תל אשדוד בתצלום אוויר

האם ויכוח על שימור בית הקפה הישן יעכב את הקמת גן לאומי-תל אשדוד?

רשות הטבע והגנים מקדמת את הפיכת התל שסמוך לצומת אמונים לגן לאומי. במקום, שבו שכנה בעבר העיירה איסדוד, התגלו ממצאים ארכיאולוגיים רבים ובראשם "אשדודה". על התכנית עשויה לאיים כוונתה של עיריית אשדוד לסלול בקרבת מקום כביש כניסה חדש לעיר. מחר יייערך דיון בוועדה המחוזית ובינתיים המחלוקת היא על מבנה אחד קטן

פורסם בתאריך: 22.10.17 19:26

     

מחר תובא לדיון בוועדה המחוזית לתכנון ובניה דרום תכנית להקמת גן לאומי תל אשדוד. המדובר בגבעה שנמצאת מדרום מזרח לעיר אשדוד ויש בה ממצאים ארכיאולוגיים מרשימים. כאן פעלה אשדוד המקראית והפרה-היסטורית, במגוון תקופות כמו המצרית, הפלישתית והאשורית ויש בו גם מבנים ששרדו מאשדוד הערבית – היא איסדוד, העיירה שהתקיימה באזור וחרבה במלחמת העצמאות.

שריד מהעיירה הערבית איסדוד

כיום, התל מהווה בעיקר שטח מרעה מגודר לבקר ובשוליו גם אתר מבוקש לצילומי חתונה של זוגות ביום כלולותיהם, בזכות המבנים העתיקים הקרובים לכביש 4.

במהלך השנים עבדו בתל כמה משלחות ארכיאולוגיות ועד היום התגלו במקום ממצאים רבים. אחד המפורסמים שבהם הוא צלמית של אישה יושבת מהמאה ה-12 לפנה"ס שזכתה לשם "אשדודה".

"אשדודה" – צלמית האישה מהמאה ה-12 לפני הספירה

אשדוד של אותם ימים הייתה מרכז לצביעת אריגים ולסחר במלבושים הצבועים בצבע הארגמן. ידוע שבאתר גם היו אירועים של שוד עתיקות. לפני כשלוש שנים נתפסה במקום קבוצה שחיפשה זהב וגרמה נזק למקום.

בתל אשדוד התגלו ממצאים ששופכים אור חשוב על הרצף היישובי מאז תקופות הברונזה ועד לעת החדשה. באתר התגלו שרידי בנייה מרשימים הכוללים, בין השאר, מערכת ביצורים, שערים, בתי מגורים, מצודה, מתקני תעשייה, רחובות, מבני פולחן ושוק עירוני. כל אלו כוסו מחדש בשכבות מילוי לאחר שנחשפו בעונות החפירה לפני למעלה מחמישה עשורים. הממצאים הקטנים הרבים שהתגלו בחפירה מוצגים בחלקם במוזיאון לתרבות הפלשתים באשדוד.

בתחומי הגן המיועד נמצאים כיום כמה מבנים היסטוריים שהשתייכו לעיירה איסדוד, כדוגמת המסגד הממלוכי סדנא איברהים, החאן העות'מני ומבנה הקבר של השייח אבו אל־איקבאל. בצמוד לכביש 4 נותרו מבנים נוספים – בית הספר לבנים, בית הספר לבנות ובית הקפה של העיירה איסדוד. שעל קירותיהם נותרו סימני ירי מהקרבות שהתחוללו באזור במהלך מלחמת העצמאות.

פעם זה היה בי"ס לבנות בעיירה איסדוד

מבנה ששימש בית קפה בעיירה הערבית איסדוד נמצא כיום צמוד לנתיב הדרומי של כביש 4 ליד התל. בשל מחלוקת הנוגעת לאפשרות שיהיה צורך להרחיב בעתיד את הכביש, המבנה הזה כנראה יוצא מחוץ לגן הלאומי.

לפי התכנית הגן הלאומי תל אשדוד יהיה פתוח למבקרים כך שהכניסה לא צפויה להיות כרוכה בתשלום ובמקום יפעל גם מזנון. רשות הטבע והגנים מנסה לקדם גם את הכרזתה של שמורת טבע שלולית רוברטס, שהיא שלולית חורף גדולה הסמוכה לתל אשדוד.

תל אשדוד

על קידומן של התכניות הללו כמו גם על התכנית הגדולה להכריז על הדיונה הגדולה כשמורת טבע, מעיב הסכם הגג שחתמה לפני חודשיים עיריית אשדוד עם משרדי האוצר והבינוי והשיכון. באזור הדיונה מקדמת העירייה הקמת כ-13 אלף יחידות דיור ואילו באזור התל ושמורת רוברטס המתוכננת עשוי לעבור כביש כניסה חדש לאשדוד שאמור, לפי התכנית של העירייה, להתחבר לכביש 4 במחלף שייבנה היכן שנמצא כיום צומת אמונים.

לכן יש אי בהירות גדולה סביב היוזמות הללו ויש גם מתיחות גדולה בין העירייה לרשות הטבע והגנים ולגופים הירוקים. אם יינתן מחר תוקף לתכנית הגן הלאומי תל אשדוד זו בהחלט תהיה אמירה וקביעת עובדות בשטח בהקשר זה וכמובן צעד משמעותי בדרך להכרזה על התל בתור גן לאומי.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר