לי-ים ז"ל, נספה בשריפה בביתו באשדוד. צילום: אלבום פרטי
לי-ים ז"ל, נספה בשריפה בביתו באשדוד. צילום: אלבום פרטי

"אין להם לאן לחזור": משפחתו של לי-ים נחום שנספה בשריפה בביתו, נותרה ללא קורת גג

הטרגדיה שפקדה את משפחת נחום מאשדוד במוצאי שבת האחרונה - כאשר לי-ים, בן 11 נספה למוות בשריפה שכילתה את ביתם לחלוטין, החזירה אותם לאסון הקודם שבו איבדה המשפחה תינוק בן 4 חודשים בלבד. בראיון ל'כאן דרום' מספרת שושי, דודתו של לי-ים, על האבל הגדול שהיכה את המשפחה שכבר לפני כן התמודדה עם חיים לא פשוטים, על ההלוויה שהתקיימה בהיעדר האב למרות שנדחתה 3 פעמים רק כדי לאפשר לו להשתתף בה, ועל הדאגה לאחותה ששרדה את השריפה ונותרה כעת לבדה לגדל שבעה ילדים ללא קורת גג

פורסם בתאריך: 31.5.24 12:59

     

כמעט שבוע עבר מאז לי-ים נחום בן ה-11 מאשדוד, נספה בשריפה שפרצה בחדרו במוצאי השבת האחרונה, ושרפה את ביתם כליל. הכאב וההלם עבור האימא רחל – עקרת בית שהייתה תמיד שם בשביל הילדים, הוא קשה מנשוא ומחזיר אותה 17 שנים קודם לכן, אז היא קברה את בנה בן הארבעה חודשים.

אחותה של רחל, שושי, מספרת על הימים הקשים מאז האסון, על הקושי בלהכיל את הבשורה על מותו של אחיינה האהוב, ועל החיים שמצפים לאימו רחל, שנשארה לגדל לבד שבעה ילדים, וללא בית לחזור אליו. "זה היה מוות מיותר", אומרת שושי, כשהיא לצידה של אחותה במהלך השבעה. "רחל במצב נפשי מאוד לא טוב. כל הסיפור הזה השאיר אותנו עדיין בהלם. אנחנו עוד לא מעכלים".

לי-ים ז"ל, נספה בשריפה בביתו באשדוד. צילום: אלבום פרטי

לי-ים ז"ל, נספה בשריפה בביתו באשדוד. צילום: אלבום פרטי

לי-ים ז"ל היה אח במשפחה מרובת ילדים. אימו רחל הביאה לעולם תשעה ילדים, ונאלצה לקבור שניים מהם. "לפני 17 שנה אחותי איבדה את התינוק שלה בן הארבעה חודשים. הוא נפל מהמיטה ומת, ועכשיו הגיעה גם הטרגדיה הזאת, והיא צריכה להתמודד איתה לבד, ולגדל שבעה ילדים – בני 8 עד 23 לבד. בעלה של אחותי – אבא של הילדים, בכלא כבר שנה. אפילו בקבורה של לי-ים היא הייתה לבד כי לא הסכימו לשחרר אותו".

מי בישר לו על הטרגדיה שקרתה ללי-ים?
"אני זו שבישרתי לו על זה. זה היה מאוד קשה. דחינו את ההלוויה שלוש פעמים כי חשבנו שהוא יצליח להשתחרר, אבל לא הרשו לו. לא רק שהמוות של לי-ים היה קשה למשפחה, הילדים היו צריכים להתמודד עם זה לבד בלי אבא שלהם. והוא מתמודד עם זה לבד עם עצמו בבית הסוהר. אפילו לא שחררו אותו לקרוא קדיש, למרות שנשאר לו חודש לשחרור".

"החיים של רחל אחותי אינם פשוטים, לא לפני ובטח לא עכשיו", מוסיפה שושי. "אבל היא אימא במשרה מלאה. אימא למופת. היא עקרת בית שדואגת לילדים שלה מעל הכל. והצער שנגרם לה במוצאי שבת היה נורא ואיום".

איפה היית כשגילית שהייתה שריפה?
"ראיתי באתר חדשות מקומי שיש שריפה ברובע ח' באשדוד עם חשש ללכודים וזיהיתי בתמונה את הבניין של אחותי. אני גרה קרוב אליה ומיד רצתי לשם. כשהגעתי לשם אחותי כבר הייתה באמבולנס, טיפלו בה כי היא נפגעה משאיפת עשן. צעקתי לה איפה שאר הילדים והיא אמרה לי 'שושי לי-ים בפנים'. רצתי למכבי אש ואמרתי להם שאני רוצה להיכנס לחפש אותו, הם לא הרשו. התחננתי, רק רציתי לבדוק שאולי הוא בכלל לא בחדר, אולי הוא הצליח לברוח, אבל הם לא נתנו לי להיכנס. ואז יצאו משם צוות כיבוי אש וכבר זיהיתי על הפנים שלהם מה הם הולכים להגיד לנו. יחד איתם הגיעה עובדת סוציאלית ואמרה לנו שלי-ים לא שרד".

האש בדירה ברחבו מבוא הכרכום. שימוש לפי סעיף 27א'

האש בדירה ברחוב מבוא הכרכום. שימוש לפי סעיף 27א'

על פי חקירת האירוע על ידי צוות כיבוי אש, השריפה נגרמה עקב התלקחות סוללת ליתיום של אופניים חשמליים שהוטענה בחדרו של לי-ים, כשרק שבשנה החולפת נשרפו 209 דירות עקב התלקחות הסוללה. "אנחנו שומעים כל הזמן על זה שאסור להטעין אופניים בבית, ונזהרים תמיד", אומרת שושי, "ידענו את זה וחייב למנוע את האסון הבא. המוות הזה היה מיותר ואנחנו לא מצליחים לקלוט שזה באמת קרה".

אחותך סיפרה לך על רגעי השריפה בתוך הבית?
"בשעת ערב מאוחרת אחותי שמעה בום מטורף, ורצה לכיוון החדר של לי-ים, שישן בחדר. לא כולם היו באותם רגעים בבית, התאומות הספיקו לצאת מהבית בעזרת רחל, והיא ניסתה להיכנס לחדר שלו וצעקה לו שישמע אותה. אבל תוך שניות כל הבית היה עשן, והיא לא הצליחה להגיע אליו".

לי-ים ז"ל ואימו רחל. צילום: אלבום פרטי

לי-ים ז"ל ואימו רחל. צילום: אלבום פרטי

"כל החדר שלו נשרף", היא מספרת, "שום מזכרת לא נשארה ממנו, אפילו הטלפון שלו נשרף. לא נשאר כלום. לזהות אותו היה מאוד קשה עבורי, הפנים שלו לא יוצאות לי מהראש. ואנחנו פשוט מבקשים למנוע מאחרים את האסון הבא".

"לי-ים היה ילד של נחת"

לשושי יש ארבעה ילדים, ובת בגיל של לי-ים, "הם אהבו לשחק ביחד", היא מספרת, "מאוד קשה לה עם זה, היא בוכה כל היום ולא רוצה ללכת לבית הספר. לי-ים היה ילד קסם, הוא אהב לשיר ולרקוד וכל פעם היה מבקש שנצלם אותו. הוא תמיד היה מחייך, הוא אהב לצחוק ואנחנו היינו מתמוגגים ממנו. גם בביה"ס הוא היה מאוד אהוב, והם קיבלו את זה מאוד קשה ועשו לו פינת הנצחה. הוא מאוד אהב את בית הספר, ומה ש'מצחיק' הוא שלמרות שהוא אהב את הלימודים, ביום שבת הוא אמר לאחותי 'אימא אני לא רוצה ללכת מחר לבית ספר', והנה, הוא לא הלך".

לי-ים ז"ל. צילום: אלבום פרטי

לי-ים ז"ל. צילום: אלבום פרטי

"לאחותי אין בית לחזור אליו"

הדירה שנשרפה הייתה דירת עמיגור בת שלושה חדרים, שהכילה את כל בני המשפחה. ביום א' תקום המשפחה מאבל, ללא בית לחזור אליו. "עמיגור הציעו לאחותי מגורים זמניים בדירת שלושה חדרים מאוד קטנה ולא ראויה למגורים עבור משפחה כל כך גדולה", סיפרה שושי. "הם אמרו שזה יהיה זמני עד שהם ישפצו את הדירה שנשרפה, אבל אחותי לא מוכנה לחזור לדירה שנשרפה, בטח לא כשהילד הקטן שלך נשרף שם למוות. זה טראומטי מדי בשבילה".

אז כרגע עמיגור אחראים לחפש לה דיור אחר?
"הפתרונות שמציעים לה בעמיגור לא טובים והיא צריכה את כל התמיכה שיש כרגע כדי לפחות לחזור לבית נורמלי. בנוסף, יש לאחותי בת עם מוגבלות שצריכה לגור בבניין עם מעלית או בבית קרקע ואחותי ביקשה כבר מזמן מגורים חלופיים בגלל המוגבלות של הבת שלה, ולא נענתה בנושא. עכשיו היא בלי דירה בכלל, וצריך לעזור לה למצוא בית שיהיה ראוי למגורים לה ולילדים".

כרגע, את השבעה על לי-ים הם יושבים בבית של ההורים שלהם שנפטרו, "גם הבית הזה לא ראוי למגורים", מסבירה שושי, "נכון לעכשיו אין לה לאיפה ללכת, וכל מי ששומע את זה צריך לקום על הרגליים למענה. היא קברה שני ילדים, היא מתמודדת עם החיים לבד, ואנחנו האחים שלה איתה, מלווים אותה בכל מה שהיא תרצה ונילחם את המלחמה שלה, כי היא לא יכולה לבד. זה לא פשוט, אבל מה שחשוב זה שכרגע, היא חייבת קורת גג".

זירת האירוע ברחוב מבוא הכרכום. צילום: דוברות איחוד הצלה

זירת האירוע ברחוב מבוא הכרכום. צילום: דוברות איחוד הצלה

עמיגור: "מושיטים יד למשפחה"

מחברת עמיגור נמסר בתגובה: "אנחנו מבינים את נסיבות המקרה, מדובר במקרה טראגי, ואנחנו מלווים את המשפחה ומנהלת הסניף גם הגיעה לנחם את רחל בשבעה. הפתרון שהוצע לרחל הינו דירת שלושה חדרים, הדירה היא פתרון זמני, ולכניסה מיידית. במקרים שיש שריפה ואין פגיעה בנפש, מוצאים לדיירים דירה חליפית עד לשיפוץ הדירה. במקרה זה רחל לא מעוניינת לחזור לדירה בגלל הטרגדיה שקרתה, ולכן הנושא מצריך אישור מיוחד של משרד השיכון. נמליץ למשרד השיכון למצוא דירה חליפית בהקדם, גם בשל הטרגדיה שפקדה את המשפחה וגם בשל המוגבלות של הבת הנוספת. הדירה הזמנית שהוצעה היא פתרון כאן ועכשיו ואנחנו מושיטים יד למשפחה בכל שתצטרך".


בנוסף, החל גיוס תרומות עבור המשפחה שלא נותר לה דבר ונאלצת להתמודד כעת עם הוצאות גדולות.

ניתן לתרום באמצעות פייבוקס בקבוצת "מסייעים למשפחת נחום", לחיצה להצטרפות לקבוצה: https://payboxapp.page.link/86FVBu2g7pa8CrF17

כמו כן ניתן לתרום גם באמצעות ביט בלינק הבא: https://www.bitpay.co.il/app/share-info?i=203148826351_19hFzVMn


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"


תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר