קניות ברחוב חטיבת הנגב השבוע. צילום פבל

הקורונה והחרדים באשדוד: יצאנו לבדוק

על רקע התפשטות מגפת קורונה ובעקבות הנתונים הקשים מבני ברק ומקומות נוספים, וגם לנוכח האצבע המאשימה המופנית לאותו ציבור, כתב “כאן דרום” סייר בשכונות החרדיות באשדוד במהלך השבוע ואסף קולות ורשמים

פורסם בתאריך: 3.4.20 10:20

     

זרקור מיוחד הואר על הציבור החרדי במשבר הקורונה. התמונות של מאות בני אדם מתקהלים בצפיפות, הדיווחים על בתי ספר ובתי כנסת שהמשיכו לפעול, רבנים שנהגו בקריצת עין והנתונים שהולכים וזורמים על הרבה מאוד חולים בבני ברק ובישובים נוספים, גם בעקבות הצפיפות והמשפחות הגדולות שמאפיינות את החברה החרדית, כל אלה נותנים את אותותיהם.

“בגדר של רוצחים”

שמעון (שם בדוי), חסיד גור תושב רובע ז’: “כולנו נמצאים בקרבת הבית יוצאים לקנות דברים נצרכים דוגמת אוכל ביגוד לחג הפסח ומייד נמצאים בבית ביחד עם הילדים שגם הם פחות יוצאים לשחק בשכונה”.

אצלכם בחסידות מתי הורו לסגור את הבתי מדרש ושאר המקומות?

“לסגור זה רק אחרי ההודעה של נתניהו ביום שני בערב, אבל עד אז היו מניינים של עשרה אנשים ומניינים מתחת הבנין או במרכז השכונה. כמובן שמקווה והמקומות הציבוריים נסגרו על ידי פקחים של העירייה שלא נתנו להכנס”.

רחוב ינאי צילום: פבל

מה דעתך על אותם חרדים שמפירים את הסדר והמשמעת ולא נשמעים להוראות?

“הם בגדר של רוצחים ומרצחים, כי הרי ביום מן הימים יכול להיות שהאדם הזה היה חולה והדביק אדם שעבר מאחד לשני ואין לזה סוף. אני טוען שכל אחד כזה לא ראוי לחיות בעולם שהרי אי אפשר לחלק את התורה לשניים האחד לשמור תורה והלכה בחלק מהדברים בזמן שכתוב גם בתורה ‘ונשמרתם מאוד לנפשותיכם’, וגם כתוב חי בהם שהכוונה בזה שיחיו ולא ימותו והם עושים ההיפך. ועזוב שהם בכלל עושים חילול השם ענק בכך שהם לא שומעים אפילו לרבנים שלהם”.

כרזות ברובע ז'. צילום: מאיר אוליאל

אם בענין שמיעה לרבנים עסקינן מה דעתך על הפלג הירושלמי שעליו הציבור החרדי גם יוצא. הרבנים שלהם עשו טעות?

“בהחלט! כי לא יתכן שיראו את כל הציבור החרדי נזהר והם רואים לנכון שזה עדיין לא קריטי לעשות בידוד ביתי או לא לצאת מהבית בגלל שזה לא בגדר של מגיפה ואז הם מסתובבים ומדביקים אנשים חפים מפשע. אז מה עשינו בזה כל הציבור שכן נשמע? לכן הרבנים שלהם אשמים וטוב שהם נזכרו עכשיו מאשר מאוחר יותר”.

“נעבור את זה יחד”

יהודה שובל מתגורר ברובע ג’ ומתפלל בבית הכנסת בית אל שקרוב לביתו. בין היתר הוא פעיל בזק”א מזה 22 שנה כשביום יום חי את המציאות הלא משמחת לצערנו גם בלי קשר למצב הנוכחי. בנוסף הוא מתנדב בארגון ידידים.

מה נשמע בימים אלה?

“אין הרבה מה לחדש. כולם נמצאים בבית באותו מצב שלא משמח את אף אחד בהכנת הבית לפסח וכולי. קצת מרגיש מוזר שברחוב ריק אשר בימים אלה של ערב חג”.

שוק ג' צילום פבל

בית כנסת סגור ברובע ז'. צילום: מאיר אוליאלהבית כנסת שלכם נעול בטח אחרי ההכרזה של נתניהו ביום שני?

“כן בהחלט הכל נעול שומעים להוראות משרד הבריאות והרבנים שאמרו לנו לשמור על הכללים וכך אנחנו עושים”.

לא מפריע לך ששיש מי שמכלילים את כל הציבור החרדי ומאשימים אותו בהתפשטות הנגיף?

“ברור שזה מפריע. כי הרי אני כאדם חרדי יודע מה קורה בסביבה שלי ואני יודע שהרחוב ריק מאדם בימים אלה ומשתדלים לשמור על הכללים ומי שלא שמע עד כה להוראות הם קומץ קטן של אנשים שכנראה שמעו לרבנים שלהם והם ישאו בתוצאות. אני חושב שהציבור החרדי רוצה גם לחיות ולהמשיך בחייו אז לבוא ולהגיד שהציבור החרדי אשם זה עזות מצח. בלי קשר אולי מזווית אחרת אני חושב שהקורונה נפלה בתקופה הכי לחוצה בשנה אך זה רצון השם, ערב פסח זה זמן שכולם יוצאים לקניות ולרחוב שבד בבד יש לבחורי ישיבות בין הזמנים שזה בכלל עושה אוירה שהרחוב מלא ואולי על זה הציבור הכללי רואה את הציבור החרדי ברובו נראה כך”.

יהודה שובל

אתה תתפלל במנין גם מתחת בנין בימים שכאלה?

“לא. למה אני צריך להתפלל ליד אנשים שאני לא יודע אם הם חולים ומודבקים, ובינתיים, חלילה, עד שאני אדע שזה מתחיל אצלי אני ידביק את כל בני ביתי”.

מילה לסיום?

“נעבור את זה יחד ונקווה לטוב בעזרת השם”.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




חנות קטנה ומטריפה

השבוע נודע שקופאית במכולת ברחוב אברהם שפירא ברובע ו’ נמצאה חיובית לקורונה .רבים מהלקוחות נשלחו לבידוד. ישראל נוימן בעל החנות:

“קבלנו הודעה שהיא נבדקה והיא גלתה תסמינים והיא אכן עם חום גבוה ושיעול”.

צילום: בעל המקום

מאיפה נראה לך שהיא נדבקה?

“ב-17 וב-18 בחודש התגלו לקוחות בחנות שהיו חולים וככל הנראה היא נדבקה מהם אך לא הכי בטוח”.

היא בבית חולים כעת?

“לא! היא בבית במצב טוב אם המצב יחמיר כנראה שהיא תלך לבית חולים”.

החנות פתוחה?

“עכשיו היא סגורה אני מתחנן להביא מחר בבוקר צוות של חיטוי ומה שצריך בשביל שנוכל לפתוח כמה שיותר זריז. כרגע כל העובדים מפחדים להגיע”.

רחוב רשב"י צילום: פבל

רב בית הכנסת אור החיים ברובע י’ הרב יהודה מויאל מספר: “נעלנו את דלתות בית הכנסת בעצב רב”.

מה שלום הרב בימים אלה?

“אני בסדר, קצת מרגיש לי מוזר. הרחוב שהוא פתאום ריק מאדם והחיים הם לא אותם חיים של שגרה שאדם רגיל להם”.

הרב יהודה מויאל

בית הכנסת שלכם ממשיך לפעול?

“ביום שני האחרון הייתה לנו ישיבת ועד של בית הכנסת והיו דעות לפה ולשם שאולי נשאיר את הבית כנסת פתוח למניין, אך בסופו של דבר ההחלטה של נתניהו שהגיעה באותו ערב קבעה שנצטרך לסגור. ואכן זה מה שעשינו. כתבנו שלט שבית הכנסת יהיה סגור והציבור מתבקש שלא להגיע. וזה היה כל כך עצוב שבית כנסת שעובד ופועל כל יום בשיעורי תורה וגמילות חסד ועזרה לאחר כך נסגר. אך מה לעשות ‘עת לעשות להשם הפרו תורתך’, וחייבים להישמע להוראות משרד הבריאות”.

מה דעתך על הפניית אצבע מאשימה כלפי הציבור החרדי בימים אלה?

“לצערי אני שומע בתקשורת בימים האחרונים רק על פילוג ופחות על להתגבר על המחלה. כשאומרים חרדים, יש קומץ קטן שחיים בתוך הקהילה שלהם והם כנראה לא מודעים למה שהולך ברחוב והם זה לא כל הציבור החרדי שברובו כן ממושמע לרבניו וגם למשרד הבריאות. לכן לא מכובד שיגידו ויצאו על כולנו”.

רובע ג'. צילום: פבל

מה תעשה במקרה ותדע על מניין של אנשים שמגיעים לבית כנסת?

“אסור להגיע לבית כנסת בימים כאלה זה סכנת נפשות ולכל סגרנו את הרחבה החיצונית של הבית כנסת שלא יכולו להכנס. כי לך תדע מי חולה ואת מי הוא ידביק”.

איך אתה מתקשר עם הקהל שלך בימים שכאלה?

“בהחלט זה קשה. אך יש לנו קבוצת וואטסאפ של הבית כנסת ושם אני שולח הלכות שקשורות לפסח וביחד אנחנו דנים וכל אחד שואל מה שהוא צריך הבנה והסבר”.

מה יהיה?

“אני חושב שנגיע לימים טובים יותר. כשאשה בדרך כלל יולדת קוראים לזה שהיא במשבר. ובסופו של יום נולד לה ילד וכולם שמחים. כך יהיה גם פה בסופו של יום נשמע בשורות טובות, ישועות ונחמות”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר