אריה איטח באירוע חירום. צילום: פבל
אריה איטח באירוע חירום. צילום: פבל

מה האחריות של האזרח בשעת חירום? קב"ט עיריית אשדוד מרענן את ההנחיות

על פי תפיסת הביטחון וההיערכות לחירום שמוביל ראש העירייה ד"ר יחיאל לסרי, יש חשיבות מכרעת בבניין העורף וחיזוק החוסן הקהילתי. בהתאם לזה, קב"ט העירייה מר אריה איטח דואג לרענן מעת לעת את ההנחיות בנושא הביטחון והפעם שם דגש על האחריות האזרחית בזמן חירום ועל ההיערכות הפרטית להתמודדות עם תרחישי חירום

פורסם בתאריך: 8.2.22 12:39

     

הכנת העורף לתרחישי חירום היא אחד הנושאים המורכבים והקשים בהתמודדות עם אירועי חירום. עובדה זו מחייבת את המוסדות הלאומיים ואת הרשויות המקומיות, לפעול בשני אפיקים: באפיק הלאומי באמצעות רח"ל, פיקוד העורף והרשויות המקומיות, ובמישור האזרחי ע"י הכשרת האוכלוסייה והכנת העורף לתחושת מסוגלות ויכולת עמידה ברמה הפרטית והקהילתית.

ברמה הלאומית, פיקוד העורף כזרוע הלאומית של מערכת הביטחון, הרשות הלאומית לחירום והרשות המקומית, דואגים למלא את חלקם במשוואת ההתמודדות עם אירועי חירום, על ידי כך שהם מספקים לתושבים כלים בסיסיים ומעטפת כוללת שתסייע לתושבים להיות אפקטיביים יותר בהתמודדותם בעת חירום. מוסדות אלה מספקות תשתיות והתראה בזמן אמת, מידע כללי להיערכות נכונה של העורף האזרחי והנחיות להתנהגות נכונה בחירום.

"לרשויות המוסמכות, יש את הכלים והידע והם הראשונים להזרים כוחות ביטחון והצלה ולהגיש עזרה מהירה בעת חירום" אומר קב"ט העירייה אריה איטח ומציין שההנחה הבסיסית היא כי למימד הזמן יש משמעות מצילה חיים, ולכן הם אחראים לבניית יכולת תגובה מהירה ושימוש באמצעים לאיתור מקום האירוע (בין אם מדובר בנפילת טיל, תאונת חומ"ס או תרחיש חירום אחר), ולהפניית כוחות רלוונטיים להצלת חיים.

צילום: עיריית אשדוד

צילום: עיריית אשדוד

ברמה האזרחית, תחום שעוסק בהתנהגות האוכלוסייה בחירום, האחריות מוטלת על האזרחים והקהילה. "התנהגות האזרח בדקות הראשונות של אירוע חירום, היא גורם קריטי בהצלת חיים", אומר הקב"ט ומציין כי "הכנת האוכלוסייה כך שתדע לדאוג לעצמה בחירום, מחייב הסברה במישור המקצועי ובמישור הפסיכולוגי". מכאן, שעל הרשות לרענן מעת לעת את ההנחיות לתרחישי חירום שונים, על מנת להכשיר את התושבים להתמודדות נכונה בעת חירום. על פי הנחת יסוד זו, כל אזרח נושא באחריות אישית על עצמו ועל משפחתו, ועליו לנקוט בכל הפעולות המתחייבות ממנו, על-פי ההיגיון והשכל הישר ועל-פי החוקים והתקנות שניתנו על-ידי הגורמים המוסמכים לכך, כדי להבטיח את בטחונו וסביבתו. "הדרך הטובה לכך" אומר הקב"ט, "היא על ידי עמידה בשתי חובות בסיסיות המוטלות עליו: האחת, הצטיידות באמצעים שנקבעו על-ידי הגורמים המוסמכים למקרה של שהות ממושכת בביתו, והשנייה, נקיטת פעולות מתחייבות להצלת נפש ורכוש עד להגעת כוחות ההצלה".

בישיבות ועדת מל"ח, בתרגילי החירום וגם במבחני חירום אמיתיים איתם התמודדנו לא אחת, ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי חזר והדגיש את חשיבותו של החוסן הקהילתי כמרכיב הכרחי לכושר העמידה של העורף, ועד כמה יש בהיערכות הנכונה של האזרח הפרטי כדי להציל חיים. הדגש להיערכות נכונה צריך להינתן דווקא בימים של שגרה, כאשר אין איום ממשי על העורף וזה הזמן לפעול בצורה מחושבת ורגועה על מנת להבטיח מוכנות ברמת התא המשפחתי.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר