ימים צלולים יותר. צילום: ילדי המים של לימור

בשל מגבלות הקורונה – מאות מטופלי הידרותרפיה בעיר נותרו ללא בריכה

מצד אחד הנחיות משרד הבריאות מאפשרות לבצע טיפולי הידורתרפיה בבריכות מיועדות בלבד, מצד שני מאות מופנים נותרים ללא שעות טיפול. כל זה כשבריכת השחייה הקבועה עומדת ריקה ללא כל שימוש. משרד הבריאות: "לא ניתן לתת אישור לעשות שימוש בבריכה שאינה טיפולית במצב החוקי היום"

פורסם בתאריך: 20.12.20 16:32

     

בימים שבשגרה מגיעים לבריכות במקיף א', זו הטיפולית וזו הלימודית, מאות מתושבי אשדוד, מפעוטות וילדים עד בוגרים וקשישים. אמנם הבריכות עצמן מנוהלות על ידי הראשות העירונית לספורט אך את שיעורי השחייה והטיפולים ההידרותרפיים בהן מקיימים שני גופים: עמותת מרכז בועות וחברת "ילדי המים של לימור". החל מחודש מרץ עצרה הקורונה את הפעילות בבריכות גם עבור התלמידים וגם עבור אלו הזקוקים לטיפולים הידרותרפיים כמו למשל חולי פיברומיאלגיה. ביולי, עם החלת הקלות הממשלה ומשרד הבריאות, החלו הגופים לערך לפעילות השנתית תוך כדי שהם מפעילים טיפולים בצורה פרטנית, אך הגעתו של הסגר השני הרסו את התכניות. מאז, מאפשר משרד הבריאות להפעיל רק את הבריכה הטיפולית במקום והגופים המפעילים אובדי הצעות שכן כך לא נותרות מספיק שעות פעילות עבור מרבית המטופלים שלהם.

שובו ושוב פנו בעמותת "בועות" ו"ילדי המים של לימור" למשרד הבריאות לאפשר להם לבצע טיפולים פרטניים כפי שמאפשרות תקנות התו הסגול, גם בבריכה הלימודית ולא רק בזו הטיפולית. אך במשרד הבריאות ממשיכים להתעקש כי תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה אוסרות על הפעלת כל בריכות השחייה למעט זו המוגדרות כטיפוליות מראש וכי פעילות הידרותרפיה מותרת רק בבריכות טיפוליות המוגדרות עבור אנשים בעלי מוגבלויות בלבד.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




ניסיונות הגופים המפעילים להסביר לנציגי המשרד כי בפועל, מרבית המטופלים אינם זקוקים לבריכה מיוחדת ושהבריכה הלימודית בה הם משתמשים, בגודל חצי אולימפית, עונה על התנאים ההכרחיים, שכן גם בה התקיימה שחייה טיפולית בזמן שגרה, לא עזרו. הם אף מוספים לטעון כי בניגוד לטענות שמציג משרד הבריאות, לא קיים חוק המצריך שינויים בבריכה המיועדת לטיפול, אלא רק המלצות שונות, ולכן כל עוד מדובר בבריכות מחוממות ונקיות, בכל רחבי הארץ מתקיימים לימודי הידרותרפיה כחוק.

"יש לי מעלה מ-25 עובדים, מדריכים ומטפלים פיזיותרפים". מסבירה לימור בוחניק יסודי, בעלת החברה שמפעילה את הבריכות ילד עם העמותה. "מקופות החולים השונות. מחולים שזקוקים לשיקום עד ילדים עם הפרעות קשב וריכוז או ילדים על הרצף האוטיסטי ועוד. ממארס לצערנו התחיל כל הבלגן. הוצאתי את כל העובדים לחל"ת בזמן הסגר הראשון כשבסוף, בסוף יולי התחלנו לחזור עם טיפולים אחד על אחד. באוקטובר פתחנו את השנה וישר היינו צריכים לסגור". מתוך מאמץ נוסף, כעת מנסים בארגונים המפעילים להשיג תמיכה מספקת מהציבור ולהחתים אותם על עצומה הקוראת לפתיחת הבריכה. עד כה 200 איש, מטופלים, מטפלים ובני משפחותיהם, התגייסו וצריפו את חתימתם.

"התקופה גם ככה לא קלה ואין חוגים". אמא לילד עם הפרעת קשב וריכוז שהופסקו לו טיפולי ההידרו. צילום מסך

הודעה קורעת לב של בן משפחה לילד המטופל בבריכה. צילום מסך: לימור בוחניק יסודי

בשל החוסר הגדול בתורים פנויים בבריכה היחידה שנותרה פועלת, החברה שמפעילה לימור נאלצה להסתפק בחמש שעות שבועיות לטיפולים, כאשר העדיפות הראשונה ניתנת לעמותת בועות. בפועל, מדובר בזמן פעילות כה קצר שלדבריה לא מאפשר לה להמשיך להעסיק את הצוות הטיפולי. "אני לא יכול להשאיר מטפלים על עבודה של חמש שעות שבועיות. בזמן הזה אתה גם מוגבל לעד עשרה אנשים במתחם, כולל מדריכים, גם מצמצמים לך את הפעילות וגם אי אפשר להכניס את אותה כמות מטופלים. כל זה כשיש בריכה ליד, מחוממת ונעימה, מצוינת לטיפולים. משרד הבריאות ממשיך להתעקש איתנו שאי אפשר לפתוח את הבריכה בזמן קורונה כי היא לא בריכה טיפולית".

"מה עכשיו עם כל המטופלים שמחכים לטיפולים?" שואלת לימור. "הנזק הכלכלי של העסק, זה באמת נזק משני בעיניי. לי חשוב המטופלים שלי והעובדים שלי, שצריכים את הטיפולים האלה. לילדים עם אוטיזם למשל זה טיפול מאוד משמעותי. יש לי גם אמא שלבן שלה יש בעיות קשב וריכוז ששלחה לי הודעה שהבן שלה כבר לא קשוב בכיתה, הבריכה זה הדבר היחיד שהוא מוכן לעשות. זה באמת חשוב לילדים האלו". לימור מוסיפה כי כל המצב מבלבל במיוחד – בפניה שלה למענה באמצעות ה'וואטסאפ' של משרד הבריאות היא מספרת שנענתה כי אפשרי לבצע טיפולים בבריכות רגילות כל עוד ישנה שמירה על כללי התו הסגור.

מתוך חוג שחיה של ילדי המים של לימור. צילום: באדיבות החברה

מירה (שם בדוי), תושבת אשדוד ואם לנער בן 16 על הרצף האוטיסטי, שולחת כבר חמש שנים את בנה לטיפולים בחברה אותה מנהלת לימור. דווקא בתקופה זו כשהוא ממעיט לצאת מהבית היא רואה את החשיבות של הטיפול המים, שחיזק את בנה גם מבחינה פיסית אך גם תרם לו רבות להיפתח ולשפר את הקישורים התקשורתיים שלו. "התחלנו עם טיפולי הידרותרפיה אחד על אחד במשך תקופה של שנתיים, ולימור לאט לאט קידמה את הבן שלי להיות פעיל בתוך קבוצה. הוא השתלב עם האחרים ומאז מאוד אוהב ללכת לטיפולים. הילד שוחה, צולל, עם ביטחון עצמי בתוך המים. עכשיו הפעילות נקטעה ואנחנו מחכים בכיליון עניים לרגע שהיא תתחיל מחדש".

תגובת משרד הבריאות:
"במצב הנוכחי, הנתונים מצביעים על עלייה משמעותית בתחלואה אינם מאפשרים פתיחת מקומות נוספים, אלא הידוק והחמרה בהגבלות הקיימות. התקנות מאפשרות הפעלת בריכה טיפולית לצורך טיפול במים, כמשמעותם בתקנות התכנון ובניה. מדובר בבריכות טיפוליות ייעודיות. לא ניתן לתת אישור לעשות שימוש בבריכה שאינה טיפולית במצב החוקי היום. כאשר מצב התחלואה ישתפר, ניתן יהיה לשקול מתווה לבריכות שאינן מוגדרות כטיפוליות כיום, ובהתאם לדרישות החוקים והתקנות להתמודדות בנגיף הקורונה".

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר