עובדים בגשם. צילום: עיריית אשדוד
עובדים בגשם. צילום: עיריית אשדוד

סיכום חודש ינואר באשדוד: הגשום ביותר ב-80 השנים האחרונות

מאות המ"מ של הגשם שירדו באשדוד מהווים שיא היסטורי. המודל העירוני שנבנה כדי להתמודד עם כמויות הגשם הצליח לשמור על שגרת חיים מלאה בעיר

פורסם בתאריך: 10.2.22 13:58

     

בפעם השלישית ב-80 השנים האחרונות נרשם על פי השירות המטאורולוגי חודש ינואר הגשום ביותר באשדוד והסביבה (קדמו לו בשנת 1974 ובשנת 2013).מדובר על 343.2 מ"מ גשם שירדו באשדוד וקבעו שיא גשם עונתי עם 570.5 מ"מ מתחילת החורף (נתונים: תמיר זק).

הדיווחים שיצאו ממטה החורף היו כי העיר מתנהלת "ללא אירועים חריגים", אך מאחורי המשפט הזה עמדו עובדי הרשות המקומית והערכות מקצועית בשטח תוך מיפוי המקומות הרגישים וטיפול בהם בזמן אמת. צוותי העירייה פעלו על פי פקודת החורף, הכוללת תוכנית עבודה מפורטת שאין כדוגמתה ברשויות אחרות. התוכנית בנויה על הסברה רחבה ומקצועית, כולל עדכונים לאורך כל שעות היממה, שילוב של טכנולוגיות חיזוי מזג אוויר אך מעל הכול עובדים שנלחמים בקור, בגשם וברוחות של עד 90 קמ"ש.

גשמים באשדוד. צילום: עיריית אשדוד

גשמים באשדוד. צילום: עיריית אשדוד

התוכנית יצרה עניין רב גם ברמת השלטון המקומי וגם בפיקוד העורף, שהזמין את נציגי אשדוד להציג יחד עם חברת הסטארט אפ הישראלית-אמריקאית את תוכנת החיזוי Tomorrow.io ואת תוכנית העבודה, המשלבת טכנולוגיה מתקדמת וסדר פעולות מפורט ביותר עד רמת הקולטן.

שיאי העונה

המערכת הראשונה התרחשה ביום חמישי ב-13.1 וכללה גשמים משמעותיים שירדו ללא הפסקה מיום חמישי ולאורך הסופ"ש. בתום המערכת נמדדו באשדוד 131 מ"מ, נחל לכיש עלה ב-3 מטרים והעיר הייתה בשגרה מלאה.

העירייה הודיעה שזו המערכת החורפית החזקה ביותר מאז תחילת החורף, אך גם צלחה אותה בשל היערכות מוקדמת והתנהלות על פי פקודת החורף ותחזיות.

ב-27 לינואר הגיעה מערכת "אלפיס" שהשאירה את חותמה על חודש ינואר עם כמות משקעים גדולה, רוחות של עד 90 קמ"ש ונחל לכיש שעלה על לגובה 16.2 מטר. שבילי הפארק נבלעו בתוך מי הנחל שהיה עם זרימה עוצמתית עד התארגנות של העירייה להפעלת פקודת נחל לכיש. בנחל לכיש הייתה זרימה חזקה מאוד, כולל סחף שהסיר חלקים מהחלק העליון של גדות הנחל. כעת ניתן לספר שעיריית אשדוד הייתה כבר רגע לפני הפעלת נוהל נחל לכיש, מחשש שכמות המים בנחל תמשיך לעלות ותפרוץ פנימה אל רחובות העיר בנקודה הנמוכה בצומת מילמן ירושלים. כעבור כשעה וחצי מרגע השיא הושמעה צפירת הרגעה לאור מעקב צמוד היה על הנחל באמצעות מצלמות של מוקד רואה ועובדי הרשות שהיה במקום ודיווח בכל מספר דקות על מצב הנחל.

בתום הסערה, קיים מטה החורף תחקיר במטרה לקבל תמונת מצב עדכנית לגבי כמויות המשקעים שירדו באשדוד. התחקיר הצביע על כמויות גשם אדירות שאיתם התמודדו העובדים, לצד מזג אוויר קיצון שכולל גשם, קור עז, ברד, רוחות של עד 90 קמ"ש וניסיון לבלום הצפות בצירים וגם כתוצאה מעליית מפלס הנחל. ראש העירייה ד"ר יחיאל לסרי: "מסירות ומקצועיות שלא ניתן להסביר במילים".

עובדי ועובדות העירייה פועלים מסביב לשעון

במשך לילות רבים סרקו צוותי העירייה: הביטחון העירוני, מנהלות הרובע, אנשי השיטור העירוני ואנשי אגף איכות הסביבה, את כל המקומות המועדים לפורענות ואת הצירים המרכזיים. העובדים ניקו את הקולטנים שבהם הצטברה אשפה שעלולה הייתה להוביל להצפות, גזמו עצים באמצעות מנוף, סרקו את הצירים הפנימיים והראשיים ופיקחו על המפלס בנחל לכיש, שעלה בגלל משקעים כבדים שהתנקזו אליו.

עובדים כל הלילה

עובדים כל הלילה

בעירייה אומרים כי ההיערכות החלה כבר בקיץ למצב שכלל התרחישים והאתגרים העירוניים יתממשו במערכת אחת ובזמן קצר – "ים גבוה, נחל לכיש שעלה על גדותיו, כמות משקעים אדירה בפרק זמן קצר ורוחות במהירות אדירה. אשדוד, בשל המיקום שלה הכולל גם נחל וים, היא עיר מאתגרת ולכן ההתמודדות היא גדולה יותר מערים אחרות", אמרו שם.

הרוחות העזות שנשבו שהגיעו עד 90 קמ"ש לא גרמו לנזקים, פריטים לא עפו לרחוב ובהשוואה לשנים קודמות, ניתן לראות שהתושבים גם נערכו במרחב הפרטי כולל בבתי הקרקע שדאגו לתקינות פתחי הניקוז ובכך מנעו הצפות בשטח הפרטי. המסרים השנה נתנו גם דגש למרחב הפרטי במטרה לסייע לתושבים להיערך לקראת כניסת סערה או מערכת משקעים גדולה, חוברות דיגיטליות נשלחו לתושבים, הודעות הועברו בקבוצות וואטסאפ ותכנים עלו לרשת החברתיות. היום התושבים מבינים את המשמעות של מזג אוויר קיצון.

שלמה רוטנברג – ראש מנהל תפעול: "תוכנית העבודה הייחודית שנבנתה במשך שלוש שנים שימשה אותנו במהלך 'כרמל' ו'אלפיס' וישמשו אותה גם בעתיד. המודל זוכה להצלחה גדולה בשל הדיוק המרבי שהוא מספק לטובת פעילות כל זרועות העירייה, ויתרה מכך הפעלת הכוחות בשטח בעיר החמישית בגודלה עם 622 רחובות ומאות מוסדות חינוך לטובת שמירה על שגרה מלאה".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר