השחתת בית הכנסת ברובע ז'

"עשו פוגרום בבית הכנסת. זה כמו במהומות בלוד": שבת של אלימות ברובע ז' באשדוד

המהומות המתרחשות על רקע הקרע בחסידות גור הגיעו השבת לשיא עם השחתה של בית כנסת ומקרי אלימות. החסידים שחששו לחיהם נאלצו לחלל את השבת לחייג למשטרה שמצידה הגנה על הפורשים מפני המפגינים. הפורשים מותחים ביקורת על המשטרה שלא מבצעת מעצרים של הגורמים האלימים

פורסם בתאריך: 21.5.22 22:18

     

השבת התרחשו מהומות ברובע ז' באשדוד, זאת על רקע המחלוקת הגדולה שקורעת את חסידות גור – במסגרתה כמה מאות משפחות פרשו מהחסידות החזקה והקימו חסידות חדשה בהנהגת בן דודו של האדמו"ר מגור.

 

המחלוקת הזאת כמובן שאינה פוסחת גם על העיר אשדוד בה יש נוכחות גדולה לחסידות גור, אך גם לפורשים ממנה. השבת זה עבר את הגבולות עם השחתה של בית כנסת ברחוב על הנס בעיר ואלימות שהצריכה מעורבות של כוחות משטרה.

"ביום שישי, אחרי תפילת ערבית התאספו מאות מחסידי גור ושברו את הדלת של בית הכנסת ונתנו מכות לכמה מתפללים אצלנו", מספר שמואל (שם בדוי) אחד הפורשים שהיה בבית הכנסת בזמן המהומות, "עשו לנו נזקים גדולים והרגשנו בסכנת חיים והרב אישר לנו להתקשר למשטרה והתקשרנו למשטרה מתוך בית הכנסת בשבת. לקח זמן שהמשטרה הגיעה והיא ניסתה לפזר את כולם, אבל לא נתנו במשך שעה וחצי מבית הכנסת מחשש לחיינו. עד שהביאו כוחות של יס"מ ורק אז נתנו לנו לצאת עם ליווי".

השחתת בית הכנסת ברובע ז'

השחתת בית הכנסת ברובע ז'

השחתת בית הכנסת ברובע ז'

אלא שזה המשיך גם למחרת, "היום בבוקר הייתה שמירה של שמטרה לאורך כל התפילה אז לא היו מהומות. אבל אחרי התפילה הלכנו לאולם ברחוב סמוך לעשות קידוש ושם חיכו לנו מאות מישיבת גור ונתנו מכות לכל מי שעבר לידם. שוטר שניסה לבלום אותם גם קיבל מכות ושוב היינו נצורים באולם. היו כמה פצועים עם שטפי דם בראש ובפנים, הם קרעו טלית לאחד מהם ומשכו בזקן".

קרעו טלית?
"כן. כמו שהם הגיעו בשבת וקרעו חוטי חשמל שהם חשבו שזה מצלמות".

בשעת אחר הצהריים הגיעו הפורשים להתפלל בבית הכנסת את תפילה מנחה וחשכו עיניהם, "חוליגנים נכנסו והפכו את בית הכנסת, הרסו מקרר, זרקו חליפות ובגדים שהיו שם והשחיתו שם הכל. הם שפכו קפה וחלב על הרצפה. בית כנסת היה כמו אחרי פוגרום. זה כמו מהממות שהיו עם הערבים בלוד. זה משהו שאנחנו לא מכירים. זה בדיוק כמו המהומות בלוד, זאת אותה השנאה. מסיתים אותם כבר שלוש שנים שכל מי שפרש מהחסידות הוא שטן ודמו מותר. בשעת מבחן משחררים את הרצועה וזה מה שהם עושים. הם פשוט קיבלו הוראה שאפשר לצאת באלימות".

עם צאת השבת התחדשו ההפגנות אך לדברי גורמים מהפורשים, המשטרה הייהת כבר בהיכון ומנעה אלימות. יחד עם זאת יש להם ביקורת על המשטרה שלדבריהם לא מבצעת מעצרים של הגורמים האלימים, "קיבלנו רושם שהמשטרה רואה בזה כמו קטטה בין שני פלגים בחסידות והם באו להפריד. זאת לא קטטה", אומר שמואל, "זאת תקיפה אלימה של אנשים שבאו להכות בנו ולהשמיד אותנו. לא פעלנו באלימות, לא בהתחלה, לא בסוף ולא באמצע. זאת קהילה שלא משלימה שפרשו מהם ומנסים לכפות את דעתם בדרכים אלימות ואני קורא למשטרה להבין את המשמעות החמרוה של המעשים האלה ולא להסתפק רק בהפסקת ההתפרעות אלא לזהות מתפרעים ולהעניש אותם. רק זה יכול לעצור את האלימות".

כלי רכב שהושחת

השחתת בית הכנסת ברובע ז'

השחתת בית הכנסת ברובע ז'

איך היו התחושות בתוך בית הכנסת?
"זאת הרגשה איומה, זאת סכנת חיים, מגיע המון עם רצח בעינים שמבחינתו גם להרוג אותנו זאת אפשרות. לא מעניין אותם שבת. זה מה שהם מקבלים ממנהיגי הכת וזה מה שהם מבצעים. אין חשיבה עצמית וזאת הפקודה שהם קיבלו. התחושה הייתה נוראית. לא האמנתי שדבר כזה יכול לקרות בבית כנסת בליל שבת. שיבואו אנשים עם לבוש חרדי עם רצח בעיניים ולעשות לינץ' באנשים. אחד שניסה להרגיע את העניינים, השכיבו אותו ברצפה ומשכו לו בזקן עד שהצליח לברוח מהם".

השחתת בית הכנסת ברובע ז'

השחתת בית הכנסת ברובע ז'

שמואל מספר כי לאחר מהומות בסדר גודל כזה לא היו לפני כן, "בתקופה הראושנה אחרי שפרשתי הותקפתי פעמיים וניקבו לי את צמיגי הרכב. המשטרה לא איתרה את המבצעים. תחושת הביטחון הייתה מאוד קשה ונמנעתי מאוד להיכנס לחנויות שיש בהם ריכוז של חסידי גור. לאט לאט ככל שעבר הזמן וכשהתחלתנו לעשות  שימוש בכלים משפטיים הם הבינו שזה עולה ביוקר והם הפסיקו. אבלה הפעם, מהומות בסדר כגודל כזה לא היו מעולם".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר