איתי דבוש ושגיב בן גיגי
איתי דבוש ושגיב בן גיגי לצד העמוד

ההיסטוריה נחשפת באשדוד: סיירו בחוף הים וגילו ממצא עתיק בן 1,500 שנה

עמוד שיש מרשים בן כ-1500 שנה נחשף בחוף הים באשדוד. הממצא הקדום התגלה במקרה במהלך סיור יזום של סיירי השיטור העירוני בחוף הים באשדוד

פורסם בתאריך: 22.2.22 11:18

     

עמוד שיש מרשים נתגלה על החוף, מצפון למצודת אשדוד ים. מי שגילו אותו הם סיירי השיטור העירוני, מפקח איתי דבוש ורס"ר שגיב בן גיגי, שיצאו לסיור שגרתי בדיונות של אשדוד, כאשר לפתע זיהו פריט שיש מבצבץ מהאדמה.

הם הודיעו על כך לשלומית קטן, מנהלת במוקד העירוני, אשר הזעיקה למקום את פקחי רשות העתיקות. ברשות מעריכים כי "מדובר בשריד של כנסייה ביזנטית שפעלה במקום לפני יותר מ-1500 שנה".

באשדוד מתקיימות, מאז שנת 2013, חפירות ארכיאולוגיות בניהולו של ד"ר אלכס פנטלקין מהחוג לארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום של אוניברסיטת ת"א.

באוגוסט 2017, התגלו בחלקו הצפוני של האתר ממצאים עשירים ממתחם של כנסייה, המתוארך לתקופה הביזנטית. אחד הממצאים המרתקים בחפירה, היה סדרת קברים שנשאו כתובות זיכרון עבור דיאקוניות ודיאקונים (העוזרים לכומר) שנמצאו יחד בסיטרה הצפונית של הכנסייה. כמו כן, התגלה קבר של קדושה מעונה (מרטירית) באפסיס המרכזי של הכנסייה.

אשדוד-ים, ששכנה באזור החוף הדרומי של העיר אשדוד (בסביבות אזור י"א של היום), הייתה אחת מערי החוף החשובות בתקופה הביזנטית. העיר, הקרויה במקורות הביזנטיים "אזוטוס פארליוס", השתרעה על פני שטח נרחב, ובמפת מידבא הנודעת מירדן, מתוארים בה מבני ציבור, לרבות כנסיות.

העמוד שנמצא בחוף

העמוד שנמצא בחוף

לדברי אבי לוי, ארכיאולוג נפת אשקלון ברשות העתיקות, "לא מן הנמנע שהעמוד שנחשף, היה שייך לכנסייה קדומה המתוארת במפת מדבא".

אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות, שיבח את ערנות השוטרים והמנהלת במוקד העירוני, אשר דיווחו על מציאת הפריט העתיק. "נראה שהעמוד נחשף בעקבות הגשמים שירדו באזור לאחרונה. כל גילוי שכזה מוסיף פיסה נוספת להבנת הפאזל התרבותי של ארץ-ישראל בימי קדם. חשוב לדעת שהגשמים העזים בימי החורף עשויים להעלות על פני הקרקע ממצאים נוספים, ואנחנו קוראים לציבור לדווח לנו עליהם".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר