אלי נכט ועץ האשוח בביג פאשן

"אם זה תלוי בי – יהיה עץ אשוח בכיכר הסיטי": סגן רה"ע אשדוד בריאיון מיוחד מאוד

עו"ד אלי נכט שנחשב ל"ילד הרע" של הפוליטיקה המקומית, מספר בריאיון לקראת השנה האזרחית החדשה, על התוכניות שלו לתחבורה "לא ציבורית" בשבת, על האצבע שלו שעוצרת כוללים וישיבות "רק כשאין לתושבים צורך בזה", ומדבר באופן גלוי על הרגע הכי קשה שלו בפוליטיקה המקומית, זה שגרם לו לדמוע תוך כדי הריאיון "זאת הייתה פגיעה מתחת לחגורה"

פורסם בתאריך: 24.12.21 12:27

     

במשרדו הצנוע (בגלל שיפוצים לא נגמרים) בבניין עיריית אשדוד, יושב סגן רה"ע אלי נכט ומאחוריו מונחת על מדף, תעודה שהוא קיבל ממפלגת "כולנו" ז"ל, בראשות משה כחלון. היא נראית כמו פיסת היסטוריה עתיקה, "אני תמכתי במפלגה", הוא מסביר ומיד עובר לדבר על ממשלת בנט-לפיד ומביע שביעות רצון, "הממשלה בסך הכל עובדת טוב גם באופן כללי. התוצאות הוכיחו את עצמם להפתעת רבים וטובים שלא האמינו שהפאזל הזה יחזיק מעמד".

כיום הוא תומך במפלגת "תקווה חדשה" בראשות גדעון סער, אליה הגיעה בעקבות השר זאב אלקין. יחד עם זאת, הוא מצהיר כי בבחירות הקרובות הוא לא מתכוון לרוץ תחת הטיקט של המפלגה, "אני מעדיף להישאר עצמאי, אני לא חושב שזה יעזור לי, לא בקרב הבוחרים שלי ולא בקרב ההתנהלות מול העירייה", הוא מסביר והוא יודע על מה הוא מדבר. כי אין מפלגה, בטח לא כולנו אז ולא תקווה חדשה כיום שהיו מאפשרים לו לפרסם את הסרטון הזכור היטב בו נראה חרדי מתגורר בביתם של חילונים שלא הלכו להצביע וחי על חשבונם.

הסרטון שעורר סערה:

בבחירות הבאות יהיו שוב קמפיינים פרובוקטיביים, או שאז היית חדש והיום אתה פחות צריך את זה?
"אני אענה לך בשתי תשובות: א' הייתי באמת חדש וחשוב שאנשים ידעו. אני הוצאתי לקמפיין את הכסף של הילדים שלי. לא כסף של אף קבלן, ואתה יודע מי מהפוליטיקאים שלנו הביא כסף מהבית ומי לא ויש פוליטיקאים עם מפלגת אם שממינו אותם. כדי לשמור על העצמאות שלי ולקבל את ההחלטות לטובת התושבים ואל לטובת מפלגה כזאת או אחרת, ואני לא אדם עשיר אני נוסע על אוטו בן 10, אני לקחתי את הכסף והריזיקה כדי להגיע למקום ולהשפיע. לכן הייתי חייב לעשות משהו צבועני יותר ורועש שאתה קורא לו פרובוקטיבי".

יש שאמרו שהוא אנטישמי.
"אני אגיע לזה. דבר שני אני אומר לך בצורה הכי כנה, לא רואה בזה פרובוקציה, לא אנטישמיות ולא כלום. אני נתתי את הסרטון לעשרה אנשים לראות את הסרטון והם אמרו 'מצחיק'. אף אחד לא אמר 'שומו שמיים', לא הייתה אפילו דעה אחת כזאת".

בוודאי. אתה שואל את הסביבה הקרובה אליך.
"יכול להיות. אתה צודק. אבל אם אני בעבר הסתכלתי על ליאור שליין, התוכנית שלו פי 1000 פרובוקטיבית או 'אנטישמית' ממה שאני עשיתי והוא בפריים טיים בטלוויזיה ואין לאף אחד בעיה עם זה. לכן אני חושב שמישהו ניסה לעשות עליי עליהום, עשו עליי סיבוב, ניסו להפחיד את הציבור ולספר שאני בא לפגוע במישהו ולגזול ולהיות האנטישמי הכי גדול בעולם".

שני הצדדים הרוויחו מזה, הזנתם אחד את השני. החרדים שצעקו "געוואלד" והמריצו את הציבור לקלפי ואתה הרווחת כי ברגע שהחרדים יצאו נגדך, אז המצביעים אמרו "הנה מי שמפחיד את החרדים, אז נצביע לו".
"עם הבדל אחד: אני מעולם לא התנהלתי בנושא הזה לגופו של אדם, עם המפלגות החרדיות וסיעתו של ראש העיר, מעולם לא שמעת אותי מתנהל לגופו של אדם. דיברתי על אינטרסים של התושבים, דיברתי על כפייה דתית, מעולם לא אמרתי מאן דהוא. עליי באופן אישי אמרו שאני אהרוס את דת ישראל, הם לא דיברו על האינטרסים שלהם, הם אמרו אנטישמי. אני בא לייצג ציבור גדול שמאס בזה שמאס לו שהנושא הדתי גולש לעוד ועוד מחוזות שלא גלש אליהם קודם. ואני אגיד לך יותר מזה, האנשים שישבו במועצת העיר שלנו, עד לפני שאני הגעתי ולאורך עשרות שנים והיו אמורים לייצג את אותו ציבור ששבע מהכפייה הדתית לא היו פוליטיקאים עם עקרונות, אלא פוליטיקאים לשם פוליטיקה".

ביקור נכט ברובע ז' צילום: משה חן

שני הצדדים הרוויחו. ביקור נכט ברובע ז'. צילום: משה חן

שמעון כצנלסון?
"אני לא מתיימר לדבר על שמות. התוצאות מדברות בעד עצמן, אני היחיד שירד לשטח והפגין וגם היחיד שמציע הצעות שמאוד לא נוחות למועצת העיר. אני היחיד שקיבל על הראש סנקציות משמעותיות על דברים שמאחוריהם עומדים עקרונות ולא כסאות, זה רק אני. בלבד. מכל הקואליציה".

אתה "הילד הרע" של הקואליציה.
"זאת באמת הגישה של מי שקורא לי 'הילד הרע', אני אומר שאני לא רוצה שהפוליטיקה תיישר אותי. מבחינתי זאת הכותרת של הריאיון הזה. אני לא מוכן ואני עומד על העקרונות שלי, אני מכבד את ראש העיר ומכבד את מועצת העיר אבל בסופו של יום אני לא יכול להיות במקום שאני לא יכול להיות שלם עם עצמי. אז אני יודע שאני צריך לשלם מחיר מסוים ויש הצבעות מסוימות, וראש העיר אומר שאם אצביע נגד אני אחזור לאופוזיציה, אז אני נמנע ובולע את זה, בתנאי שזאת לא גלולה מרה מדי, רק כדי שבתמורה הוא יוותר או ילך לקראתי בדברים שחשובים לי יותר. זאת ההתנהלות, אז אין 100 אחוז, ולי חשובה בסוף המהות ולא רק הכיסאולוגיה".

הבחירות אמנם עוד שנתיים, אבל אתה כבר יודע מה תעשה? חשבת לרוץ לראשות העיר?
"אני לא עוסק בזה, אף אחד לא יודע מה יהיה בעיר שלנו. הרי תחשוב מאיזה עמדה הגעתי נכון להיום, אני לא חושב שאי פעם מישהו היה יכול להגיע בלי כסף גדול ובלי מפלגה ובבחירות הראשונות להיות סגן ראש העיר".

שרון מרק עשתה את זה.
"כן, היא באמת עשתה דבר כל כך גדול אבל יחד עם זאת, ואני מחבב את שרון, שבוע אחרי זה המפלגה שלה התפצלה לשניים. היכולת לשמר את הכוח הפוליטי ולהתמודד בבחירות הבאות ולהגדיל משמעותית מאוד את הכוח זה משהו שהוא מאוד חיוני. אנחנו גם רואים על פי הניסיונות שהיו לאורך שלוש שנים האחרונות להעביר כל מיני דברים ולקבל החלטות מסוימות, שהצורך בנוכחות שלנו הוא צורך חיוני מאוד לתושבי העיר. אם תשאל אותי כמה מקומות של כוללי וישיבות הצלחת למנוע במקומות שזה לא מיועד לכך, אז יש מספר דברים".

"מאיזה עמדה הגעתי להיות סגן". אלי נכט

אז כמה כוללים וישיבות הצלחת לעצור?
"אתה ראית מה קרה בהפגנות של החרדים מול סופר פאפא, אני הייתי היחיד שהתייצבתי שם להגן על הדבר הזה".

מה הצבעת לגבי ההקצאה של גרודנא ברובע א'? אלי לחמני דרש לבטל.
"עוד לפני שאלי לחמני דרש, אני פניתי למהנדס העיר ולאדריכל העיר לבדוק כי שי שם בעיה עם ההיתר שלהם בכלל והבנתי שיש בעיה עם ההיתר. לכן אני מטפל בזה מזמן. באופן כללי, אני חושב שאין מקום לפלג ירושלמי ולישיבות קיצוניות כאן באשדוד".

"אני נגד ישיבות קיצוניות". ישיבת גרודנא

אז אתה בכלל נגד לתת להם הקצאות קרקע?
"אני חד וחלק נגד ישיבות קיצוניות כאן בעיר, את הנזק שהם מחוללים לשכנות טובה שיש אצלנו בגדול בין תושבי העיר החרדים, המסורתיים והחילונים בעיר, חלק גדול מאותו הנזק רשום על השם שלה".

בשלב הזה מתייחס נכט לסערה ברובע י"ג, להקצאה שהתבצעה שם להקמת מרכז רוחני בניגוד לדעת התושבים במקום. בשבוע שעבר התקיים על כך דיון בוועדת בניין ערים, "מייחסים לי שאני שונא דת, אבל אין לי שום בעיה עם דת ואנשים מאמינים אבל יחד עם זאת הכל צריך להיות לפי צרכי אותו הרוב והתושבים, וברובע י"ג אין מקום למבנה של 4 קומות שיהיה כולל או ישיבה וזה בדיוק מה שפעלנו. היו 3 הצעות על השולחן: אחת של יו"ר הוועדה, גבי כנפו שהיא לאפשר היום את בנייתו של בית הכנסת במרתף ובהמשך לבחון את אופיו של המרכז הקהילתי. הצעה שנייה של שמעון כצנלסון להשאיר את היתר הבנייה ולהתלות את צו עבודות הבנייה. אבל הם הותלו כבר על ידי יו"ר הוועדה ואם אתה משאיר את ההיתר אז העבודות יחודשו מתישהו. לכן הייתה הצעה שלישית שאני והלן גלבר הצענו לבטל את ההיתר בעצמו. גם אם העירייה תצטרך לפצות את אותו גורם. צריך לשלם על הטעות הזאת במקום לקבל את התוצאה של כולל וישיבה של 4 קומות בלב רובע י"ג איפה שאין צורך".

משלוש ההצעות שהונחו על השולחן, ההצעה של כנפו נדחתה על ידי רוב. ההצעה של נכט וגלבר נפלה, אבל מי שגרם להפלתה הפתיע מאוד את נכט, "ההצעה שלנו נפלה בגלל מאיר אברג'ל, זאת הפתעה גמורה ואני לא ציפיתי לזה. סיעת אשדודים רצה בתמיכת מפלגת העבודה מרצ, אותם הם מייצגים בעירייה והם פנו גם לקהל דוברי רוסית, חילונים וההצבעה הזאת נוגדת את אותו אינטרס של אותם תושבים. בגלל ההצבעה של מאיר, לצערי הרב ואני מאוד מחבב אותו, נפלה ההצעה שלי ושל הלן. רק ההצעה של שמעון נשארה והצבענו עליה".

"הפתעה גמורה". מאיר אברז'ל ויניב קקון. צילום: יאיר אלרדי

אברג'ל התייחס לכך בדף הפייסבוק שלו והגיב: "בהצבעה השנייה הציעה עו"ד הלן גלבר לבטל את היתר הבניה לחלוטין ולבטל גם את הקצאת הקרקע לעמותה. גם כאן הצבעתי נגד, משום שלדעתי אין מניעה לבנות בית כנסת ברובע".

נכט מתייחס להצבעה הזאת של אברג'ל כדי להסביר כמה כל אצבע חשובה, "אם אני שיש לי סיעה שהיא בסך הכל 8% מהמועצה הצלחתי להפוך את זה ל-35% מבחינת הכוח אפשר רק לחשוב כמה אני אעשה אם יהיה לי 20% מהמועצה. כל אצבע היא קובעת ואני משתמש בזה כמה שאפשר".

שלוש שנים אתה במועצה, תוכל למנות את הישגיך?
"בעיקר בנושאי דת ועירייה. אבל חשוב להבין שהדרך שלי במועצה פתלתלה מאוד. עד עכשיו מסיבות כאלה ואחרות לא קיבלתי את המינוי שלי ליו"ר יובלים. בזמנו, זה לא סוד נלקח ממני המשרד שלי בעירייה וידעתי עליות ומורדות בהתנהלות שלי מול עיריית אשדוד בנושאים עקרוניים. אני מטבעי איש של מאבק שנלחם על העקרונות שלו, אני לא הגעתי ממקום של צורך, פוליטיקה או מאכער. ולכן העקרונות חשובים לי.

"אני רוצה לדבר קודם על סמלים לתושבי אשדוד, אותם האצבעות המכריעות בנוגע לקולנוע בביג, ויש לנו סינמה סיטי זה בשל מאבק שאני הייתי חלק משמעותי ממנו והאצבעות שלי לאחר מכן במועצה. אני יכול להגיד לך שאותו עץ אשוח שאתה יכול לזלזל בו או לא. חודש אחרי הבחירות בישיבת המועצה, אני הזמנתי את כל התושבים לבוא לנובי גוד לחגוג איתנו, צעקו עליי זרקו עליי דברים, הוציאו אותי החוצה והדתיים אמרו 'הנה המסית הפרובוקטור'. אני סיכמתי עם הבעלים של הביג על עץ אשוח ובאותו הזמן כולם ניסו להתרחק ממני כי חשבו שהקשר איתי הוא מסוכן ואני עשיתי את זה והיום כולם רוצים לבוא לעץ הזה וגם פוליטיקאים ורוצים להיות חלק מאותה הצלחה".

כשאתה מסתובב בעיר אתה יכול לראות שהעירייה מציבה חנוכיות ברחבי העיר, למה אין עצי אשוח?
"אם אתה שואל אותי? הלוואי, אני בעד! לי בסופו של יום יש ראש עיר מעליי, לו יש קואליציה ואני יכול להבין את הצרכים שלו ואת הבעייתיות שלו. אני ואתה נדבר עוד שנתיים וזה ישתנה, עובדה שהגישה לעץ אשוח ונובי גוד בשנתיים האחרונות השתנתה לחלוטין. פעם רק אני הייתי עושה את החגיגה הזאת, היום גם העלייה והקליטה עושים חגיגה מול עץ אשוח. לפני זה כולם היו חוששים מעץ אשוח כמו ממגפה".

נכט בביג פאשן

אם זה היה תלוי בך, היינו רואים יותר?
"לא יותר, אני לא בעד כמות אלא בעד משמעות. אם זה היה תלוי בי, בשנה האזרחית החדשה הייתי שם ברחבה מאוד גדולה של העירייה,  לאו דווקא ליד העירייה, עץ מאוד גדול מרשים כמו בחיפה ות"א משהו בעל משמעות חגיגית. בכיכר הסיטי, כן באזור מרכזי, אבל לא באזור ג', או ז' אני לא בעד להוציא למישהו עין ולעשות אנטי. זאת חגיגה. אני חושב שגם הציבור הדתי מקבל את זה אחרת לחלוטין ממה שמנסים להציג את זה חלק מהמנהיגים הרוחניים של אותו ציבור. אני ראיתי המון דתיים בביג בלי שום בעיה מצטלמים ליד זה.

"לכן, יש את הדברים האלה ובקרוב יהיו מספר הפתעות בנושאים עקרוניים שבשנה הקרובה, תופתעו לראות. דברים משמעותיים מאוד לטובת תושבי העיר. בסופו של יום הדברים שהיו לי נגיעה אליהם, כמו תרבות אז אפשר לראות המון דברים שעשינו כמו מסיבת שנה אזרחית שהעירייה מממנת. אף פעם לא היו דברים כאלה. עכשיו כשקיבלתי את ראשות דירקטוריון המשכן, אני מנסה לקדם לכל מיני מקומות שהמשכן לא נגע בהם. רכשנו בשנה הקרובה שלוש הצגות של תיאטרון גשר, הם לא היו אצלנו בעיר אולי 10 שנים".

סבא כפור וסניגורצ'קה. צילום: באדיבות אלי נכט

למה?
"יש כל מיני צבעים לתרבות. כל מיני סגנונות. אבי אמסלם כשהיה יו"ר הדירקטוריון אז גשר דיבר אליו פחות. אני למשל עכשיו מביא פעם ראשונה אצלנו במשכן את עמית סגל, סופּר מעניין! אני רוצה להביא אנשים צעירים לנושא של התרבות שלא רק המבוגרים ייהנו. אנחנו לוקחים את התרבות לעוד מקומות שלא היינו לפני כן. עכשיו אני מטפל בנושא של פארק ההייטק והתעסוקה ואני נותן על זה דגש הכי גדול שיש. שזה לא יגלוש ללואוטק. כל מה שזה תלוי בנו, אני דיברתי עם הבעלים של צ'ק פוינט לנסות להביא אותם לאשדוד, הייתה פגישה עם מייקרוסופט והמטרה שלנו זה הייטק בצורה הכי גבוהה שאפשר לדמיין".

צילום: מאיה גרין, באדיבות שבוס ירושלים

"תהיה תחבורה לא ציבורית בשבת". צילום: מאיה גרין, באדיבות שבוס ירושלים

מה לגבי תחבורה ציבורית בשבת?
"תהיה. לא ציבורית, אבל תהיה. אני מטפל בזה ואני אומר לך את זה כאן ועכשיו. תהיה תחבורה בשבת למי שירצה בכך. ככל שזה תלוי בי, עוד אחד מהדברים החשובים לי, אם מירב מיכאלי תעשה את האפשרות הזאת בנוגע לגביית כסף, אם העירייה תוכל לאפשר או גורם פרטי, אני לא יכול לומר מה יהיה הפורמט הכי נכון של ביצוע העניין הזה, אבל ללא ספק אני יכול לומר לך שזה נושא שאני עליו ואני גם דיברתי על זה לפני הבחירות. אני באמת על זה".

הדמעות של נכט

נכט, בן 38, נשוי ואב לשלושה. עלה לישראל מאוקראינה בגיל 8. הוא בעל תואר ראשון במשפטים וכלכלה מאוניברסיטת ת"א, את התמחותו במשפטים עשה  במחלקה המשפטית במשרד התקשורת תחת השר אריאל אטיאס.

הוא כאמור, לא נולד בישראל, אך אין ספק שמדובר באדם רהוט, עם שפה שקולחת לאורך כל הריאיון עד שאני מחזיר אותו לערב ההוא בדיוק לפני חצי שנה, כאשר לא היה רוב לבחירה בו לתפקיד סגן רה"ע, זאת לאחר ששני סגנים אחרים, כצנלסון ואמסלם, נעדרו, ורק בעזרת חברי האופוזיציה הוא נבחר לתפקיד.

קשה לשכוח את ההצבעה שלך לסגן ראש העיר. כולם נעלמו ברגע האמת. נעזרת באופוזיציה כדי להיבחר.
"אני רוצה לומר כאן תודה רבה לד"ר אלי לחמני וסיעתו שהוא הלך מעבר לפוליטיקה ולסגירת חשבונות ועשה את מה שנכון לעיר. הוא באמת סייע באותו מהלך לעומת אותם אנשים מהסיעה של ש"ס והסיעה של כצנלסון. הרי אף אחד מהסיעה של כצנלסון לא יכול להגיד שהוא מתנגד לי מבחינת העקרונות או המדיניות שאני מוביל".

"תודה". ד"ר אלי לחמני. צילום: פבל

כצנלסון אמר שהוא היה בכנסת עם סטלה ויינשטיין.
"הבעיה שהיה צילום אינסטגרם שהם יושבים ליד הבריכה בבית של שמעון באותו המועד. אבל אני לא בא ללמד אף אחד, אין לי עשירית מהניסיון שיש לסניה בפוליטיקה".

נעלבת באותו היום?
"אם אני נעלבתי? באותו היום לא הייתה לי ציפייה כי על האמבוש הזה ידעתי מראש. אני אספר לך סוד, אשתי מאוד רצתה לבוא וגם אמא שלי ולא הבאתי אותם".

חששת ממבוכה.
"נכון. לא הבאתי אותם. אני אגיד לך יותר מזה, גם ראש העיר לא ידע אם זה יעבור".

בשלב הזה של השיחה, העיניים של נכט מתמלאות בדמעות ואחת מהן זולגת לו על הלחי.

זאת נקודה מאוד רגישה אצלך שביום כל כך משמעותי בחיים שלך, המשפחה שלך לא הייתה לצידך בגלל חשבונות פוליטיים.

הזיכרונות מאותו היום מציפים את נכט, הדמעות חונקות את הגרון שלו והוא מתקשה לדבר. הוא חוזר לעצמו רק אחרי שהוא שותה מעט.

אלי נכט בלשכתו

הסברת למשפחה שלך מה קרה.
"אני לא חושב שהם מבינים את הניואנסים ברמה הזאת. אבל בגדול, כן. בלי לרדת לפרטים. אני באופן כללי מאוד איש של משפחה. אין משהו שחשוב לי יותר מהמשפחה ולכן זאת פגיעה מתחת לחגורה, מעבר לקטע הפוליטי. לכן יש פה יתרון, אף אחד לא יכול לטעון שנבחרתי בקולות החרדים. להבדיל מכולם, אני עברתי בפעם הראשונה בהיסטוריה עברתי על אף מחאתם. לא היה סגן ראש עיר אף פעם שלא עבר בקולות האצבעות החרדים".

איך היחסים היום עם כצנלסון?
"אין יחסים. אומרים שלום שלום. אין לנו שיח עמוק. אנחנו יכולים לשבת ולשוחח על מזג האוויר, אין בינינו שיתוף פעולה עמוק".

איך היחסים עם אבי אמסלם?
"אין לי איתו שיח עמוק".

נכט ואמסלם בישיבת מועצה

אתה חושב שמחרימים אותך?
"בעניינים פוליטיים, אני חושב שאמסלם באותה הישיבה בחר לעצמו קואליציה מאוד מסוימת מטעמים של רווח פוליטי. הימר. הם היו בטוחים ב100% שזה לא עובר. אני בשיחה עם ראש העיר, כאשר יש הבטחה כתובה שלו וראש העיר עשה הכל כדי שזה יקרה ושנינו מבינים שאם המתמטיקה לא מסתדרת אין לך מה לעשות. ראש העיר יודע מה זה פוליטיקה והוא הצליח לנצח על התזמורת הזאת יותר מאשר אלה שניסו לעשות את החרם הזה".

בסביבתו של אמסלם טוענים שהוא לא רצה לגרום למבוכה, והוא המתין בחניון כדי לראות מה יקרה ואם זה היה עלול ליפול הוא היה עולה להצביע.

נכט מגיב לזה בחיוך של חוסר אמון.

"יש פה קהילת הייטק שמחכה לפארק ההייטק"

במסגרת תפקידו אחראי נכט על התעשייה והמסחר ובין היתר על פארק ההייטק שקם ומתגבש בימים אלה.

איך אפשר להבטיח שיהיה שם בעיקר הייטק הארדקור ופחות חברות לואוטק שעוסקות יותר בייצור ופחות במחקר ופיתוח?
"יהיה שם אך ורק הייטק. אנחנו באגף מדברים אך ורק על חדשנות, נפגשנו עם מייקרוסופט. אנחנו מתנהלים עם גופי מקצוע מתחום ההייטק כמו אופן ואלי שהיא גוף הייטקי שיש לו מרכז פיתוח וחדשנות בקיסריה. אנחנו מוציאים עכשיו מכרז למרכז חדשנות באשדוד. ורוצים להביא לפה הייטק ברמה הכי גבוהה. אם מחר קריית ההייטק מבחינת משרדים ומבנה פיזי עומדת במקום, היו מגיעים לפה חברות של 2,000 איש. הייתה מוכנות של חברת פארמה גדולה להגיע מחר. אבל החברות לא יכולות לבוא כי המקום עדיין לא בנוי פיזית. הבעיה היא לאורך השנים שלא היה מקום לאכלס את אותן החברות. אז קודם כל הפיתוח התשתיתי הסתיים, אבל הבעיה היא שהפארק שווק להרבה בעלי קרקעות, ולכל אחד יש חלק כמו 10 דונם, 5 דונם, 2 דונם. עכשיו יש לך קרקע שהיא מרובת בעלים וכדי לייצר פארק הייטק אחד גדול ומשמעותי אתה צריך לאחד את כולם לתוכנית אחת כוללת. אי אפשר שכל יזם יבנה לעצמו בניין ישווק אותו לעו"ד ורו"ח וכל אחד יתיישב שם וכל חברה שיש לה 1,000 עובדים לא תגיע כי אין לה את המקום הפיזי עבורה".

סגן רה"ע אשדוד, אלי נכט, בסיור בפארק ההייטק

נכט בסיור בפארק ההייטק

אז מה עושים כדי לקדם את זה? נכט מסביר כי הם פועלים כעת מול כל הבעלים כדי לגבש אותם ל"קואליציות", כך שייווצרו גושים גדולים ואז ניתן יהיה לבנות עליהם מרכזים גדולים שיוכלו לאכלס חברות ענק. בימים אלה יצאה העירייה למכרז לגוף ייעוצי שיסייע בהיבטי התכנון, השיווק ואפילו היבטים משפטיים כדי למקסם את המהלך הזה. "אנחנו נחסוך לאותם בעלים שכל אחד לא יתנהל בגפו מול חברה, אנחנו נביא להם את הלקוחות, אנחנו נשווק להם את פארק הייטק, אנחנו נבנה את התדמית, אנחנו נסייע בתכנון, אנחנו נגדיל להם את הזכויות למקסימום האפשרי והכל בתמורה לכך שהם ילכו איתנו בתלם ונעשה פארק הייטק אחד באופן מרוכז. זאת החשיבות שלנו", אומר נכט.

"ראש העיר לא ידע אם ההצבעה תעבור". נכט וד"ר לסרי בישיבת מועצה

אבל למה שחברות הייטק יגיעו לכאן? יושב בן אדם בהרצליה או רמת השרון, למה שהוא יעביר את החברה שלו לאשדוד? אין הטבות מס או הטבות ארנונה.
"המקום שבו נמצא פארק ההייטק הוא מדהים. יש גישה לרכבת במרחק הליכה. יש מסוף תעבורתי שמכניס אוטובוסים ומעניק גישה לתחנה המרכזית. צריך להבין שהאנשים שבאים היום להייטק, הם מאוד דרשנים, היום זה השוק של ההייטקיסטים, לא של החברות. כי העובד רוצה סביבה נוחה לעבוד, עם מרכז קניות, מסעדות, גישה נוחה להגיע, כל הדברים הנוחים האלה יחד עם הביג נותנים את כל המעטפת המדהימה למיקום של זה. תוסיף לזה את ההון האנושי שיש באשדוד. זאת המכה החולה של אשדוד: תן לי לפתור את הבעיה של אנשים שלא יצטרכו לצאת מהעיר ולהגיע לתל אביב כדי לעבוד בחברות עתירות ידע זה הכי חשוב לנו. יש כמות  גדולה של אנשים שיש לנו באשדוד שכל חברה יכולה לגייס בלי צורך לייבא אותם מבחוץ בעלויות נוספות. יש פה באשדוד והסביבה היצע של חצי מיליון תושבים ומתוכם כמה אלפים של אנשי מקצוע הייטקיסטים, מהנדסים, יש לנו קהילת הייטק מדהימה שרק מחכים שתיפתח פה תשתית של חברות הייטק שהם יכולים לעבוד מחר. אתה לא צריך לייבא אותם מהרצליה או מראשל"צ".

עם פארק ההייטק והבנייה שם, עד כמה אתה חושב שתוכלו לשמור על הדיונה? חונקים אותה.
"אולי מישהו לא יסכים איתי, כמו הירוקים שרוצים 100 אחוז, בעיני השילוב של הדיונה והשיטה והחורשה שם, עם הייטק היא מדהימה. כדי לא לגלוש לשטחים שם, אנחנו בונים לגובה כדי להצטמצם מבחינת השטח במקום כמה שיותר תחום מול הריאה הירוקה. יש קו ברור מבחינת התסריט היכן הכל ייבנה ואיפה הטבע לטובת תושבי אשדוד".

"שכבתי על הרצפה עם דימום במוח"

נכט עסק שנים רבות בפעילות ציבורית, בין היתר כיו"ר הלובי להעצמת ישראל, "הייתי לפחות 6 פעמים בארוחה עם נשיאי ארה"ב אובמה וטראמפ והייתי מוציא 14 משלחות בשנה של ח"כים ושרים לפרלמנטים וקונגרסים ואירועים ברחבי העולם", מספר נכט, "התנהלתי מול העולם האוונגלי שתרם המון לישראל. עשינו המון דברים כמו הפיקוח על הכסף שמגיע לרשות הפלסטינאית. גם כשלא היו לי ציפיות בנוגע לעתיד באשדוד עסקתי בנושא של בטיחות בדרכים וניהלתי את השדולה בכנסת והייתי יועץ של ראש העיר לבטיחות בדרכים. הייתי חבר בדירקטוריונים של החברה למתנ"סים וראש ועדת ביקרות במהו"ת. עשיתי הרבה דברים בארץ ובמפה הבינלאומית".

"המשפחה מאוד חשובה לי". אלי נכט ומשפחתו. צילום: לב סלוצקי

לא מזמן ציינו את היום הבינלאומי לאנשים עם מוגבלות, אתה עצמך יש לך מוגבלות בהליכה. אתה חושב שיש מה לשפר בעיר מבחינת מוסדות ציבור וקריית התרבות?
"הנושא של הנגישות מאוד קרוב לליבי. אני מעל חצי שנה מחיי 'ביליתי' על כיסא גלגלים ואחרי זה הליכון וראיתי מה זה כשאתה לא יכול לעלות על מדרכה גבוהה. זה נושא קריטי וללא ספק אנחנו במקום יחסית טוב, אבל יש עוד מה לשפר. יחד עם זאת, העירייה שלנו במקום מאוד טוב, יש נגישות לכל מתנ"ס, לכל מוסד עירוני יש נגישות. יש דברים שהעירייה בנתה ב-20 שנים האחרונות והוא כבר מונגש אבל יש מקומות שנבנו לפני 40 או 50 שנה ואין בהם נגישות. למשל מדרכות בשכונות הוותיקות ומטפלים בזה עכשיו".

מה קרה לך?
"אני הייתי ילד מאוד בריא וספורטאי. הייתי בבית עשיתי ספורט, מתח, פתאום כאב לי הראש והלכתי למקרר לקחת כדור ואז התמוטטתי. אף אחד לא היה בבית. שכבתי שעה שלמה עם שטף דם במוח כשאנשים עם 10 דקות של שטף דם מתים. אני שכבתי ככה שעה, עד שאבא שלי חזר לקחת מפתח מהבית והרגיש שהוא צריך לחזור הביתה ומצא אותי ברצפה. לא יכולתי לזוז, הייתי משותק. הזמינו אמבולנס ולקחו אותי לתל השומר זה מה שהציל אותי".

בתל השומר הוא היה מאושפז 10 ימים, עבר שני ניתוחי ראש ואז יצא משם כשהוא שוכב על אלונקה. משם הוא עבר לבית לווינשטיין שם היה שנה במהלכם עשה בחינות בגרות. לאחר תהליך שיקום של מספר חודשים הוא הלך להשתמש בכיסא גלגלים ואז עבר להליכון ואחרי זה לסד ברגל. "הצבא לא רצה לגייס אותי. כולם מחפשים קומבינות איך לצאת מהצבא ואני חיפשתי איך להיכנס". הוא שירת ביחידת דובר בצה"ל במחוז דרום, בסיוע של אלוף הפיקוד דאז דורון אלמוג שרגישותו לבעלי מוגבלויות מאוד ידועה.

הוא מספר ששלוש פעמים בחייו הוא למד ללכת: כשנולד, כשנפגע משטף דם במוח, אבל גם בין לבין, בגיל 15: "אני שברתי 6 פעמים את הכתף ואז חתכו לי את האגן והשתילו לי את העצם בכתף. אז בלי אגן, עוד פעם למדתי ללכת מחדש".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר