יעל ויזל צילום: ODREY
יעל ויזל צילום: ODREY

היום במוזאון לתרבות הפלשתים באשדוד: אירוע להשקת ספר התערוכה "חפץ מעבר"

המוזאון לתרבות הפלשתים עורך היום אירוע להשקת ספר התערוכה "חפץ מעבר", סיור ושיחה עם האמנים המשתתפים בתערוכה, הרצאה של האמנית אפרת פרידנזון וכן תונצח הגלריה לתערוכות מתחלפות לזכר יעל ויזל ז"ל, האוצרת הראשונה של המוזאון ודמות משמעותית בחיי האמנות בעיר

פורסם בתאריך: 2.9.21 11:52

     

בחודש יולי 2020 נפתחה התערוכה הקבוצתית "חפץ מעבר" העוסקת  בנדודים, הגירה וגעגוע: אנו נמצאים בתנועה מתמדת לעתים זו תנועה קצרה – רק עוברים דירה, נוסעים לתקופה, יוצאים לחופשה, ולעתים זו תנועה ארוכה, נוודות זמנית או קבועה, היפלטות והגירה. בתנועה אישית ובין דורית, מתמשכת בחיפוש אחר עתיד טוב יותר, נעקרים מהשורשים ומקווים להשתקע מחדש.

התנועה המתמדת בה אנו נמצאים מכריחה אותנו לקבל החלטות מורכבות אודות חשיבותם של הזיכרונות הממשיים ולבחון מחדש את התאמתם לחיינו. "חפצי מעבר מלווים אותנו במסענו, מהבית הקודם לבית העתידי ובכל הרצף הבלתי ידוע שבין לבין", אמרו גלית גאון ותום כהן, אוצרות התערוכה, "החפצים מגלמים בתוכם את העבר, את המוכר והביתי, את המסורת, את הגעגוע למקום שנותר כזיכרון רחוק. חלקם מגלמים את המסע: חפצי כיס אינטימיים, שימושיים, מנווטים, מסמנים ורושמים, בעוד חלקם נושאים עמם רק תקווה וזיכרון. חפצים אחרים נישאים במטרה להשתקע במרחב החדש, לסמן את הטריטוריה הבלתי מוכרת ולהפוך אותה במהירות לאינטימית ולאישית".

מבקרים בתערוכה "חפץ מעבר". צילום: יח"צ

מבקרים בתערוכה "חפץ מעבר". צילום: יח"צ

התערוכה מהדהדת על מוצגים מתערוכת הקבע שמעליה, 'עולמם של הפלשתים' ומשתתפים בה כ-40 מעצבים ואמנים. שתי התערוכות עוסקות בחפצים כנושאי זיכרון תרבותי כפול – אחד של היוצרים, המקפלים בעבודתם סממנים וסמלים בנדודיהם, והשני – של החפצים שנשארים נוכחים. עיצוב עכשווי מזמין אותנו לחקור ולגלות את הזהות האישית והקבוצתית של היוצרים והמשתמשים דרך תרבותם החומרית. החפצים חושפים את הסימנים שבחרו היוצרים לשאת עמם מהמקום הגיאוגרפי, התרבותי והרוחני ממנו באו, ולארוג דרך סמלים ומלאכות אל המקום אליו הם הולכים, לשזור את עברם בתקווה לעתיד. בתערוכה מוצגות עבודות עכשוויות בעיצוב, קראפט, טקסטיל, קרמיקה, מיצב, אנימציה ותקשורת חזותית.

שורשי אוויר. יצירה של נעמה אופנהיים צילום: הדר סייפן. מתוך התערוכה חפץ מעבר

שורשי אוויר. יצירה של נעמה אופנהיים צילום: הדר סייפן. מתוך התערוכה חפץ מעבר

היום יתקיים אירוע במוזאון: מתחילה לתשליך – במהלכו יושק ספר התערוכה, יתקיים סיור ושיחה עם האמנים המשתתפים בתערוכה, הרצאה של האמנית אפרת פרידנזון וכן תונצח הגלריה לתערוכות מתחלפות לזכר יעל ויזל ז"ל, שהלכה לעולמה במפתיע בפברואר 2019 . ויזל, שנולדה בהולנד הייתה נשואה למוזיקאי ד"ר מאיר ויזל, ואם לשלושה: שלומית, נעמה ועמירן.

את השכלתה הרחבה רכשה בארץ ובחו"ל: תואר ראשון  בארכיאולוגיה והיסטוריה מהאוניברסיטה העברית בירושלים  ותואר שני במוזיאולוגיה (כולל אמנות) מהסיטי קולג' שבניו-יורק, כמו כן שלטה בשלל שפות על בוריין (עברית, אנגלית, הולנדית וגרמנית). ויזל הייתה לדמות משמעותית במוסדות ובחיי האמנות בעיר והחל משנת 1989 אוצרת של המוזאון לתרבות הפלשתים ע"ש קורין ממן ומי שאצרה אחת לשנה תערוכה מתחלפת שעסקה בחתכים של קהילות ישראל. במקביל אצרה יעל תערוכות בבית אריה קלנג.

ויזל הייתה בעלת אישיות ייחודית עם חיוך תמידי על פניה, כזו שתמיד מביעה את דעתה בגילוי לב, היא התאפיינה בחשיבה מקורית ויצירתית של מי שבתערוכותיה חשבה תמיד מחוץ למסגרת המקובלת וביקשה להאיר תחומים, לקרב קהל ולשים במרכז אובייקטים משניים שלרוב אינם במוקד האמנות.

היום, יום חמישי, 5.9.21 בשעה 18:00, "מתחילה לתשליך" במעמד ראש העיר, אמנים ומעצבים ובני משפחתה של יעל ויזל ז"ל. האירוע יתקיים בחלקו במרחב הפתוח הסמוך למוזאון. כניסה למוזאון תתאפשר בהצגת התו הירוק ובהרשמה מראש בקישור https://did.li/a6B5q.

המוזאון לתרבות הפלשתים, השייטים 16, אשדוד.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר