חורש טבעי שהפך לאפר. צילום: דור גפני
חורש טבעי שהפך לאפר: שמורת השיטה אתמול. צילום: דור גפני

שליש משמורת הטבע נשרף אך הגורם לדליקה אפילו לא נבדק

לפני כחודש פרצה שריפה ענקית בשמורת הטבע "מבוא אשדוד - השיטה המלבינה" מצפון לאשדוד, והמוני עצים נדירים עלו באש, בשטח שבו יש פעילות ענפה של צבאים ובעלי חיים נוספים. אך מתברר שאף אחד לא טרח לנסות לבדוק מה הביא לפרוץ הדליקה, והאם מדובר בהצתה מכוונת - דבר שיכול היה לעזור למנוע הישנות של אירוע מסדר גודל שכזה בעתיד

פורסם בתאריך: 8.10.20 11:54

     

לפני חודש פרצה שריפה ענקית בשמורת טבע מבוא אשדוד הלא היא שמורת השיטה המלבינה שצמודה לאזור התעשייה הצפוני של העיר אשדוד. האש כילתה שטח גדול של חורש טבעי שהפך לאפר, אך מתברר שאיש לא בדק או חקר מה היה הגורם שהביא להתפרצותה של הדליקה.

השריפה התרחשה ב-4 בספטמבר. זה היה יום חם למדי והאש השתוללה במשך שעות עד שלוחמי האש ואנשי רשות הטבע והגנים הצליחו להשתלט עליה.

עצים נדירים שאבדו. צילום: דור גפני

עצים נדירים שאבדו. צילום: דור גפני

התוצאה הייתה עגומה: מתוך שטח של 860 דונם נשרפו 280, זאת אומרת כמעט שליש מהשמורה. חלק מהעצים לא נשרפו לחלוטין ויתכן שיצליחו להתחדש. בשטח ניתן להבחין כעת בעצמות של בעלי חיים שיתכן ומצאו את מותם בדליקה.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




שמורת טבע שיטה מלבינה, מבוא אשדוד. צילום: דור גפני

שמורת טבע שיטה מלבינה, מבוא אשדוד: השלט שהוצב דווקא ליד עץ שקמים. צילום: דור גפני

השמורה היא שמורת טבע מוכרזת מאז 1973 שמהווה את הריכוז הגדול בישראל של עצי שיטה מלבינה, אותם עצים דוקרניים שמקורם בסוואנות של אפריקה.

 

בשמורה יש מלבד עצי שיטה, גם עצי שקמה ואקליפטוס, שיחי רותם, אירוסים ופעילות ענפה של בעלי חיים כמו צבאים, חזירים ושועלים ויש גם עדויות לנוכחות של בעלי חיים נדירים כמו גירית וקרקל.

נזקי השריפה בשמורה. צילום: דור גפני

נזקי השריפה בשמורה. צילום: דור גפני

האם יתכן שמקורה של השריפה בהצתה מכוונת, או בהתנהגות רשלנית כמו השלכת סיגריה בוערת? האם יכול להיות שבלון תבערה הגיע עד לחורשה והוא שהביא לפרוץ האש? תשובות לשאלות האלה יכולה הייתה לסייע למנוע הישנות של שריפה בעתיד או לפחות לשפר את ההיערכות לאירוע שכזה ולצמצם את התפשטות האש. אבל השאלות הללו נותרו פתוחות.

ביקשנו לדעת מה היה הגורם שהביא לניצוץ שהצית את השריפה. ברשות הטבע והגנים הפנו אותנו למערך הכבאות.

משירותי הכבאות וההצלה נמסר שהם אינם יודעים מה גרם לשריפה, שכן לא נפתחה חקירה, "משיקולים מבצעיים – מאחר ומדובר בחורשה ולא במבנה ולא היו נפגעים, אז החשיבות קטנה".

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר