הלן גלבר. צילום: פבל
הלן גלבר. צילום: פבל

החוב לקבלן וההסכם הסודי של הלן גלבר: הסיפור שמסעיר את אשדוד

הבוקר נחשף כי חברת המועצה הלן גלבר נטלה הלוואה בגובה של מאות אלפי שקלים מקבלן מקומי לצורך מימון מסע הבחירות ולאחר מכן חתמה על הסכם סודי למחיקת החוב. העניין התגלגל לבית המשפט ולבוררות. גלבר: "ההלוואות דווחו כדין למבקר המדינה". צפו בהסכם המלא

פורסם בתאריך: 27.10.21 14:26

     

בחודש אוקטובר 2018, זמן קצר לפני הבחירות המוניציפאליות, חתמה המועמדת לראשות עיריית אשדוד דאז וחברת המועצה כיום, הלן גלבר על הסכם סודי שעסק במחיקת חוב בגובה 830 אלף ש"ח.

על ההסכם חתם הקבלן המקומי, דני אביטן, אשר בנו עמיחי, התמודד במקום השלישי ברשימה של גלבר למועצה – קומנדו אשדוד. לאחר שאביטן, הגיש תביעה לבית המשפט ודרש את הכסף בטענה לאי חוקיות ההסכם, הועבר הסכסוך לבוררות בפני השופטת בדימוס הילה גרסטל.

פרטי הסכסוך אשר היה ידוע למעטים בעיר אשדוד, נחשף היום על ידי העיתונאי גור מגידו בעיתון "דה מרקר".

את התביעה לבית המשפט הגיש דני אביטן, בחודש אוגוסט 2019 ובו נטען כי גלבר לוותה מאביטן 830 אלף ש"ח בשתי פעימות לצורך מימון מסע הבחירות. בפעם הראשונה 500 אלף ש"ח שלצורך הבטחת פירעון ההלוואה הפקידה גלבר בידיו צ'ק על סך 500 אלף ש"ח בחתימת. בפעם השנייה, כשלושה שבועות לפני הבחירות, לוותה ממנו עוד 330 אלף ש"ח עבור המשך מימון מסע הבחירות.

מודעת הבחירות של גלבר: עמיחי אביטן מצד ימין לגלבר

"משמסע הבחירות בראשותו התמודדה הנתבעת לא עלה כמצופה, ומשזכתה הנתבעת במנדט 1, ומשמפלגתה הפכה לסיעת יחיד בראשותה, הפנתה הנתבעת עורף למלוא התחייבויותיה להשבת כספי שתי ההלוואות לידי התובע כמתחייב", נכתב בכתב התביעה, "אין ספור ניסיונותיו של התובע לבוא עמה בדברים, לצורך חשבת כספי ההלוואות בתוספת הצמדות וריבית, כמתחייב מההסכמים, חזרה לידיו של התובע, עלו בתוהו".

על פי כתב התביעה, אביטן פנה אליה במכתב באמצעות עורך דין ודרש ממנה להשיב את כספו, אך היא הגיבה לו כי נחתם הסכם נוסף ביניהם ובמסגרתו נמחק החוב וכן בוטל צ'ק הביטחון. אביטן מצידו טען כי לא חתם על ההסכם, אך בהמשך טען כי חתם רק על העמוד השני שבו מופיע סעיף הסודיות.

גלבר מצידה טענה כי על פי ההסכם השני נקבע כי אביטן ובנו עמיחי שהתמודד במקום השלישי ברשימה של גלבר, יישאו במשותף בהוצאות קמפיין הבחירות וכי המימון יוחזר לצדדים על ידי כספי מימון הבחירות. עוד נקבע בהסכם סעיף סודיות  ולפיו אסור לפרסם את דבר ההסכם ופרטים ממנו וכן נקבע כי מי שיפר את ההסכם ישלם 500 אלף ש"ח ללא הוכחת נזק.

ההסכם הסודי עליו חתמו גלבר ואביטן

"במסגרת ההסכם השני, הצדדים הבהירו היטב, בין היתר, כיצד בכוונתם לשאת במשותף בהוצאות אותו קמפיין בחירות; כיצד יושבו לכיסם הכספים שיעמידו לטובת הקמפיין, ככל שיושבו (באמצעות הכספים שיתקבלו מאוצר המדינה); ומה יהא מקום שבו כספי אוצר המדינה לא יכסו את המימון שיעמידו. כל אותן הבהרות וחידודים נעשו באופן מפורש, ברור ושאינו משתמע לשני פנים בסעיף 3 להסכם", נכתב בתגובתה של גלבר באמצעות עורכי דינה.

בנוסף, טענה גלבר כי יש להעביר את הסכסוך לבוררות כפי שנקבע בהסכם.

"אנחנו לא נסבך את עצמנו"

על ההסכם עצמו מופיעה רק חתימתו של האב דני כאמור, אך חתימת בנו עמיחי נעדרת ממנו. בתצהיר שהגיש עמיחי לבית המשפט הוא סיפר אודות חתימת ההסכם ההוא. הוא סיפר כי נכח בעת חתימת ההסכם למשך זמן קצר "כאשר לאחריו עזבתי את המקום, מבלי שההסכם הובא לעיוני ולאחר שתוכן הדברים שנאמרו בפגישה בדקות המעטות בהן הייתי נוכח, לא תאמו לי, לא התאימו לי ועליהן כלל לא הסכמתי לחתום. אני מצהיר, כי מעולם לא הסכמתי לתנאי ההסכם למימון מפלגות, עליו ביקשה הגב' הלן גלבר להחתים אותי, ומפאת זאת לא חתמתי על ההסכם כלל".

הוא סיפר גם כי גלבר ביקשה ממנו להגיע לחום על ההסכם וצרף תמליל של שיחה ביניהם שבו גלבר מבקשת ממנו להגיע לחתום על ההסכם, אך הוא מבקש לפני כן לקבל לידיו את ההסכם.

גלבר: "אי אפשר להוציא את הנייר, אי אפשר לא, יש שם, רשום שם ש…, אי אפשר להוציא את הנייר, תבוא, תקרא אותו, תחתום וזהו! מה, אנחנו לא נסבך את עצמנו על שטויות"

עמיחי: "אני רוצה לקרוא אותו, אני רוצה להתייעץ עם העורך דין, מה הבעיה"

גלבר: "תבוא, אבל אבא שלך חתם, תגיד, אתה בסדר?"

עמיחי: "אבל אבא שלי לא בעל החוזה, אני בעל החוזה"

גלבר: "וואי, אני אומרת לך, תדבר עם אבא שלך בבקשה, אבא שלך אומר, 'הלן, תחתימי את עמיחי, הכל בסדר'. אתה היית אמור להישאר לחתום, הלכת, לא חזרת, בבקשה, טפל בזה עם אבא שלך! אנחנו… המסמך הזה הוא סודי, אבא שלך עקב אחריו, שינה, עשינו את הכל מה שהוא רוצה, בבקשה תקרא אותו, אין שם שום דבר שונה ממה שסיכמנו כשהיית איתנו"

קומנדו אשדוד. צילום: דור גפני

קומנדו אשדוד. צילום: דור גפני

לבסוף הועבר הסכסוך לבוררות אצל השופטת בדימוס הילה גרסטל.

גלבר: "ההלוואות דווחו כדין למבקר המדינה"

בתגובה שנמסרה לעיתון "דה מרקר" מטעמם של הלן גלבר וסיעת קומנדו אשדוד נכתב: "אנו דוחים את כל הטענות וההכפשות העולות מהכתבה, שאין להן כל אחיזה בחוק ובעובדות. הסכמי ההלוואה של סיעת קומנדו נעשו כדין בהתאם להנחיות של מבקר המדינה, דווחו ונמסרו למבקר, ופרטיהם פורסמו באתר הבחירות של המבקר. ההסכמים נבחנו, ובדו"ח המבקר על הסיעה לא נמצא כל ליקוי. הפרקטיקה המקובלת והחוקית בסיעות רבות היא קבלת הלוואות למימון ביניים לקמפיין מגורמים פרטיים וממועמדים ברשימות.

"הטענה ל'מחיקת חוב' לאביטן היא שקרית. בזמן אמת, לכל הצדדים להסכמי ההלוואה היה ברור שלא יהיה כל חוב, מפני שהסיעה תקבל מספר מנדטים מספק, והמימון הממלכתי יכסה את כלל ההלוואות. לכן, לא היה חוב, וממילא לא 'נמחק' חוב.

"עמיחי אביטן הצטרף לסיעה משום שהאמין באג'נדה שלה, בפרט בנושא ההתחדשות העירונית. מי שבחרה את רשימת המועמדים היא הסיעה כולה, ולא גלבר באופן אישי.

"סעיף הסודיות בהסכמים מסוג זה הוא מקובל. הטענה שגלבר סברה שמדובר בהסכם 'בעייתי' שעשוי להביא ל'הסתבכות' היא הזויה ושקרית. גלבר לא חששה מדבר, ופעלה בשקיפות מלאה לפי החוק, והראיה — שכלל ההסכמים הועברו למבקר המדינה. בנוגע לטענת אביטן לפיה הוא שימש צינור להעברת כספים מאחרים, מדובר בשקר מוחלט של אדם נואש — ששם לו למטרה לפגוע בשמי הטוב".

הקבלן דני אביטן

דני אביטן הגיב אף הוא לדה מרקר וטען כי הפרטים שנחשפו עד כה הם חלקיים. "אני פשוט לא רוצה להפליל את עצמי, לכן אני שותק כרגע", מסר אביטן.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"


תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר