צילום: מאיה גרין, באדיבות שבוס ירושלים
צילום: מאיה גרין, באדיבות שבוס ירושלים

אין תחבורה ציבורית בשבת, אבל יש מסחר: אשדוד עולה מעט במדד החופש העירוני

מדד החופש העירוני מטעם "ישראל החופשית" מדרג שאת אשדוד במקום ה-15 בארץ, עלייה קלה לעומת שנה שעברה, אך עם כמה כוכביות כמו מיזם השבוס שהושהה ואי קבורה אזרחית

פורסם בתאריך: 22.12.21 14:08

     

מדד החופש העירוני המתפרסם בכל שנה על ידי עמותת "ישראל חופשית" מדרג את העיר אשדוד במקום ה-15 בישראל זאת לאחר שעלתה השנה במקום אחד בדירוג כאשר הציון הכולל הוא 38% אחוז חופש.

על פי המדד, מתקיים מסחר באופן יחסי בעיר אשדוד בסופי השבוע, אך העירייה עדיין לא שבה להפעיל את מיזם שבוס שפעל בעבר באשדוד. העירייה תומכת בציון הנובי גוד, אך לא מפעילה תמיכה בקהילות ואירועים שאינם אותודוקסים.

תחבורה ציבורית בשבת: ניקוד 3 מתוך 17

מיזם שבוס שקם הושהה עוד לפני הקורונה. אין תחבורה ציבורית בשבת, אך יש מוניות שירות שנוסעות מהעיר לתל אביב. העירייה לא משתתפת.

מסחר בשבת: ניקוד 9 מתוך 15

על פי החוק אסור חנויות ומותר תרבות ומסעדות. בפועל יש מסחר בשבת, בעיקר במרכז העיר, באזור המרינה ובמרכזי קניות בשולי העיר. אין ניסיון של המועצה לשנות את החוק.

כ 12,000 מבקרים ב״ביג פאשן״ אשדוד. צילום :פבל

"ביג פאשן" אשדוד. צילום: פבל

תקציבי דת: ניקוד 4 מתוך 13

השנה, המדד בחן שוב את שיעור התקציב שמוקצה לטובת שירותי דת בערים, ונבדקו שני פרמטרים ספציפיים: שיעורי הדת ביחס לתקציב הכולל, וההוצאה על שירותי דת פר תושב יהודי על פני השנה.

תקציב המועצה הדתית באשדוד – 13,000,000 ש"ח ותקציב תרבות תורנית – 5,965,200 ש"ח. בסך הכל, שיעור תקציבי הדת ביחס לתקציב העיר הכללי: 1.04% וההוצאה על שירותי דת פר תושב יהודי בשנה: 96 ש"ח.

אשדוד במקום ה-15. גרפיקה: סטודיו רן לוצקי

אשדוד במקום ה-15. גרפיקה: סטודיו רן לוצקי

חינוך: ניקוד 9 מתוך 13

עם החזרה למערכת לימודים מתפקדת חלקית, גם השנה נבדקה קטגוריית החינוך, במסגרתה נבדקת הגישה החופשית של עמותות דת לכיתות הלימוד של ילדינו. ליתר דיוק, נבדק עצם קיומו של נוהל מסודר בנושא, והניהול
בפועל.

אז מה קורה באשדוד? הדבר באחריות בתי הספר, הם אמורים ליידע את ההורים, אך אין פיקוח אם זה נעשה.

קהילת הלהט"ב: ניקוד 4 מתוך 10

העירייה לא תמכה במצעד הגאווה בעיר מעבר לנדרש בחוק. יש עו"ס לקהילה. מלבד זה העירייה לא מספקת או תומכת במענה לקהילה הגאה. בעיר יש קבוצת איגי.

מצעד הגאווה, אשדוד 2021. צילום: ירון קליין

הדרת נשים במרחב הציבורי

בקטגוריה זו נבדקו למעשה שני נושאים – הפרדה בבריכות (עד כמה העירייה מעניקה תעריפים זולים יותר בשעות רחצה בהפרדה) ונוהל אירועים בהפרדה:

נוהל אירועים בהפרדה: ניקוד 4 מתוך 6

זה מאוד מפתיע, אבל על פי עמותת "ישראל חופשית" עיריית אשדוד טוענת "שאינה מקיימת או תומכת באירועים עם הפרדה מגדרית".

בריכות בהפרדה: ניקוד 4 מתוך 4

בבריכה העירונית אין שעות רחצה בהפרדה.

קבורה אזרחית: ניקוד 0 מתוך 7

אין קבורה אזרחית בעיר אשדוד.

בית העלמין באשדוד. צילום דור

בית העלמין באשדוד. צילום דור גפני

המועצה הדתית: ניקוד 2 מתוך 6

מועצת העיר העבירה את רשימת נציגיה למועצה הדתית לאישור המשרד לשירותי דת, בהמלצה מופיעות 2 נשים מתוך 9 חברי המועצה.

מדד החופש של העיר אשדוד

מדד החופש של העיר אשדוד

פלורליזם דתי: ניקוד 3 מתוך 9

העירייה לא מקצה משאבים לקהילות לא אורתודוקסיות, העירייה לא מקיימת אירועים בשיתוף קהילה לא אורתודוקסית, העירייה כן מקיימת אירועים לכבוד נובי גוד.

נישואים אזרחיים: ניקוד 0 מתוך 10

לראשונה במדד נבדקה האפשרות לרישום של זוגות ברשות המקומית מבלי לקבל תחילה את חותמת הרבנות, זאת לאחר שבשנה שעברה הכריזו על המהלך מספר רשויות, כי יאפשרו לרשום זוגות בעירייה על מנת שיקבלו את
השירותים המגיעים לזוגות נשואים.

על פי המדד, אין אפשרות לרישום זוגות עירוני באשדוד.

"מדד החופש העירוני של ישראל חופשית מוכיח זו השנה הרביעית ברציפות שראשי ערים אמיצים ונחושים יכולים לקדם מדיניות ליברלית בעיר שלהם, ומחלק שוב את נבחרי הציבור לכאלו שעושים וכאלו שמתרצים", אומר מנכ"ל תנועת ישראל חופשית אורי קידר, "בשנים האחרונות שבהן פרסמנו את המדד, ראינו כיצד העיריות
נכנסו לוואקום שהשאירה מאחוריה ממשלה שמרנית שנשלטה על ידי גורמים דתיים קיצוניים, ודווקא אל מול ממשלת השינוי, ניתן לצפות מהעיריות להיות אמיצות יותר, אך גם מהממשלה לא להתמכר לקידום נושאים רק על ידי העיריות, ולקיחת אחריות נרחבת בעצמה".

אורי קידר. צילום: גיא גלעד

אורי קידר. צילום: גיא גלעד

עוד הוסיף קידר: "את מה שעשו הרשויות המקומיות בתחבורה הציבורית צריכה היום לעשות הממשלה. כך גם הקיצוץ הנדרש בתקציבי המועצות הדתיות, הפיקוח על כניסת עמותות דתיות לבתי ספר והיעדר מובהק של תמיכה בקהילות דתיות ליברליות, נוגע לרמה המקומית אך לא יכול להיעצר רק שם. הגיע הזמן שהממשלה תלמד מהרשויות שלפני שלוש שנים לקחו על עצמן לעשות תחבורה ציבורית בשבת ושינויים נוספים, ולא תותיר אותן לבדן על המגרש. הגיע הזמן לשינויים מאסיביים במיסוד הזוגיות של כל הזוגות בישראל, לא רק ברישום בעירייה אלא גם בממשלה, לתחבורה ציבורית שאינה מוגבלת לאוטובוסים אלא גם לרכבת ולרכבת הקלה, למניעה מוחלטת של ההפרדה המגדרית במרחב הציבורי ולתמיכה תקציבית וציבורית בקהילת הלהט"ב בכל עיר וישוב. מי שרוצה להוביל את הציבור צריך גם לדעת להקשיב לו, לראות את הדרישה הציבורית הענקית לשינויים האלו, ולא לפחד מצעקות האופוזיציה, העירונית או הלאומית".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר