ורד סנדורי מדריכת ריתמוזיקה עם מובילת כיתת תות במעון ניצנים והסייעת דקלה יפרח בפעילות ריתמוזיקה. צילום: דודו בן זינו
ורד סנדורי מדריכת ריתמוזיקה עם מובילת כיתת תות במעון ניצנים והסייעת דקלה יפרח בפעילות ריתמוזיקה. צילום: דודו בן זינו

"עבודה עם סיפוק": סייעות החברה העירונית באשדוד מספרות על העבודה

השבוע מסתיימת שנת פעילות ליותר מאלף ילדים בגילאי שלושה חודשים ועד ארבע שנים במעונות היום של החברה העירונית לתרבות הפנאי באשדוד, הפרושים בכל הרובעים בעיר ובינתיים נפתחה הרשמה למעוניינות להצטרף לצוות המקצועי של מטפלות וסייעות- מקצוע עם שליחות

פורסם בתאריך: 9.8.21 16:58

     

"זה מחמם לב כשבבקרים הזאטוטים רצים אליי בשמחה כדי לחבק אותי", אומרת מיכל בן שושן, סייעת העובדת מזה 10 שנים במעון "ניצנים" ברובע י"ב, "בסוף יום העבודה יש סיפוק מעבודת החינוך עם הילדים זה ממש כמו לגדל את הילדים שלי כאימא. אני מלווה אותם במשך שנה: הם מגיעים אלינו כשהם לחלוטין אינם מדברים ולאחר שנה אפשר להיווכח למרות הקושי, בהתקדמות מרשימה בשעה שהם נגמלים מחיתולים, מתקדמים בשפה ובדיבור כשהם לומדים לחבר מילה ועוד מילה לכדי משפט שלם, לומדים ללכת ומקבלים כלים להמשך התפתחות תקינה בחיים".

בחברה העירונית אומרים כי התיאור של הסייעת מיכל מבטא את האווירה במעונות היום של החברה, המופקדים על חינוכם של יותר מאלף ילדים בגילאי שלושה חודשים ועד ארבע שנים, "מעונות החברה פועלים על פי הנחיות האגף למעונות היום במשרד הכלכלה בין השעות 7:00 ועד 17:00 ובימי שישי עד השעה  13:00", אומרת טלי דרורי, מנהלת הגיל הרך בחברה העירונית לתרבות הפנאי, "במהלך היום הילדים נהנים מפעילויות שונות מותאמות גיל והתפתחות. פעילות בקבוצות, פעילות חופשית, חצרות מרווחות ומפגשים חווייתיים. כמו כן, הגננות ומובילות הכיתה מקיימות שיחות אישיות עם ההורים (לאחר השליש הראשון של השנה), מעדכנות על התפתחות ילדם בתחומים השונים ועל תכנית המשכית ייחודית ככל האפשר".

מיכל בן שושן סייעת כיתת תות במעון ניצנים בפעילות פיקניק בחצר. צילום: דודו בן זינו

מיכל בן שושן סייעת כיתת תות במעון ניצנים בפעילות פיקניק בחצר. צילום: דודו בן זינו

"בתפיסה החינוכית אנו מאמינים כי איכות הטיפול המכילה יחס המעניק לילד ערכים של כבוד, שוויון ושמחת חיים היא המובילה את הצוות החינוכי בעבודתו", אומרת אורנית אוחנה, מנהלת מעון ניצנים ואמנון ותמר והמדריכה הפדגוגית של תחום הגיל הרך, "כערך מוסף להשגת המטרות הללו אנו מפעילים צוות חינוכי של גננות ומחנכות מוסמכות הנותן מענה לצרכים הפיזיולוגיים הרגשיים, החברתיים וההתפתחותיים של הילד. אנו מתמקדים בעבודה החינוכית בכל המעונות במשחק הסוציו-דרמטי כמפתח לפעילות הילד וכחלק מהתפיסה החינוכית. כמו כן, מעסיקים בכל כיתה תוספת של מטפלת באופן קבוע, ביחס למספר הילדים פר מטפלת מעל היחס הנדרש".

לתחום הגיל הרך תכניות ייחודיות: התחום מפעיל מעון רב תכליתי, כיתת תקשורת המשלבת את הילדים במהלך היום בכיתות הרגילות, שתי מעונות המשלבים ילדי פרויקט "מסיכון לסיכוי", מעון ייחודי המשלב תכנית מוטורית כבסיס  לפעילות הילד. כמו כן, ובהתאם לצפיות ההורים התחום מפעיל כיתות לגילאי 4-3 במסגרת מוכר שאינו רשמי. המאפשר רצף חינוכי וקביעות אשר מהווים אבני דרך חשובים להתפתחות רגשית תקינה אצל הפעוט.

רחל אור היא עובדת בתחום הגיל הרך כבר למעלה מ-20 שנים ואחראית כיתת התינוקייה במעון "חורש" ברובע י"א, "כאן הכול ראשוני. בתחילת השנה אנו מאכילות אותם במזון טחון אך אט אט הם לומדים להחזיק כפית, לאכול לבד, לחופש לבחור את המזון המועדף על ידם, ללמוד לבקש ולפתח כישורים עצמאיים", מספרת רחל.

רחל אור אחראית כיתת תינוקיה והסייעת נופר מהגני מדריכות להרגלי ומיומנויות אכילה. צילום: דודו בן זינו

רחל אור אחראית כיתת תינוקיה והסייעת נופר מהגני מדריכות להרגלי ומיומנויות אכילה. צילום: דודו בן זינו

רוני בן שמעון, בת 27, המנהלת את מעון "חורש" מזה כשנה, היא בעלת תואר ראשון בחינוך לגיל הרך ומצוידת בתעודת הוראה. בן שמעון מדגישה כי כל הציוד והריהוט בגובה הילדים ומותאם לצרכיהם. "הקורונה ומבצע 'שומר החומות' השפיע מאוד על הילדים – נוצר קושי אמתי כל אימת שהילדים חזרו למעון לאחר תקופת המתנה ארוכה – הסייעות שלנו ידעו לזהות את הקושי של כל ילד וילד ומצוידות בחום ובאהבה הם נתנו מענה לצרכים הרגשיים של הילדים".

לדבריה הסייעות שפעילותם היא ליבת העשייה, נזקקות לתכונות של חום ואהבה אך במקביל לזכור כי תפקידם כולל אחריות רבה במיוחד כלפי הילדים הרכים שאת אישיותם יש לעצב ולהקנות להם מיומנויות והרגלים לחיים. ההורים מבחינים היטב בתוצאות מאמציהם של הצוות החינוכי: הם רוכשים מיומנויות והרגלי אכילה מסודרים הכוללים רכישת סבלנות, הרגלים של מנוחת צהריים, שיתוף ילדים ועצמאות דרך משחקים משותפים.

בכל  מעונות  היום או הגנים יש צורך במטפלות – סייעות. כל מי שמסיימת את הכשרה מתאימה יכולה להשתלב בתחום חשוב הזה ולעזור בחינוך הילדים. זהו מקצוע עם שליחות שלא תמיד מקבל את ההכרה הראויה לו, אך זהו ללא ספק אחד מהמקצועות החשובים ביותר. צוותי הגנים בחברה העירונית לתרבות הפנאי כוללים גננות מוסמכות לכיתות הבוגרים ומובילות כיתה וסייעות לכיתות הפעוטות והתינוקות-סייעות בגני ילדים הן נשות המקצוע השומרות על הילדים הקטנים שלנו.

גני הילדים, המשפחתונים והפעוטונים בהם יש ילדים בגילאי לידה עד ארבע שנים הם המסגרת החינוכית הראשונה אליהם מגיעים הילדים ולכן חשוב מאוד שהמטפלות יהיו מקצועיות ואיכותיות.

כלנית אבידן סייעת בכיתת תינוקייה במעון החורש מדריכה מיומנויות משחק ומוטוריקה. צילום: דודו בן זינו

כלנית אבידן סייעת בכיתת תינוקייה במעון החורש מדריכה מיומנויות משחק ומוטוריקה. צילום: דודו בן זינו

מה לומדים ולמה כדאי ללמוד בקורס מטפלות? בקורסים הללו לומדים המשתתפים אודות כל הדרישות הסביבתיות, הבריאותיות, הפדגוגיות והחוקיות לצורך קבלת תעודה המסמיכה מטפלות ומטפלים לגיל הרך. הכשרת המטפלות בפיקוח התמ"ת מתבצעת בשני שלבים: קורס מטפלות סוג 1 וקורס מטפלות סוג 2. בין הנושאים הנלמדים בקורסים השונים – חינוך, השפעת הסביבה על התפתחות הילד, עקרונות בחינוך הילדים, מהי התפתחות, התפתחות רגשית, התפתחות חברתית, התפתחות שכלית, סיפוק צרכים, התפתחות השפה, מבנה הפעילות במעון, בניית סדר יום, ארגון החצר וטיול, שמירה על הילד והטיפול בו, היגיינה ובריאות, תזונה, הפרעות התפתחותיות ועוד. רוצות לדעת עוד על קורס מטפלות לגיל הרך התקשרו: 08-8528588/9


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר