כנפו. צילום: דובר צה"ל

הכאב שנשאר

הוא איבד חברים קרובים בפיגוע בארמון הנציב ושמע ביקורת ציבורית על התנהלות הצוערים באירוע, שהוא היה אחד מהם. אבל סגן עילאי כנפו ממושב ניר גלים, שתפקד בזירת הפיגוע כחובש, יודע שהם עשו הכול, אבל הכול, באותם הרגעים. שנה אחרי הוא סוגר מעגל עם השיר “הפער נשאר” שכתב וזכה להשמעות בגל”צ

פורסם בתאריך: 28.1.18 17:24

     

סגן עילאי כנפו (22), קצין הדרכת רפואה בפיקוד המרכז ממושב ניר גלים שליד אשדוד, סוגר שנה ליום ששינה את חייו.

ב-8 בינואר בשנה שעברה, בעת שכנפו היה במהלך קורס הקצינים, אירע פיגוע הדריסה הקטלני בטיילת ארמון הנציב, ובו ארבעה חיילים — קצינה, שתי צוערות וצוער — נרצחו ו-13 נפצעו. כנפו, שיצא לקצונה לאחר שהיה חובש בסדיר, העניק טיפול רפואי לפצועים.

זירת הפיגוע בטיילת ארמון הנציב בירושלים. צילום: אמיל סלמן

“יצאתי לקורס קצינים אחרי כמעט שלוש שנים בצבא”, אמר השבוע. “במהלך קורס הצוערים הגענו לירושלים ודיברנו על ציונות ותפקידנו כמפקדים בצבא. כשהגענו לארמון הנציב כחלק מסיור במקום, הגיעה משאית מעיקול הכביש במהירות מאוד גבוהה. עמדתי ממש כמה מטרים מהמקום, ובתחושה הראשונית שלי הייתי בטוח, ממש בטוח, שזו משאית שסטתה מהכביש. ישר התחלתי לרוץ לכיוון, ותוך כדי שאני רץ לשם אני מבין שזאת לא תאונה, זה פיגוע. אנשים שהיו קרובים יותר כבר דיווחו שמדובר בפיגוע ויש להיזהר”.

מה קורה אז?

“בשלב הזה חבריי ואני חותרים למגע לנטרול המחבל. ובאמת, המחבל נוטרל תוך מספר שניות, ואז פניתי לתפקידי השני כחובש. לא הייתי שם בתור חובש, אלא כצוער מן המניין, ולכן לא היה לי ציוד רפואי. פשוט התחלתי לעבור על הפצועים במקום ולזהות את מי אפשר להציל, במי אפשר לטפל. היינו מעט מאוד חובשים בתחילה, אולי אחד או שניים נוספים, עד שהגיעו כוחות ההצלה”.

מה בעצם עשיתם שם בשטח בהיעדר ציוד רפואי?

“עברנו על הפצועים וזיהינו את מצבם, כדי שכאשר הצוות הרפואי יגיע, לא נתמהמה, לא נבזבז זמן, אלא ישר נתחיל לטפל. ההחלטה היא במי אפשר לטפל, את מי צריך לפנות, את מי אפשר להציל ואת מי כבר לא. ארבעה חיילי צה”ל נרצחו בפיגוע ו-13 נפצעו, מתוכם שלושה באורח קשה. יצא לי להיות בהרבה אירועים של טיפול בפצועים כחובש, אבל זה משהו שלא היה כמוהו, כי זה כבר אנשים שאני מכיר, זה כאן, זה עכשיו, צריך לקבל החלטה. זאת תחושה של אחריות מאוד גדולה מעורבת בחשש. זה אירוע שלא יצא לי לפגוש לפני כן”.

כנפו בסיום קורס קצינים. צילום: דובר צה"ל

הייתה לא מעט ביקורת ציבורית כלפי התנהלותם של הצוערים במקום.

“כל בן אדם שמגיע לסיטואציה כזו נלחץ. גם אני נלחצתי ברגע הראשון. אמנם התגייסתי להיות לוחם בצנחנים, ואני חובש, ועדיין המראות קשים מאוד וקשה לתאר. הדיון בנושא הזה סטה מאוד מהר למקום הלא נכון שלו: ‘חיילים עשו ככה או לא עשו ככה’. אנשים שוכחים או מפספסים את מה שקרה שם בעצם, ארבעה חיילים נהרגו, המחבל נוטרל תוך מספר שניות, וכל הפצועים במקום קיבלו טיפול, זה היה יכול מאוד מהר להגיע לאירוע שאנחנו לא רוצים להגיע אליו, כמו אירוע דו”צ חלילה. החיילים פעלו בגבורה, עשו בדיוק מה שמצופה מהם, האירוע נוהל בצורה הטובה ביותר. נכון, אנשים חששו ונבהלו, אבל זו תגובה לגיטימית לגמרי”.

האירוע התרחש בזמן קורס ההכנה שלכם להיות מפקדי העתיד של צה”ל. משהו השתנה בצוערים בעקבות הפיגוע?

“כל אחד לקח את זה למקום אחר. אני חושב שאחד הדברים שעמדו לנגד עינינו מאז ועד סיום הקורס הוא שאנחנו עושים את זה בשבילם, אנחנו פה כדי להמשיך את מה שהם התחילו, זה מה שנותן את הכוח להמשיך, זה המוטיבציה. אם היינו עוצרים אחרי כל פיגוע שהיה במדינה, לא היינו מגיעים לשום מקום. לצערי, זה גם מקום להיות חזקים יותר, בשבילם, למענם”.

איך אתה התמודדת?

“לי אישית היה מאוד קשה נפשית. היו שהלכו לטיפולים; ואני, הטיפול שלי זה המוזיקה שאיתה אני מתעסק מאז ומתמיד. אני שר ומנגן מגיל קטן, וזו הפעם הראשונה שגם כתבתי מילים, זה פשוט יצא ממני, וככה נולד השיר ‘הפער נשאר’ שהושמע לאחרונה בגל”צ על הצוערות יעל יקותיאל ושיר חג’אג’ שנפצעו קשות מפגיעת המשאית ונהרגו בפיגוע. מבחינתי, כשאנשים שומעים את השיר ואומרים, ‘אני מרגיש מה שחוויתם’, אני מרגיש שהצלחתי להעביר את המסר, את התחושות. אני לא רוצה לשכוח את הרגע הזה, הוא שינה בי משהו”.

הפער שנשאר

שירו של סגן עילאי כנפו לזכר חללי הפיגוע. לדברי כנפו: “השיר נכתב על אותם רגעים שבסיוטים הכי גדולים לא חלמנו שיקרו. השיר נכתב עליכם, חברים יקרים”.

יום ראשון, כבר בוקר
עולים לירושלים
קצת מנוחה
סידרת חינוך

נפגשים מחויכים
חיבוקים ובינתיים
מדברים על ציונות
עובר בי מין גיחוך

הרי ברור לכולנו מה המטרה
נגן בנפשנו, קצינים
לא חשבנו לרגע שזה יגיע גם אלינו

הגענו אל הארמון
אל נוף ההרים
אך כהרף עין
הם הגיעו
ניחומים

רק חיפש את הרגע
אולי כבר עכשיו
אבל התכנית לא משנה
המטרה לפניו

הטה את רכבו מהדרך
ובשבב של רגע שנאתו גברה
חיה עלובה חסרת ערך
ובלבי רק בערה נשארה

וכמו פרח הניזון מהשמש
כך פיסת הצל צילקה את נפשי
הכול הושמד, ההבנה, הרגש
אבל נשארתי אנושי

הם באו במיוחד
עשו מעל ומעבר
אבל הכול נגדע ברגע
החיים הפכו
שבר

התקווה שלי כבתה
צדקת החיים
נחיה גם בשבילם
חברים

כמו פרח הניזון מהשמש
כך פיסת הצל צילקה את נפשי
הכול הושמד, ההבנה, הרגש
אבל נשארתי אנושי

ואז הזיכרון
נותר בגפו
הכאב עצר מלכת

הזעם התחשל
לבי אינו נכמר
הסלחנות נמוגה
הפער נשאר
++++++

מילים: עילאי כנפו
לחן: עידן ביגל
הפקה מוזיקלית: שרון רייז
גיטרות: עידן ביגל
קולות ליווי: יאנה באגו
הוקלט בגלים אולפן הקלטות
צילום: תאיר מלכה
ניתן להאזין לשיר ביוטיוב

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר