בטי נעים. צילום: דותן גור-אריה

בטי בם

הכירו את בטי נעים מגן יבנה, מורה להיסטוריה לשעבר ומדריכה לפיתוח מודעות בהווה, שחושפת בספרה הראשון את סיפור חייה ומשיאה עצות איך לקחת סיכונים ולהעז. בין לבין היא מסייעת לנוער בסיכון ולאסירים

פורסם בתאריך: 27.12.17 18:22

     

“שני דברים מאוד חשובים לי בעבודה שלי, ולכן גם השיטה שפיתחתי נקראת 'בקלות ובפשטות ב-40 יום למודעות ואהבה עצמית', מסבירה בטי נעים, נטורופתית מגן יבנה שהוציאה את ספרה הראשון “הכול אפשרי בקלות ובפשטות: מדריך להעצמה אישית". נעים היא גם מורה לתטא הילינג ומאמנת אישית בעלת קליניקה שנקראת “בטי נעים: הכול אפשרי”.

“השלב הראשון שאני מלמדת את המטופלים הוא מודעות”, היא מסבירה. “השלב הראשון מבחינתי, כשאני עובדת עם בן אדם, הוא להביא אותו למודעות של מי הוא. כי רובנו זוכרים את עצמנו ביחס לעבר שלנו, אנחנו פחות שואלים את עצמנו בחיים, בהווה, מי אנחנו. ובתוך העבודה הזאת של המי אני, הרבה אנשים מבינים שיש המון דברים שהם מחזיקים, וכבר אין להם צורך בהם, הם לא משרתים אותם יותר, והדברים האלה מונעים מהם להגיע להגשמה, להגיע לאהבה עצמית. ברגע שהאדם לומד מי הוא ומה הוא רוצה לשחרר מהחיים שלו, אני מתחילה איתו תהליך של אהבה עצמית. וברגע שזה קורה, כמו במטה קסם האדם הופך להיות מאושר, שמח, מסופק. הוא מגשים את עצמו, הוא מעז, יש לו פתאום אומץ לעשות דברים”.

נעים היא אם לארבעה ילדים. האות הראשונה בשמו של כל אחד מהם מרכיבה את שם משפחתה: נוי (22), עמית (18), יאיר (12) ומעיין (17). “זה משהו שלא תכננתי אותו”, היא צוחקת. הוריה התגרשו כשהייתה ילדה קטנה, וכחלק ממרד הנעורים היא עזבה את הבית. למרות זאת, היא הצליחה לסיים את לימודיה בתיכון ולהוציא תעודת בגרות ובהמשך לסיים תואר ראשון ותואר שני בתחומי ההיסטוריה והחינוך ולעבוד במשך שנים רבות כמורה וכמחנכת בבתי הספר אורט רבין באר שבע ואורט רבין גן יבנה.

הדרך אל האושר רצופה

בעקבות גירושי הוריה כשהייתה בת שבע בלבד סבלה נעים מרגשי נחיתות שליוו אותה במשך שנים. היא פיתחה חוסן נפשי שסייע לה להגן על עצמה, אך בה בעת הפך אותה לנערה מרדנית שחיה בהישרדות תמידית. בגיל 15, בעקבות המתח שנוצר בבית, היא אזרה אומץ ועזבה את הבית כדי למצוא מקום בריא יותר לגדול בו. היא גרה עם חברות, אצל סבתה ואצל החבר שלה. לצד היותה תלמידה חכמה, היא הייתה מרדנית, דעתנית והיפראקטיבית, וברוב שעות הלימודים שהתה מחוץ לכותלי הכיתה. היחידה שהבחינה בפוטנציאל החבוי בה הייתה המורה שלה להיסטוריה, אפרת, שהאמינה בה ואף גרמה לה לאהוב את המקצוע. כך, כנגד כל הסיכויים, הפכה בטי לתלמידה מן המניין.

פשוט בטי. צילום: דותן גור-אריה

בגיל 19 היא הכירה את בעלה לעתיד (שלימים התגרשה ממנו) ועברה להתגורר בבאר שבע, נרשמה ללימודים באוניברסיטה הפתוחה ועבדה כמזכירה. יום אחד, אף על פי שתעודת הוראה ותואר אקדמי לא היו באמתחתה, היא מחליטה לשבור מוסכמות ולהפוך להיות מורה להיסטוריה – אותו מקצוע שאהבה כתלמידה. היא התקבלה כמורה מן המניין, ותוך כדי העבודה סיימה לימודי תואר ראשון ותואר שני.

בגיל 23 היא לקתה ברעלת היריון שכמעט הסתיימה במוות שלה ושל העובר שנשאה ברחמה. לאחר שילדה את בתה הבכורה, חזרה הביתה ללא התינוקת, שנותרה בבית החולים לצורך טיפול רפואי והשגחה בפגיה. בשל תחושת הריקנות שחוותה לאחר שחזרה לבית ריק, היא החלה לפתח אכילה רגשית שגרמה לה לעלות ולרדת במשקל והגבירה את הסבל האישי ואת תחושות האשמה והתסכול שלה.

בבית הספר היא חינכה את הכיתות שהיו בהן התלמידים הבעייתיים ביותר בשכבה (בדיוק כפי שהיא הייתה), והמוטו העיקרי שניצב לנגד עיניה היה להיות המורה שרואה את האדם שמאחורי התלמיד, ובכך חרטה על דגלה להציל תלמידים אחרים, בדיוק באותו האופן שהמורה להיסטוריה אפרת הצילה אותה כשהייתה תלמידה. “לא ויתרתי על כל נשמה שהייתי יכולה ומסוגלת להציל אותה במסירות רבה, כי הבנתי שזה מה שהציל את החיים שלי. אני מאמינה שצריך אדם אחד בלבד שיאמין בך ויושיט לך יד לצאת מהתהום, וזה בדיוק מה שעשיתי כמורה במשך 18 שנים”, היא אומרת.

כריכת ספרה. צילום: סטודיו פיני חמו

לפני כחמש שנים, בגיל 40 לערך, היא החליטה לפעול כנגד כל הסיכויים, ההיגיון וממה שהחברה ציפתה ממנה ונטשה בבת אחת את “כלוב הזהב” ואת אזור הנוחות שבו היא חיה. היא החליטה לצאת למסע אישי לעבר הלא נודע. כך היא מצאה את עצמה מגיעה ללימודי נטורופתיה ובריאות הגוף והנפש, שמאוד עניינו אותה בשל כל המהמורות והטלטלות שהכו בה פעם אחר פעם. לימודים אלו כללו דמיון מודרך, אימון אישי וטיפול בעזרת פרחי באך, ובמהלכם החלה לפתוח את כל הפצעים המדממים שהיו סגורים “בחדרים פנימיים” במשך שנים ולהתחיל לטפל בעצמה.

על הספר היא מסבירה: “הספר בעצם מורכב משלושה חלקים: החלק האחד מגולל את סיפור חיי, החלק השני מורכב מסיפורים מהקליניקה והחלק האחרון מורכב בעצם ממשימות אישיות. בסופו של דבר לכלל החלקים יש סדר כרונולוגי. האדם שקורא את הספר מתפתח ביחד איתי, כך שההתפתחות שלו היא בעצם ביחד עם ההתפתחות שלי כי אני גדלה עם הספר. אני מתחילה אותו בגיל 15 ומסיימת אותו בגיל 43. וככה גם המשימות הן אחת על השנייה, הן משימות התפתחותיות. הספר הוא מאוד קליל, מובן, מלטף ובעיקר מזמין את האדם להיכנס אליו, ויש מקום לכתוב ממש בתוכו הערות, הארות, תובנות ומסקנות. הוא פונה לכל אדם שמתעניין בהעצמה אישית ובהתפתחות, ומעניינת אותו ההתפתחות האישית שלו והוא רוצה להתחיל ממקום קליל מבלי לקפוץ ישירות למים עמוקים”.

הגל הקל

השיטה הייחודית שפיתחה נעים נקראת: “הכול אפשרי ב-40 יום למודעות ואהבה עצמית”, והיא מושתתת על השילוב בין אמונה, מודעות ואהבה, ובזכותה מאות אנשים ונשים בגבולות הארץ, ואף מחוצה לה, לומדים כיצד להעלות את מפלס האושר שלהם ובעקבות זאת לעשות שינויי לטובה בחיים בעבודה, בזוגיות, בקריירה ובהורות – והכול “בקלות ובפשטות” – מוטיב אשר חוזר על עצמו שוב ושוב במהלך כל הריאיון עמה.

בטי מיישמת שיטה זו בתהליכי השינוי האישי שהיא מעבירה בהתנדבות זה שנים מספר בעבודתה עם אסירים בכלא מעשיהו ובכלא שקמה, עם נשים חד-הוריות שמתקשות לשרוד ועם נערות בסיכון. בתכניות הרדיו שהיא משדרת מדי שבוע בתחנות “רדיו החיים הטובים” ו”רדיו חוף אילת” היא מעבירה למאזינים ולמאזינות את התובנות שלה ומגלה להם את רזי האושר. כלומר, כיצד “בקלות ובפשטות” ניתן להגיע אל האושר המיוחל שכולנו כמהים לו.

נעים פיתחה שיטה זאת במסגרת לימודי בריאות הגוף והנפש שלמדה: נטורופתיה, תטא הילינג (שלמדה ברוסיה), דמיון מודרך, אימון אישי ופרחי באך; וסיפור חייה המורכב מופיע בספרה, שראה אור בחודש מרץ 2017 בהוצאת אסטרולוג ומשכל. הספר הוא בעצם מדריך שימושי, פרקטי וחיוני להעצמה אישית, שמוביל כל אדם באופן הכי קל ופשוט מהמקום שבו הוא נמצא לתהליך שינוי, להיכרות עם עצמו, ליצירת פעולות, לעיצוב וליצירת העתיד שלו.

“אני מלווה את כל התהליך ליצירת שינוי באמצעות תרגילים ומשימות ליצירת שינוי בחיים, כמו למשל מה אני בוחר לשחרר בחיי – בדיוק כפי שאני בחרתי לשחרר את תחושת הנחיתות והקורבנוּת שליוותה אותי מגיל צעיר. כל זה קרה מהרגע שהחלטתי להתמסר למי שאני, וכך בעצם השתנו דברים רבים בחיי. כל המלחמות והרוע בעולם מגיעים ממקום של חוסר אהבה עצמית, והחזון שלי הוא שהאנשים יהיו מאושרים ויאהבו את עצמם ואת זולתם”, היא מציינת.

איך הבנת שזה מה שאת רוצה לעשות?

“ראשית, אני הייתי מורה להיסטוריה ומחנכת, כמובן, במשך 18 שנים. זאת הייתה המהות שלי בהוראה. במהלך כל שנות כהונתי כמורה עסקתי בלהעצים בעצם, אני מורה לחיים. אז כן, אני הפכתי להיות מורה מבלי שהייתה לי תעודת הוראה, כי האמנתי שאני יכולה להיות מורה טובה, וזה באמת מה שקרה. ומתוך האמונה הזאת אני נשארתי שנים רבות במערכת, שבמהלכן מילאתי תפקידים מגוונים. ומשם בעצם אני מבינה שהייעוד שלי הוא להעצים אנשים. זה מה שעשיתי עם תלמידיי ותלמידותיי, ועד היום הם בקשר עמי. עד היום הם זוכרים משפטים שאמרתי להם”.

מה מבדל את השיטה שלך משיטות אחרות של אנשי מקצוע העוסקים בתטא הילינג?

“אחד מהדברים הייחודיים של השיטה שלי זה שיש פה ליווי אישי שלי במשך 40 יום, יום-יום. 40 יום זאת חוזקה ליצירת שינוי. כשבן אדם מחליט לעשות איזשהו שינוי והולך פעם בשבוע לטיפול; כשהוא יוצא מהקליניקה, אחרי יומיים הוא פתאום שוכח את מה שנאמר, חוזר לשגרת חייו. בשיטה שלי אין דבר כזה, לנוכח העובדה שאני מלווה את המטופלים שלי על בסיס יום-יומי. הדרך בה השיטה מועברת היא דרך סרטוני וידיאו ודרך הקלטות בווטסאפ. זאת אומרת, את לא צריכה להתאמץ ולנסוע למרחקים. השיטה מגיעה עד אלייך.

את צריכה לפנות לה בסך הכול 20 דקות ביום, ובכך בעצם באה לידי ביטוי 'הקלות והפשטות'. זה באמת אפשרי עבור כולם, גם מבחינת המחיר של השיטה, שהוא מחיר נגיש לכל אחד שרוצה באמת לטפל בבריאות שלו. יתרה מזאת, למדתי המון דברים, וזה חוסך למטופל, כי אני מטפלת בגוף ובנפש כאחד: אם מישהי רוצה לרדת במשקל, אז אני משתמשת בכישורים שלי כנטורופתית ובכישורים שלי בפן הרגשי, כי בדרך כלל קיימת תופעה של אכילה רגשית; או אם מישהו מגיע עם מחלות רקע דוגמת כולסטרול או סוכרת, הטיפול שאני מציעה הינו טיפול מקיף”.

מניין הגיעה ההחלטה לכתוב ספר?

“אני לא החלטתי", היא צוחקת. "כל הספר זה סיפור מדהים בפני עצמו שמגיע אליי בתקשור. הייתי בעצם בקורס שנקרא 'משחק החיים', ובמסגרת הקורס, במהלך מדיטציה, אני רואה את עצמי עומדת על הבמה ומחזיקה ספר שכתוב עליו: 'הכול אפשרי, בקלות ובפשטות, בטי נעים', ואני רואה את עצמי עומדת על הבמה, מדברת על הספר ועל הסיפור שלי. כשסיימתי את המדיטציה התעוררתי וסיפרתי זאת לכלל חברי הקבוצה. זה היה בשנה שעברה. אחרי כמה חודשים, כשהחלטתי שאני קיבלתי מתנה ואני פשוט מתייחסת אליה, הגעתי הביתה וישבתי מול הלפטופ, ומהרגע שהתחלתי לכתוב, זה פשוט לא הסתיים. בתוך חודשיים הספר נכתב במלואו. פעם בשבוע, כשהייתה נופלת עליי ההשראה, הייתי יושבת שעות מספר כדי לכתוב”.

בימים אלו ממש היא שוקדת על הוצאתו לאור של ספרה השני – רומן שעלילתו עוסקת במערכות היחסים של האישה מול עצמה ומול סביבתה ובחיבור לשלמות הפנימית שלה — ומשקיעה בכך אתכל מרצה. 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר