קבלת קהל ביד שרה הדוחק רב. צילום: רבקה יניב

מפעל של חסד: סניף יד שרה באשדוד משרת מאות אלפים, אך צר מלהכיל את הציוד

בימים אלה הולך ונבנה מבנה קבע לארגון "יד שרה" ברחוב קק"ל 90 ברובע י' באשדוד, שבנייתו צפויה להסתיים בעוד כשנה וחצי וישמש מרכז אזורי של הארגון. את הקרקע הקציבה עיריית אשדוד ואת המבנה תכנן האדריכל אלי ארמון. עלות הבנייה מוערכת בכ-30 מיליון שקל והארגון החל בגיוס תרומות

פורסם בתאריך: 10.6.22 11:36

     

סניף יד שרה באשדוד הוקם לפני 25 שנים ופועל בהנהלתה של המתנדבת חנה גונטוב, במקלט ציבורי ברחוב קיבוץ גלויות ברובע ב', שמשרת מידי שנה עשרות אלפי אנשים מאשדוד והסביבה. המתנדבים הם הלב הפועם של הארגון.

בסניף פועלים כ-90 מתנדבים מאשדוד והסביבה, שהצעיר בהם הוא בן 46 והמבוגרת ביותר היא בת 95. צילה ספיר (76) מאשדוד מתנדבת בסניף כבר 18 שנים ונמנית עם הוותיקים שבהם. במשך 35 שנים עבדה כאחות במחלקה השיקומית במרכז הרפואי גריאטרי הרצפלד בגדרה. עבודה זו העניקה לה ידע רב בהפעלת המכשירים המוצעים ע"י "יד שרה" לציבור וזו אחת הסיבות שהחליטה להתנדב לארגון. כיום היא מתנדבת בסניף אחת לשבוע. בעבר גם סייעה מטעם הסניף בטיפול בנעזרים בשירותי "יד שרה" בביתם. הפעילות האחרונה של ספיר בתחום זה כללה סיוע לאם בשנות השמונים לחייה שטיפלה בבתה שהיתה בשנות החמישים לחייה כשלקתה בניוון שרירים. "כשהמטופלת נפטרה לא יכולתי, לא פיזית ולא נפשית, להמשיך בסיוע למטופלים בביתם".

מימין: מנהלת יד שרה באשדוד חנה גונטוב והמתנדבת צילה ספיר. צילום: רבקה יניב

רות בן ישי מבית עזרא מתנדבת בסניף למעלה משנתיים. היא החליטה להתנדב בסניף בעקבות פוסט לגיוס מתנדבים שהעלתה לפייסבוק, עם פרוץ מגפת הקורונה, מנהלת הסניף גונטוב. "התנדבתי למחלקת השאלת ציוד. אחד המקרים שמאוד נגע לליבי היה בשיאה של תקופת הקורונה. באחת מהתורנויות שלי הגיעה גברת שביקשה להשאיל מחולל חמצן. היא היתה נתונה בסערת רגשות ותוך כדי כך שהדרכתי אותה כיצד להשתמש במחולל החמצן היא פרצה בבכי. היא אמרה לי שמחולל החמצן דרוש עבור החתן שלה, איש משטרה צעיר שהיה, עד שחלה בקורונה, ספורטאי חסון, ובאותה שעה היה מאושפז בביה"ח במצב קשה כשהוא מורדם ומונשם. בנוסף לכך היא גם סיפרה שיום קודם לכן שכן שלה נפטר מסיבוך של קורונה. למרות ההימנעות ממגע שהיתה נהוגה באותם ימים לא יכולתי להתאפק, חיבקתי אותה, הרגעתי אותה והייתי לה לאוזן קשבת". לדברי בן ישי ההתנדבות ב"יד שרה", שהנתינה הרגישות, האנושיות והחמלה הם חלק מובנה בה, "מהווה זכות גדולה".

רות בן ישי

ליאון בן לולו

ליאון בן לולו (68) שפרש לגמלאות מתפקידי ממונה הבטיחות ומגיש העזרה הראשונה בחברת "אדמה" (לשעבר "אגן כימיקלים") מתנדב מזה שנים רבות במסגרות שונות: 23 שנים הוא מתנדב במד"א כנהג אמבולנס וחובש בכיר וכן ב"אגודה למלחמה בסרטן". בשלוש וחצי השנים האחרונות הוא גם מתנדב בסניף "יד שרה" באשדוד כמחסנאי וכמשאיל ציוד. לדבריו במהלך הזמן למד לאבחן לפי התנהגות המשאיל אם יש לו אפשרות כלכלית להתחיל בכלל את החודש. "באחד המקרים הגיע אברך להשאיל משאבת חלב עבור אשתו אבל שום כרטיס אשראי שהיה בבעלותו לא פעל. אני שילמתי עבור השאלת המשאבה ובכך מנעתי מהיולדת סבל גדול", הוא מספר.

במהלך שנת 2021, 25 אלף איש קיבלו שירות השאלה בסניף, 600 איש מוגבלי תנועה הוסעו בנכוניות של הארגון, 245 בתי אב היו מנויים למוקד מצוקה שפועל 24 שעות ביממה, עשרות מרותקי בית קיבלו סיוע בטיפול בהם ועשרות קשישים קיבלו ייעוץ משפטי. המספרים הללו יצרו צורך דחוף להגדיל את המקום הפיזי של הסניף, מה עוד שעל פי קצב ההשאלה במהלך המחצית הראשונה של 2022 צפוי מספר הפריטים שיושאל במהלך השנה הנוכחית עוד לגדול בהרבה.

המקלט הציבורי בו פועל כיום סניף יד שרה. צילום: רבקה יניב

יש לצין שמאחר שהמקלט שבו פועל הסניף צר מלהכיל פיזית את הציוד הרב והמגוון המוצע לציבור, נאלצים לעיתים הנזקקים להשאלת ציוד להמתין שהוא ישונע לאשדוד מסניפים אחרים ברחבי הארץ. זאת ועוד, לאחר שבשנים האחרונות חווה אזור הדרום בכל מספר שנים גלים של מתיחות ביטחונית ומצבי חירום שהאחרון שבהם היה מבצע "שומר החומות" עלה ביתר שאת הצורך הדחוף והמיידי להקים באשדוד מרכז קבע לוגיסטי ל"יד שרה". מרכז שיהפוך בשעת חירום לחפ"ק (חוליית פיקוד קדמית) שנותן מענה לסניפי הארגון הנמצאים בקו העימות.

מצוקת מקום ביד שרה. צילום: רבקה יניב

בנוסף לכך על פי התחזיות שמתבססות על הניסיון וההתפתחויות בסניפי הארגון בערים אחרות ברחבי הארץ, צפוי נפח הפעילות בסניף אשדוד – שעומד כבר כיום לשירות של כחצי מיליון תושבים מאשדוד והסביבה, לגדול פי שניים במהלך 3-5 השנים הבאות. זה כמובן שמחזק עוד יותר את הצורך הדחוף בהקמת המבנה החדש שתשתיותיו ומשאביו יענו על הביקוש הצפוי.

המבנה החדש ישתרע על 3,400 מ"ר שיתחלקו על פני מספר קומות. קומת המרתף תשמש כמערך אחסון ומרכז השאלה לשעת חירום בקומת הכניסה יפעל מרכז להשאלת ציוד רפואי ומרכז תצוגה ויעוץ. אלה ייכללו אביזרי עזר לניידות, ציוד אורטופדי ונשימתי, ציוד ליולדות ותינוקות, ציוד לחדרי שינה וציוד לאמבטיה ולשירותים. בנוסף יפעלו בקומה זו בית מלאכה אלקטרו-מכני לתיקון ציוד רפואי וכן מעבדה לתיקון ציוד רפואי ושיקומי והשמשתם עבור לקוחות פרטיים ו/או מוסדות רפואיים. שני המערכים המדוברים יופעלו על ידי אנשי מקצוע מתנדבים שהם מומחים בתחומים הללו. בקומה הראשונה יפעל מרכז יום לקשישים תשושים.

המבנה החדש. באדיבות אדריכל אלי ארמון

המבנה החדש. באדיבות אדריכל אלי ארמון

בקומה השנייה יפעלו, בנוסף למשרדים וחדרים לישיבות ולהדרכות למתנדבים, לשכה ליעוץ משפטי ושירות נכוניות להסעת נכים. כמו כן יפעלו בקומה זו שירותים קהילתיים שמאפשרים קיום שגרה בסביבה הביתית וזאת מבלי להזדקק לנסיעה למקומות מרוחקים. במסגרת זו יוקם מערך הוליסטי למטופלים שאינם זקוקים לטיפול נמרץ בבי"ח. כל חולה יקבל מעטפת שלמה שתאפשר לו החלמה בביתו בקרב משפחתו וסביבתו הטבעית והתומכת. חדרו של המטופל יהפוך באמצעות ציוד לחדר בי"ח וזאת באמצעות שיונפק לו ע"י "יד שרה" כמו: מיטת בי"ח, כורסת הרמה, מנוף, כסאות רחצה ושירותים, מחולל חמצן, מכשירי הנשמה לא פולשניים, אינפוזיה וציוד נוסף בהתאם להמלצות רפואיות.

בקומה השלישית תפעל משחקייה לילדים בעלי צרכים מיוחדים שתצויד באביזרים מגוונים ומאתגרים שיאפשרו בילוי זמן איכות לילדים והוריהם. גג המבנה ישמש למערכות של תשתיות וכמרפסת. בחצר המבנה תהיה גינה טיפולית שיפעילו קשישים תשושים ממרכז היום.


לתרומות יש לפנות ליד שרה סניף אשדוד
טל. 08-8638800


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר