קרדיט: מנהל התכנון מדינת ישראל וועדה מחוזית פרטוקול

אופס, רוב השטח של הנמל החדש באשדוד כלל לא נכלל בתחום העיר

המשמעות הצפויה: אובדן הכנסות של עשרות מליוני שקלים בשנה ממסים. עיריית אשדוד פנתה לוועדה לתיקון גבולות בבקשה לשינוי ההחלטה. לסרי: "משמעות קבלת הבקשה שהגישה עיריית אשדוד היא תוספת כמעט מיידית של עשרות מליוני שקלים לתקציב הפיתוח של העיר"

פורסם בתאריך: 17.10.17 21:20

     

פרסום ראשון: נמל הדרום מוקם בימים אלה מצפון לנמל אשדוד. הקמת הנמל החדש באשדוד נעשית על ידי חברת נמלי ישראל המופקדת על פיתוח הנמלים. נמל הדרום יהיה מסוף מכולות פרטי שיופעל על ידי חברת הפעלה בינלאומית TIL מהולנד.

אלא שאליה וקוץ בה – מתברר ש-2/3 משטח הנמל החדש, שהולך ונבנה באשדוד ("נמל הדרום") לא נמצא בתחום השיפוט של אשדוד, אלא נמצא במעין שטח אקסטריטוריאלי. המשמעות: אובדן עצום בהכנסות ארנונה והיטלי פיתוח לקופת העירייה המוערך בכ-50 מיליון שקל בשנה.

עיריית אשדוד פנתה לוועדה לבחינת תיקוני גבולות במשרד הפנים האמונה על הנושא בבקשה שכל הנמל וסביבתו יוכנסו מיידית לתחום השיפוט של אשדוד. אחד הגורמים הראשיים שחולקים על עמדת העירייה הוא חברת נמלי ישראל (חנ"י) שסבורה שהנמל צריך להישאר חסר מעמד מוניציפאלי.

ראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי אמר הערב ל'כאן דרום': "הדיונים בפני ועדת הגבולות הסתיימו לאחר שכל הצדדים הציגו עמדתם בפני הוועדה, ואנו ממתינים להחלטה שאמורה להתקבל בקרוב. תחושתינו היא שהוועדה תקבל את עמדתנו ואנו מקווים שכך יהיה. המשמעות היא תוספת כמעט מיידית של עשרות מליוני שקלים לתקציב הפיתוח של העיר. שזה אומר השקעה בפרוייקטים חדשים. ואם לא אז נצטער על כך כמובן. אך כיוון שאנו מתנהלים באחריות תקציבית, לא בנינו על התקציב מלכתחילה ולכן לא נצטרך לוותר על פרוייקטים שתוכננו".

אז נכון, הקמת הנמל היא חלק מתוכנית כוללת של משרד התחבורה, בהובלת שר התחבורה חבר הכנסת ישראל כץ, משרד האוצר, וחברת נמלי ישראל לתת מענה לצורכי המשק בתחום הסחר הימי, לגידול בממדי האניות ולחיזוק כלכלת ישראל התלויה בשעריה הימיים. בנוסף הקמתם של נמלים חדשים ומתחרים בחיפה (נמל המפרץ) ובאשדוד (נמל הדרום) תפתח את ענף הנמלים לתחרות ולהתייעלות לרווחת הציבור, היצואנים והיבואנים. וזאת בהמשך לרפורמה בנמלים שהחלה בשנת 2005.

הוועדה שבוחנת את הסוגיה היא תת-ועדה גיאוגרפית בתוך ועדת חקירה לשינוי גבולות שיפוט הכפופה למשרד הפנים בראשות השר אריה דרעי.

שר הפנים אריה דרעי בפגישה עם לסרי באשדוד. צילום: דוברות ש"ס

עיון בפרוטוקולים של ישיבת הוועדה הגיאוגרפית בחודשים האחרונים מחדד את העלויות. אילן בן עדי,מנכ"ל עיריית אשדוד אמר באחד הדיונים:
"באשדוד עשינו את החישובים והערכנו את ניהול הסיכונים שלנו בהערכה של האנשים שלנו שבמקרה הכי גרוע זה לא יעבור את ה-40-50 מיליון שקלים וזה הכל, האגרות היטלים והשבחה"

במקרה אחר אמר בן עדי:

"הדבר השני זה נושא של גביית אגרות והיטלים. שם לא ידענו להגיד בנוגע להיקף הבנייה. על האגרות וההיטלים אנחנו יודעים להגיד שבחלק הראשון גבינו שמונה מיליון שקלים על החלק שלנו. אנחנו לא יודעים להגיד מה יהיו זכויות הבנייה, כמה בניינים. אנחנו יודעים שנמל זה לא הרבה בנייה. אף אחד בעצם לא יודע נכון להיום מה יהיו זכויות הבנייה. אמרנו ניקח את נמל היובל שהוא יהיה ה- reference . שם גבינו אגרות והיטלים בערך 15,304,000 שקלים. אלא שהנמל החדש יהיה גדול ב-25% מנמל היובל אז נוסיף 25% ל-15 מיליון שקלים ואנחנו לא עוברים את ה-45-50 מיליון שקלים על פי ההערכה שלנו"

 

קרדיט: חברת נמלי ישראל. מצגת הסבר

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר