"בקיץ אנחנו מתבשלים כמו טוסט לוהט. עמדות השמירה עשויות ברזל, והחום בפנים איום"

אין חדש תחת השמש

בזמן שרובנו נצמדים למזגן, המאבטחים במוסדות חינוך באשדוד, רבים מהם אנשים מבוגרים, נאלצים לעמוד תחת השמש הקופחת ואינם מוצאים מפלט בביתני השמירה הלוהטים שאינם מחוברים לחשמל. אריה פנחס, מאבטח בן 65: "קשה מאוד לתפקד בתנאים האלה". העירייה: "ראש העיר הנחה את הנוגעים בדבר להיערך למתן פתרון"

פורסם בתאריך: 25.6.17 11:59

     

הטמפרטורות עולות, וחום יולי- אוגוסט כבר מורגש. אך בעוד שמרביתנו ברחנו לחיק המזגנים, יש כאלה שלא יכולים לעשות זאת, משום שהעבודה שלהם דורשת מהם לשהות בשעות הלוהטות בתוך ביטן עשוי מברזל במקרה הטוב או על כיסא ארעי במקרה הטוב פחות. אלו הם מאבטחי מוסדות החינוך באשדוד שאמונים על שלומם ועל ביטחונם של התלמידים.

לפני כחודשיים אישרה הכנסת בקריאה שלישית חוק ראשון מסוגו, שיחייב לראשונה מעסיקי מאבטחים לדאוג לתנאי עבודתם הפיזית. זהו ציבור עובדים גדול, ובמגזר הפרטי רובם הם עובדי קבלן. החוק, שיזמה ח”כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), עבר בכנסת כבר ב-21.3.2017, אבל הוראות החוק ייכנסו לתוקף רק ב-3.10.2017, כדי לאפשר למעסיקים להיערך. אולם בשטח לא נראית התארגנות ליישום החוק.בהצעת החוק נדרש כי לרשות המאבטחים יועמדו עמדה מקורה או מוצלת המוגנת מגשם ושמש, מצוידת באמצעי חימום או קירור, וגישה לנקודת חשמל. המעסיק לא ימנע מהמאבטח את השהות בעמדה בזמן העבודה, אך בהתאם לדרישות התפקיד. המפר את הוראות החוק צפוי לקנס של 20 אלף שקלים, ובית הדין לעבודה רשאי להעלות את גובה הפיצויים ל-200 אלף שקל בנסיבות מחמירות.

משיחות עם כמה מאבטחים העובדים בבתי ספר וגנים בעיר נראה כי הם אינם חוששים להשמיע קול ולמחות על תנאי עבודתם. “החוק כבר עבר, אך בפועל ייקח זמן עד שמשהו יקרה. בינתיים אנחנו מתבשלים כמו טוסט לוהט. עמדות השמירה עשויות ברזל, והחום בפנים איום”, אומר טימור טגאי.

במכתב גלוי ששיגר לראש עיריית אשדוד ד”ר יחיאל לסרי, ציין אריה פנחס (65), המשמש מאבטח בבית הספר בית יעקב-אור יהל ברובע ג’: “לצערי בעמדת השמירה אין נקודת חשמל. מסתבר שאני לא היחיד ללא נקודת חשמל. בכנס מאבטחים שהתקיים בסוף חודש אוגוסט 2015 הנושא הועלה, התשובה שקיבלנו: ‘זה עולה כסף, ועדיין אין תקציב לנושא’. מיותר לספר לכבודו על הסבל הרב שנגרם עקב חוסר חשמל: קר בחורף, חם בקיץ. כידוע, רוב עמדות השמירה במוסדות החינוך עשויות מתכת, ומטבע הדברים העמדה מתחממת מאוד בקיץ וקרה מאוד בחורף. כך שאין אפשרות לחמם או לקרר את המקום. לא מדובר במזגן, אלא במאוורר קטן או מפזר חום. אבקש את עזרת כבודו בהתקנת נקודות חשמל בעמדות השמירה. חוסר חשמל, גורם לסבל, וקשה מאוד לתפקד בתנאים האלה”. לדבריו של פנחס, הוא לא קיבל תשובה.

בשבועות האחרונים הגיעו למערכת “כאן דרום” עדויות של מאבטחים המתלוננים על החום הלוהט, היעדר צל, עמדת שמירה לא נאותה וחוסר בחיבור לחשמל ומכשירי קירור. “מתנהגים אלינו כמו אל ‘אנשים שקופים’. אנחנו שומרים על הילדים של כולם, אבל אותנו שוכחים. כל אחד אומר שזו לא האחריות שלו”, טענו בשיחה עם כתבת העיתון.

״אני פונה לראש עיריית אשדוד: לא ייתכן שגם אחרי שהחוק חוקק אני עדיין מקבלת פניות רבות ללשכתי ממאבטחים  בעיר הסובלים מתת-תנאים", אמרה ח"כ מלינובסקי ל"כאן דרום". "אל תחכו שהחוק ייכנס לתוקף בחודש אוקטובר ולקנסות שיגיעו כדי לדאוג לתנאי עבודה נאותים לעובדים. יש יותר מדי שומרים ומאבטחים שנשרפים מחום הקיץ הכבד שרק החל. רבים מהמאבטחים, השומרים ועובדי הקבלן עדיין לא זוכים ליחס מכובד ותנאי עבודה הולמים. אני דורשת מעיריית אשדוד ומהמעסיקים בשוק הפרטי לדאוג לעובדים לעמדת אבטחה נורמלית וליחס מכבד, כפי שמגיע להם, עוד טרם כניסתו של החוק לתוקף, ויפה שעה אחת קודם".

תגובת עיריית אשדוד: “המאבטחים מהווים חלק מעובדי האגף וממלאים את תפקידם באותם תנאים של יתר עובדי האגף המסיירים בין מוסדות החינוך ובאתרים שונים בעיר, בכל עונות השנה. תפקידו של המאבטח בכל מוסדות החינוך הוא לוודא מי נכנס בשער המוסד ולסייר סביב המוסד החינוכי. בימי גשם או שרב קיצוני, עד שיימצא פתרון הולם, אנו מאשרים למאבטחים להיכנס ולהתרענן בגן הילדים או במוסד החינוכי, תוך שמירה על קשר עין עם שער המוסד ולהגיב בהתאם. ראש העיר הנחה את הנוגעים בדבר להיערך למתן פתרון בסוגיית ביתני האבטחה. הנושא מטופל על ידי ראש מנהל חינוך, מהנדס העיר ואגף הביטחון”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר