צילום אילוסטרציה

איך הפכנו למשפחת אומנה

הם גידלו את ילדיהם והפכו לסבא וסבתא, ואז החליטו להכניס לביתם ילד חדש, שהפך עד מהרה לחלק מהמשפחה. סיפור מהחיים

פורסם בתאריך: 26.12.19 20:12

     

שירה ויהודה (שמות בדויים) חשבו שהם כבר עברו את מרבית השלבים המרכזיים בחיים. בני יותר מ-60, כבר כמעט בגיל פרישה, חיים יחדיו בזוגיות שנים רבות ועם ילדים בוגרים עם משפחות משל עצמם. אך לגורל היו תכניות אחרות עבורם כשהוא הפגיש אותם עם אושר (שם בדוי), ילד מבריק שהתייתם מאימו לפני כשלוש שנים ונשאר ללא מי שידאג ויטפל בו ובאחיותיו.

“זוגתי היא עובדת סוציאלית”, מספר יהודה על ראשיתו של המסע שהוביל אותו ואת בת זוגו אל אושר. “לפני כשלוש שנים, במסגרת העבודה שלה, היא נתקלה במקרה של אישה אלמנה שנפטרה ושהשאירה אחריה שלושה יתומים. כמובן ששירה כעובדת סוציאלית פוגשת במקרים רבים, ועל אף שהמקרה כבר אז נגע ללבה, עדיין לא נולדה ההחלטה לפעול בנושא, אך הסיפור לא נגמר כאן.

“במרבית ימי השישי אני ואשתי מצטרפים לארוחת שבת אצל אחיה”, ממשיך יהודה את הסיפור, “באותה תקופה הוא החל להזמין לאותן ארוחות שלושה ילדים שמשפחתו הכירה מבית הכנסת בשבת. הוא סיפר שהילדים נותרו יתומים וכי אין מי שידאג להם. שם למעשה פגשנו את אושר לראשונה. אבל עדיין לא חיברנו בינו לבין המקרה מהעבודה של בת זוגתי. יום אחד שירה חזרה מהעבודה ושוב העלתה את המקרה שנתקלה בו על האלמנה שהשאירה אחריה שלושה יתומים. הפעם היא סיפרה לי שצריך למצוא להם משפחות אומנה בדחיפות והעלתה את הרעיון שאנחנו נעשה את זה”. ,

בגיל 62 ההצעה תפסה את יהודה לא מוכן ובהתחלה הוא לא התלהב מהרעיון: “אמרתי לשירה, 'תשמעי, אנחנו כבר שנינו מבוגרים, עם ילדים בוגרים ונכדים'”, מסביר יהודה, “'בגילנו זה לא הגיוני לקחת ילדים צעירים ולגדל אותם'. אבל היא לא ויתרה והתעקשה ובסוף ונכנעתי”.

באותה תקופה אושר ואחיותיו חיו בפנימיות, ושירה ויהודה החלו בתהליך המקדים להפיכת למשפחת אומנה. ולבסוף, לאחר תהליך של חצי שנה, הם הצליחו בכך.

היום הוא נער בן 15 עם כריזמה כובשת. בלימודים אושר התקדם בצורה מדהימה והפך תלמיד מצטיין. עבור משפחת האומנה הוא בן משפחה לכל דבר, והנכדים של שירה ויהודה גדלו עם הנוכחות שלו. “אם שואלים אותו, אותי ואת שירה הוא מגדיר כ’דודים’ על אף שהלכה למעשה אנחנו משמשים כהורים”, אומר יהודה בבדיחות.

שירה אומרת ש”יש מעט משפחות אומנה, ויש יותר מדי ילדים שמחפשים בתים. זאת החלטה שנראית מוזרה להכניס אדם זר לתוך החיים שלך. להפוך ילד שללא כל עורף משפחתי לחלק מהמשפחה שלך זאת חוויה מדהימה ועסק מורכב. זה אמנם אתגר, שכן מדובר בילדים שבהתחלה לא נותנים אף אמון באחרים. יכול להיות שזה באמת לא מתאים לכל אחד. אבל מי שחושב שיש לו מקום בלב ויש לו יכולת נתינה ויש לו אמונה לשנות את העולם למקום טוב יותר אפילו במעשה כזה שהוא קטן ושולי בכל העולם הענק הזה. מי שחושב שמסוגל ושיש בו אמונה מצפה לו חוויה מעצימה. זה לעשות שינוי בתוך העולם של הילד.

“אושר הוא ילד חכם ומדהים, לעזור לו זאת לא רק תרומה עבורו, זאת תרומה לחברה. ילד, שבהתחלה לא האמין באף אחד, רואה איך נותנים ואוהבים אותו ורוצה בסוף גם להחזיר ולתת לסביבה אחרי שהוא רואה את התרומה שניתנת לו. זה שינוי לא יאומן. זה לא היה פשוט כי הוא הגיע כבר ילד גדול, מעוצב, עם דעות משלו וזיכרונות כואבים, וזה פשוט לעצב לו את תפיסת העולם מחדש”.

רחל לוין-איגר, מפקחת אומנה ארצית במשרד העבודה והרווחה: “אנו מברכים כל משפחה שבוחרת לפתוח את הבית ואת הלב לסייע לילד לקבל את הדרוש להתפתחותו הנפשית, הרגשית, הגופנית, החינוכית והחברתית. מדובר בהחלטה אמיצה ובהתמודדות מורכבת כאשר המשרד מלווה את המשפחות ומספק את הסיוע הנדרש לטיפול בילד”.

שירות האומנה

האומנה מהווה מסגרת חוץ ביתית זמנית, חמה ואוהבת לילדים בסיכון שהוצאו מביתם בעקבות החלטת מחלקת הרווחה.

אין מדובר באימוץ על בסיס קבוע המחייב קבלת אפוטרופסות על הילד, לכן מעבר לקריטריונים מוגדרים, כגון גיל מתאים, מצב משפחתי, אי רישום פלילי, מצב בריאותי תקין וכו’, הרי שכל משפחה בעלת לב גדול ורחב יכולה לשמש משפחה אומנת לילדים אלה.

משפחת אומנה הינה מסגרת משפחתית חלופית וזמנית המאפשרת לתינוק מיום היוולדו ועד לבגרותו (18) לקבל את הדרוש להתפתחותו הנפשית, הגופנית, החינוכית והחברתית ולספק לו את הצרכים שלהם הוא זקוק עד שתתאפשר חזרתו להוריו הביולוגיים.

מכון סאמיט (מלכ”ר) קיבל מאז שנת 2003 את המכרז להפעלת שירותי האומנה במחוז ירושלים והדרום על פי תכנית הפרטה של משרד הרווחה. בכל זמן שהיית הילדים באומנה המשפחות מלוות  על ידי מכון סאמיט ליווי רגשי ומקצועי ומקבלות החזר הוצאות חודשי ממשרד הרווחה.

ישנם כמה קריטריונים למועמדים לשמש אומנים: גיל האומנים לא יעלה על 55, אישור רפואי על מצב בריאותי תקין, אישור על היעדר רישום פלילי, שאותו יש להביא מהמשטרה, מקום ראוי בבית לילד/ים, הכנסה קבועה ויציבות כלכלית, יחסים בין אישיים תקינים בין בני הבית, המלצות, בכתב ובעל פה מגורמים בקהילה המכירים את המשפחה.

מהות תפקידה של משפחת האומנה: לאפשר את התפתחותו הנורמטיבית של הילד בכל תחומי החיים ולהיות בית משלים לביתו הביולוגי של הילד. לשם כך ברוב המקרים (לבד ממקרים יוצאי דופן) ממשיך להתקיים קשר קבוע עם הוריו של הילד.

מכון סאמיט מגייס ומכשיר משפחות אומנה ומשפחות קלט חירום לתפקיד רב אחריות זה. הוא מעניק סיוע בתחום הטיפולי והלימודי לילדים במשפחות ומלווה באמצעות אנשי מקצוע את הורי האומנה תוך כדי הפעלת קבוצות תמיכה, פעילויות העשרה וסיוע שוטף.

הורים ומשפחות המעוניינים לשמש משפחות אומנה או משפחת קלט חירום מוזמנים ליצור קשר עם מכון סאמיט בטלפון 08-8504011. פרטים נוספים ניתן לקבל באתר המכון בכתובת: www.summit.org.il. 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר