ראש העירייה, פלורה מזרחי, השגריר ומשה כהן בהענקת תעודות. צילום: odrey-דניאל הר לב
ראש העירייה, פלורה מזרחי, השגריר ומשה כהן בהענקת תעודות. צילום: odrey-דניאל הר לב

שגריר מרוקו בישראל השתתף בטקס סיום של קורס ללימוד מרוקאית באשדוד

לראשונה באשדוד נערך הקורס הראשון ללימודי השפה של יהודי מרוקו בהדרכתו של דוקטור משה כהן. שגריר מרוקו בישראל עבד אל-רחים ביוד כיבד בנוכחותו את טקס הסיום של המחזור הראשון

פורסם בתאריך: 24.3.22 17:59

     

כ-200 אלף יהודים היו במרוקו בשיא ימי הקהילה בשנות ה-50. כיום הם וצאצאיהם מונים קרוב למיליון נפשות. במרוקו הם חיו בעיקר בערים, בישראל – נשלחו לפריפריה.

עליית יהודי מרוקו, שהייתה עלייה ציונית מאוד של לומדי תורה, שחלמה לחיות בירושלים ולהיקבר בה ידעו בארץ לא מעט תסכולים. את שפת האם שלהם רובם זנחו כבר בשנות ה-50 והיום הם חוזרים אליה. יש כמה מסגרות שבהן לומדים יהודי מרוקו את שפתם, העיקרית שבהן אצל דוקטור משה כהן, חוקר בערבית יהודית מוגרבית (אוניברסיטת בן גוריון, מכללת אחווה) ומי שלימד בעבר ערבית ועברית במסגרות שונות בארץ ובחו"ל ושימש במשך כ-20 שנה עורך וקריין של השידורים במוגרבית בקול ישראל היום הוא מנחיל את השפה לאחרים.

תמונה קבוצתית של חניכי הקורס עם המרצה משה כהן. צילום: odrey-דניאל הר לב

תמונה קבוצתית של חניכי הקורס עם המרצה משה כהן. צילום: odrey-דניאל הר לב

במסגרת הקורס קרָאיָה قراية -לימוד לשון ותרבות של יהודי מרוקו, שנערך במרכז הקהילתי "ספרא", פגשו המשתתפים מגוון רחב של טקסטים בשפה המרוקאית-יהודית ולמדו לקרוא בהם ולהבינם.

השבוע ערכו בספרייה העירונית המחודשת אירוע סיום לקורס במעמד ראש העיר – ד"ר יחיאל לסרי ושגריר מרוקו בישראל עבד אל־רחים ביוד ואורחים נכבדים ובינהם: יקיר העיר ג'ו אסרף, פליקס דהן, ד"ר אריה אזולאי, מי שהיה ראש העיר וזיאד דרוויש – מהרשות הפלסטינית והממונה על הקשר עם החברה הישראלית.

ד"ר לסרי פתח מחויך את דבריו בכמה משפטים מהשפה אותם הפנה לשגריר ולקהל ולאחר מכן אמר, "מרגש להיות במעמד כזה ואני שמח שאשדוד לקחה על עצמה את המשימה הזאת. מעבר ללימוד השפה התעמקו חניכי הקורס בנושאי תרבות, חברה, היסטוריה, תקשורת, עיתונות וטקסטים שונים. אשדוד היא המקום הטבעי לפעילות כזאת ומובילה בכל מה שקשור לתרבותם של יוצאי צפון אפריקה ככלל ומרוקו בפרט".

ראש העירייה מנה מקצת מהפעילויות שנעשו בעיר ובינהם את הקמת התזמורת האנדלוסית הישראלית, כנס והוצאת ספר, שכתב ד"ר אריה אזולאי אודות תנועות הנוער היהודיות במרוקו. הכנס האקדמי של המימונה, שהקרוב וה-14 במספר יעסוק ביחסי יהודים-מוסלמים במרוקו נוכח ההתפתחויות החדשות. בכנס עתידים להשתתף חוקרים ממוסד אקדמי במרוקו.

מרצה הקורס משה כהן והמנחה והחניכה שירה אוחיון בריקוד. צילום: odrey-דניאל הר לב

מרצה הקורס משה כהן והמנחה והחניכה שירה אוחיון בריקוד. צילום: odrey-דניאל הר לב

כמו כן, ציין ראש העירייה אף את חלקם של המאפיינים הפיזיים בעיר דוגמת גן ע"ש מוחמד החמישי, האנדרטה לחללי הספינה 'אגוז' ואת הקמתו של המרכז לתרבות אנדלוסית בעיר הנמצא בשלבי תכנון סופיים וישמש כחוליה נוספת בשרשרת של מוסדות תרבות בעיר. מדובר במבנה רב-תחומי של כתיבה, שירה, מוזיקה, פיוט ואמנות פלסטית, שיהיה ביתו של המרכז לתרבות אנדלוסית שפועל בעיר כבר למעלה 30 שנה.

ראש העירייה שהצהיר על המשך תמיכתו בקורסים נוספים ללימוד השפה והתרבות של יהודי מרוקו הוסיף ואמר, "זה מאוד מרגש ומעורר קנאה ואני שוקל ברצינות למצוא את הזמן לבוא ולשפר את הידע שלי", וזכה לתשואות מקהל הנוכחים.

שגריר מרוקו בישראל עבד אל־רחים ביוד, שהעלה על נס את יחסי המדינות ואת הקשר המיוחד בין מרוקו ליהודים סיפר על ביקוריו התכופים בעיר והביע את שמחתו על קיום קורס באשדוד המלמד את הדאריג'ה, הכינוי לשפה המדוברות במרוקו. מנחה הקורס ד"ר משה כהן, אמר: "אין צורך להכביר מלים על חשיבותה של הלשון, בשימור המורשת והתרבות של כל עם באשר הוא. שימור הלשון המוגרבית שהילכה מאות בשנים במרוקו, פשטה צורה ולבשה צורה, ראויה ללימוד ועיון. אנו עדים לכמיהה ולתשוקה הרבה בקרב הדור הצעיר ובקרב אחרים מבוגרים יותר ללמוד ולהכיר את הלשון והמורשת של אבותיהם מן הקהילות הרבות במרוקו. הקמה של רשות לאומית ללשון ולתרבות של יהודי המע'רב, כפי שקמו בשנות התשעים הרשות ללדינו, ליידיש לאתיופית ועוד, תיתן מענה מסוים לצורך של חלקים גדולים בציבור היהודי בישראל".

להרשמה לקורס המיועד לבעלי יכולת הבנה בסיסית של השפה הערבית-יהודית (אין צורך בידיעת הכתיב הערבי, הטקסטים כתובים באותיות עבריות): 054-4867043 (דודו), 052-3969575 (משה כהן).


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר