עולים מצרפת. צילום: אלון רון
עולים מצרפת. צילום: אלון רון

דו"ח: כך "פספסה" אשדוד את העולים מצרפת

השיטפון הפך לטפטוף ורבים מהעולים אף חזרו למולדתם. אשדוד שהייתה יכולה להפוך לאבן שואבת לעולי צרפת, נשארה מאחור הרבה אחרי נתניה, ירושלים ותל אביב. בחינוך - רבים מהתלמידים העולים הגיעו למוסדות חרדים, ומה עם ועדת הקליטה בעירייה? אפילו לא קיימה דיון אחד בנושא העליה הפרנקופונית

פורסם בתאריך: 29.10.20 19:43

     

אשדוד, שהייתה יעד מועדף על עולי צרפת, הפסיקה להיות כזאת. זרם העולים הפך לטפטוף ורבים מהעולים שהגיעו לעיר חזרו בחזרה לארץ מולדתם. הטיפול בנושא “נפל בין הכיסאות” ואשדוד החמיצה הזדמנות גדולה להפוך לעיר הפרנקופונית המובילה בישראל. כך עולה מדו”ח של מבקר עיריית אשדוד, שלמה בן עזרא, לשנת 2019, שהוגש לחברי המועצה מוקדם יותר החודש.

בשנה שעברה הגיעו לאשדוד רק כ-140 עולים חדשים מצרפת, לעומת כ-1,800 שהגיעו לעיר בין 2014 ל-2016. ממחקרים עולה שעד כשליש מעולי צרפת בישראל חזרו לארץ מוצאם. “הירידה במספר העולים והתגברות תופעת החזרה לצרפת, נובעות בעיקר מאי הצלחת תהליך הקליטה”, קובע הדו”ח.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




אלא שאחת הבעיות היא שאין מספיק מידע וחסרים נתונים. כך למשל, לא אותרו נתונים על שיעור הירידה של עולים שחזרו מאשדוד לצרפת.
בעשור האחרון עלו לאשדוד 3,196 יהודים מצרפת, הרבה פחות מאשר לנתניה שאליה הגיעו 9,633 עולים, ירושלים שאליה הגיעו 6,317 ותל אביב – 5,930. כך שאשדוד היא רק היעד הרביעי של אותם עולים.

אמנם, מציין המבקר, העירייה עשתה רבות אך עדיין נותרו בעיות יסודיות והעיקרית שבהן היא בתחום התעסוקה וכדאי ליזום תכנית עירונית מיוחדת לשם כך. דבר נוסף שממליץ הדו”ח לעשות הוא לקיים “שולחן עגול” שירכז וינהל את הטיפול בעליה זאת.

 

אף על פי שעברו שבע שנים מאז החל גל העליה הנוכחי מצרפת, ועדת הקליטה בעירייה לא קיימה אפילו דיון אחד בנושא הבעיות שיש בקליטת עולים אלו (בשנים 2016-2018 הוועדה התכנסה רק פעמיים), וגם לא נערך מחקר שנועד לבחון את מאפייניהם היחודיים של עולי צרפת באשדוד.

מבקר עיריית אשדוד, שלמה בן עזרא

מבקר עיריית אשדוד, שלמה בן עזרא

דיור: בניגוד לערים אחרות בארץ, באשדוד לא ניתן מענה של “דירות קלט” שבהן יכולים העולים להתגורר בשלבים הראשונים שלהם בישראל
לגבי מיומנויות שפה, נכתב שעולי צרפת נרשמים פחות לאולפני עברית וגם נושרים יותר ביחס לעולים מארצות אחרות – דבר שגורם לקשיים בקליטתם.

חינוך: מרבית התלמידים מקרב עולי צרפת בחינוך העל יסודי לומדים במקיף הדתי אמי”ת י’, אולם הפסיכולוגית בבית הספר מגיעה רק פעם בשבוע ואינה דוברת את השפה. שיעור הזכאים לתעודת בגרות מקרב העולים נמוך מהממוצע בתיכונים ובמקיפים בעיר. עוד נמצא ש”בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במספר התלמידים העולים הנקלטים במוסדות חינוך חרדים כמו חורב, שערי ציון ותהילה לדוד.

בתגובה לממצאים בדו”ח הורה ראש העירייה, ד”ר יחיאל לסרי, לפתח תכנית עירונית בתחום התעסוקה לעולים – באחריות הקליטה והמנהל לשירותים חברתיים, לבחון את המבנה הארגוני של מערך הקליטה בעירייה (המחלקה התרחבה והפכה בינתיים לאגף), להקים שולחן עגול בנושא קליטת עולי צרפת ולפעול לעידוד העליה בצרפת עצמה.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר