הדייגים מעלים את הכריש לסירה. צילום: גיא לויאן, רט"ג
הדייגים מעלים את הכריש לסירה. צילום: גיא לויאן, רט"ג

צפו בתיעוד נדיר: כריש נלכד ברשת דייגים בחופי אשדוד, כך זה נגמר

כריש בסכנת הכחדה חולץ היום מרשת דיג בזכות ערנות של דייגי חכות בחוף באיזור אשדוד. צפו בתיעוד וידיאו מיוחד

פורסם בתאריך: 17.3.22 17:48

     

הבוקר התקבל דיווח ברשות הטבע והגנים מדייגי חכות (בחוף) על סירת דיג שפרסה רשת קרוב לחוף מצפון לשפך המים החמים באשדוד באיזור בו מתקבצים כרישים בעונה הזו.

דייגי החכות ניסו להזהיר את הדייגים בסירה שלא יפרסו רשת באזור מכיוון שהבחינו בכרישים בקרבתם אך הרשת נפרסה בכל זאת מאחר ואין מגבלת דיג באזור זה.

לאחר כמה דקות דייגי חכות הבחינו כי נתפסו שני כרישים ברשת ואלו ניסו להשתחרר והשתוללו. לאחר זמן קצר כריש אחד הצליח להשתחרר.

הכריש בתוך הסירה. צילום: גיא לויאן, רט"ג

הכריש בתוך הסירה. צילום: גיא לויאן, רט"ג

מי שהוזעק למקום הוא גיא לויאן, פקח ברשות הטבע והגנים. "הגעתי לחוף וניסיתי לאתר את הכריש השני בעזרת רחפן אך לא הצלחתי כי המים היו עכורים מאוד", סיפר לויאן, "לאחר כשעתיים סירת הדיג חזרה ובסיוע של עמותת סיירת החוף הם הוכוונו לנקודה ברשת בה נתפס הכריש. הדייגים החלו להרים את הרשת ואכן ראו שנתפס בה כריש מסוג סנפירתן שהיה עדיין חי. הדייגים העלו אותו לסירה ושיחררו אותו חזרה לים כדי שיתאושש".

צפו בתיעוד מרחפן שצילם לויאן:

כריש הסנפירתן הוא שחיין אקטיבי בקרבת קרקעית בוצית וחולית בעומק של 20-65 מ' ולפעמים אף עד לעומק של 230 מ'. הוא שוכן גם באזורים חופיים וגם באזורים פלאגיים (בים הפתוח). אורכו עד 2.5 מ'. בדרך כלל הנקבות חיות עד גיל 21 שנים וזכרים עד גיל 15, אך ידוע גם על כרישים שהגיעו לגיל 34 שנים. מין זה מאופיין על ידי סנפיר גבי גבוה, גדול וזקוף. לפעמים הסנפירים בעלי קצוות כהים מעט.

כריש הסנפירתן ניזון מדגי גרם, מכרישים קטנים, מבטאים, מראש-רגלאים, מחסילונים ומחלזונות ימיים. הצעירים ניזונים בעיקר מסרטנאים. אף כי הוא פעיל יותר בשעות הלילה, מין זה ניזון גם ביום וגם בלילה.

ההיריון אורך 8-12 חודשים והנקבות מתרבות מדי שנתיים עד שלוש שנים. בסוף ההיריון הנקבות משריצות 5-18 ולדות חיים באורך של 50-75 ס"מ. הם יגיעו לבגרות מינית בגיל 3-4 שנים, כאשר אורכם יהיה 150 ס"מ. בדרך כלל כרישי הסנפירתן חיים בלהקות של זוויגים נפרדים. ישנם אזורי השרצה במפרץ גאבס בתוניסיה ובמפרץ גקובה טורקיה.

הכריש בתוך הסירה. צילום: גיא לויאן, רט"ג

הכריש בתוך הסירה. צילום: גיא לויאן, רט"ג

הדייגים מחזירים את הכריש למים. צילום: גיא לויאן, רט"ג

הדייגים מחזירים את הכריש למים. צילום: גיא לויאן, רט"ג

בחלק מאזורי התפוצה של כריש הסנפירתן הוא עורך נדידות עונתיות ארוכות טווח. עורן של נקבות בוגרות ומתבגרות הוא עבה יותר, וייתכן שעור עבה מעין זה תורם להגנה מפני נשיכות חיזור של זכרים וכן מפני פגיעה משוניות. כרישים אלה נידוגים בשל סנפיריהם, בשרם ועורם. הם נתפסים כשלל לוואי ברשתות עמידה ובמערכי חכות (שאראק).

בים התיכון ההערכות מצביעות כי בין 2005-2015 התרחשה ירידה של 90% בגודל האוכלוסייה ועד שנת 2066 האוכלוסיות עשויות לרדת ב-99.99%. בשנות ה-80 של המאה הקודמת היה זה המין הנידוג ביותר במזרח הים התיכון בקרב הכרישים

כרישים הנם ערכי טבע מוגנים. במידה והם נתפסים ברשת או בחכה יש לשחרר אותם מיידית חזרה לים.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר