בחזית המדע: רינה סבוסטיאנוב, חיילת וחוקרת, נבחרה בין 30 הצעירים המבטיחים של מגזין “פורבס”

הייצוג האפסי לנשים בקרב זוכי פרס ישראל, שהצית השבוע דיון ציבורי, מלמד עד כמה גם בשנת 2018 שוויון בין המינים אינו דבר מובן מאליו. אני ותקרת הזכוכית שלי - סדרת כתבות מיוחדת לרגל יום האישה הבינלאומי שצוין השבוע, 8 במרץ

פורסם בתאריך: 14.3.18 23:37

     

היא בוגרת כיתת המחוננים של מקיף ג’ באשדוד, התחיילה לאחרונה לתפקיד סודי והיא חלק מתכנית אלפא באוניברסיטת תל אביב של מרכז מדעני העתיד ומשרד החינוך המיועדת לתלמידות ולתלמידים מצטיינים ומחוננים ומעניקה להם אפשרויות משמעותיות למיצוי הפוטנציאל הייחודי שלהם.

זוהי רינה סבוסטיאנוב, בת 18 בסך הכול, שבכיתה י’ זכתה במקום הראשון בארץ באולימפיאדת מדעי המוח ובמקום השמיני בעולם (Brain Bee). בשנתיים שלאחר מכן זכתה במדליית ארד באולימפיאדת כימיה ובתחרות המדענים והמפתחים הישראלית הגיעה למקום הראשון. היא הייתה שותפה בכתיבת מאמר שהתפרסם בכתב עת מוביל ושותפה כממציאת פטנט בינלאומי.

במסגרת תכנית אלפא היא מבצעת עבודת מחקר במעבדה של פרופ’ אהוד גזית במחלקה למיקרוביולוגיה מולקולרית וביוטכנולוגיה באוניברסיטת תל אביב בהנחייתה של ד”ר ליהי אברמוביץ. עבודתה חדשנית ביותר בתחום הנדסת החומרים, והממצאים שגילתה במהלך המחקר יכולים לשמש לפיתוח Scafolds — מצע תלת ממדי בהנדסת רקמות. מחקרה עוסק בהרכבה עצמית משותפת של פפטידים (שרשראות חלבון קצרות) ליצירת הידרוג’ל, אפיון תכונותיו ובחינת השימוש בו כמצע תלת ממדי לגידול תאים.

“בניגוד לבית הספר, שבו מלמדים לצרוך ידע, תכנית אלפא בשבילי היא יצירה של ידע חדש”, מסבירה סבוסטיאנוב. “זה הדבר שהשפיע עליי בצורה המשמעותית ביותר עד כה ויצר אצלי שינוי מחשבתי מהותי”.
כיום סבוסטיאנוב ממשיכה לעבוד כחוקרת באוניברסיטת תל אביב ושואפת להמשיך לחקור את תחום הנדסת הרקמות ולסייע לאנושות בצורה משמעותית.

איך ההרגשה להיבחר לאחת מ-30 הצעירים המבטיחים מתחת לגיל 30 ואיך נבחרת?

“מאוד מרגש שנותנים הכרה למחקר ולתכנית אלפא באופן כללי. נוער שוחר מדע המליץ עליי לתכנית, ומי שבחר זה ועדת העיתון”.

מה דעתך על יום האישה הבינלאומי?

“זה נחמד, זה טוב שיש יום בשנה שמציין את מאמץ הנשים בעולם, ואני מקווה שיום אחד לא נצטרך את זה יותר”.

מי המודל הנשי שלך?

“אימא שלי, הסופרוומן הבלתי מעורערת. נשים שאני מעריכה ומעריצה הן ד”ר דורית ססמן, מנהלת נוער שוחר מדע; אוסנת ירון, מנהלת רשת אסכולה; והמנחה שלי ד”ר ליהי אדלר-אברמוביץ’, חוקרת צעירה בתל אביב ומנחה מדהימה”.

את מגדירה את עצמך פמיניסטית?

“לא”.

לתפיסתך, מה מצבן של נשים ב-2018?

“המצב משתפר, כמובן. אנחנו בתהליך מתמיד של התקדמות לשוויון. היום יש נשים בעמדות מפתח, מה שלא היה בשנים הקודמות. היום כל אישה יכולה לשאוף וגם להצליח. זה קורה”.

 

מה השאיפה שלך?

“אני מקווה ללמוד באוניברסיטה כימיה או לעבור לרפואה. החלום זה להיות רופאה ולעסוק במחקר”.

את רואה את עצמך נשארת באשדוד בעתיד הרחוק?

“כן, למה לא?”

מה המסר שלך לנשים?

“מצאו את מה שאתן אוהבות ותעשו אותו. שאף אחד לא יגיד לכן איזה תחום לבחור. כל האפשרויות פתוחות. נשים הן מדעניות מעולות!"

 

 

 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר