תוצאות סקר פסולת. פחות פלסטיק בחופי אשדוד ביחס לשאר חופי הארץ. צילום: עיריית אשדוד
תוצאות סקר פסולת. פחות פלסטיק בחופי אשדוד ביחס לשאר חופי הארץ. צילום: עיריית אשדוד

סקר פסולת בחופי אשדוד מצא: פחות פלסטיק בחופי אשדוד ביחס לחופי הארץ

על פי סקר פסולת שבוצע בחופי אשדוד, נמצא כי בחופי העיר נערמים פחות מוצרי פלסטיק מאשר בחופים אחרים בארץ. ראש העיר: "המדיניות הירוקה שלנו עובדת, נמשיך לפעול לשמירה על הסביבה ולהפוך אותה לאיכותית יותר"

פורסם בתאריך: 13.7.22 12:39

     

מזה מספר שנים שעיריית אשדוד לקחה על עצמה את נושא השמירה על איכות הסביבה ומניעה של שימוש במוצרי פלסטיק. בשנת 2019 ביצעה העירייה, באמצעות ד"ר שרית ניסים מנהלת מחלקת מחקר וידע עירוני, סקר עמדות בקרב 300 מתרחצים בחופי העיר אשדוד, שבחן את מוכנות הציבור לבחור בכלים רב-פעמיים על פני חד-פעמיים במהלך שהותם בחוף. כ 86% היו מוכנים לוותר על שימוש בחד פעמי וכ- 80% תמכו בחוק שאוסר על הגעה לחוף הים עם מוצרי פלסטיק חד פעמיים. תוצאות אלו היוו רוח גבית ומוכנות הציבור למהלך להוצאת החד פעמי מחופי הים.

בשנה שעברה בנתה העיר אשדוד תכנית הסברה תלת שנתית, והסברה לחזרה לרב פעמי במסגרת פרויקט "החוף שלי רב פעמי". הפרויקט כלל הנגשת חלופות במחיר מסובסד של כלים רב פעמיים, עבודות הסברה בחופים בקרב המבלים, וגם לאורך השנה במערכת החינוך על ידי איגוד ערים לאיכות הסביבה, וזכתה לתהודה חיובית גדולה בישראל.

בשבוע שעבר, לאחר שהוצג סקר פסולת בחופי אשדוד, ניכר שפעולות העירייה נשאו פרי. "סקר פסולת בחופי אשדוד ככלי לשינוי התנהגות" שהוצג על ידי ימית הוניקמן פרץ – מנהלת מחלקת קיימות ואיכות הסביבה. התוצאות הוצגו במסגרת הוועידה השנתית ה-50 למדע וסביבה של האגודה לאקולוגיה במושב שלטון מקומי, שהינו הפורום הרחב ביותר בישראל לדיונים בנושאים סביבתיים ואקולוגיים, ובו מיטב המומחים הסביבתיים בישראל. הכנס מספק במה לשיח סביבתי ציבורי פורה בין גופי ממשל, חוקרים ומומחים סביבתיים, אנשי תקשורת, ארגוני חברה אזרחית והקהל הרחב.

תוצאות סקר פסולת. פחות פלסטיק בחופי אשדוד ביחס לשאר חופי הארץ. צילום: עיריית אשדוד

תוצאות סקר פסולת. פחות פלסטיק בחופי אשדוד ביחס לשאר חופי הארץ. צילום: עיריית אשדוד

הסקר בוצע על ידי מחלקת איכות הסביבה בשיתוף אנשי הים התיכון ואגף ים וחופים, ובסיוע סטודנטים מרכז הצעירים "כיוונים" ומהמכללה האקדמית אחווה. תוצאות הסקר מצביעות על החשיבות של שינוי התנהגות משתמשי החוף, הן בהתייחס לציוד שאיתו הם מגיעים לחוף בדגש על בקבוקי שתיה רב-פעמיים וג'ריקנים, והן התנהלותם עם הפסולת שאותה הם משאירים אחריהם. הסקר שימש את צוות קמפיין ההסברה בגיבוש התכנים והאמצעים שיונגשו למתרחצים כדי להפחית את השימוש בפלסטיק.

מנקים את חופי אשדוד. צילום: עיריית אשדוד

מנקים את חופי אשדוד. צילום: עיריית אשדוד

סקר הפסולת כלל ימי דיגום, שנחלקו בין ימות השבוע וסוף השבוע, ובחן את הפסולת הנאספת בפחים הפזורים בחופים, על פי 23 קטגוריות פסולת פלסטיק ולא פלסטיק. תוצאות הסקר הראו כי 64% מנפח הפסולת בחופי אשדוד הם כלי פלסטיק וחד פעמי לעומת 90% בחופי ישראל ו- 75% בממוצע בעולם (על פי כלכליסט 2018).

64% מנפח הפסולת הינו הפלסטיק ומתוכו 44% בקבוקי פלסטיק. הנתון הצביע על הצורך לעודד הגברת השימוש בבקבוקים רב פעמים, שיחסכו את בקבוקי הפלסטיק והכוסות החד פעמיות, שמהווים 51% מנפח הפסולת יחד. בעיריית אשדוד הדגישו כי רכשו עד כה כ-4000 בקבוקים שאותם היא מוכרת במחיר מסובסד של בקבוקים רב פעמיים, כחלק ממהלך גדול של הסברה רחבת היקף בחופים ובמערכת החינוך בנושא מעבר לשימוש בכלים רב פעמיים.

ראש העירייה ד"ר יחיאל לסרי אמר בנושא כי: "המדיניות הירוקה שלנו עובדת, נמשיך לפעול לשמירה על הסביבה ולהפוך אותה לאיכותית יותר".

עוד נמצא בסקר כי 23% ממסת הפסולת הינה פסולת אורגנית. בודקי הסקר הופתעו לגלות מזון שלם שהושלך לפח כגון: חלות שבת שלמות, גבינות מעדניה ארוזות, כריכים שלמים, ואוכל מוכן מהבית כגון חמין. הפרי המוביל בעיקר בסופש היה אבטיח. נתון מעניין נוסף  16% ממסת הפסולת הינה בקבוקי פיקדון מזכוכית ופחיות שתיה שאמורים להיות מוחזרים לקבלת פיקדון, בכל יום סקר נמצאו כ- 20 ₪ "שנזרקים לים", בחישוב גס אפשר לאסוף כ- 61,000 ₪ רק מבקבוקי הפיקדון בחופים בחודשים יולי אוגוסט. הפתעה משמחת הייתה למצוא מאפרות קרטון ובדלים בתוכם, סימן לכך שההסברה עובדת ואנשים לוקחים אחריות על הפסולת שלהם ומשליכים לפח.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר