רחל פרץ גלאם. צילום: אלבום אישי
רחל פרץ גלאם. צילום: אלבום אישי

האישה הראשונה: האם רחל פרץ-גלאם תהיה ראשת המועצה של באר טוביה?

היא האישה הראשונה שמתמודדת לראשות מועצת באר טוביה, וכבר נחשבת לאחת מהמועמדים שיובילו בקרב על ראשות המועצה. בקדנציה של ראש המועצה הקודם - דרור שור, הייתה מתומכיו הקרובים ביותר, וכעת, אם יתמודד, היא תלך נגדו ראש בראש: "אין פה עניין של חברות, יש פה את עתידה של באר טוביה על כף המאזניים". עו"ד רחל פרץ גלאם, מתכננת להוביל דרך חדשה בישובי המועצה, עם שיטות ניהול חדשות, שמתאימות לסטנדרטים של 2023. בראיון ל'כאן דרום' היא מספרת על ההכרזה הדרמטית ועל כל מה שבא אחריה

פורסם בתאריך: 5.5.23 08:41

     

רחל פרץ גלאם, בת 43, תושבת שדה עוזיהו, עו"ד במקצועה ופעילה חברתית, היא הפתעת הבחירות לראשות המועצה, גם עוד לפני שיוכרזו התוצאות. לא רק עצם היותה האישה הראשונה שמתמודדת לתפקיד היא שמפתיעה, אלא עצם הכרזתה למועמדות לראשות המועצה, כשעד לא מזמן הייתה מזוהה בצד של ראש המועצה הקודם –  דרור שור, שככל הנראה יתמודד גם הוא בבחירות. בראיון ל'כאן דרום' היא מדברת על האתגר כמתמודדת יחידה מול מתמודדים גברים, למה שיטות ההנהגה ה'מיושנות' של ראשי המועצה הקודמים – דרור שור כמו גם ראש המועצה הנוכחי קובי אביבי – לא יכולות לשרוד יותר, ועל איך היא הולכת לנצח במאבק: "עם יכולות כמו שלי, אני יכולה להביא את המועצה לגדולות".

 

עם מבט לעתיד, את חושבת שבאר טוביה מוכנה לראש מועצה אישה?

"בכל רשות שבה נשים לקחו את הפיקוד הייתה הצלחה מסחררת. ואני חושבת שבאר טוביה מוכנה לשינוי הזה. גם בתוך המועצה אנחנו הנשים עובדות קשה, וברור שמערכת בחירות דורשת מאמץ, ואני מוכנה לאתגר הזה", היא אומרת.

"אני אישה, אני אמא, אני מעורבת. כאמא הייתי בהנהגת הורים, שולחנות עגולים, ועדות – כדי לקדם את החינוך של הילדים שלנו. במקביל, לכל אורך חיי התעסקתי ועשיתי תפקידים משמעותיים, בצבא הובלתי תהליכים משמעותיים וגם כיום במילואים – כסגנית יקל"ר גן יבנה. אני ממלאת תפקידים בכירים בלשכת עו"ד ביניהם סגנית יו"ר בית הדין, וגם במועצה הובלתי מאבק בפוליטיקה הארצית למען המשקים והסדרתם. כל מה שאני עושה הוא בזכות היכולות שלי כאישה, ועם יכולות כמו שלי, אני יכולה להביא את המועצה לגדולות".

רחל פרץ גלאם

רחל פרץ גלאם. צילום: ניר סלקמן

את רואה במגדר שלך יתרון או חיסרון בהתמודדות לראשות המועצה?

"לאורך כל חיי לא התייחסתי למגדר שלי, וראיתי בתפקידים שקיבלתי כמשימה שאני צריכה לבצע על הצד הטוב ביותר. בסופו של דבר, גם בצבא וגם בתפקידים שקיבלתי אחרי הצבא, ידעו להעריך את היכולות שלי, ולאפשר לי מרחב תמרון כדי להוביל תהליכים פורצי דרך. באר טוביה היום יותר מתמיד מוכנה לשינוי אמיתי.,לדרך חדשה, ולמשוואה הזו בהחלט יכולה להיכנס לתפקיד אישה. מהרגע שהכרזתי על כוונתי להתמודד אני מקבלת מאות טלפונים והודעות גם מנשים וגם מגברים, שמכירים אותי, ומעריכים את היכולת שלי להוביל את השינוי הזה. אם תקחי ראשי רשויות וערים נשים, בכל מקום כזה את תמצאי הצלחה מסחררת. אם בנתניה, אם בעמק חפק, וגם במקומות אחרים שקיבלו על עצמם לעשות שינוי ובחרו באישה לתפקיד. גם באר טוביה מוכנה לשינוי הזה והשטח אומר את דברו".

בשטח גם נמצא דרור שור, ראש המועצה הקודם. איך הוא קיבל את ההתמודדות שלך?

"לי ולדרור יש מערכת יחסים ארוכת שנים, וגם תמכתי בו בזמנו. לפני ערב פסח – כשקיבלתי את ההחלטה הסופית להתמודד לראשות המועצה, התקשרתי אליו כדי להודיע לו על הכוונה שלי להתמודד, וזו הייתה שיחה שאני מעדיפה לשמור אותה לעצמי, אם כי חלקה דלף לתקשורת ולא על ידי. בסופו של דבר אני חושבת שיש בינינו הערכה הדדית. הציבור כבר אמר את דברו בעניין שלו, ואם הוא יחליט להתמודד אני אאחל לו הצלחה, אם כי אני סבורה שאחרי 20 שנה כראש מועצה, יהיה נכון לפנות את הדרך לדרך חדשה. אמרתי לו את זה בשיחה שלנו. הוא עצמו יודע שאני ראויה לתפקיד והוא גם אמר לי את זה באחת ההזדמנויות ואני מאמינה שהוא עדיין חושב כך, למרות שקיים סיכוי שנתמודד אחד מול השנייה. אם הוא יחליט שלא להתמודד, אשמח מאוד לקבל את התמיכה שלו. בסוף צריך להבין שהתושבים בבאר טוביה קיבלו החלטה שהם רוצים לצאת לדרך חדשה".

דרור שור. צילום: באדיבות המועצה האזורית באר טוביה

"יש בינינו הערכה הדדית". דרור שור. צילום: המועצה האזורית באר טוביה

את לא חושבת שההכרזה שלך היא מעשה 'לא חברי' כלפי דרור שור?

"אין פה עניין של חברות, יש פה את עתידה של באר טוביה על כף המאזניים. אין שום דבר אישי שצריך להיות בעניין. אגב, כל ההתנהלות הזו של "פעם" – שהכל אישי, אני רוצה להוציא את זה מהמשוואה של באר טוביה. לא יהיה את זה יותר. יש מה נכון לתושבים ולאזור. כשמדברים על דרך חדשה זה בדיוק מה שאני מתכוונת. ולא ל"חבר או לא חבר, או לא תמכת בי אז אתנקם. זה לא מקדם אותנו לשום מקום, להפך".

רחל פרץ גלאם

רחל פרץ גלאם. צילום: אלבום אישי

המשימה: גיוס תומכים

בין אם תקבל רחל את תמיכתו של שור, ובין אם לא, מצפה לה עבודה רצינית על גיוס תומכים מכל הקשת הפוליטית, בראש ובראשונה מתושבי הישוב שלה, שדה עוזיהו. האתגר הופך גדול יותר כשסגן ראש המועצה המכהן, הוא מוטי ארבל, שגם מכהן כראש הועד בשדה עוזיהו. ואין לדעת באיזה צד הוא יבחר להיות.

תצליחי למשוך תומכים משדה עוזיהו כשיו"ר הועד מזוהה עם קובי אביבי?

"נכון שיש קונפליקט. הייתה לי שיחה איתו שהבהירה לכל אחד מאיתנו את מקומו, ואני רוצה לקוות שהגענו להבנות בעניין. יחד עם זאת, כמו שקורה במושבים האחרים, גם במושב שלנו יש התעוררות, ויש מועמדים נוספים שמתמודדים על התפקיד שלו בועד. על כל פנים, אני הבהרתי לכל המועמדים בשדה עוזיהו שאני באופן אישי מברכת על ההליך הדמוקרטי, ורואה בעובדה הזו את רוח השינוי שמנשבת בבאר טוביה באופן כללי. מוטי ארבל בעצמו הגיע לכנס ההכרזה שלי ואני מכבדת את המחויבות שלו כרגע לקובי אביבי, ומקווה שגם הוא בסופו של דבר יצטרף ברוח השינוי ויכריז באופן פומבי על התמיכה בי. אני מאוד מקווה שהוא יבין שמה שאני עושה זה להוביל את המועצה לדרך חדשה, ושזה הזמן שלי, וגם הזמן של המועצה לעשות דברים חדשים".

לאיזה צד את משתייכת במפה הפוליטית, ואיך את חושבת שזה משתלב עם התושבים?

"אפשר בהחלט לזהות אותי בצד הימני הרך של המפה הפוליטית, אך לעמדה הפוליטית האישית שלי אין שום קשר והשפעה על התוכניות והחזון שאני מתכוונת ליישם כראש המועצה של באר טוביה. התמודדתי לפני מספר שנים כמספר שתיים במפלגת 'צומת' לכנסת, מפלגה שהייתה מזוהה עם מאבק החקלאים ובעצם קמה על הדגל הזה. למהלך הזה עמדו לרשותינו חודשיים ועל אף שלא הצלחנו להיכנס לכנסת, השגנו דבר חשוב: את מפגן המחאה הגדול ביותר שערכו אי פעם החקלאים בישראל".

רחל פרץ גלאם

רחל פרץ גלאם מסבירה בהתנדבות. צילום: אלבום אישי

את מאוד מעורבת בנושא המשקים במועצה. אפשר לסמוך שבאמת תובילי שינוי בנושא גם כראש מועצה?

"אחרי הבחירות של 'צומת' התחלתי לעסוק בנושא הסברה, בניתי מערכות שלמות של הרצאות, את כולן אני עושה בהתנדבות, גם לתושבים גם לעורכי הדין שמטפלים בהסדרת המשקים, ופניתי גם לחברי כנסת, כשהמטרה הייתה להסביר לכולם שכל הנושא של חריגות הבניה הוא בעיה כלל ארצית. אני עושה הסברה על מנת לשנות את תקנה 116 שהפכה את החקלאים לעברייני בנייה. וכשאני אהיה ראש מועצה אני רוצה לאפשר ולעודד הליכים דמוקרטיים לבנים ממשיכים ובנות ממשיכות, כדי שיחזרו הביתה ויתפרנסו בכבוד. אני רוצה לגרום להם להיות גאים ולא לפחד".

"צריך לעשות שינויים בחוק, אבל גם במסגרת החוק הקים אפשר לעשות מהלכים כדי לעזור להם. המועצה צריכה להיות הגב של התושבים כדי לעשות את ההסדרות האלו. אני רואה אנשים שנתקלים בסיטואציות מאוד קשות בנושאי ההסדרה של המשק שלהם. ביניהם אנשים חולים שלא יכולים להעביר שם ובעלות, וסכסוכים משפחתיים כתוצאה מכך. צריך להיות רצף דורי והרבה פעמים צריך לעשות מהלכים בתוך המשפחה, ופה נכנסים הכישורים שלי כמגשרת. כראש מועצה אני רוצה לבחון את האפשרות להקים מחלקה שהתפקיד שלה יהיה לקחת את כל אותם אנשים שמעוניינים בהסדרות, ולאפשר להם לעשות הסדרה ברשויות בתוך המושב והמועצה, ולשחרר אותם מהעול של הפחד שמא יבואו ויהרסו להם".

רחל פרץ גלאם

רחל פרץ גלאם. צילום: אלבום אישי

חינוך בעדיפות עליונה

רחל כאמור היא פעילה חברתית, מאוד פעילה. לא רק בנושא הסדרות המשקים היא משקיעה את זמנה, אלא גם בנושא החינוך, של הילדים שלה ושל כולנו. במשך 8 שנים היא כיהנה כסגנית יו"ר הנהגת ההורים, ובשנה האחרונה הייתה יו"ר ההנהגה. עד שנתבקשה לחדול מהתפקיד באמצעות מכתב מראש המועצה הקובע כי אין זה ענייני להיות בתפקיד זה וגם להתמודד בבחירות לראשות המועצה. "תכננתי להעביר את התפקיד שלי בצורה מסודרת, אבל לראש המועצה היה חשוב יותר לעצור אותי מלכהן בתפקיד הכל כך חשוב הזה למען הילדים והתלמידים, וזה בדיוק ממחיש את המגמה שלו לאורך כל הקדנציה. הוא מתעסק בעניינים פרסונליים ובענייני אגו. התכוונתי להעביר מושכות למישהו אחר כדי להמשיך מאיפה שהפסקתי וכדי שלא תהיה עצירה באמצע העשייה שלנו ובטח לא חודשיים לפני סוף שנה. אבל  זו הגישה הכללית שלו בנושא חינוך. זה מתחיל בזה שאין נייר טואלט בשירותים, ומפה הבעיות ממשיכות וצומחות. זו חוסר הראייה ארוכת הטווח שלו".

אחת מ-10 המועצות הירוקות ביותר לשנת 2022. בניין המועצה בבאר טוביה

בניין המועצה בבאר טוביה

נושא החינוך יהיה בראש סדר העדיפויות שלך?

"תראי, נשאלתי מספר פעמים איזה דגל לדעתי צריך להרים קודם. התשובה היא כל הדגלים. המצב במועצה גרוע. ויחד עם זאת, אני שמה תשומת לב ודגש מיוחד על החינוך, משום שהמערכת הזו היא זו שמעצבת את העתיד של כולנו. מערכת החינוך בבאר טוביה זקוקה לדחיפה אדירה. יש לנו צוותים מעולים שמה שחסר להם זה חופש פעולה ותקציבים. גני הילדים מוזנחים מאוד, יש חוסר בכוח עבודה, אין מנהיגות שתוביל את מערכת החינוך להיות פורצת דרך ולאחת ממערכות החינוך הטובות בארץ. זה למשל אחד הנושאים שאני מתכוונת לצלול לתוכו יחד עם הגננות, שהן הלב הפועם לילדים שלנו. הגיל הרך הוא שלב קריטי בעיצוב של התודעה של הילד כאדם, ואני מתכוונת ללמוד את הנושא לעומק אראה מה אפשר לטפל בו באופן שורשי ולא קוסמטי".

תיכון באר טוביה

תיכון באר טוביה

"בכוונתי להוביל מהלך להקים בתי ספר אלטרנטיביים – בה"ס מונטסורי, אנתרופוסופי. בנוסף להוביל לימוד אנגלית כבר מגיל הגן, באמצעות טכנולוגיות חדישות שקיימות היום, כדי שידעו לנהל את החיים שלהם בכל המקומות בעולם. התפקיד שלי לא להיות רק קשובה, אלא גם להוביל תהליכים. להיות קשובה למציאות המשתנה, שמשתנה במהירות, ולהבין שהמקצוע שתלמד היום לא יהיה אקטואלי בעוד שנתיים. אני רוצה לתת לילדים כלים אקדמיים ומנטליים שיאפשרו להם להצליח בכל תחום בחיים.

"ההורים הצעירים צמאים לחדשנות, וללא המהלך הזה אנחנו מגבילים את הילדים להישאר מאחור ולא להתקדם לאן שהעולם מתקדם. צריכים מנהיגות חדשה ולא אחת שמשתמשת באותן שיטות ניהול במשך שנים. צריך מישהי שתעיז לעשות את השינויים האלה ואני יודעת להעביר תהליכים מורכבים".

קובי אביבי, ראש מועצת באר טוביה. צילום: רעות אביבי

"לי אין שום דבר אישי נגד אביבי". קובי אביבי, ראש מועצת באר טוביה. צילום: רעות אביבי

למה את חושבת שקובי אביבי לא הצליח להוביל את המועצה כפי שאת מצפה?

"קובי אביבי מייצג שיטות ניהול שכבר צריך לנטוש אותן. הן שייכות לעבר, והעובדה שיש היום הרבה מועמדים לתפקיד שלו, זו אמירה. אמירה לגביי חוסר האמון וחוסר שביעות הרצון שיש מהתפקוד שלו. לי אין שום דבר אישי נגד אביבי. הוא מיצג הלך מחשבה ומנהיגות שלא נהוג היום. יכול להיות שלתקופה ההיא זה היה נכון אבל היום דרושה דרך חדשה, מנהיגות אחרת שמחוברת למציאות המשתנה. אני מכבדת את האיש ומעריכה שיש לו רצון אמיתי לעשות דברים כאן, הייתה לו קדנציה והציבור ישפוט ויקבל את ההכרעות שלו, איזה עתיד הוא רוצה או האם הוא רוצה להישאר בעבר".

יקב 70 באר טוביה. צילום: מיכל זוהר

פוטנציאל תיירות. יקב 70 בבאר טוביה. צילום: מיכל זוהר

כל המועמדים אומרים לפני הבחירות שהם 'יעשו ויעשו' ובסוף זה לא קורה. מה שונה בך?

"מי שמכיר אותי יודע שאני ממוקדת מטרה ומאוד משימתית. אני יודעת שמדובר באתגר עצום ולא פשוט, וברור לי שאני לא אעשה את זה לבד. אחת התכונות שיש לי היא היכולת שלי לעבוד עם אנשים נוספים, אנשים בעלי יכולות טובות, כדי להוביל את הפרויקטים להצלחה, ובכוונתי להקיף את עצמי עם אנשים איכותיים ונמרצים ומאוד משימתיים. זה בעיניי המפתח להצלחה. כדי להצליח צריך לבחור נבחרת טובה, ואני אדע לבחור את הנבחרת הנכונה".

שוק איכרים במושב באר טוביה

לשים את באר טוביה על המפה. שוק איכרים במושב באר טוביה

למתג את באר טוביה

את ילדותה העבירה רחל בבאר טוביה, היא מכירה את יישובי המועצה, חיה ונושמת את האנשים, האווירה, ובייחוד את התחושה הכפרית שהיא כל כך אוהבת. אווירה שהיא מנסה לשמור על צביונה. "יש פה פוטנציאל אדיר שלצערי איננו מנוצל", היא אומרת.

"קחי למשל את נושא התיירות. באר טוביה ממוקמת באזור מדהים, יש לנו חוף ים מהיפים בארץ,  נופים מרהיבים, מרחבים אדירים שפשוט לא מנוצלים. אני רוצה להפוך את חוף הים לאטרקטיבי יותר עבור התושבים שלנו, להפוך את המרחבים הפתוחים לאטרקטיביים ולנצל את המשקים שפועלים כדי ליצור תיירות אליהם, ולקדם את התיירות ע"י הסברה, פרסום ומיתוג. אפשר למתג את באר טוביה ולהפוך אותה ואת האזור כולו למוקד תיירותי. כדי לעשות את זה צריך לצאת מהמסגרות ולחשוב מחוץ לקופסא".

שוק איכרים במושב באר טוביה

שוק איכרים במושב באר טוביה

באר טוביה הייתה שחקנית בספורט, את מתכוונת להחזיר אותה למשחק?

"הספורט הוא אחד הדגלים שנזנחו בשנים האחרונות. בעבר המאוד רחוק של באר טוביה היו קבוצות כדורגל וגם כדורעף לנשים בתוך המושבים ואני רוצה להחזיר את זה. אני רוצה להעביר חלק מפעילות הספורט אל חוף הים שלנו, ובכלל, להשתמש במשאבים האדירים שיש לנו. אני רוצה ליצור שבילי הליכה, ריצה ורכיבה על אופניים, שיחברו בין כל יישובי המועצה, שבילים עם תאורה ומקומות עצירה ומנוחה.
ובנוסף להוביל מהלך שיקדם את בניית הקאנטרי – שמתעכבת שנים בגלל מחלוקות משפטיות. זה לא ייתכן שמבנה שהושקעו בו מיליונים יישאר תקוע בגלל ניהול לא נכון של הפרויקט. אני כראש מועצה אקח אחריות על הדבר הזה ואוודא שהוא מופעל לטובת כלל התושבים".

"כראש מועצה צריך לדאוג קודם לתושבים שלך"

אם תיבחר לראשות המועצה, תצטרך רחל להתמודד לא רק עם תושבי המועצה, אלא גם עם תושבי השכנה – קריית מלאכי. מיליוני שקלים מתקציב המועצה המורכב מכספי הארנונה מיועדים לעבור כל שנה לפיתוח קריית מלאכי. אבל בראייתה של רחל- לא על חשבון תושבי המועצה.


איך תנהלי את נושא התמיכה התקציבית בקרית מלאכי?

"אני חושבת שכראש מועצה צריך לדאוג קודם לתושבים שלך. בין קריית מלאכי לבאר טוביה יש יחסי גומלין מורכבים, אני מבינה את הרגישויות, וחשוב לנו לשמור על מערכת יחסים תקינה עם השכנים שלנו, אבל יחד עם זאת אני מתכוונת לשמור גם על האינטרסים של באר טוביה ולקדם תכניות שמטרתן לקדם חזרה של בנים ממשיכים ובנות ממשיכות ליישובים שבהם הם גדלו, ולתת בעצם קדימות לממשיכים לבנות את ביתם סמוך להוריהם. ברגע שאכנס לתפקידי כראש מועצה אנחנו נבחן את כל השיקולים גם את עניין השכנות אבל בעיקר את האינטרס של תושבי באר טוביה".

בניין מועצת באר טוביה

עם הפנים קדימה. בניין מועצת באר טוביה

"עם הפנים קדימה"

יחד עם המוטיבציה והרצון האמיתי לשינוי, עדיין יש כאלו המתנגדים להתמודדותה של רחל לראשות המועצה, גם כשנראה שרובם נובעים ממניעים פרסונליים. העובדה שרחל הלכה בדרך אחרת משל ראש המועצה הקודם – דרור שור, איתו הייתה מזוהה, יחד עם החשש מהתעוזה שלה והאפשרות שהיא באמת יכולה לקחת את הבחירות האלו, גורמת לאנשים לתקוף את ההתמודדות ולנסות להניע אותה מללכת עד הסוף.

"אני על המוקד. מאז שהכרזתי על מועמדות, אנשים תוקפים אותי, בעיקר משתי המחנות של אביבי ושור", היא אומרת. "אבל אני עם הפנים קדימה, וזה לא מרתיע אותי".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר