אשר כנפו. חוקר מצבות בבית העלמין במוגדור-מרוקו. אלבום פרטי
אשר כנפו. חוקר מצבות בבית העלמין במוגדור-מרוקו. אלבום פרטי

זיכרונות ממרוקו: הרצאות מרתקות באשדוד על תרבות עשירה מזווית אישית

הרצאות מאת אשר כנפו ורפי אלקובי, ילידי מרוקו, ייתקיימו במרכז מונארט באשדוד, שם הם יספרו על תרבות מרוקו העשירה ועל חוויות ילדות מארץ רחוקה אך קרובה לליבם

פורסם בתאריך: 12.7.22 10:30

     

במסגרת האירועים העיוניים של פסטיבל 'אשדודאנס' ייערכו הרצאות מפי אשר כנפו, סופר ומשורר מאשדוד, ורפי אלקובי, מדריך טיולים ממרוקו המתגורר בעיר אשדוד. השניים יספרו, כל אחד בהרצאה נפרדת, על תרבות עשירה מזוויתם האישית, ועל חוויות הקליטה בישראל.

בהרצאתו של אשר כנפו "חיי הקהילה והתרבות במרוקו" הוא חושף אוצר בלום של ספרות, מוזיקה, שירה ומחשבה. הוא מספר על העלייה של יהודי מרוקו לישראל ועל קשייה הרבים. עלייה שנטמעה בתרבות המקומית.  למרות ששנים ארוכות לא עסקה בתרבות המפוארת שבה צמחה וגדלה, בשנים האחרונות, בעקבות התעוררות עצומה ועניין מחודש ברעיונות וביופי שטמון בה, תרבות מרוקו שבה ועולה. אשר כנפו מזמין אתכם להכיר תרבות עשירה, מסקרנת ומלאת חכמה.

רבים באשדוד מכירים את אשר כנפו (87)-חוקר, סופר ומשורר, שכיהן כמפקח בכיר על החינוך החברתי-ערכי של משרד החינוך במשך שנים ארוכות, שהתפנה לכתיבה רק לאחר שפרש לגמלאות.

אשר כנפו. צילום: שי אליאסי

אשר כנפו. צילום: שי אליאסי

הוא מייסדו ועורכו של כתב העת "ברית", העוסק בחקר ההיסטוריה והתרבות של קהילות יהודי מרוקו, וסופר פורה. בין ספריו: 'חתונה במוגדור', 'התינוק מאופראן', 'הפייטן השתקן ומספר הסיפורים', 'החזן מבית המרחץ', 'תה עם נענע', 'גשם נדבות' והאחרון שבהם 'נשימתו האחרונה'.

במשך שנים ארוכות מתרוצץ כנפו ברחבי הארץ ובעולם כדי לתעד את מה שנקרא בפיו "הזיכרון החי", קורותיה של יהדות מרוקו. "אני הולך הרבה לראיין זקנים וזקנות, כל יום שעובר אנחנו מאבדים חוכמה וידע. אם אני שומע על משהו מעניין, שום דבר לא עוצר אותי. אני מגיע", אומר כנפו בן ה-85.

כנפו קיבל פרס על ידי קרן גאון לחקר מורשת יהודי צפון אפריקה, בנימוק על זכייתו בפרס נכתב: "תרומתו הספרותית החשובה מאירה מסורות אותנטיות עתיקות של יהודי מרוקו, על עולמם הרוחני ועל הכיסופים לציון וירושלים המושרשים בתרבותם. יצירותיו הספרותיות על הווי החיים של יהודי המאגרב המאופיינות בהבעה חיננית, בקריצה הומוריסטית, בשיחה קולחת, בחריזה נעימה, ובסיפורת ערבה לחיך".

איסווירה (מוגדור) שבמרוקו, באדיבות ויקיפדיה

איסווירה (מוגדור) שבמרוקו, באדיבות ויקיפדיה

הרצאתו של רפי אלקובי גם היא עוסקת במרוקו, אך מעיניו ומחוויותיו האישיות של אלקובי, שעלה לארץ ממרוקו בגיל 4.  בהרצאה "טיול במרוקו – מהעיניים שלי", יספר אלקובי על כך שבמשך כחמישה עשורים מחייו השתדל להימנע מכל מה שהזכיר לו את ארץ הולדתו, עד שיום אחד קריאה בספר עוררה בו געגוע לא מוסבר למקום שנשכח מהלב.

רפי אלקובי ב'איית בן חדו איית בן חדו'-אתר מורשת עולמית. צילום: האלבום הפרטי

רפי אלקובי ב'איית בן חדו איית בן חדו'-אתר מורשת עולמית. צילום: האלבום הפרטי

רפי יצא עם בני משפחה וכמה חברים למסע אישי במרוקו, ביקר בבית הולדתו, עלה לקבר סבו, שמע סיפורים משפחתיים שנשכחו והושכחו והתאהב לחלוטין.

רפי כיום, בין היתר, מדריך טיולים במרוקו. בהרצאתו יוביל אתכם בנתיב הזיכרון האישי לגילוי סנטימנטלי של הארץ הצבעונית והייחודית – מרוקו.

ההרצאות יתקיימו ביום חמישי ה-14.7.22 באולם מונארט, דרך ארץ 8, אשדוד. הרצאתו של אלקובי "טיול במרוקו – מהעיניים שלי" תעלה בשעה 16:00 והרצאתו של כנפו "חיי הקהילה והתרבות במרוקו"  תעלה בשעה 18:00.

הכניסה להרצאות ללא תשלום אך יש לשריין מקום מראש.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר