המרינה כיום. צילום: רבקה יניב
המרינה כיום. צילום: רבקה יניב

הזנחה, עזובה וחלודה: האם המרינה באשדוד תהפוך אי פעם לפנינה תיירותית?

מי שמבקר בימי אלה במרינה של אשדוד, נתקל בעיקר בהזנחה מרובה במקום במוקד משיכה לתיירים כפי שקורה בערים אחרות בארץ. בינתיים היא נמצאת בידיים פרטיות ועד שהיא תעבור לידי העירייה, ייקח עוד זמן רב, זאת מלבד הדרישות של העירייה לקבל את המרינה לידיה. "אנחנו דורשים לעשות את כל השיפורים עכשיו כך שנוכל להפוך אותה למרינה בין לאומית", אומר סגן רה"ע

פורסם בתאריך: 7.2.23 15:32

     

בעלי כלי השיט העוגנים במרינה המוזנחת באשדוד, אותה מפעילה חברת "המרינה הכחולה", ושמייחלים כבר במשך שנים רבות שהמרינה תעבור לחזקת עיריית אשדוד, יאלצו להמשיך ולהמתין שזה יקרה, אם יקרה, לפחות עד לשנה הבאה. אחרי דחיות חוזרות ונשנות, אמורה המרינה לעבור בתחילת שנת 2024 בחזרה לחזקת רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) ורק בהמשך היא אמורה לעבור לחזקתה של עיריית אשדוד. העירייה מצידה מתנה את קבלת המרינה לאחריותה בכך שחברת "המרינה הכחולה" תשלים את חובותיה בהתאם להסכם עליו חתמה באפריל 1994.

המרינה באשדוד. צילום: פבל

המרינה באשדוד. צילום: פבל

את המכרז להקמת פרויקט המרינה באשדוד, שכולל את המעגנה והשטחים שמסביבה, הוציאו במשותף: ממ"י (מינהל מקרקעי ישראל שלימים שינה את שמו לרמ"י), במשותף עם משרד התחבורה, עיריית אשדוד וחפ"א (החברה לפיתוח אשדוד). בתמורה לבניית המעגנה ומבני השירות שלה וכן בתמורה לפיתוח של השטחים הציבוריים, בין המעגנה לשכונת המגורים שנבנתה בהמשך, קיבלה החברה הזוכה נכסים בחכירה בעורף המרינה.

מתי היא תיראה כך? הדמיית המרינה באשדוד

מתי היא תיראה כך? הדמיית המרינה באשדוד

לפי שעה, המרינה באשדוד היא היחידה במדינה שאינה מופעלת על ידי הרשות המקומית, למעט המרינה במעגן הקישון בחיפה ,שמופעלת על ידי החברה הממשלתית חנ"י (חברת נמלי ישראל). בניגוד למרינות האחרות במדינה שכולן משגשגות ומהוות פנינות תיירותיות, בהן זו של שכנתנו אשקלון, המרינה באשדוד עדיין רחוקה מלהיות פנינת התיירות עליה פינטזו מאז הקמתה פרנסי העיר לדורותיהם. הסיבה לכך שאת המרינה באשדוד מפעילה חברה פרטית נעוצה בהחלטתו של ראש העיר דאז צבי צילקר ז"ל שלא להותיר את הפעלת המרינה בידי העירייה, כדי למנוע מצב של השתלטות גורמים עברייניים על המרינה, כפי שקרה באותה עת במרינה בת"א.

למרות שבשנים האחרונות הביעה עיריית אשדוד שוב ושוב את רצונה לקבל את המרינה לאחריותה ולמרות שתוקפו של הסכם החכירה ל-20 שנה עליו חתמה "המרינה הכחולה" היה אמור לפוג לפני כשמונה שנים, המשיכה החברה להפעיל את המעגנה ועשתה את המינימום הנדרש להפעלתה. זאת ועוד, למרות כל האמור לעיל עיריית אשדוד לא עשתה את המצופה ממנה ולא הקפידה על קיום תנאי החוזה. העירייה גם לא הפעילה מעולם את הסנקציה לפיה יחולט סכום הערבות שהפקידה בזמנו החברה בגין אי עמידה בהסכם.

המרינה כיום. צילום: רבקה יניב

המרינה כיום. צילום: רבקה יניב

המרינה כיום. צילום: רבקה יניב

המרינה כיום. צילום: רבקה יניב

מצבו הפיזי הנוכחי של מעגן המרינה הוא עגום ומראהו אינו מלבב בלשון המעטה. הגדרות חלודות, חלקן של עמדות כיבוי האש עקורות, חלק מהריצוף שבור ואת האריחים שהחליפו המירו בלוחות עץ שמועדים להירקב ולהתפורר, עקב תנאי הלחות. כאמור, עיריית אשדוד מתנה את קבלת המרינה לאחריותה בהשלמת הפרויקט ע"י חברת "המרינה הכחולה", כפי שהתחייבה.

לדברי סגן ראש העיר, שמעון כצנלסון, שמטפל בנושא, "אחרי שהמעגנה תעבור לרמ"י היא מוכנה להעביר אותה לעירייה, אלא שאנחנו דורשים לעשות את כל השיפורים עכשיו, כולל שליטה מרחוק, תיקון שוברי הגלים וגשר עבור המעגנה, כך שנוכל להפוך אותה למרינה בין לאומית. לאחרונה ניתנו למרינה היתרי בנייה לשני מבני שירות שיכילו מרכז מידע למבקרים, לוקרים, שירותים, מזנון ומלתחות. בנוסף יהיו גם פודטרקים לאורך הטיילת הדרומית, עבור מועדוני השייט הקיימים כיום.

לסרי, כצנלסון ומהנדס העיר בסיור במרינה

לסרי, כצנלסון ומהנדס העיר בסיור במרינה

"מתחם המרינה נמצא כרגע בבנייה מואצת – לפני מספר שבועות הוצב גשר המחבר את כיכר הקשתות עם האגם, נבנתה חנייה תת-קרקעית עם 573 מקומות חנייה, פותחו שטחי ציבור – טריבונות שיתפעלו את האגם ומבני שירות עבור התושבים. כמו כן, תחל עבודת בנייה של 3 בתי מלון הסובבים את האגם ופיתוח של המזח הצפוני של המרינה אשר יחבר את פארק האגם אל חוף הקשתות. כל הבנייה מעוגנת בהסכם פיתוח של 'עיריית אשדוד' מול רשות מקרקעי ישראל ומחולקת למסירה נפרדת של אגם המרינה עם השטח הציבורי הסובב אותו והמעגנה של המרינה. בהסכם נקבע שהעירייה תקבל פארק מפותח עם כל עבודות הפיתוח הנ"ל ומוכן לפתיחה עבור הציבור הרחב. עקב כך, יעד הפתיחה והמסירה של אגם המרינה לציבור הרחב הוא 1.4.2023. מעגנת המרינה צפויה להימסר עד סוף 2023".

חברת אשטרום השותפה הראשית בחברת "המרינה הכחולה", בחרה שלא להגיב בנושא ההזנחה והעזובה במעגן המרינה.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר