודתה כמורה, ללא שום הודעה רשמית לטענתה, על כך שעליה להפסיק לעבוד כמורה. לא קיבלתי שום מכתב פיטורין", היא אמרה. "היא המשיכה לקבל מערכת שעות, השתתפה בישיבות מורים, עברה על מערכי שיעור, בדקה מבחנים, והייתה מורה מן המניין. גם הנהלת בית הספר, שידעה על הבירור, לא מנעה ממנה להמשיך לעבוד. "הודעתי שבכוונתי לצאת לפנסיה מוקדמת בגיל 50. ביקשתי לסיים בצורה מכובדת את שלושים שנותיי כמורה, והכל המשיך כרגיל, עד ליום שבאמת הגשתי בקשה לפנסיה".

ממשרד החינוך, באהבה

"כל אותן שנים, למרות הבירור, בבה"ס המשיכו לתת לי לעבוד", אמרה. "אבל אחרי שהגשתי בקשה לצאת לפנסיה, נדלקה להם נורה אדומה. הם בטח אמרו לעצמם שהסוס עשה את שלו, ועכשיו נזכרו שאני לא בסדר והחליטו להשתמש בזה נגדי בפנסיה".

לא קיבלת שום מכתב רשמי ממשרד החינוך שמפטר אותך?
"במהלך החקירה, במפורש אמרתי להם – לא רוצים אותי? תפטרו אותי. אבל לא, הם ממשיכים לנצל אותי כמורה ושולחים לי מערכת כל שנה. משרד החינוך משלם לי כל חודש, וכולם יודעים שאני עדיין עורכת דין. אבל בסוף, מכפישים את שמי וגורמים לי לעמוד במצב לא נעים. תגידו תודה שמורה בעלת ארבעה תארים מלמדת כיתות ז' וח'. במקום לתת לי דין משמעתי, אני אמורה לקבל אות הצטיינות".

אבל את עורכת דין מצליחה, למה בכלל המשכת לעבוד כמורה?
"אני מורה מתוך אידיאל. אני אוהבת לתת. אני נותנת מהזמן שלי פעמיים בשבוע, רביעי ושישי. אני מעדיפה להיות בכיתה מאשר לשבת בבית קפה עם חברות ביום שישי. תמיד רציתי להיות מורה, עוד כשהייתי ילדה קטנה הייתי מלמדת את הילדים השכנים. זה משהו שאני אוהבת לעשות. אני מורה איכותית וחשוב לי שתלמידים באשדוד יקבלו את הערך שלי. התלמידים שלי מוחאים לי כפיים שאני יוצאת מהשיעור. אני לא זוכרת את עצמי מוחאת כפיים לאף מורה. כשתלמידי עבר שלי קראו שאני תחת תובענה, הם שלחו לי מכתבים ואמרו שהם המומים שכזה דבר קורה לי".

כיתה ריקה. צילום: אילן אסייג

כיתה ריקה. צילום: אילן אסייג

"וזה הכאב הגדול שלי", היא אומרת בדמעות. "נתתי את הלב והנשמה שלי ממקום של כיף. אני עם משכורת מכובדת ותעודות הערכה משופטים בכירים בישראל, ופתאום אני מועמדת למשפט משמעתי אחרי שנתתי את כל כולי למשרד החינוך".

תקנה בניגוד לחוק

"התקנה הזו שבגללה שאני נשפטת, היא בניגוד לחוק חופש העיסוק. זו תקנה שצריכה לעבור מן העולם, ומקום למחוק אותה פשוט מהתקנון כי אין בה שום היגיון, מחליטים לרדוף אותי במקום", אומרת סמדר.

"אבסורד שרודפים אחרי מורים איכותיים. למה אני צריכה ללכת לבג"צ עם זה? אני מרגישה מושפלת ואני עדיין בהלם. וכולם מתנערים מאחריות. פניתי למשרד החינוך והם אומרים שזה לא קשור אליהם. פניתי לראש העיר לסרי כדי לקבל גיבוי, והוא בכלל לא נפגש איתי, וגם לא חזר אליי כדי שנתאם פגישה. דווקא הוא, ראש עיר שיש בה חוסר של מורים, לא מנסה אפילו לתת גיבוי לעניין".

"זה לא הפנסיה או ההורדה בדרגה שאני חוששת ממנה. יכולתי ללכת למשפט ולסיים עם זה, אבל אני עושה רעש כי אני לא מוכנה שימשיכו לפגוע בילדי ישראל. הם צריכים לקבל את המורים הכי טובים. אני מלמדת את התלמידים על הרצל בשיעור, הרצל –  שהיה עיתונאי, עו"ד וסופר. הוא לא היה מתקבל למשרד החינוך היום. וגם אריסטו. אני קמה נגד מה שהם עושים למדינה ולא רק לי. גם ככה המצב של המורים הוא על הפנים. מורים איכותיים לא רוצים לבוא למערכת והשכר נמוך, יש חוסר במורים, ומשרד החינוך פועל בצורה אבסורדית, מסלק מורה איכותית בבוז, פוגע בשמה הטוב. במקום שאקבל צל"ש אני מקבלת תר"ש".

נלחמת בכל הכוח

מאז שקיבלה סמדר את התובענה, היא פנתה לכל כלי תקשורת שיש. המטרה שלה הייתה לפרסם את ההתנהלות של משרד החינוך, המבקש לשפוט אותה על כך שעברה על תקנה לא הגיונית של משרד החינוך, ובכך, לפגוע בזכויותיה בפנסיה, ובזכויות התלמידים למורים איכותיים.

בשבוע הבא תצטרך סמדר להגיש תשובה לתובענה, וביולי יתקיים דיון בעניינה. האבסורד הנוסף הוא, שעד אז, משרד החינוך מצפה ממנה להמשיך ללמד. "משרד החינוך ממשיך לתת לתלמידים לשבת תחת מורה, עבריינית לכאורה. זה נוח להם. כל השנים היה להם נוח. הם הרי לא יוותרו על המורה. אבל עד שזה מגיע לכספי פנסיה".

רן ארז, ארגון המורים. צילום: פאבל

רן ארז, ארגון המורים. צילום: פבל

ומה הצעדים שאת נוקטת בהם?
"גייסתי לצידי את לשכת עורכי הדין. רן ארז, יו"ר המורים יגיש איתי בג"צ בנושא. וזה מה שאני צריכה לעשות דקה לפני הפנסיה. במקום לצאת בכיף אחרי 30 שנה, אני נכנסת למאבק משפטי. למה שלא יבטלו את ההוראה הזו? או שיחתימו עורכי דין שאסור להם לייצג תלמיד או הורה או להיות בניגוד עניינים כל עוד הם מורים. למה ללכת כל כך רחוק ולהשפיל אותי בדין משמעתי. למה לא לתת למורים איכותיים ללמד את תלמידי ישראל? למה שרו"ח לא יהיה מורה למתמטיקה? למה שהתלמידים לא יקבלו אנשים מוצלחים כמורים? כאלה שגם יתנו להם השראה. יש פה התנהלות ששייכת לימי הביניים, ואני אלחם ואעשה הכל כדי שזה לא ימשיך ככה. לתלמידי ישראל מגיע יותר".

 

תגובת נציבות המדינה בנושא:
"האיסור לעבוד בעבודה נוספת כעורכי דין – חל על כלל עובדי המדינה, והוא מעוגן בתקשי"ר שנים רבות. האיסור על מורים לעבוד בעבודה נוספת כעורכי דין – מוסדר בהוראות חוזר מנכ"ל משרד החינוך, ולפיכך – בכל שאלה לגבי כללי עבודה נוספת המותרת למורים – עליכם לפנות אל משרד החינוך.

באשר למקרה המסוים בפנייתך, אנו מנועים מלהתייחס לשאלות בנוגע להליך משמעתי שמתנהל. טענות העובדת יישמעו, ואגף המשמעת בנציבות שירות המדינה ישיב לכל טענותיה – במסגרת ההליך המשמעתי בפני ביה"ד למשמעת של עובדי המדינה, כמתחייב בדין.

עם זאת יצוין כי חלק מהטענות שמועלות על ידי העובדת כבר נבחנו והוכרעו בפסיקה של בתי המשפט, ויתר הטענות ייבחנו ויוכרעו כאמור, על ידי ביה"ד למשמעת של עובדי המדינה"

ממשרד החינוך טענו כי הינם מנועים מלהגיב למקרה זה מאחר והינו בהליך משפטי, ובטיפול נציבות המדינה.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר