ילדה. צילום אילוסטרציה: דודו בכר

"זכינו בילדה מתוקה": המשפחה ברוכת הילדים שהכניסה לביתה ילדה עם צרכים מיוחדים

למרות שיש להם 11 ילדים בביתם, חיה ואהרון החליטו לפתוח את ליבם ואת ביתם עבור אוסנת ילדת אומנה עם צרכים מיוחדים ועכשיו הם מספרים על הסיפוק שהם חווים. נכון להיום יש עוד לא מעט ילדים עם צריכים מיוחדים שזקוקים למשפחה חמה ואוהבת, חיה ממליצה בחום: "אל תוותרו על הזכות המיוחדת. אתם תיהנו מכך"

פורסם בתאריך: 19.5.22 15:49

     

רחל ואהרון (שמות בדויים), הנם זוג נשוי תושבי האזור בשנות ה-50 לחייהם, הורים ל-11 ילדים ולפני 4 שנים הם קיבלו החלטה ששינתה את חייהם לטובה – הם הפכו להורי אומנה לאסנת, ילדה בת 3 עם צרכים מיוחדים.

"אני לא זוכרת בדיוק איך הכל התחיל, אבל תמיד כששמעתי על ילדים שזקוקים לבית חם ותומך, רציתי לפתוח את ביתנו וליבנו ולהיות בעבורם משפחת אומנה", אומרת רחל, "עם אמונה ורצון שנוכל בעז"ה להשקיע בהם כנדרש בכל תחום כמו בילדינו. זה היה החלום שלי ובעזרת ה' הצלחתי להדביק את כל בני משפחתי בהתלהבות לכך. התחלנו את התהליך וברוך ה' זכינו בילדה מתוקה שהיא עבורנו ממש מתנה יקרה".

אסנת היא ילדה מתוקה, חייכנית ושמחה. היא נולדה לפני 7 שנים במשפחה חרדית והיו לה 10 אחים. היא אובחנה עם אוטיזם, מחלת אפילפסיה קשה, עיכוב התפתחותי ועיוורון חלקי. אסנת הוצאה בערך בגיל 3 מבית הוריה לבקשתם, זאת לאחר שהם התקשו לגדלה ולתת מענה לצרכיה המיוחדים, והרגישו כי הדבר בא על חשבון ילדיהם האחרים.

היא התקבלה בחום רב אצל רחל ואהרון שאף הם משפחה חרדית, והיא ישנה כיום עם אחות קולטת בחדר, במיטה אשר נקנתה ונבנתה במיוחד עבורה, מיטה סגורה מכל ארבעת הכיוונים על מנת להגן עליה בעת השינה שלא תיפול ותיחבל. ברחבי הסלון מפוזרים אביזרים ומשחקים שונים המסייעים לאסנת להתנייד ברחבי הבית (הליכון, לול וכדומה).

משפחה. צילום אילוסטרציה: freepik.com

משפחה. צילום אילוסטרציה: freepik.com

רחל מודה שישנן התמודדויות לא פשוטות כמו אשפוז של אסנת בראש השנה כאשר רחל נאלצה לעבור את החג הרחק מחיק המשפחה. מנגד, היא שמחה ומתרגשת לראות את ההתקדמות המרשימה של אסנת בתחום התקשורת, כיצד היא הפכה מילדה מרוחקת וחרדתית למי שנהנית מאינטראקציה חברתית ומגיבה לתקשורת עמה, "בהתחלה היא לא הסכימה שנחבק אותה והייתה נכנסת לחרדה מכל ניסיון להתקרב אליה. היו הרבה רגעים של תסכול לצד חמלה. והיום הסיפוק הגדול זה לראות אותה ילדה שמחה שאוהבת להתפנק ויודעת להחזיר אהבה".

אסנת אהובה מאוד על משפחת האומנה. ניתן לראות את אהבתם של כלל בני המשפחה כלפיה בחיבוקים, ברצון לשחק עמה, בעזרה הדדית בזמנים ארוכים של אשפוז ובכלל בתחושת שותפות גדולה בכל אשר נדרש לטיפולה המסור באסנת. ניכר החיבור הקרוב בין אסנת לרחל, לאחרונה אסנת החלה להביע יותר תקשורת אל האחר על ידי ג'סטות ומלמולים.

אסנת גם החלה לקרוא "אמא" כאשר רחל נמצאת בסביבה. "להיות אם אומנה זה לזכות לאמץ ללב באהבה ובחום ילד, שמכל מיני סיבות, נמנעה ממנו הזכות הבסיסית להרגיש אהוב, רצוי, מטופח ומוערך… זה לרצות להשקיע ולתת וליהנות מעשיית חסד אמיתי שהשכר הראשוני לכך הוא סיפוק רב", אומרת רחל.

"מצווה חשובה וזכות גדולה"

קליטה של ילדה לאומנה, ובפרט ילדה עם צרכים מיוחדים, משנה משמעותית את המרקם בבית המשפחה, ומעוררת לא פעם תגובות מגוונות מהסביבה. רחל מספרת ש"במשפחה המורחבת חלקם החמיאו ועודדו וחלקם לא הבינו בכלל למה נכנסנו לכך ואיך אנחנו לוקחים סיכון… היום, כולם מעריכים ומעודדים, וגם אוהבים את הילדה ומתייחסים אליה ממש כבת משפחה ביולוגית".

"כמובן שהייתה תקופת ההסתגלות של הילדה אלינו ואנחנו לצרכים המותאמים עבורה", מוסיפה רחל אך מדגישה: "השינויים הם יותר בפנימיות אצלינו. אני חושבת שהנתינה עושה אותנו אנשים טובים יותר. לומדים לוותר, להתחלק ולהבין שמשפחה אוהבת ותומכת זה לא עובדה מובנת מאליה. הדבר החשוב שמשפחתנו למדה על עצמה, שהאהבה מגיעה מתוך נתינה (כדברי הרב דסלר זצ"ל) ויש לנו גם רווחים מכך שזכינו שהיא אצלנו. הדבר הכי חשוב שלמדתי על עצמי, שיש לי עוד הרבה מקום בלב והקשר עם הילדה מחזק בי את העובדה שאני נתרמת לא פחות מתורמת".

ילדה. צילום אילוסטרציה: דודו בכר

ולמשפחות שמעוניינות להיות משפחות אומנה רחל רוצה לומר: "אל תוותרו על הזכות המיוחדת להעניק לילד בית חם. אתם תיהנו מכך זה, מאמץ שווה שתורם לכל בני המשפחה. מעבר לכך שזו מצווה חשובה וזכות גדולה, יש כל כך סיפוק מכך שאנחנו יכולים לשנות את סיפור חייו של הילד – ע"י שנדאג לו לכל צרכיו וניתן לו את התנאים הדרושים להתפתחות תקינה, ובמקביל נאפשר לו להיפגש עם הוריו".

"הילדים מחכים למשפחה"

מי שהפנו את אסנת ומצאו לה בית חם הם אנשים עמותת "מכון סאמיט" המפעילה מזה 19 שנים שירות אומנה המלווה ומסייע ל-1,400 ילדים ונוער בסיכון מאזור ירושלים והדרום, שהוצאו מחזקת הוריהם בהסכמה או בצו בית משפט. בשנת 21 הופנו 36 ילדים עם צרכים מיוחדים, מתוכם הצליחה העמותה למצוא משפחות ל-23 ילדים. בשנת 22 ישנם שבעה ילדים עם צרכים מיוחדים שמחכים למשפחה.

לדברי מירה ורקר, מנהלת גיוס משפחות אומנה בעמותת מכון סאמיט: "בימים אלה יש לנו מחסור במשפחות אומנה עבור ילדים שממתינים להשמה, ויש לנו קושי למצוא בית חם לילדים עם צרכים מיוחדים. אנחנו מחפשים משפחות עד גיל 55 שיש להן יחסים יציבים, עם רצון לתרום ולהעניק אהבה לילדים, שיש להן מקום בבית, רצוי שגיל הילד הצעיר בבית הוא 5 ומעלה, מצב כלכלי תקין וללא רישום פלילי. המשפחות מקבלות החזר הוצאות, ליווי ופיקוח על ידי משרד הרווחה ועמותת מכון סאמיט. כל מי שחושב שהוא מתאים לנתינה כזאת, מוזמן לפנות אלינו באמצעות אתר האינטרנט www.summit.org.il".

המשפחה שלכם מתעניינת באומנה? רוצים לשמוע על סוגי האומנה השונים? ועל משמעות האומנה? עמותת מכון סאמיט בשיתוף עם כל ארגוני האומנה שמחים להזמין אתכם למפגש זום מיוחד למשפחות המתעניינות באומנה.

כנס זום

כנס זום

במפגש ישתתפו שתי אורחות שישמחו לענות על שאלות:
אנג'ל אלון, מדליקת משואה ביום העצמאות, ואם אומנת חירום ב-30 השנים האחרונות ל-217 תינוקות, תספר על אומנת חירום. וליהיא לפיד תספר על החיים עם ילדה עם צרכים מיוחדים מניסיונה האישי. כמו כן, שתי משפחות אומנה של מכון סאמיט ישתפו את סיפורן ויענו על כל שאלה שיש לכם בנושא.
המפגש אינו מחייב – כל מי שמתעניינ/ת מוזמנ/ת! 👈 לפרטים והרשמה > https://www.summit.org.il/zoom


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר