יעל צפריר. צילום: עזרא לוי
יעל צפריר. צילום: עזרא לוי

הסרט של יעל

יעל צפריר, שפרצה לתודעה ב”הישרדות”, כבר הייתה שחקנית מוערכת כשהתגלה בגופה סרטן שד אלים. בזמן הטיפולים ותהליך ההבראה היא לא ויתרה על צילום סרט שכתבה וביימה. לפני ימים אחדים זכתה היצירה בפרס בפסטיבל בינלאומי בסין

פורסם בתאריך: 3.11.17 15:56

     

הסרט הקצר "שאריות", שכתבה וביימה יעל צפריר ארד (42), שנולדה וגדלה באשדוד, זכה השבוע בפרס Outstanding Asia film award (בתרגום חופשי: פרס הסרט הבולט בסרטי אסיה, ר"י) בפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים שהתקיים זו השנה ה-16 בבייג’ין בסין.

בפסטיבל התחרו 80 סרטים מרחבי העולם, 30 מהם מאסיה. הסרט, שנתמך על ידי הקרן החדשה לקולנוע, הוא סרט הגמר של צפריר ארד במסגרת התואר שסיימה בבית הספר לקולנוע וטלוויזיה על שם סטיב טיש באוניברסיטת תל אביב.

שאר רוח

בשיחה מבייג’ין עם "כאן דרום" נשמעה צפריר ארד נרגשת מאוד: “לא ציפיתי לזכות בפרס עליו התמודדו 30 סרטים מאסיה. לקח זמן עד שתרגמו את הנאמר בסינית, ופתאום הכריזו על הסרט שלי. הייתי בשוק ונורא התרגשתי לעלות לבמה".

לדבריה, לאחר שקיבלה את הפרס ניגשו אליה אמריקאים ואירופים שלא הבינו איך זכתה בפרס אסייתי, כי מבחינתם לישראל סוג של שייכות לאירופה.

על הבמה בבייג'ין

בהתייחסה להקרנה אמרה צפריר ארד: “זאת הייתה חוויה לראות את הסרט שלי במקום כל כך רחוק על הגלובוס ולשמוע את הצופים מגיבים, צוחקים ונהנים עד כמה שאפשר מהסיפור הלא פשוט שכתבתי. ואז, כשחשבתי שבזה זה ייגמר, ניגשו אליי צופים מהקהל, שאלו הרבה שאלות מעניינות ומחדדות, והרגשתי שאני לומדת מהם הרבה דברים על הסרט שלי. אני לא יכולה לתאר את האושר שהיום הזה מילא אותי”, היא מוסיפה.

לדבריה, המארחים הסינים היו מדהימים, וזו הייתה חוויה יוצאת דופן, שכן ההשתתפות בפסטיבל כללה גם טיולים באתרים מפורסמים בבייג’ין, בהם העיר האסורה והחומה הסינית. “מבחינתי, זו הייתה זכייה מכל כיוון אפשרי”, היא אמרה.

הסרט פיוטי, עדין ועשוי ברגישות רבה. הוא עוסק בבני זוג בגיל השלישי. רוחמה (ששמה לקוח מהשיר “סיפור אהבים” שכתב דוד אבידן, ר"י), שאותה מגלמת אירית גידרון, סועדת באהבה ובמסירות רבה את בעלה דוד (ששמו זהה לשמו הפרטי של המשורר אבידן, ר"י), שאותו מגלם אבי פניני. הבעל נטול יכולת דיבור, מרותק לכיסא גלגלים ומשותק בכל גופו, למעט אצבע אחת שהוא יכול להזיז. “הוא אדם מיני מאוד, נוכח, מבין וחי. היא מצד אחד אוהבת ומטפלת ומצד שני לא יכולה לחיות. היא נמצאת בקונפליקט בין הטיפול במי ששייך לעבר לבין מישהו שמציע הזדמנות בהווה, תייר צרפתי, שאותו מגלם אילן חזן.

סט הסרט "שאריות". צילום: דנה ברק והילה חסין

הסרט נותן חומר למחשבה, מציב דילמות, אך לא נותן תשובות. כל בחירה היא לגיטימית. לזוג אין ילדים, ולבעל אין מטפלת זרה. רואים אותם בחיים נורמליים: בבית קפה, בהאזנה למוזיקה, בטיול, וכשהיא מענגת אותו מינית, הוא דורש עוד סקס. רואים ‘דיאלוג’. העלבתי את הקושי. לא רציתי לדרוך יותר ממה שזה צועק החוצה. הצופה משלים את הפערים”, אומרת צפריר ארד.

קודם צאתו לתחרות בפסטיבל בבייג’ין הוקרן “שאריות” בסינמטק בתל אביב. זאת לאחר שקיבל ציון לשבח בפסטיבל סרטי סטודנטים בישראל במסגרת “בחירת המבקרים” לקולנוע לשנת 2017. מאחר שהשתתפות בפסטיבלי סרטים היא הדרך הכמעט יחידה שבה יכול קולנוען מתחיל כמו צפריר אדר לחשוף את סרטו לפני צופים רבים מרחבי העולם, שבהם מבקרי קולנוע ומפיצים פוטנציאליים לשיווק הסרט, הגישה צפריר ארד את הסרט לכמה פסטיבלי סרטים.

התגובות לא איחרו לבוא, וכמה ימים לפני שטסה בשבוע שעבר לבייג’ין קיבלה צפריר ארד הודעה כי סרטה התקבל גם לפסטיבל סרטים שיתקיים בטאלין, בירת אסטוניה. השתתפות בפסטיבל זה נחשבת להישג מקצועי, שכן הוא נמנה עם קטגוריה A, הכוללת את פסטיבלי הסרטים החשובים ביותר בעולם. דרך אגב, מי שהחליט על רשימת הפסטיבלים בקטגוריה זו הוא ארגון הפדרציה של אגודות המפיקים מרחבי העולם.

שורדת ובועטת

צפריר ארד מתגוררת כיום בתל אביב ומגיעה לעתים קרובות לאשדוד, שבה גרים הוריה ובני משפחה נוספים. היא נשואה לאבנר ארד ואם לאיתמר (8.5) ולאמה (5).

השתתפותה בפסטיבל בבייג’ין הצריכה לוגיסטיקה לא פשוטה – “מזל שיש בבית בעל מפרגן ועוזר” – וגם הוריה התגייסו לטיפול בילדים, נכדיהם.

צילום: עזרא לוי

קודם לעיסוקה בקולנוע היא עסקה במשחק. ההתחלה הייתה כשלמדה במקיף ג’ והשתתפה בקבוצת התיאטרון של הבמאית רחל לב. בהמשך היא הצטרפה לקבוצת תיאטרון שפעלה במתנ”ס ד’. לפני 17 שנים סיימה את לימודיה בבית הספר למשחק ניסן נתיב, ויש לה רקורד מרשים במשחק. יותר מעשור היא שיחקה בהבימה, בין השאר ב”מונולוגים מהוואגינה”, “ארוחה עם אידיוט”, “חתונה מושלמת”, ו”מותו של סוכן”. כמו כן, היא שיחקה בתיאטרונים מ.ר.א.ה. ותמונע ובפסטיבלים שונים, בין השאר ב”תיאטרון קצר” בצוותא וב”פותחים מסך” בבית לסין. בפסטיבל "תיאטרונטו" היא שיחקה בהצגת היחיד “100% רייטינג” שכתבה הבמאית והמחזאית אילנית סוויסה, חברתה מאז קבוצת התיאטרון במתנ”ס ד’. צפריר שיחקה גם בסרטי טלוויזיה, בהם “משפחה טובה”, סרטי קולנוע, סרטי גמר של סטודנטים ופרסומות, למשל לבזק, הום סנטר וישראכרט.

בזמנו, כששיחקה בהבימה, ניצלה צפריר ארד את הבקרים הפנויים ללימודים באוניברסיטת תל אביב. היא למדה במסלול B.A כללי שכלל גם קורסים לקולנוע, התאהבה בתחום ועברה ללמוד קולנוע. לימודיה נמשכו זמן רב. “התואר שלי התגמגם”, היא מסבירה. לימודיה נקטעו לראשונה כשנסעה לפני יותר מעשור לצילומי העונה הראשונה של תכנית הריאליטי “הישרדות” בה נמנתה על חמישיית הגמר. בהמשך נקטעו לימודיה שוב, בין השאר, בעקבות לידותיה, אז גם התחילה לכתוב את התסריט של "שאריות".

צילום: עזרא לוי

"בתחילה כתבתי את התסריט מנקודת ראות של גבר ואחרי הלידה של אמה כתבתי אותו שוב מנקודת ראות נשית”. על פי הגרסה האחרונה נעשה הסרט.

לפני כשנה וחצי, ביוני 2016, כשהתחילה לערוך את הסרט “שאריות” נפלו עליה השמים, התברר לה שחלתה בסרטן שד אגרסיבי שלב 2, סוג שמתים ממנו.

צפריר הקפידה להיבדק מאחר שנכללה בקבוצת סיכון, לאחר ששנים קודם לכן חלתה אמה בסרטן שד שממנו החלימה. החשד לסרטן התגלה אצלה בדמות גוש קטן בבית השחי בבדיקה ידנית שגרתית אצל כירורג. בבדיקות שביצעה בתוך ימים אחדים אובחן סרטן השד. את הטיפולים שקיבלה בעקבות כך היא הגדירה בזמנו "עבודה פול טיים".

היא קיבלה טיפולי כימותרפיה ועברה ניתוח. לפני הניתוח ראו אצלה נסיגה מלאה של המחלה, מה שהצביע על פי הסטטיסטיקה שזו לא תישנה. עם זאת, כדי להבטיח שהמחלה לא תחזור, היא עברה גם הקרנות.

את העובדה כי חלתה בסרטן שד חשפה צפריר ארד בעמוד הפייסבוק שלה כדי לעורר מודעות לנושא ולגרום לנשים ללכת להיבדק. וכך כתבה אז שם: “לקח לי זמן, אבל החלטתי לספר לכם שגילו לי סרטן. אני כבר אחרי ההלם ופחד המוות, כבר קירחת מטיפולי הכימו ויחסית עוברת את הכול בטוב… אני מטופלת ומוקפת אהבה, ילדים מדהימים, בעל נפלא, משפחה נהדרת וחברים שהם לגמרי תוספת למשפחה… חשבתי שאולי מישהי כאן במרחבי הפייסבוק כבר אומרת לעצמה הרבה זמן ‘אני צריכה להיבדק’, ואולי אני השעון המעורר שלה".

 

את זה שסיפרה לאחרים על כך שחלתה וביקשה שילכו להיבדק היא ראתה כשליחות הקטנה שלה. “אם אדע שאנשים נבדקו והעיפו את זה בזמן בזכות משהו שהם ראו ממני, אני אהיה מאושרת”, היא אמרה בזמנו.
לצפריר ארד חוש הומור בריא שסייע לה בין היתר בהתמודדות עם המחלה והשלכותיה. שבועיים לפני שגילו אצלה את מחלת הסרטן הצטלמה צפריר ארד למערכון בסדרת הרשת הישראלית Motherland, שבה היא שוחטת עם אם נוספת (השחקנית מיכל ברנשטיין ובבימויה של מיכל זילברמן, ר"י) פרות קדושות, בעיקר בעולם הנשיות והאימהות.

צפריר ב"הישרדות". צילום מסך מערוץ 10

צחוק הגורל היה שהמערכון עסק בהתמודדות של אימא עם מחלת הסרטן. כשצפריר ארד קיבלה את הבשורה הקשה שחלתה בסרטן שד החליטו השלוש לעשות על זה מערכון. המערכון התחיל בכך שצפריר ארד הציעה לחברתה קצת מהבולונז שחברים מרעיפים עליה מאז הסרטן, בעוד חברתה מקטרת על כך שהיא מתמוטטת תחת עומס החיים והילדים.

בהתייחסה למצבה הבריאותי בימים אלו מספרת צפריר ארד: “לפני כחודש נערך לי טקס ‘בעיטה בישבן’ מכל הטיפולים, וכעת אני לוקחת רק כדורים וממשיכה להיות במעקב”.

אף על פי שבעקבות המחלה וכל הכרוך בטיפול בה, לא היה לה כוח להמשיך ולטפל בסרט “שאריות” היא החליטה לסיימו. “מבחינה ,מסוימת המחלה הייתה מתנה, אחרת הייתי מתחרבשת עוד זמן עם הסרט. יצרתי את הכי טוב שיכולתי במסגרת המצב, התנאים והתקציב שהיו לי”, היא מסכמת.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר