תפילה בחצר בית הכנסת של 'הפורשים' ברובע ט באדיבות המצלמים
תפילה בחצר בית הכנסת של 'הפורשים' ברובע ט באדיבות המצלמים

מעטים מול רבים: המלחמה המכוערת נגד הפורשים בתוך חסידות גור באשדוד

ההתפלגות בחסידות גור באשדוד: תושבים שפרשו ועברו לצד יריבו של האדמו”ר מעידים על מסע של רדיפה והפחדה שמנהלים כלפיהם כמה מאנשי החסידות. לאחר שהמשטרה ניהלה חקירה סמויה, השבוע עצרה חמישה תושבים שלפי החשד התנכלו ל”פורשים” ומיררו את חייהם וחיי משפחותיהם

פורסם בתאריך: 6.11.20 10:49

     

הטרדות טלפוניות, פרסום דברי השמצה, נתק משפחתי וחברתי, קללות, יריקות ואיומים המגיעים עד לכדי פגיעה ברכוש וגוף. לא, אלו לא דיווחים על גלי אנטישמיות באירופה אלא, לפי החשד שחוקרת המשטרה, מציאות החיים של עשרות משפחות אשדודיות הנמנות עם פורשי חסידות גור באשדוד.

על פי עדויות ותלונות שהוגשו על ידי תושבים אלה, במשך כמעט שנה הם חווים מסע רדיפה וחרמות מצד שכניהם מהחסידות, רק מכיוון שהחליטו לפרוש וללכת אחר מנהיג הקבוצה החדשה, הרב שאול אלתר, בנו של האדמו”ר מגור הקודם ובן דודו של האדמו”ר מגור המכהן, רבי יעקב אריה אלתר.

לגרסת המתלוננים, מדובר בקבוצה של בין 15 ל-20 חסידים שמאז הפילוג החלה במסכת של התנכלויות כלפי ה”פורשים”. זו, כללה אירועים של מריחת דבק מגע, או במקרה מסוים צואה, על דלתות, יריקות, שפיכת שמן בישול, מאות שיחות הטרדה טלפונית, חבלות בצמיגי מכוניות, ואפילו איומים ותקיפות.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




“הם שולחים מסר – אם אתה תעבור זה יקרה גם לך”

ביום שני עצרה משטרת אשדוד חמישה גורניקים בשנות ה-30 וה-40 לחייהם, בחשד למעורבותם באירועים. החקירה התנהלה לאורך חודשים מספר באופן סמוי באמצעות צוות חקירה מיוחד בתחנת אשדוד, עד שהשבוע, עם ביצוע גל המעצרים והפשיטות על בתי תושבים, הפכה לגלויה. בהמשך, המשטרה החליטה לשחררם בתנאים מגבילים והחקירה נמשכת.

שוטרי תחנת אשדוד אוספים ראיות נגד התוקפים. צילום: דוברות המשטרה

שוטרי תחנת אשדוד אוספים ראיות נגד התוקפים. צילום: דוברות המשטרה

חסידות גור, שהוקמה לפני יותר מ-150, היא החצר הגדולה ביותר בישראל ומונה עשרות אלפי נפשות ברחבי הארץ. העיר אשדוד מהווה אחד ממוקדיה המרכזיים עם כ-2,500 משפחות.

הפורשים מונים לפי ההערכות כ-400 משפחות בארץ ובאשדוד כ-30 שפרשו בפועל ועוד רבות שעשויות להצטרף. “מפעילים נגדנו טרור כדי להפחיד אחרים שלא יצטרפו”, אומר אדם מתוך הקהילה.

“חסידות גור קיבלה את הפילוג כמלחמה על החיים שלה”, מסביר חנוך (שם בדוי), אחד מחברי קבוצת הפורשים. “בניגוד לחסידיות אחרות שהתפצלו בעבר”, הוא מוסיף, “בגור זה לעולם לא קרה. מבחינתם זה החרבה של כל הרעיון הגוראי, אז הם הכריזו חרם מוחלט על כל מי שפונה לרב שאול אלתר. טענו שהוא עוקר את יסודות הדת ומי שהולך אחריו הם קבוצה של אנשים ממורמרים שרוצים להרוס ולהשמיד את החסידות”.

מאז אותה קבוצה מקבלת כתף קרה ובחודשים האחרונים הקרע העמיק. “מחייבים אנשים לנתק קשרי משפחה, הורים וילדים, לנשים אמרו להתגרש מבעליהם”, אומר חנוך. על אירוסים וחתונה הוא מוסיף שאין בכלל על מה לדבר. “הם שולחים מסר לכל השכנים – אם אתה תעבור זה יקרה גם לך. ואנשים נרתעים מזה”.

רכב של אחד מחברי הפלג שהושחת באישון לילה באדיבות המצלמים

רכב של אחד מחברי הפלג שהושחת באישון לילה באדיבות המצלמים

“רוב החברים שלי, ניתקו קשרים. מורידים את הראש אם הם רואים אותי ברחוב”, מספר חנוך בכאב. “הרבה חושבים שעשיתי מהלך נכון, לפחות חצי מהם לא רואים בזה שום בעיה ויש כמה שרוצים לעבור בעצמם. הטרור הזה מייצר אווירה ציבורית קשה. היום נתקלתי בחבר טוב שלי שאני מכיר היטב את דעותיו, הוא לא העז להגיד לי שלום רק קרץ לי עם העיניים, כדי שמחר לא יזרקו אותו מבית הכנסת או יאיימו עליו”.

“לא חסר אנשים שההורים שלהם ניתקו קשרים ולא מדברים איתם ולא תומכים בהם”, מספר מנשה (שם בדוי), חסיד נוסף של הרב שאול, הגר”ש. “חלק מהם אפילו לא יגיעו לשמחות של הנכדים שלהם. זה מאוד כאוב שהמשפחה נקרעת כך. הייתי בסעודה משפחתית שממש קיללו וגידפו את האמונה שלי ואסור לי להגיב. בסופו של דבר אתה רוצה לחיות את החיים שלך בכבוד כמוהם, אך המתיחות מורגשת”.

מיכאל (שם בדוי), חבר נוסף בפילוג החסידי מוסיף: “מאיימים על בני משפחה שמשוחחים איתנו. אין כמעט משפחה אחת שכולם שחלק המשפחה הקרובה לא ניתקה קשר”.

לדברי אותם “פורשים”, הם סולקו מכל מוסד רשמי שקשור לחסידות גור – בתי ספר, תלמודי תורה, כוללים ובתי כנסת. “ברגע שהאבא הלך להתפלל בבית הכנסת של הרב שאול אלתר הילדים לא יכולים להגיע יותר לבית הספר, אז נאלצנו למצוא מסגרות אחרות. לחלק מהמוסדות לא שלכנו אותם מראש”. לטענת אחד המרואיינים, כאשר רשם את ילדיו למסגרות חרדיות מחוץ לחסידות, עדיין הופעל לחץ רב, שוב בצורות של איומים והפחדות, לעזוב. “אחד מחברי הקהילה שלנו שלח את הבן שלו בן הארבע לתלמוד תורה, חיכו לו שמה כל בוקר עשרות אנשים שקראו לו ‘עמלק’, צעקו עליו וניסו להפחיד אותו. גם מנהל התלמוד קיבל איומים מהדרגים הכי בכירים בגור”.

לנידוי החברתי ישנן גם השלכות על המצב הכלכלי. “אברך שלומד בכולל של חסידי גור כמובן לא יכול להמשיך אחרי שהוא הלך לרב שאול”, מסביר אחד מהם. לדברי מנשה רבים מהם איבדו אפילו את פרנסתם או לפחות נתקלים בבעיות ודחייה גם במקום עבודתם. “אשתי עובדת בחברה עסקית, ויש שמה כמה עובדות מחסידות גור, הן מסרבות לדבר איתה גם בעבודה. היא יכולה לשלוח מייל לצורכי עבודה והן פשוט לא יגיבו”.

“מצאתי צואה מרוחה על הדלת”

מסע ההכפשה והרדיפה שחווים בני אותה קבוצה לא נעצר כאן. לפי עדויות שהגיעו אלינו את אווירת המחלוקת ברחוב מרגישים היטב גם הילדים, שנחשפים לקללות ולפי הנטען אף לתקריות חמורות יותר של השלכת אבנים לדוגמה.

אך האימה האמיתית, מספרים תושבים בחברה החרדית בעיר, נשקפת מאותה קבוצה של פעילים שפועלת בעקביות להברחה של הקהילה המצומצמת מתוך אשדוד. “הם עסוקים 24/7 איך לפגוע בנו בדרכים שונות. חוקיות יותר וחוקיות פחות. כל מי מאיתנו שיש לו רכב נוקבו לו הצמיגים פעם, פעמיים או יותר. כל אחד מאיתנו חווה יריקות ברחוב או הפגנות מתחת לבית”, מספר חנוך.

הודעת החרם של חסידות גור

הודעה שהופצה נגד הפורשים בחסידות גור

מנשה מוסיף: “הדביקו לנו את הדלת עם דבק מגע היא נהרסה והחלפנו אותה. בוקר אחד קמתי בבוקר ומצאתי צואה מרוחה על הדלת ועל מפתן הבית, זה מעשה מגעיל. התחושה היא זוועתית. בגינות הציבוריות ילדים הולכים עם האימהות וילדים ונערים עוברים וזורקים עליהם חול ומקללים אותם. עכשיו בשביל ללכת לפארק אנחנו צריכים ללכת מחוץ לרובע”.

הפחד מתקיפה אפשרית בכל רגע נתון הוביל רבים מהם לחשוש לשלומם ובמיוחד ליקרם. כולם מספרים כי הם לא שולחים את ילדיהם מחוץ לבית ללא ליווי והשגחה, וגם זה לרוב רק למוסדות הלימוד וחזרה. “אני לא מסתובב ברחוב בלי להסתכל אחורה”, מספר מיכאל, “כולנו חוששים בהחלט. היה כבר מישהו שניסה לפגוע בי פיזית. אני מקבל מאות שיחות טלפון ביום, גם בשתיים ושלוש בלילה, מקללים ומאיימים – ‘מתי תעזוב את אשדוד?’ ‘לך לעזאזל’, מגיע לך למות’. פעם אחת התקשרו באמצע היום רק כשהבנות היו בבית ואמרו להן ‘אבא שלכן מת, ידעתן?’ זה אפילו הגיע למצב של הטרדות מיניות כלפיהן”. מנשה מיטיב לציין כי ההטרדות חוצות אפילו את גבולות האסור והמותר בציבור החרדי: “ילדות ברחוב יכולות לצעוק עלי או לירוק, אני, גבר מבוגר. זה דבר שמאוד לא מקובל. יותר מזה, בחורים יכולים גם לצעוק לנערה או אישה ‘איכס מסריחה תלכי’”.

 

“אין מעצור”

לדברי פורשים מאשדוד, כמה משפחות כבר עזבו את העיר ועברו לירושלים, לאחר שמאסו בחיים תחת איומים והקנטות. “לקחו הלוואות של מיליוני שקלים כי לא הייתה ברירה ואי אפשר לחיות כאן”, אומר מיכאל.

כולם מציינים כי בעיה מהותית עבורם היא היעדר בית כנסת שבו יוכלו להתפלל מאז שנידו אותם. לפני כחצי חצי שנה הצליחה הקבוצה להשיג מבנה ברובע ט’ המשמש עבורם כבית כנסת, גם זה לאחר מאבקים רבים מול מתנגדיהם. “אפילו לא נתנו לנו להתפלל במנייני רחוב של תקופת הקורונה, היום יש לנו בית כנסת אבל ברובע אין לנו שום דבר”, אומר מיכאל.

הם מוסיפים כי רבים מתוך החברה החרדית שלא משתייכת לחסידות גור, כן מראים סימנים של תמיכה, אך גם הם חוששים שכן מדובר בחסידות השלטת בעיר. למעשה, חברי הקהילה מספרים כי מרבית שכניהם הוזהרו להתרחק מהם, חסידי גור או לא.

הרב שאול אלתר הגר"ש באדיבות המצלם

הרב שאול אלתר הגר"ש באדיבות המצלם

“זאת העיר שלנו, זה הבית שלנו, אין שום סיבה שנעזוב”, מתרעם חנוך. “יש המון אנשים שרוצים להצטרף אלינו. לא בגלל ההפגנות, לא בגלל פינצ’ורי הצמיגים. הרוב המוחלט של האנשים מתנגד לטרור הזה. אבל בגלל שיש קבוצה של מעטים באשדוד שהחליטו שזאת הדרך להתמודד איתנו והם מקבלים הכוונה וגיבוי. חלק מהם אפילו מקבל תשלום על ההשמצות שהם מוציאים”.

למנשה יש תקווה כי לאחר המעצרים שביצעה המשטרה אכן יראו שינוי לטובה בהתנהגות המטרידים. “מצד אחד הם יכולים להחליט שמכאן ואילך זה נגמר או שהם אפילו יחששו מכך. מצד שני הם יכולים לחשוב בליבם שזה לא כזה מפחיד ולהמשיך. יש רצון להפוך את הרב שלנו ל’קורח’ ואז הכל כשר וישר. עד שאחד הדרשנים בביתה כנסת מצטט מפרשת חטא העגל ואומר הרגו איש באחיו. אין מעצור”.

“אני רואה את האושר שיש לילדים בישיבות החדשות, מאושרים ומבסוטים, זה נותן קצת כוח”, משתף מיכאל, “אבל בהחלט שיש משברים קשים”.

משהו שהיית רוצה להעביר לחסידי גור?

“איש באומנתו יחיה, אף אחד לא יפריע לשני. לכל אחד מותר להאמין במי ובמה שהוא רוצה, לא בשביל זה צריך לקרוע משפחות”.

מי שעומד בראש סיעת יהדות התורה במועצת העיר אשדוד ומשמש סגן ראש העירייה, הוא נציג חסידות גור יחיאל וינגרטן, שיש הטוענים שהוא עצמו לכאורה נותן גיבוי ליחס הקשה כלפי הפורשים, או מעלים עין.

יחיאל וינגרטן יו"ר אגודת ישראל באשדוד ומס' 1 ברשימתה. צילום: דודו חנונה

סגן ראש עיריית אשדוד יחיאל וינגרטן. צילום: דודו חנונה

מר וינגרטן, אתה מכיר את האלימות וההתנכלויות לפורשים? מה דעתך על זה?

"אני חושב שלא צריך לתקוף אף אחד, צריך לחיות בשלום ובשלווה. אני לא שמעתי על תקיפות. יש פה הרבה פייק ניוז ואם היו תקיפות הייתי וודאי שומע עליהן. כל הנושא לא הגיע לפתחי כלל".

מה דעתך על סוגיית הפילוג בגור?

"אני לא כל כך בקיא בכל הנושא הזה. אנו קהילה גדולה ומי שרוצה לפרוש או להצטרף הדלת פתוחה בפניו. מעבר לזה אני מייצג גם אותם".

מבחינתך זה פוגע בחסידות?

"חס וחלילה. מי שלא מוצא לעצמו מקום בקהילה מסוימת — קהילת גור, קהילת בעלז, הדלת פתוחה בפניו. אני מייצג גם את הקהילה הזאת בכל מקום ואין שום סיבה להיכנס לכל הנושא".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר