הסירה והציוד. צילום: גיא לויאן, רט"ג
הסירה והציוד. צילום: גיא לויאן, רט"ג

נתפסו דייגים שעסקו בדיג לא חוקי בשמורת ים "אבטח" בין אשדוד לאשקלון

הדייגים שעסקו בדיג לא חוקי בשמורת הטבע הימית נתפסו על ידי היחידה הימית של רשות הטבע והגנים

פורסם בתאריך: 6.3.22 15:19

     

לפני מספר ימים במסגרת פעילות פיקוח יזומה, תפסו פקחי היחידה הימית של רשות הטבע והגנים, סירת דייג מקצועית עם שני דייגים שעסקו בדיג לא חוקי באמצעות רשת עמידה בשמורת הטבע הימית ים אבטח, המשתרעת מצפון אשקלון ועד חוף הרחצה ניצנים.

הדייגים נתפסו עם סירתם ורשת הדייג בסיוע צוות שיטור ימי לכיש, כאשר ברשת שנתפסה זוהו גם מספר בטאים מסוג גיטרנים וטריגונים. הרשת נתפסה על ידי היחידה הימית של רשות הטבע והגנים ובכוונת הרשות להגיש כתבי אישום נגד הדייגים בגין דייג אסור בשמורת טבע מוכרזת ופגיעה בערכי טבע מוגנים.

הרשת ובתכוה טריגון, פגר גיטרן. צילום: גיא לויאן, רט"ג

הרשת ובתוכה טריגון. וכן פגר גיטרן. צילום: גיא לויאן, רט"ג

ברשות הטבע והגנים מציינים כי "מאמצי הפיקוח והאכיפה נועדו לשמור על משאב הדגה בים ולמנוע פגיעה בערכי טבע מוגנים ושמורות טבע ימיות. לצערנו חרף פעולות הסברה נרחבות אנו עדיין נתקלים בדייגים שפועלים בניגוד לחוק ופוגעים בטבע של כולם. אנו נמשיך בפעילויות פיקוח ואכיפה נחושות על מנת לצמצם עד כמה שניתן תופעה פסולה זו".

שמורת ים אבטח המוכרזת משתרעת על שטח של 1.3 קמ"ר, באורך של 4.5 ק"מ על קו החוף ובמרחק של כ-300 מטר ממנו מצפון אשקלון ועד חוף הרחצה ניצנים.

באחרונה אושרה הרחבה של השמורה הימית על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום על פי תכנית שהוגשה על ידי רשות הטבע והגנים ונעשתה בהתאמה למסמך המדיניות למרחב הימי של ישראל שהוכן במינהל התכנון.

השמורה החדשה שאושרה משתרעת על שטח של 67 אלף דונם וממוקמת כ-300 מטר מקו החוף ועד למרחק של כ-7 ק"מ ממנו. השמורה מהווה המשך לשתי שמורות טבע ימיות מוכרזות בין קו החוף ועד 300 מטר ממנו, כך שנוצר רצף של שמורות טבע מהחולות ועד לעומק הים. טווח העומקים בשמורה נע מעומק קרקעית של כ-5.5 מטר ועד לעומק קרקעית מרבי של כ-38 מטר.

מפת השמורה הימית המורחבת - אבטח. באדיבות רשות הטבע והגנים

מפת השמורה הימית המורחבת – אבטח. באדיבות רשות הטבע והגנים

שמורת 'ים אבטח' היא למעשה "פארק חולות ימי", המשך ישיר של פארק החולות היבשתי "שמורת חולות ניצנים", הנמצא מזרחית לה. בשמורה הימית החולות מכוסים ב"עמודת מים" בה שוחים דגים, צבי-ים ואף להקת דולפינים. כמו כן, ניתן לצפות באזור זה גם בעופות ים ייחודיים. בעוד שהחולות ביבשה מעוצבים על ידי פעולות הרוח, הרי שהחולות שמתחת למים מעוצבים על ידי הזרמים. זרמי הים והשפעות הגלים, מייצרים בתי גידול משתנים. בכל רצועת עומק ישנם בעלי חיים שונים, ולכן יש חשיבות להגנה על טווח עומקים נרחב, כדי להגן על כל החברות האקולוגיות של המצע החולי הרך בים. המצע הרך של החולות (שמקורם בדלתת הנילוס), שוקק חיים.

בלב שטחי החול הרך שבשמורה, ישנה גבעה סלעית נדירה המתנשאת לגובה של 4 מטרים מעל הסביבה החולית, ושקועה מתחת למים. זהו קצהו העליון של רכס הכורכר התת ימי, ומהווה בית גידול ייחודי. בתי גידול סלעיים או שוניות סלעיות (rocky reefs) הינם בתי גידול טבעיים עשירים ביותר מבחינה אקולוגית. גבעה זו מהווה אי של יציבות בסביבה דינמית: מאפשרת ליצורים להתיישב על מצע המורכב מתצורות סלע מגוונות – משטחי סלע, כוכים, מחילות, מערות וסדקים – שכל אחת מהן מהווה בית ליצורים בעלי מאפיינים שונים. הגבעה מספקת עושר ביולוגי לשמורה ולשטחי החול מסביב.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר