המתעמלות האולימפיות מאשדוד: קארין וקסמן ויאנה קרמרנקו

בדרך לאולימפיאדה: קארין ויאנה עושות מההתעמלות אמנות

הן מלהטטות עם חישוק, חבל, אלות, סרט וכדור מאז שהן זוכרות את עצמן. נוסעות וטסות לתחרויות ובקושי מצליחות למצוא זמן ללימודים וחברים. עכשיו, בישורת האחרונה שלהן לפני האולימפיאדה ביפן, הן מדברות. הכירו את הנציגות האשדודיות בנבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית, יאנה קרמרנקו וקארין וקסמן

פורסם בתאריך: 3.10.19 20:38

     

באליפות העולם שנערכה החודש בבאקו, בירת אזרבייג’אן, נבחרת ההתעמלות האמנותית של ישראל דורגה במקום השישי, שנחשב למקום מאוד גבוה, ובנוסף קבעה את הקריטריון האולימפי והבטיחה את השתתפותה באולימפיאדת טוקיו 2020 שתצא לדרך בחודש יולי, בעוד פחות משנה.

בנבחרת יש שתי מתעמלות מאשדוד, הלא הן קארין וקסמן ויאנה קרמרנקו בנות ה-17. שתיהן תלמידות כיתה יב’. קארין לומדת במקיף ז’ ואילו יאנה לומדת במקיף ט’, אך ללימודים הן לא מצליחות להגיע בקביעות, מכיוון שהן מתאמנות במשך 10-12 שעות ביום.

סמליל המשחקים האולימפיים טוקיו 2020. צילום: Shizuo Kambayashi_אי־פי

למי יש זמן לבגרויות?

לאחר ההישג חסר התקדים שהשיגו עם הנבחרת בבאקו, והבטחת ההשתתפות באולימפיאדה הקרובה, הנציגות האשדודיות לטוקיו 2020 התפנו לספר איך זה לחיות בשגרה של אימונים קשים במשך שעות, איך הן משלבות את הלימודים ואיך הן מתכוננות לאולימפיאדה שמתקרבת בצעדי ענק.

קארין וקסמן בפעולה. צילום באדיבות אירה המאמנת

איך התחלתן בהתעמלות?

קארין: “התחלתי להתאמן בגיל 4 בבית ספר להתעמלות אמנותית בניהולה של אירנה טפלוב – הפועל סחלבים אשדוד, ומשנת 2017 אני מתאמנת בנבחרת ישראל”. יאנה: “התחלתי עם ההתעמלות בגיל 6. ההורים שלי מצאו פלאייר שמפרסם את אגודת מכבי אשדוד והחליטו לשלוח אותי לשם. התחלתי בחוג כמו כולם ואז המאמנות לנה, מריה ואסטה ויינבלט ראו את הפוטנציאל והעבירו אותי לנבחרת. לפני כשלושה חודשים בערך הצטרפתי לנבחרת ישראל סניור קבוצתי”.

מה סדר היום שלכן? האם יש לכן מספיק זמן למשפחה והחברים? ללימודים?

קארין: “סדר היום שלי קבוע, במידה ואני בארץ – מתעוררת מוקדם בבוקר והולכת לבית הספר לשעה ראשונה, משם אוספת אותי מונית מטעם רשות הספורט באשדוד שלוקחת אותי ואת יאנה לאימון שמתחיל לרוב בשעה 10 בחולון. האימון נמשך בין 10-12 שעות ובערב ההורים שלי או ההורים של יאנה אוספים אותנו הביתה. אנחנו תמיד חוזרות עייפות ואין כל כך אופציה לחיי חברה. בזמן עונת התחרויות אני נמצאת במחנות אימונים או בתחרויות בחו”ל. אני מקבלת יום חופש אחד בשבוע, היום לא קבוע ובו אני משתדלת להשלים לימודים ולבלות עם המשפחה”.

קרמרנקו בפעולה לפני כמה שנים. צילום: מכבי אשדוד

יאנה: “אימונים בכל יום מהבוקר עד הערב, יש יום חופש פעם בשבוע. יש לי זמן להכל – למשפחה, לחברים וללימודים או בימי חופש או בערבים”.

האם ההקפדה על התזונה בענף ההתעמלות היא נוקשה מאוד כמו שמספרים?

קארין: “הקפדה על תזונה היא הכרחית בענף. מעבר לנראות שמאוד חשובה והיא חלק מהרכב הציון הסופי בתחרות, קיים קשר ישיר בין פציעות לבין משקל המתעמלת בגלל שיש הרבה עבודת גוף כמו קפיצות והרמות. יש לנו תפריט מסודר ומאוזן ואנחנו משתדלות להקפיד עליו”. יאנה: “בהתעמלות אומנותית חייבים להראות טוב על המשטח ולכן צריך לשמור על תזונה בריאה ונכונה”.

מי המודל שלכן לחיקוי?

יאנה: “המודל לחיקוי שלי זאת מרגריטה ממון”. קארין התלבטה ובסופו של דבר לא נקבה בשם מסוים.

איך אתן מתכוננות לאולימפיאדה שתיערך בקיץ הקרוב? האם המשפחה תלווה אתכן לטוקיו?

יאנה: “עבודה קשה מהבוקר עד הערב כדי לבצע את התרגילים בדרך הכי טובה שיש. כן, המשפחה תלווה אותי לטוקיו”. קארין: “לפני כשבוע חזרנו מאליפות העולם בבאקו בה השגנו את הקריטריון לאולימפיאדה, כרגע הנבחרת בפגרה וחוזרת להתאמן בעוד כשבוע. מחכה לנו עבודה קשה ומאתגרת לקראת המשחקים האולימפיים, אני בטוחה שנצליח לעשות היסטוריה. המשפחה שלי מאוד תומכת ומאוד רוצה להגיע ולתמוך בי במשחקים האולימפיים אך כרגע אינני בטוחה שזה יתאפשר בגלל העלויות הגבוהות. הייתי מאוד רוצה שהם יהיו שם בשבילי”.

קארין ויאנה. מאשדוד לטוקיו 2020

מעבר להיכרות על המזרון, אתן גם חברות?

קארין: “עולם ההתעמלות הוא עולם מאוד קטן, כולם מכירים את כולם. הכרתי את יאנה בתור מתעמלת מאגודה אחרת אבל לא הכרתי אותה באופן אישי. עד שהצטרפה לנבחרת ואז התחברנו והפכנו לחברות טובות”. יאנה: “אני וקארין חברות ממש טובות, הכרנו בנבחרת ומאוד התחברנו”.

אתן מתאמנות באגודות שונות בעיר, למעשה אגודות מתחרות. איך זה משפיע?

יאנה: “אמנם אנחנו באות מאגודות שונות אבל ביני לבין קארין לא הייתה אף פעם תחרות וגם עכשיו אין בינינו תחרות. אנחנו קבוצה ואנחנו נלחמות למען המדינה ולמען הדגל ביחד. אני רוצה לומר שהמאמנות האישיות שלי והאגודה, מכבי אשדוד, השקיעו בי המון”. קארין: “בישראל יש הרבה אגודות והמתעמלות מכל האגודות נפגשות בתחרויות משותפות ברחבי הארץ, בתחרויות יש בין כולן תחרות ספורטיבית, כל מתעמלת שואפת להגיע להישג הכי גבוה שלה. מתעמלות בנבחרת ישראל מגיעות מאגודות שונות בארץ ולכולנו מטרה אחת והיא לייצג את ישראל בכבוד בעולם”.

מה השאיפות שלכן? מה החלום הכי גדול?

קארין: “החלום הכי גדול שלי הוא מדליה אולימפית”. יאנה: “השאיפה והחלום הכי גדול שלי זה להשתתף באולימפיאדה ולבצע את התרגילים בדרך הטובה ביותר”.

ההורים מספרים

“גידול ילדה ספורטאית בבית מצריך הירתמות של כל המשפחה”, אומרים נטלי וצביקה וקסמן, הוריה של קארין. “ההירתמות היא פיזית ונפשית יחדיו, החל מהסעות הלוך חזור שלה לאימונים ועד לדעת להרים ולעודד אותה ברגעי משבר ולשמוח עד השמיים מכל זכייה והישג.

“חיים עם ילדה ספורטאית מצריכים הרבה ויתורים. אם זה אומר לנסוע בלעדיה לחופשות ולהבין כי תצטרך להשלים את לימודיה במועד מאוחר יותר, אבל המטרה מקדשת את האמצעים וכולנו כמשפחה מעודדים אותה ותומכים בה לקראת הגשמת החלום שלה שהוא להגיע לאולימפיאדה.

“החיים עם ילדה ספורטאית מציבים המון אתגרים שמתמשכים על פני שנים ארוכות אך חיים אלו ביחד עם החינוך והתמיכה שלנו גרמו לכך שקארין היא נערה עם ערכים, שאיפות, אחריות, מוסר עבודה, כושר התמדה ואומץ ואין לנו מילים לתאר כמה אנחנו גאים בה וכמה כל ההשקעה וההקרבה הייתה ועודנה שווה את זה”.

“לגדל ילדה כמו יאנה זה באמת קשה, כי גם אנחנו ההורים צריכים לתת הרבה מעצמנו”, אומר אולג קרמרנקו, אביה של יאנה. “אנחנו לפעמים יוצאים מהעבודה כדי לקחת אותה לאימון כשאין לה איך לנסוע וכדי שהיא תגיע בזמן, וגם להחזיר אותה הביתה אחרי האימון. אנחנו משתדלים כמובן שהיא תשמור על תזונה בריאה ונכונה, ועוזרים לה עם הלימודים – מדברים עם המורים שלה שמבינים את הקושי. המחנכת של יאנה ממש עוזרת ומעבירה לה את כל החומר שהיא צריכה”.

“מהרגע הראשון ידעתי שהיא תהיה כוכבת”

שתי המתעמלות החלו את דרכן באגודות מתחרות בעיר. יאנה קרמרנקו החלה את דרכה באגודת מכבי אשדוד תחת המאמנות ילנה, מריה ואסטה ויינבלט (אסטה היא אימן של האחיות לנה ומריה).

“יאנה התחילה אצלי בחוג להתעמלות אמנותית במתנ”ס יא’ בגיל 5, וכבר מהרגע הראשון שהסתדרה בטור עם כל הבנות הקטנות ומתחה ידיים ידעתי שהיא תהיה כוכבת. אמרתי לאמא שלה, ‘היא תהיה אלופה!’”, נזכרת לנה ויינבלט.

יאנה קרמרנקו עם המאמנת ילנה ויינבלט

“אמא שלה חלמה שתהיה כמו אלינה קבייבה האלופה הרוסיה”, היא מוסיפה. “כבר מגיל צעיר, יאנה התחרתה בליגה תחרותית שזאת הליגה הגבוהה ביותר בהתעמלות אמנותית ושנה אחרי שנה הייתה עלתה על הפודיום, תמיד היא הייתה בין הבנות המובילות בענף בין בנות גילה. היא השתתפה בהרבה תחרויות בינלאומיות בארץ ובחו”ל, במחנות אימונים ברוסיה ובולגריה. לפני 3 שנים השתתפה באליפות אירופה לנערות שהתקיימה בחולון, היא האשדודית היחידה שהגיעה למעמד כזה לייצג את ישראל באליפות אירופה באישי. שנה אחר כך, נכנסה לנבחרת ישראל קבוצתי לנערות וביחד עם הנבחרת הקבוצתית לנערות זכתה באליפות אירופה במקום השלישי.

“לאורך כל השנים האגודה השקיעה ביאנה המון! המאמנות עבדו איתה שעות נוספות בהתנדבות לגמרי, גם בשבתות ובחגים. כל זה בא בשיתוף פעולה עם הוריה שנרתמו גם הם למטרה המשותפת, סייעו ועזרו במה שיכלו לאורך כל הדרך”.

קארין וקסמן החלה את דרכה באגודת “הפועל סחלבים אשדוד”, תחת המאמנת הראשית של האגודה, אירנה טפלוב.

קארין וקסמן והמאמנת אירה טפלוב

“קארין התחילה את דרכה אצלי בגיל 4, בחוג של בית הספר להתעמלות אמנותית הפועל סחלבים אשדוד”, מספרת טפלוב. “אחרי שנה עברה מהחוג לנבחרת, התאמנה ועבדה קשה בבית הספר שלי במשך 4-5 שעות בכל יום עד שהגיעה לנבחרת ישראל. כיום, היא כבר בקושי מתאמנת אצלי כי היא מתאמנת מהבוקר עד הלילה בנבחרת ישראל. אך היא מבקרת אותי תמיד בבית הספר שלי, אני בקשר איתה ועם משפחתה תמיד, אנחנו חברים טובים. אני מקווה שגם אסע לטוקיו לראות אותה באולימפיאדה.

“היא המתעמלת הכי גמישה שראיתי”, מוסיפה טפלוב, “מגיל קטן היא הייתה גמישה באופן מדהים, דבר שתמיד עזר לה לעשות את התרגילים. עם הזמן היא למדה עוד ועוד והשתפרה. בהתעמלות אין דבר כזה כישרון מולד. אין בנות שמההתחלה ברמה גבוהה, הן צריכות לקבל כושר וללמוד יסודות ודברים רבים. כולן מתחילות מאפס.

“קארין השתתפה בתחרויות רבות, בין היתר בצרפת ובספרד, תמיד הייתה בפודיום גם בתרגילים אישיים וגם בקבוצתיים. בלי עזרה של המשפחה שלה היא לא יכלה להגיע לזה, ההורים שלה עוזרים בצורה מטורפת, יש לה הורים מדהימים”.

כיום, המתעמלות האשדודיות שגדלו באגודות שונות בעיר, התאחדו לנבחרת אחת, שמטרתה לייצג את ישראל בכבוד באולימפיאדה שתיערך בקיץ הקרוב בטוקיו. מאמנת הנבחרת הלאומית אירה ויגדורצ’יק מעריכה מאוד את המתעמלות האשדודיות שמרכיבות חלק משמעותי בנבחרת שלה.

אירה ונבחרת המתעמלות

ויגדורצ’יק אמרה: “קארין וקסמן היא אחד המקרים הנדירים שקרו בספורט בכלל, מקרה נדיר של ספורטאית שלא הייתה בטופ ועשתה את הטופ עם הישג ענק, ואילו יאנה קרמרנקו היא מתעמלת שהצטרפה אלינו לפני 3 חודשים, נתנה עזרה מטורפת, עשתה המון בזמן קצר, היא עשתה רק 3 תחרויות לפני אליפות העולם בזמן שהאחרות עשו 8 ובכל זאת הציגה רמה גבוהה מאוד”. 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר