“היא שעטנז מטורף בין גבר לאישה, שלא מתנצל על הקיום שלו”. אושרה. צילום אלמוג גבאי

סגירת המעגל של אושר סבג

לפני כשנתיים הזמר אושר סבג, שנולד וגדל באשדוד ולמד בבית ספר דתי, הופיע באופרה “דון ג’ובני” במשכן לאמנויות הבמה בעיר. בשישי הקרוב הוא יחזור לאשדוד במסגרת מצעד הגאווה, והפעם בדמות אמנית הדראג אושרה. “זאת סגירת מעגל מטורפת עבורי”, הוא אומר

פורסם בתאריך: 1.8.19 16:14

     

ביום שישי הקרוב במהלך חגיגות מצעד הגאווה באשדוד,יופיע אושר סבג ברחבת העירייה בדמות הדראג המוכרת שלו —אושרה.

סבג, זמר טנור באופרה ואמן דראג מוערך, נולד וגדל באשדוד. “לפני כמה זמן”, הוא מספר, “אלי אליהו, שהוא חלק מההפקה של המצעד, פנה אליי ושאל אותי אם אני רוצה להשתתף. מיד עניתי לו שברור שארצה, שזה מגניב בטירוף, וזאת סגירת מעגל מטורפת עבורי”.

“השתתפתי לפני כשנתיים באופרה ‘דון ג’ובני’ שהופיעה במשכן באשדוד, ולא חשבתי שאבוא לאשדוד כדראג, כי גדלתי בסביבה סגורה ועזבתי לתל אביב כדי להרשות לעצמי חופש אמנותי. אם השבוע אני אוכל להופיע מול ‘אושר קטן’ ואגרום לו להרגיש יותר טוב עם עצמו, אהיה מאושר”.

מצעד הגאווה הרביעי באשדוד, 6.7.18. צילום: דור גפני

המשפחה שלך תבוא לצפות בך?

“ברור, אמנם להוציא את אימא שלי מהגז בשישי זה קצת קשה, אבל דודה שלי ובני דודים שלי אמרו לי שיבואו לראות אותי וגם חברות שלי מהתיכון”.

מקבלים אותך כפי שאתה.

“זה הכול עניין של גישה — אנשים שההוויה שלהם מתנצלת ומתחננת — ‘בבקשה, תקבלו אותי למרות שאני כזה’ — גורמת לאנשים לומר שהם לא מקבלים, אבל אם אתה אומר לכולם, ‘תתמודדו, זה מי שאני’, הם מקבלים. אגב, זה אחלה מסננת לבני אדם ולחברים”.

 

איזה קול

לפני כעשור נולדה הזמרת הדיווה אושרה, האלטר אגו של אושר סבג, תושב אשדוד לשעבר שהחליט שכל מה שהוא אוהב לעשות זה לשיר. בכל ורסיה. במקביל החל את לימודיו באוניברסיטת תל אביב, ושם נולד זמר האופרה שבו. אך הדרך לשם הייתה רצופה תהיות ומכשולים.

אושר סבג הדיווה. צילום אלמוג גבאי“גדלתי ברובע ג’ אימפריה למשפחה מרוקאית מסורתית. אני מרוקאי שגדל בשיכונים”, מספר סבג וצוחק. “אנחנו שישה אחים כולל אותי, אני הקטן מביניהם, וזאת הפעם היחידה שאפשר להצמיד לי את התואר הזה”.

במשפחתו של סבג הוא היה הראשון לצאת מהארון, אחריו יצאו גם אחיו ואחותו. “גם אחי הגדול הומו ואחותי לסבית — אני הייתי הראשון שיצאתי מהארון כי הייתי ילד חזק ולא חיכיתי לאישור לחיות את החיים שלי. להם לקח יותר זמן, וכל אחד עשה את זה בזמן שלו”.

משפחתו של סבג מגוונת, אחת מאחיותיו חרדית, אך השונות לא פגעה בקשר החם ביניהם. “אנחנו כל האחים בקשר מעולה, אין בינינו עניינים”.

איך אימא שלך קיבלה את זה?

“מי שמביא ילד או ילדה לעולם לא יודע איך יצא, לא סופרים לילד את המגרעות, כי הרבה פעמים אנשים מתייחסים להומו כמגרעת. אימא שלי קיבלה אותי ואת האחים שלי כמו שאנחנו, הייתה לה עקומת למידה, אבל היום זה שקוף, זה לא רלוונטי בעיניה. אני שרוף על אימא שלי ואני דואג לה, ויש לנו קשר אחר, כי יש לי אינטליגנציה רגשית שאין תמיד לגברים, וזה יצר לנו קשר יותר עמוק”.

סבג למד בבית הספר היסודי הממלכתי דתי מירון. “החיים שם היו מאוד מעניינים”, סבג מספר ומחייך. “הכול היה בסדר עד כיתה ה’-ו’ —עד אז לא היה קטע של בנים ובנות, ופתאום ביקשו ממני לא להסתובב עם הבנות. ולי היו רק חברות בנות. המנטליות יותר התאימה לי, והן היו החברות הכי טובות שלי. בטח לא שיחקתי כדורגל ולא הייתי ילד כדורגל. לא קיבלתי את זה בעין טובה, אבל מה לעשות, שרדנו את כיתה ו’ והמשכתי לבית ספר חילוני, למקיף א’, כי לא התאים לי ההגבלות האלה”.

ובבית הספר היסודי התחלת לשיר?

“במירון היה מה שנקרא פרשת השבוע, וכל שבוע היו טקסים שכל כיתה הייתה מכינה בתורה. בטקסים האלה אני הייתי שר”.

אך את השירה של סבג הפסיקה באחת הערה שהבעיתה אותו והותירה אותו נאלם. “בכיתה ה’ או ו’ שרתי באחד הטקסים, ובדיוק אחותי הגדולה באה לראות אותי. תמיד הייתה לי הוויה נשית, וכנראה שבמהלך השיר היא הובלטה בתנועות שלי, וכשסיימתי את הטקס תפס אותי ילד ואמר לי, ‘יא הומו’. בבית ספר ממלכתי דתי זה היה וואו, מילה גדולה. אז הפסקתי לשיר, כי פחדתי שיגלו את הסוד הנורא שלי, לא רציתי להיות הקללה הנוראית הזאת”.

כבר אז ידעת שאתה הומו?

“ידעתי שאני אחר, שאני לא כמו כולם, והתחלתי לשאול את עצמי שאלות, אבל הפריחה המינית שלי הייתה מאוחרת ולקח לי זמן להודות בזה, אפילו הייתה לי חברה איזושהי תקופה. באיזשהו שלב בתיכון הרגשתי בנוח והבנתי מה הזהות המינית שלי ואת זה שאני הומו”.

למי סיפרת ראשון?

“לא ממש זוכר כי היינו חבורה וסיפרתי לכולם, אבל יש לי חברה שאני זוכר שסיפרתי לה ולימים הפכה ללסבית”.

כמה מורכב זה היה להודות בזה בעיר כמו אשדוד?

“אני לא יכול לומר שהיה קשה, כי הייתי חכם מדי וחוצפן, ולמי שהייתה בעיה איתי הבין שאי אפשר להתנכל לי. הייתי ילד גדול, ומי שהיה מתנכל לי היה שומע אותי”.

ילד חנון בכיתה מדעית

בעשור שבו החליט שאינו שר, סבג לקח מסלול אחר, שאותו הוא אוהב לא פחות. “הייתי ילד חנון בכיתת מדעים, ילד מוצלח, אפילו קיבלתי מכתב מעיריית אשדוד, חתום בידי צבי צילקר כשהיה ראש עיר, שאני אחד מחמשת המצטיינים בשכבה שלי והציעו לי לממן לי את הלימודים לתואר הראשון. אבל לא ממש השתמשתי במחווה היפה הזאת כי כבר הייתי עתודאי למדעי המחשב באוניברסיטת תל אביב”.

“הגעתי ילד חוצפן מאשדוד לאקדמיה למוזיקה”. אושר סבג. צילום עזריאל משה

“הגעתי ילד חוצפן מאשדוד לאקדמיה למוזיקה”. אושר סבג. צילום עזריאל משה

מה?

“כן, אני מאוד אוהב תכנות, זה תחום מאוד יצירתי למרות שמקטלגים אותו כמשהו אפור. לקח לי הרבה זמן לומר שאני זמר, כי הייתי מובנה במסלול של חנונים ורציתי עבודה מסודרת והייטק וחולצות מכופתרות, אבל בסופו של דבר הוצאתי את הדמות הזאת, אושרה, לאור”.

כאמור, סבג למד לימודי עתודה באוניברסיטת תל אביב, אך לאחר שנתיים החליט שאינו רוצה לסיים את התואר והתגייס לצבא. “שירתי שלוש שנים בחיל הים כמתכנת בקריה, וזאת הייתה תקופה שהיה לי המון זמן לחשוב”, נזכר סבג. “ניסיתי להבין מי אני, מה אני, מה אני רוצה לעשות? האם אני רוצה להמשיך וללמוד שוב מדעי המחשב ואיך אני רוצה להציג את עצמי לעולם?”

לאחר לבטים רבים החליט סבג שמוזיקה זה מה שהוא רוצה לעשות בחייו ובחר ללכת ללמוד ברמות הגבוהות ביותר. “תמיד ידעתי שיש לי קול, אבל לא ידעתי מקצועית איפה אני בספקטרום. הגעתי ילד חוצפן מאשדוד לאקדמיה למוזיקה באוניברסיטת תל אביב ואמרתי שאני רוצה להתקבל למחלקה הווקאלית. רק בשביל לסבר את האוזן, מי שמגיע לשם אלה אנשים שיש להם הכשרה קלאסית עשירה, ואני לא ידעתי לקרוא מפתח סול ופשוט באתי ושרתי”.

סבג כמובן לא הגיע בלי הכנה, וכמה חודשים לפני כן לקח שיעורי פיתוח קול והתכונן לאודישן. “את האודישן עברתי, אבל אחר כך הקזתי דם במבחן התיאורטי. עשיתי מכינה של חודש, שהייתה מאוד אינטנסיבית, הרגשתי תלמיד מהפריפריה שמגיע לליגה של הגדולים, וכל יום הייתי בוכה עד שהצלחתי”.
סבג התקבל ללימודי התואר הראשון במוזיקה בהתמחות במסלול הווקאלי, “למדתי עם נגנים, עם מלחינים ומנצחים. לא חיפשתי להיות כוכב, אמרתי לעצמי, ‘לא יודע מה ייצא ממני, אני רוצה ללמוד מוזיקה באופן רציני’. רציתי ללמוד מוזיקה בשביל הנפש”.

פרזנטורית דרעק

עם אייל קיציס בקמפיין של פרטנר TV. צילום שרפן לופו

במקביל לתואר הראשון פתח סבג את העסק שלו “דרעק”, ליין מסיבות לגייז יחד עם גיל לוסטיג, העורך של מאקו סלבס. “זה העביר אותי את האוניברסיטה”, הוא מסביר. “אמנם זכיתי במלגות ובקרנות חיצוניות על סמך איך שאני שר, כמו קרן תרבות אמריקה ישראל וקיבלתי סטודנט מצטיין, שגם עזר במימון הלימודים, אבל עדיין הייתי זקוק לעבודה”.

זה השלב שבו אושרה קרמה עור וגידים ונולדה לעולם. “לקח לה זמן להתעצב, אבל היא בעיקר הייתה הפרזנטורית של ‘דרעק’ שעם הזמן גדל, והקמפיינים שלנו נהיו מופרעים וככה נולד גם הרעיון לעשות קליפים הומוריסטיים”.

ספר לי על אושרה. 

“זאת תמיד אותה דמות שמנה וגאה בזה, מרגישה סקסית, היא לא ליצנית והיא חוגגת את הזקן שלה ואת זה שהיא משוגעת. היא שעטנז מטורף בין גבר לאישה, שלא מתנצל על הקיום שלו”.

בהמשך ישיר ללימודי התואר הראשון המשיך סבג לתואר שני בניו יורק. “למדתי באחד מבתי הספר הנחשבים בעולם וחזרתי לארץ ונבחנתי לאופרה הישראלית לסטודיו ‘מיתר אופרה סטודיו’, אנסמבל הצעירים של האופרה. הייתי שנתיים באופרה הישראלית. מצד אחד שרתי בחליפות, קונצרטים והיכלי תרבות ובמקביל הייתי עושה דראג”.

איך קיבלו את זה באופרה?

אושר סבג בחליפה של האופרה. צילום יוסי צבקר

“דווקא באופרה הישראלית פרגנו — בשתיהן קיימות דמויות קיצוניות, גדולות מהחיים, ובאופרה יש הרבה בנים ששרים תפקידים של בנות וההפך”.

בחודשים האחרונים סבג קטף פרסומת ארצית בהשתתפותו של אייל קיציס ונראה שהוא בהחלט בדרך למעלה. אה כן, ויש אהבה בחייו.

בנוגע ל"טיפולי המרה" שחזרו לאחרונה לכותרות בעקבות דבריו של שר החינוך הוא אומר: “הדבר היחיד שצריך להמיר הוא את הרעיון שיש לאנשים את הזכות לקבוע או לאשר לאחרים איך לחיות את חייהם. כבוד השר כל כך אובססיבי ל’חטאים’ שלי ושל בני ובנות הקהילה שלי, אולי עדיף שיתעסק בחטאיו שלו — למשל שנאת חינם. אני יהודי לא פחות ממנו ונתראה ביום כיפור כפרהההההה!” 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר