מצודת אשדוד ים: מה עושה פלנטריום בלב אתר היסטורי?

בסרטון המציג את המצודה בפניה החדשות, מופיעה כיפת פלנטריום, בניגוד בולט לאופי האתר ההיסטורי. החברה לתייירות: מדובר במתקן המשמש להקרנת סרט על האתר

פורסם בתאריך: 29.10.20 16:42

     

בעמוד הפייסבוק של "ישראל היום" פורסם לפני יומיים (שלישי) סרטון תדמית המתפאר במראה המחודש והמשופץ של מצודת אשדוד ים. מתוך מטרה לשווק את בפעילות באתר. לא כל הצופים התלהבו.

הסרטון מתבקש להציג לצופה את האתר ההיסטורי שעבר מתיחת פנים רצינית כשהוא מציג תוספת חדשה ובולטת לעין  – כיפת פלנטריום, נוצצת בכחול כנגד הפינה ההיסטורית שצבעה כאדמת הכורכר ממנה עשויה. בחברה לתיירות מסבירים – מדובר במתקן מתנפח שנועד להקרנות סרט למשך עשר דקות.

כמו כן, חלק נרחב מהסרטון מתמקד בפעילויות החינוכיות שהחלו במצודה. הצופים הופתעו לראות כי מתוך הפעילויות שמוצאות לילדים המבקרים באתר יש אי דיקויים מרימי גבה במקרה הטוב, ואפילו מתסכלים ומבלבלים במקרים אחרים.

למשל מציאת "דינוזאורים" בארגזי חול בפינת ה"האריכולוג הצעיר" (חקר המאובנים הוא תפקידו של פלאונטולוג) או פעילות "הבריחה מהצדה" בה הילדים מגנים על התושבים הביזנטים מאלו המוסלמים, כשהם יורים בחץ וקשת במטרות הנראות כאביר העוטה שריון צלבני.

ארגון "עמק שווה" הפועל לשמירת אתרי עתיקות ומורשת כנס ציבורי בארץ, הסב את תשומת הלב לסרטון, שאולי הדבר הכי תמוה בו הוא שלא נאמרת במהלכו מילה אחת על המבנה החדש שהוקם, הפלנטריום. "לא ברור מה הקשר בין הכחול המטאלי ותצפית על כוכבים לבין האתר הארכיאולוגי היפה הזה לחופה של אשדוד?" כתבה הקבוצה בעמוד הפייסבוק שלה.

"יש עוד הרבה מה להגיד" המשיכו, "אפשר לדבר על כך שאת המרפסת שפוגעת באופיו של האתר מציגים כמגדל, או שקשת וקיר שנבנו השנה מוצגים כטכניקת בנייה עתיקה, או לדבר על בורות המים שכוסו באבנים ועוד ועוד, אבל בעיקר כואב על אתר שהשתמר בצורה מרשימה שאיבד את יופיו והאותנטיות שלו ולא ברור בשביל מה".

כזכור, עצם סיום העבודות וחשיפת תוצאות השימור שעברה המצודה עוררו תגובות נזעמות מצד חלק מתושבי העיר. כשהם מצביעים על מה שבעיניהם נראה חוסר מחשבה מעמיקה ותכנון לוקה – מצד העירייה, מצד רשות העתיקות שהיתה ממונה על עבודות השימור והחברה לתיירות שהובילה את המיזם.

אמנם חלק רבים מהטיעונים כבר נענו בעבר, אך הפרסום האחרון מגדיל את התהיות. זאת היא הפעילות המיוחדת שתוכננה ללילדים המבקרים במצדה? ומדוע לבחור להציב כיפה אטומה בלב באתר?

מהחברה לתיירות אשדוד נמסר בתגובה: "מבנה הכיפה היא למעשה מתקו מתנפח שמופעל למשך עשר דקות המציע פעילות חוויתית לילדים והורים. בו הם צופים ב-360 מעלות בסרט המלמד את סיפורן ההיסטורי של המצודה והעיר האשדוד. הפעילויות הלימודיות שמוצעות באתר נוסו בעבר והוכחו כמוצלחות ומעשירות. כמו למשל תחנת רפואת קדים ומבחני ידע אינטגרטיבים לתלמיד המבקר.  יש לשמוח שבאתר מצודת אשדוד ים ישנם פעילויות חוויתיות שכאלה שלא היו קיימות בו עד היום. אנו מזמינים את כולם להגיע ולחוות בעצמם את הביקור באתר האהוב ולקחת חלק בפעילויות השונות".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר