הדמיית שוק רובע ו'

בהשקעה של 12 מיליון שקלים: כך ייראה השוק המשופץ והמשודרג ברובע ו' באשדוד

לאחר הסכמה עם ועד הסוחרים אושר כי עיריית אשדוד תממן 90% מעלות השיפוץ של השוק ברובע ו'. כמו כן, נקבע כי ההסדר הזה יחול גם על השוק ברובע ב'. "קשה לסוחרים להכניס את היד לכיס, אבל נעזור למי שיתקשה", אמר יו"ר ועד הסוחרים שם

פורסם בתאריך: 7.2.22 14:44

     

מועצת עיריית אשדוד אישרה, על פי בקשתו של ראש מינהל התפעול, שלמה רוטנברג, תבחינים מעודכנים לפיהם תממן העירייה 90% אחוזים מ-12 מיליון שקל עלות שיפוץ השוק ברובע ו', כאשר את ה-10% הנותרים יממנו בעלי העסקים בשוק. הסדר זה יהיה תקף גם לגבי השוק העירוני ברובע ב'.

מזה שנים שמצבם הפיזי ומראם של המרכזים המסחריים ברובעים הישנים, בהם אלה ברובעים ו' ו-ב' בהם ממוקמים השווקים העירוניים, מכמיר לב. במהלך השנים עסקה העירייה לא פעם בנושא שיפוץ המתחמים הללו שכיכב גם בתעמולת הבחירות של רה"ע ד"ר יחיאל לסרי לשתי הקדנציות האחרונות. אולם בשורה התחתונה – ללא תוצאות. כך למשל ב-2011 הודיעה העירייה כי היא מקדמת, בשיתוף ועדי המרכזים המסחריים בעיר ועם ועד סוחרי השוק ברובע ב', את שיפוצם של המתחמים כחלק משדרוג השירות שהם מעניקים לתושבי העיר. בהודעה נמסר גם כי שיתוף הפעולה נמצא בשלבים שונים של בניית תכנית כלכלית מותאמת לכל מרכז מסחרי ותוצא אל הפועל בהדרגה.

שוק רובע ו'. צילום: רבקה יניב

גם החברה העירונית "תשתית", שלימים פורקה כי נכשלה בתפקודה, הודיעה באותה שנה כי היא הציבה לעצמה כיעד לטפל בכל המרכזים המסחריים בעיר בכלל, ובאזורים הוותיקים בפרט, ובלבד שוועדי הסוחרים במקומות המדוברים יגלו נכונות לשיתוף פעולה. החברה גם הבהירה כי טבען של עבודות מסוג זה שהן נמשכות זמן רב ומחייבות מגעים המאזנים בין האינטרסים הציבוריים לאלה הפרטיים, והם מחייבים אורך רוח וסבלנות רבה. למותר לציין שעד היום כמעט ולא קרה כלום.

שוק עירוני מוגדר כמתחם שלפחות 25 אחוזים מהעסקים הכלולים בו הם בעלי צביון המאפיין שווקים, כלומר עסקים למכירת ירקות, פירות, בשר, דגים ותבלינים. כדי לזכות בסיוע העירייה בשיפוץ היה על בעלי העסקים לעמוד בשורה של תנאים בהם, בין היתר, בחירת ועד שמוסמך לייצגם בכל הקשור לשיפוץ, שיגיש את בקשת הסיוע כשהוא מצויד באישור עו"ד שההחלטה מחייבת את כל בעלי העסקים במתחם. העירייה מצידה תשתתף בעלות השיפוץ בהתאם לתכנית אדריכלית שתאושר על ידה, וזאת עד שיעור של פי 3 מהשקעת כל בעלי הנכסים בשיפוץ ובכפוף לתקציב מאושר.

שוק רובע ו'. צילום: רבקה יניב

השוק ברובע ו' נבנה ב-1979. הוא כולל 83 חנויות שמהווים 57 עסקים ופוקדים אותו מידי יום בין 4,000 ל-7,000 קונים. ב-1992 נערך בו שיפוץ קוסמטי שהיה בו רק שדרוג מסוים בנראות. במצבו כיום זקוק השוק בשיפוץ בדחיפות. זאת משום שבין היתר, הנגישות והבטיחות בו לקויות, התשתיות קורסות ולא קיים בו ריהוט רחוב.

המו"מ בין העירייה לבעלי העסקים בשוק רובע ו' מתנהל כבר מעל עשור. בתחילה הוצע מתווה שכלל תבחינים לפיהם תחולק עלות השיפוץ שווה בשווה בין בעלי העסקים לעירייה, אלא שהראשונים לא הצליחו לעמוד בו. הם גם לא הצליחו לעמוד במתווה נוסף לפיו יממנו בעלי העסקים 25% מעלות השיפוץ ונראה היה שהעירייה קרובה מאוד להרמת ידיים בנושא. אלא שבשלב זה הצליחו בעלי העסקים לגייס 150 אלף שקל מעלות התכנון.

הדמיית שוק רובע ו'

הדמיית שוק רובע ו'

הדמיית שוק רובע ו'

הדמיית שוק רובע ו'

מאמץ נוסף שנעשה משני הצדדים במו"מ הביא כאמור בסופו של דבר להחלטה שבעלי העסקים יממנו 10% בלבד מעלות השיפוץ. השיפוץ יכלול: טיפול בגג הקיים, הפרדה בין תשתיות הניקוז והאינסטלציה שכיום משותפות לעסקים ולתושבים המתגוררים בבניין הדירות שמעל המרכז המסחרי ושדרוגם, הצללה באמצעות קירוי גג חדש, מסגרת שילוט אחיד, תוספת שטחי תצוגה, ריצוף חדש וריהוט רחוב שיכלול בין השאר ספסלים ותאורה חדשה.

ובחזרה לאישור התבחינים המעודכנים בישיבת המועצה שהתקבל פה אחד וזכה גם בתמיכת וברכת חברי האופוזיציה. האישור הסתמך על חוק העזר העירוני "שמירה ושיפוץ של חזיתות מבנים וחדרי מדרגות" שנחקק באוקטובר 1988, בתקופת כהונתו של ראש העיר אריה אזולאי.

הדמיית שוק רובע ו'

הדמיית שוק רובע ו'

במהלך הדיון העירה חברת המועצה הלן גלבר, שליוותה בנושא את בעלי העסקים בשני השווקים העירוניים מאז היבחרה למועצה ב-2008, שתיקון בחוק העזר המדובר שנעשה ב-2017 ועוסק במתן הנחה עלול לסכל את השיפוץ. בתיקון נקבע כי "העירייה תהיה רשאית לקבוע מזמן לזמן תבחינים ולפיהם בעל נכס המקיים דרישה לשיפוץ או תחזוקה אשר נמסרה לו, יהיה זכאי להנחה, בהתחשב בין השאר במיקום הנכס ובמצבו הכלכלי של בעל הנכס".

גלבר טענה שהתיקון עלול ליצור מצב של אי שוויון בין בעלי העסקים. זאת מאחר וקבלת ההנחה מותנית בין השאר במבחן הכנסה ומי שלא יעמדו בו לא יזכו בהנחה. גלבר הציעה שהיועץ המשפטי לעירייה, עו"ד רוני עמיר, יציע ניסוח שלא יכלול את מבחן ההכנסה כתנאי למתן הנחה ובכך ימנע את אי השוויון שעלול להיווצר. מנכ"ל העירייה, אילן בן עדי, צידד בהצעתה של גלבר וגם כל חברי המועצה תמכו בה.

רה"ע, מנכ"ל העירייה וראשי ועד הסוחרים. צילום: איציק מויאל, ראש מינהל רובע ו'

יו"ר ועד בעלי העסקים בשוק רובע ו' דוד (מקסים) בן שימול שנכח בישיבת המועצה יחד עם שלושה חברי ועד נוספים – קובי אסטיוקר, אלפונסו סבן ויוסף מלמד – הודה לנוכחים ואמר: "נתתי את המילה שלי שנלך על 10%. באזור שלנו גם זו בעיה, קשה לסוחרים להכניס את היד לכיס. בעזרת השם נקווה שהפעם הפרויקט יתקיים. אני רוצה שעוד חודש יתחילו בעבודה".

לשאלת כותבת שורות אלה מה יעשו אם יהיו סוחרים שלא יוכלו לעמוד במימון אמר בן שימול: "יש לנו תקציב של הוועד ונעזור למי שיתקשה. המטרה היא שהפרויקט יצא לפועל נשתדל ונעשה כמיטב יכולתנו".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר