ארכיון: עובדים מנקים את נחל לכיש לאחר שזוהם. צילום: דור גפני

הערכה: היעדר חמצן במים גרם לתמותת הדגים בנחל

בנקודות שנבדקו לאורך האפיק שיעור החמצן במים היה אפסי, והדבר מרמז על כניסת חומר אורגני. לכן הדגים ששרדו נצפו כשהם שוחים למעלה ומנסים לנשום אוויר. אחת האפשרויות שעשויות לגרום לכך היא חדירת ביוב לנחל, אך הדבר עדיין לא ודאי

פורסם בתאריך: 13.10.17 11:13

     

מבדיקות ראשוניות שבוצעו לאחר גילוי אלפי דגים מתים בנחל לכיש עולה, שהגורם המיידי למותם היה כנראה היעדר חמצן במים. בכמה נקודות שנבדקו שיעורי החמצן היו אפסיים ממש. לכן ניתן היה להבחין בדגים (רוב הדגים בנחל הם דגי בורי) ששרדו כשהם שוחים בגובה פני המים ומוציאים את פניהם בניסיון לנשום.

הדבר עשוי לרמז על חדירה של חומר אורגני בריכוז גבוה לנחל. יש כמה נסיבות שיכולולת להביא לירידה דראסטית בחמצן במים ואחת מהן היא חדירה של ביוב למערכת הניקוז במהלך ירידת הגשם ביום שני – ודרכו אל הנחל. אבל זו רק אפשרות אחת.

דווקא אירוע כזה ממחיש עד כמה הנחל השתקם, דבר שאפשר את התרבותם המהירה של הדגים. צילום: דור גפני

האירוע ממחיש עד כמה המאזן האקולוגי של הנחל רגיש ושביר. קטע הנחל הרטוב הוא מעין שלולית אחת גדולה, צרה וארוכה ובעיקר סגורה, במשך רוב ימות השנה. כל שינוי עשוי להיות דרמטי.

דגים מתים צפים במים. צילום: דור גפני

היורה שירד בתחילת השבוע היה די חזק (11 מ"מ באשדוד), אבל לא חזק דיו כדי לגרום לנחל לפרוץ את דרכו אל הים. לכן השינויים שנגרמו במי הנחל – ועדיין לא ברור לגמרי מה טיבם – נשארו בתוכו ולא נמהלו, עד שטרקטורים פתחו את סכר החול הטבעי והמים גלשו לים.

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר