ג'ינגר בקוניאק. לבריאות
ג'ינגר בקוניאק. לבריאות

החורף כאן: תרופות הסבתא גם

חברים, החורף כבר פה כידוע. ובעוד שכותבת שורות אלה מצוננת, מקוררת ומחפשת מרפא טבעי, היא החליטה לנסות עוד דבר אחד לפני ההליכה לבית המרקחת: תרופות סבתא, שהולכות חזק באשדוד. אז מי לא קיבל מרק עוף היום?

פורסם בתאריך: 30.12.18 14:18

     

כולנו מכירים את מחלות החורף הבאות עלינו לרעה. אך אם אתם שוחרי בריאות טבעית – ולא, כתבה זו אינה מחליפה ביקור אצל הרופא שלכם – יש מן האפשרות לנסות ולהימנע מהן או לטפל בהן בעודן בחיתוליהן ולנסות את התרופות המורכבות מצמחי מרפא ומזונות הנמצאים בכל מטבח, כמו שום, חומץ, לימון, מלח ועראק. אולי יש כמה מהמצרכים שיצריכו מאמץ קצת יותר גדול, כמו השגת חבושים, אגוז מוסקט או הל – אז כדאי להצטייד. חורף נעים ובריא לכולם.

"התרופה של המכשפה"

יעל שקד, בת 53, סבתא צעירה לנכדה אחת, משתמשת בתרופה ביתית שעברה אליה מסבתא שלה, והיא ריבת חבושים למניעת התקררות. מצרכים: חבושים, הל, ציפורן, אגוז מוסקט, מקל קינמון, פלפל שחור.

יעל שקד

אופן ההכנה: שוטפים היטב את החבושים. קולפים ופורסים, ובעזרת סכין מסירים מכל חתיכה את החלק של הליבה והגרעינים. שומרים בצד את הקליפות, שעשירות בפקטין נוגד חמצון ומסייעות להסמיך את הריבה.

ריבת חבושים. "זה טוב נגד שפעת"

מעבירים את קליפות החבושים לסיר קטן. ממלאים אותו במים עד מחצית מגובה התכולה. מבשלים על אש קטנה כ–45 דקות או עד שהחבושים מתרככים מעט – לא בישול מלא.

מסננים ומחזירים לסיר את מי הבישול. מניחים בקערה בצד את חתיכות החבושים המבושלות, מוסיפים כחצי כוס סוכר (העיקרון: כמות הסוכר צריכה להיות שווה ל–3/4 מכמות החבושים המבושלים). מבשלים על אש קטנה כ-20 דקות. מעבירים פנימה את החבושים המבושלים יחד עם הציפורן, ההל, אגוז המוסקט, מקל קינמון ופלפל שחור. ממשיכים לבשל לפחות שעה וחצי (עד שצבע הנוזל הופך לאדום-כתום עמוק והחבושים מתרככים לחלוטין). מסירים מן האש, מניחים להצטנן ומעבירים לצנצנת ומאחסנים במקרר.

 מה הנכדה אומרת על התרופות האלו?

“הנכדה שלי משתמשת בתרופות הביתיות שאני מציעה. כשהםיא מקוררת ומצוננת, היא יודעת למי לפנות, ומבקשת, ‘סבתא, תכיני לי את התרופה של המכשפה’. למה הם קוראים לזה ככה? כי אני עומדת, רוקחת ומבשלת עם צמחי מרפא”.

 

עראק על הבטן וגרביים בחומץ

שלומית קטן, בת 48, מזכירת בית ספר יסודי זה 26 שנים. בזמן השיחה הייתה חולה בעצמה ושתתה תה עם ג’ינג’ר טרי ופרוס.

נוסף לרפואה הקונבנציונלית, אשר מציעה לדבריה “כימיקלים”, קטן משלבת תרופות סבתא כי היא מנסה להימנע מלפקוד את הרופאים.

שלומית קטן

“כמובן שטיפול חייב להיות בשילוב, צריך מישהו מקצועי שישלול מקרי מחלה, ואם הוא מגדיר את המחלה כברת פתרון, הצטננות לדוגמה, אז מבחינתי אפשר ללכת הביתה ולקחת תרופת סבתא מתאימה. אבל אם הוא מאבחן שמדובר במשהו מורכב יותר, שום תרופת סבתא לא תעזור, הנגיפים של פעם הם לא הנגיפים של היום, אז אי אפשר להמעיט בחשיבות של אבחון רופא”.

מה התרופה שאת משתמשת בה באופן יותר קבוע?

“כשיש במשפחה כאב בטן, אני מורחת עראק על הבטן, נשכבים במיטה ויחד עם החום של השמיכה זה מעביר את הכאב. אנחנו בשנת 2018, כך שאם הבגד או השמיכה נספגים בעראק יש מכונת כביסה”.

ומשהו לחורף יש לך?

“יש תרופה שאני ממליצה לכל אדם לקחת לקראת החורף, וזה מתכון פשוט ומנצח שיש לכל אדם במטבח ומעביר את השיעולים הכרוניים שמלווים את החורף לפעמים: לימון ומלח.
מצרכים: לימון מלח.

עראק. צילום: אידית בכר

עראק. צילום: אידית בכר

אופן ההכנה: “1/2 לימון סחוט וכפית מחוקה של מלח, מערבבים טוב וכל 10 דקות שותים כפית. זה מגעיל, אבל עושה את העבודה”.

זה לא נשמע מרתיע במיוחד.

“תנסי”, היא מאתגרת. “השילוב של המלח והלימון לא משתלב בכמות כזו בפה, אבל הוא עושה את העבודה. אם השיעול יוצר גם כאבים בחזה, אפשר למרוח עראק על בית החזה”.

השימוש משנה לך את אורח החיים?

“כן. בשגרה, אני לוקחת כדורי כורכום וספירולינה. אנחנו לוקחים במשפחה תרופות טבעיות על בסיס קבוע, הכול אורגני”.

מה התרופה הראשונה שלקחת?

“עראק. זה זורם בדם שלנו, רוזמרין גם היה לנו הרבה בבית”.

בשלב זה גם הבת שלה מצטרפת לדיון ומוסיפה שהזיכרון שלה מהשימוש בתרופות סבתא בבית הוא “כרוב וחומץ להורדת חום”.

קטן ממשיכה בטיפ אחרון לקראת החורף: “כדי להוריד חום הייתי טובלת לילדים את הגרביים בחומץ ומלבישה להם, זה מוריד חום תוך שניות, פלא”.

 

“קרוב ל-60 שנה לא נטלתי כדור אחד”

דניאל סויסא, בן 71, פנסיונר וסבא לשבעה נכדים כשהשמיני בדרך. הגדולה בת 14. הוא עובד כעת בבית אבות באשדוד.

דניאל סויסא

תרופות סבתא משפרות את הבריאות?

“בטח. זה גם מונע מחלות, לא הייתי הולך לרופאים. כשיש שיעולים, חום או שפעת, אני מפוצץ ג’ינג’ר טבעי טרי עם דבש בתוך קוניאק. כשיש שיעולים, זה מחליק ומקל על הכאב. זה בדרך כלל גם עוזר לי ומונע את התגברות המחלה”.

הנכדים גם מבקשים תרופות סבא?

“גם הילדים וגם הנכדים. היום אני בעצמי לוקח כדורים בגלל התקף לב שהיה לי לפני ארבע שנים. מגיל מסוים כל הבעיות צצות, אבל 60 שנה לא נטלתי כדור אחד ולא הלכתי לרופאים. לא היה זמן לנוח או לקחת ימי מחלה. עבדנו רב הזמן, אז היינו חזקים. שפעת מלווה בחום אפשר לפתור עם הכנת המשקה, ואחרי השתייה מומלץ להתחמם עם שמיכה ולנוח”.

ג'ינגר עם דבש וקוניאק

מרכיבים למתכון לטיפול בשפעת: קוניאק, דבש וג’ינג’ר.

אופן ההכנה: פורסים ג’ינג’ר טרי לכ-5 פרוסות עבות ושמים בכוס קוניאק. מוזגים מנת קוניאק, ולאחר מכן כפית דבש, מערבבים עד שהתערובת נהפכת סמיכה ולוגמים.

מרק עוף. צילום: אידית בכר

מרק עוף. צילום: אידית בכר

 

"פקק חומץ תפוחים כל בוקר"

נינט דנינו, בת 54, סבתא לשמונה נכדים והתשיעי בדרך. “כל בוקר ולאורך כל השנה אני שותה פקק חומץ תפוחים, זה פותח את כלי הדם וזה טוב לשמירה על אורח חיים בריא”.

דבש ושום. צילום: ‏א.ס‏.א‏.פ‏ קריאייטיב‏/INGIMAGE

כשהנכדים חולים, הם מתייעצים עם סבתא נינט?

“לא… הם הולכים עם מה שנכון להיום. הם לא לוקחים תרופות סבתא, אבל אני כן. חשוב לי לדאוג לאורח חיים בריא”.

תרופות סבתא משפרות את החיים?

“אגיד לך יותר מזה, יש לי שכנה בת 100 בערך שלוקחת רק תרופות סבתא. כל מה שהיא אומרת לי, אני מקשיבה. היא יודעת לחיות, שומעת מוזיקה, מטפלת בגינה. היא מכינה לבד תרופות סבתא ומביאה לי כשאני צריכה”.

נינט דנינו

מרכיבים למתכון נגד שפעת ושיעול: שום, אורגנו ודבש.

אופן ההכנה: להרתיח מים בסיר ולאחר הרתיחה להוסיף 2 שיני שום וכף של אורגנו. מרתיחים עוד כמה דקות ומוסיפים כף דבש. רצוי לשתות כשהמשקה מתקרר, יש לו ריח חזק, אבל זה כמו אנטיביוטיקה טבעית.

"לא צריך יותר מזה"

שמוליק דואק, בן 50, ספר במקצועו. “אמנם אני לא סבא, אבל אני אף פעם לא הולך לרופא בגלל אחת ממחלות החורף, צינון, שיעול, נזלת, שפעת ומחלות מהסוג הזה. באלו אני מטפל רק בתרופות סבתא. זה כולל ג’ינג’ר מגורד עם לימון ודבש, בצל מגורד עם דבש, סוכריות מנטה חריפות, שאיפת אדים של מים חמים ומלח, אלכוהול למריחה על החזה ועל המצח וגם מעט עם התה”.

שמוליק דואק

ולא לוקח כדורים?

“אף פעם. וזה תמיד עוזר, זה מונע את ההתגברות של המחלה, והגוף מתחסן בצורה טבעית. לא צריך יותר מזה. גם הילדים משתמשים, זה עבד בדורי דורות אחורה ונראה שזה עובד גם עלינו”.

כן, אבל

ד”ר הגר גור סופרמן מנהלת מחלקת רפואה דחופה (מלר״ד) ילדים בבית החולים אסותא אשדוד, מחווה את דעתה המקצועית על תרופות סבתא או בשמן המקצועי רפואה עממית לטיפול בילדים.

ד"ר הגר גור סופרמן. צילום: דוברות ביה"ח אסותא אשדוד

״אין לי התנגדות לשימוש בצמחי מרפא, ואני שמחה יחד עם המטופלים על כל הצלחה בטיפול או הקלה על סבל כל עוד לא נגרם נזק”, היא אומרת.

לדבריה, יש לזכור שני עקרונות חשובים. ראשית לא לדחות פנייה לרופא בגלל שמניחים שתרופת הסבתא  תעזור לילד –  לא להזניח ולהיות ערים למצב הרפואי שלו.

שנית ישנם מספר לא מבוטל של מנהגים מזיקים שאנחנו נתקלים בהם, ועל כך גור מפרטת את המקרים השכיחים.

“מריחת אלכוהול וחומץ אצל תינוקות שיש להם חום גבוה, לא עוזר ויותר חמור, זה מסוכן. אם החומר נשאף, נבלע או מגיע לעיניים או לריאות יכולה להיווצר בעיה רפואית”.

עוד גור מתייחסת לרפואה עממית בטיפול באפטות בפה בקרב ילדים: “חלב עזים בפה לטיפול באפטות יכול להזיק. גם פה, אם אין מידע של 100% שמדובר במקום מהימן על עז מחוסנת, בריאה ועם תעודה וטרינרית אנחנו פותחים דלת למחלה קשה בהרבה שנקראת ברוצלה. למחלה זו יש השלכות לטווח ארוך. לא שווה לקחת את הסיכון,  פצעים בפה נמשכים בדרך כלל כשבוע ימים, פרק זמן קצר מאוד לעומת סיבוכים ברוצלה״.

תרופת סבתא נוספת שגור מייעצת להימנע היא שום בטוסיק לטיפול בתולעים “יש טיפולים יעילים מאוד, שום באזור הזה הוא מאוד לא נעים, יכול לעשות כוויות בעור, במיוחד בילדים, שלהם עור מאוד עדין”.

שימת דגש מיוחד גור נותנת לתופעה של הנחת קפה לעצירת זרימת דם בחתך חדש. “מגיעים למחלקה לרפואה דחופה ילדים עם חתכים מלאים בקפה שחור. במצב זה קשה מאוד לתפור כי האזור מזוהם עם חומר זר, שלא נדבר על הכאבים של הילד כששוטפים את גרגרי הקפה, לכן במצב זה הרצון לעזור לילד מוביל בסופו של דבר לפגיעה בו. עצירת דימום נעשית פשוט על ידי לחץ מקומי”.

המסר המרכזי והחשוב שד”ר גור מעבירה הוא לא לסמוך על התרופות הללו אלא לדאוג וללכת לרופא.

“אין בעיה לשתות כמובן תה עם לימון ודבש, לבריאות, כל עוד זה מעל גיל שנה כמובן. נענע, שיבא, רוזמרין, וצמחים כאלו, אבל לגבי השאר, לנקוט זהירות וחשוב לזכור שאנחנו פה לאותה המטרה – וכדאי לתת לנו הרופאים לעשות את מה שאנחנו יודעים, לטפל בחולים״.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר